Miten saa synnit anteeksi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Ulpu » 08 Marras 2012, 15:33

Kysytkö sinä Emka tosissaan missä Jeesus on?
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Jay » 08 Marras 2012, 15:41

Ulpu kirjoitti:Kysytkö sinä Emka tosissaan missä Jeesus on?

Älä saivartele. Olen pahoillani, mutta huomaan että onnistut jälleen koettelemaan kärsivällisyyttäni. Emka ja moni muu on ilmaissut harvinaisen selvästi, että Jeesus on Taivaassa, mutta henkensä kautta Seurakuntansa joukossa. Raamatun mukaisesti.
Jay
puuhakas

ViestiKirjoittaja näre » 08 Marras 2012, 15:48

Jos oisin mode, niin viimeistään tässä kohtaa laittaisin tän keskustelun lukkoon (siitäkin huolimatta, että yleensä oon keskusteluketjujen lukitsemisia vastaan...)
näre

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Marras 2012, 16:10

näre kirjoitti:Jos oisin mode, niin viimeistään tässä kohtaa laittaisin tän keskustelun lukkoon (siitäkin huolimatta, että yleensä oon keskusteluketjujen lukitsemisia vastaan...)

Olen harkinnut sitä parisen päivää, mutta olen odottanut "toistaiseksi," kun asiaa on tuntunut olevan vielä jäljellä. Siitä syystä jään vieläkin katsomaan, josko jollakin olisi jotakin asiallista sanottavaa, onhan sellaista ollut tähänkin mennessä. Sitten kun kehä alkaa kiertää, napataan lukkoon kuten on ennenkin tehty.

Mitä Ulpuun tulee, tuskin voimme häntä enempää auttaa kuin on jo tapahtunut. Tiedän senkin, että ylläpitäjät ja moderaattorit voivat kirjoittaa lukittuihinkin ketjuihin, mutta sitä oikeutta on hyvä pyrkiä käyttämään säästeliäästi. Jos Ulpu haluaa aiheesta enemmän keskustella, neuvon menemään jollekin Rauhanyhdistykselle tai jonkin tietämänsä vanhoillislestadiolaisen puheille.

Emka halusi tietää tiedätkö sinä, ja vastakysymyksesi osoitti ettet tiedä, vaan huutelet ilmaan sinne sun tänne.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja näre » 08 Marras 2012, 16:15

Noo jos tässä ei oo jo aikaa sitten nähty kehän kiertämistä, niin enpä tiedä sitten missä...
näre

ViestiKirjoittaja Jani_S » 08 Marras 2012, 17:06

Tämä on jo pilkallista ja paljastaa Ulpun perimmäiset tarkoitukset. Ketjua ei tarvitse mielestäni lukita, mutta Ulpulle lienee turha enää vastata mitään.
Jani_S
tosi ahkera

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Marras 2012, 17:29

Jani_S kirjoitti:

Tämä on jo pilkallista ja paljastaa Ulpun perimmäiset tarkoitukset. Ketjua ei tarvitse mielestäni lukita, mutta Ulpulle lienee turha enää vastata mitään.

Aivan, aihe on niin tärkeä ja aina ajankohtainen, että sitä en mielelläni lukitse. On muitakin keinoja rauhoittaa keskustelua ja tällä kerralla kokeilen niitä muita keinoja, katsotaan sitten jatkossa miten on hyvä menetellä.

Annoin Ulpulle kymmenen päivän kirjoituskiellon, sen aikana voimme jokainen harkita mikä on tarpeellista ja miten.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Marras 2012, 20:44

Ajattelin lainata tänne tietoa siitä, miten Luther opetti syntien anteeksi saamisesta. Tarkoitus oli lisätä linkki ruotsalaisen Svebiliuksen toimittaman Lutherin katekismuksen suomennokseen. Jostakin syystä etusivumme sivupaneeliin lisätty linkki ei toiminut, eli ei ohjannut millekään sivulle. Löysin toisen sivuston kyseiseen katekismuksen nettiversioon ja vaihdoin sivupaneelin osoitteen sinne. Samalla lisään tähän linkin, jonka takaa voi lukea miten Luther opetti seurakunnasta, Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksi saamisesta ja antamisesta.

