"Jos kerran vl-liike O.M:n johdolla pitää hoitokokouksia maallisina"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0024003858
Niitä kirjoituksiani on sitten väännelty suomi24:ssa ja Admatan Hakomajassa (jossa muuten vierailin nyt ensimmäistä kertaa Mopin palstan linkin kautta). En voi sanoa muuta kuin että olen aidosti huvittunut. Otan ylipäätään muutoinkin toisinaan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin, myös omalla nimelläni. Mutta että minua luullaan kirjoitusteni perusteella jonkinlaiseksi auktoriteetiksi vanhoillislestadiolaisuudessa, niin en voi olla muuta kuin huvittunut. On kyllä totta, että taidan näkemyksiltäni olla patavanhoillislestadiolainen.
Jos jotain kiinnostaa ko. viestiketju, niin se on luettavissa täältä:
http://www.hs.fi/keskustelu/vaalit2007/ ... 5&tstart=0
Synopsiksen fundamentalismi-määritelmä ei kestä kriittistä tarkastelua. Vl2003 oli laittanut Hakomajaan linkin, jossa todetaan selvästi, ettei reformoidussa fundamentalismikristinuskossa tunneta esim. lain ja evankeliumin käyttöjen eroa. Vanhoillislestadiolaisuudessahan lain ja evankeliumin käyttöjen erottaminen on tärkeimpiä painotuksiamme. Vanhoillislestadiolaisuuden raamattusuhteesta puhuttaessa onkin syytä käyttää sanan 'fundamentalismi' sijaan termiä 'raamattuperiaate'.
Raamatullisesta fundamentalismista lisää täällä:
”Alkuperäisen teologisen fundamentalismin isät olivat aikansa oppineimpia teologeja, mutta he tulivat pääosin reformoidulta maaperältä. Reformoidussa kristillisyydessä ei 'lain ja evankeliumin erottamisella' ole teologisena työkaluna enempää kuin hengellisessä elämässäkään sellaista asemaa kuin luterilaisuudessa. Nykyiselle reformoidulle kristillisyydelle kyseinen käsitepari on suorastaan tuntematon.”http://www.teolinst.fi/luennot/mv980323.html
Olen lukenut netistä runsaasti väitteitä, että vl:t olisivat menneinä vuosikymmeninä sotkeneet uskonnon ja politiikan keskenään. En nyt lähde tarkemmin syventymään aiheeseen, koska väitteen osoittaminen vääräksi tai oikeaksi edellyttäisi tosiasiallisesti lestadiolaistutkijaksi ryhtymistä, mihin ajankäyttöni ei riitä. On tienattava leipääkin perheelle. Todettakoon kuitenkin, että vasemmiston nuiva suhtautuminen uskontoon on kiistataton fakta ja sitä taustaa vasten vl:t ovat suhteensa vasemmistoon muodostaneet.
Kristillisen liiton toimiminen eräänlaisena vapaiden suuntien ja ekumenian äänitorvena on myös todettavissa oleva asia jokaiselle politiikasta kiinnostuneelle. Olen itse kiinnostunut politiikasta 1980-90-lukujen vaihteessa. Muistan hyvin, miten Kristillinen liitto lähti Ahon hallituksesta Toimi Kankaanniemen johdolla, koska he pitivät EU:ta Ilmestyskirjan petona. Puolue on toki kehittynyt positiiviseen suuntaan kahden viime puheenjohtajan aikana. Siitä on tulossa vähitelleen normaali länsimainen sekulaari puolue.
Jokainen politiikkaa seuraava tietää myös, että uskonnon ja politiikan suhde on ikuinen vaikea kiistakysymys. Suomessa on esim. VAL:n piirissä esiintynyt toisinaan ajattelua, että uskonnon julkinen harjoittaminen tulisi lailla kieltää. Ongelmaksi muodostuu tällöin sekä uskonnonvapaus, kokoontumisvapaus että sananvapaus. Herää vain kysymys, mitä tulisi kieltää seuraavaksi, jos uskonnolliset kokoontumiset ja julkaisut kiellettäisiin. Myös uskonnon määrittely olisi vaikeaa. Mantran "uskonto on yksityisasia" varjolla yritetään monenlaista syntielämää tehdä hyväksyttäväksi myös lainsäädännössämme. Lakien sisältöön emme kuitenkaan uskovaisina voi vaikuttaa enempää kuin mitä demokraattisessa prosessissa äänestämällä on mahdollista.
- O.M (Muistakaa nyt seurata minua ja minun kannanottojani kuuliaisesti ja sanatarkasti myötäillen, kun minun johdollani kerran vl-liike tekee sitä ja tätä.)

Pyydän vielä samalla kaikilta anteeksi taitamattomuuksia, loukkauksia ja astianmakuisuutta.