http://www.netikka.net/mikeh/mikeh/Jusl ... lmasu.html
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Emka » 08 Marras 2012, 21:36

Anteeksi että palaan vielä tähän keskusteluun, (oli vieraita joten en päässyt näkemään kysymystä aiemmin)

Ulpu, tiedän todellakin missä Jeesus on, Hän on esim. minussa Pyhän Henkensä kanssa. Jokaisessa joka uskoo Raamatun mukaisesti uskon kautta vanhurskauttamisesta. Hän asuu näissä sisarissa ja veljissä, jotka ovat täällä yrittäneet sinulle selvittää miten tullaan osalliseksi tästä uskosta.

2. Kor. 6:16

Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja mies » 14 Marras 2012, 08:45

Taavetti kirjoitti:
2. Johanneksen kirje 1
8 Katsokaat visusti teitänne, ettemme kadottaisi, mitä me työtä tehneet olemme, vaan että me täyden palkan saisimme.
9 Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako
, älkäät myös häntä tervehtikö.

Tulipa tuosta ylläolevasta mieleen:

9 Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa. 10 En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta. 11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

1Kor.5

Siveetön - erityisesti hengellisesti siveetön; joka harrastaa hengellistä haureutta. Niinkuin Paavali sanoo, ei ole meidän asia tuomita ulkopuolisia - taakkamme on kevyt - mutta jotka sanovat olevansa VL:iä, tai sanovat omaavansa saman uskon kuin VL:t, mutta harjoittavat hengellistä haureutta, raamattuun perustamatonta oppia, kuuluu kehoitus: "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." - eli toki sanomme heidän olevan ulkona VL uskosta.
mies
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja ELIHU » 14 Marras 2012, 12:41

mies kirjoitti:
i_gabe kirjoitti:On siis totta Ulpun sana, että Jumalalta tuli syntien anteeksi anto suoraan. Eihän kukaan muu voi syntejä anteeksi antaa.

Eikö tällöin Pyhän Hengen virka tule vallan turhaksi? Mitä virkaa on Pyhällä Hengellä, jos Jumala antaisi suoraan synnit anteeksi? Kävikö ollenkaan mielessä, että Pyhä Henki on Jumalan yksi persoona - ja että ei se Pyhä Henki ole jokaisella ihmisellä. Tavallaan on totta, ettei kukaan muu voi antaa anteeksi syntejä, mutta kyllä se tapahtuu ihan Pyhän Hengen viran - eli Jumalan "maanpäällisen" läsnöolon - kautta.

Vielä jatkoa tähän :

Kristinopissa, raamattuun pohjautuen sanotaan ,kuinka Jumalan työ mailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä Hänen seurakuntansa kautta.

Tähän liittyen katkelma Lutherin esipuheesta Bibliasta Ilm.kirjan esipuheesta:
-----------------------------------------------
Tämä kappale: (minä uskon yhden pyhän kristillisen seurakunnan) on niin hyvin uskonkappale kuin muutkin, jonka tähden ei järki taida sitä tuta; vaikka vielä kaikki nenälasit sen päälle pantaisiin, kyllä perkele sen pahennuksella ja eriseuralla peittää taitaa, että sinun pitää siitä pahentuman. Jumala myös taitaa kaikkinaisella virheellä ja puuttumuksella sen salata, että sinä siitä hokariksi tulet ja väärin sitä tuomitset. Ei se tahdo näyttää, vaan uskottaa, mutta usko on niistä, joita ei nähdä, Hebr. 11:1. Ja hän laulaa Herransa kanssa myös tätä virttä: autuas on se, joka ei pahene minussa. Kristitty on kyllä itsellensä salattu, niin ettei hän omaa pyhyttänsä ja hyviä tapojansa näe, vaan näkee ainoasti kaikkia vikoja ja saastaisuutta itsessänsä: ja sinä olet viisas olevinas ja tahdot nähdä kristikunnan sokialla järjelläs ja saastaisilla silmilläs.
Tärkeimmästi: meidän pyhyytemme on taivaassa, kussa Kristus on, ei silmäin edessä tässä maailmassa, niinkuin myytävä kalu turulla. Sentähden anna pahennuksen, eriseuran, väärän opein ja puuttumukset olla, ja tehdä mitä he voivat: kuin evankeliumin sana ainoasti meidän tykönämme puhtaana pysyy, ja me siitä paljo pidämme ja sitä rakastamme, niin meidän pitää tietämän, että Kristus on meidän kanssamme ja tykönämme, jos vielä kaikkein kurjimmasti käy. Niinkuin me tässä kirjassa näemme, että Kristus kaikkein vaivain, petoin ja pahain enkelitten seassa on kuitenkin pyhäinsä kanssa ja tykönä, ja saa viimein voiton.
----------------------------
Paavali kirjoittaa mm. Tess.kirjeessä seuraavasti :

1. Tess. 1:6

Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,

Vastaavia kohtia olisi muuallakin.
Taatusti ei Paavali kirjoita vahingossa tuota järjestystä tuossa mainitulla tavalla, vaan siinäkin näkyy se Jumalan armojärjestys, jonka kautta hän lähestyy syntistä ih´mistä ja jonka ( seurakuntansa ) kautta hän kuuluttaa ja saarnauttaa , evankeliminsa , sekä myös sen kautta ( uudesti)synnyttää lapsensa Hänelle.

Mutta,,,, jos järjen kautta koettaa uskonasioita selittää ja ymmärtää, niin se ei aukea.

Joh 3:
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
ELIHU
touhukas

ViestiKirjoittaja hepa » 14 Marras 2012, 14:00

mies kirjoitti:
i_gabe kirjoitti:On siis totta Ulpun sana, että Jumalalta tuli syntien anteeksi anto suoraan. Eihän kukaan muu voi syntejä anteeksi antaa.

Eikö tällöin Pyhän Hengen virka tule vallan turhaksi? Mitä virkaa on Pyhällä Hengellä, jos Jumala antaisi suoraan synnit anteeksi? Kävikö ollenkaan mielessä, että Pyhä Henki on Jumalan yksi persoona - ja että ei se Pyhä Henki ole jokaisella ihmisellä. Tavallaan on totta, ettei kukaan muu voi antaa anteeksi syntejä, mutta kyllä se tapahtuu ihan Pyhän Hengen viran - eli Jumalan "maanpäällisen" läsnöolon - kautta.

Näin on.
Ihmettelivät ne fariseukset Jeesuksenkin aikana:

Mark. 2:5 Mutta kuin Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, sinun syntis annetaan sinulle anteeksi.
6 Niin siellä olivat muutamat kirjanoppineista, jotka istuivat ja ajattelivat sydämessänsä:
7 Mitä tämä niin pilkkaa puhuu? Kuka voi synnit antaa anteeksi paitsi ainoaa Jumalaa?

Matt.9:
5 Sillä kumpi on keviämpi sanoa: synnit annetaan anteeksi sinulle, taikka sanoa: nouse ja käy?
6 Mutta että teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa, (niin sanoi hän halvatulle:) nouse ja ota vuotees, ja mene kotias.
7 Ja hän nousi ja meni kotiansa.
8 Ja kuin kansa sen näki, ihmettelivät he ja kunnioittivat Jumalaa, joka oli ihmisille antanut senkaltaisen vallan.

Ja kun maanpäällä annetaan anteeksi, se annetan myös taivaassa:
Matt. 18:18
Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Ja tämän vallan Jeesus antoi seuraajilleen, joka on pyhän hengen virka:
Joh. 20:23
Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

1. Kor. 1:21
Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja Emka » 14 Marras 2012, 14:20

Jesaja 4;1
1 Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen, ja he sanovat: -- Me syömme kyllä omaa leipäämme ja pukeudumme omiin vaatteisiimme, kunhan vain saamme käyttää sinun nimeäsi ja pääsemme naimattomuuden häpeästä..

Tämä Raamatun ennustus toteutuu kun omavanhurskaat haluisivat sanoa Jeesusta omaksi vapahtajakseen mutta eivät halua tulla Jumalan valtakuntaan sisälle. he ottaisivat kyllä suoraan Jeesukselta anteeksiantamuksen, mutta eivät halua kuulua siihen lammashuoneeseen minkä paimen on Jeesus Kristus.

Jumalan Sana ei muutu aikojen ja uskomusten mukaan, vaan se on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Jos Raamatussa olisi yksikin kohta missä ihminen tulis uskovaiseksi Jumalan,/Jeesuksen kanssa kahden kesken, niin miksi Jeesus olisi ennen Taivaaseen astumista jättänyt sovituksen viran omille opetuslapsilleen? Ryöväri ristillä oli viimeinen jolle Jeesus antoi synnit anteeksi, sen jälkeen ovat Hänen lähettämänsä hoitaneet sitä virkaa.

Eri hengellisyyksissä opetetaan monilla eri tavoilla autuaaksi tulemisesta, mutta Raamatusta siihen ei saa vahvistusta eikä Pyhä Henki toimi kuin jumalanlapsissa, he ovat sen saaneet silloin kun ovat parannuksen armon saaneet. Opetuslapsetkin odottivat niin kauan kunnes Pyhä Henki heihin vuodatettiin, sen jälkeen he lähtivät saarnaamaan evankeliumia Jeesuksesta ja syntien anteeksi saamista hänen Nimessään ja ristin kuolemalla vuodatetussa veressä.

Luukas 24

44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. [Luuk. 2:50+]
46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, [Ap. t. 17:3]
47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. [Ap. t. 2:38, Ap. t. 3:19, Ap. t. 10:43, Ap. t. 13:38,39, Ap. t. 22:16]

Room. 10:14

Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Jani_S » 14 Marras 2012, 23:31

i_gabe kirjoitti:Jos siis Ulpu tahtoo Jumalanlasten valtakunnassa elää, en estä.

Tässä aiheessa on toisilla ollut sellainen Jumalan sanan kirkastamisen taito, että minulla ei ole paljon lisättävää. Ei ole kuitenkaan yksikään uskoton Jumalan lasten joukossa ennen kuin tulee siihen parannuksen ahtaan portin kautta. Joka tulee muulla tavoin, on varas ja ryöväri, eikä peri taivasta.

Rukoilen, että hänellä olisi puhtaat vaatteet taivaan hääjuhlassa, eli puhdas omatunto.

Harhailevalle saarnattakoon Jumalan sanaa, jotta hän luopuisi harhoistaan ja tekisi parannuksen. Toki häntä on oikein myös Jumalan edessä muistaa, mutta ei epäuskoista pelkällä rukouksella taivaaseen saateta.
Jani_S
tosi ahkera

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Marras 2012, 01:59

Raamattu päättyy tähän:

13 Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimäinen ja viimeinen.
14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16 Minä Jesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointähti.
17 Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoo, se tulkaan, ja joka tahtoo, se ottakaan elämän vettä lahjaksi.
18 Mutta minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan prophetian sanoja kuuleva on: jos joku lisää näihin, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
19 Ja jos joku tämän kirjan prophetian sanoista ottaa pois, niin Jumala ottaa pois hänen osansa elämän kirjasta, ja pyhästä kaupungista, ja niistä, mitkä tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
20 Se, joka näitä todistaa, sanoo: jaa, minä tulen pian: amen! Niin tule, Herra Jesus!
21 Meidän Herran Jesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kaikkein kanssanne. Amen!

(Ilm. 22:13-21)

Porteista kaupunkiin sisälle menisivät. Henki ja morsian sanovat: tule. Tuohon edelliseen lauseeseen tiivistyy Jumalan armojärjestys. Henki ja morsian sanovat: tule. Ei pelkkä Henki, vaan Henki ja morsian. Jos armon saisi suoraan Jumalalta, morsian ei sanoisi mitään.

Lisäksi mainitaan, että Raamattu on uskottava kokonaisuudessaan. Ei auta ihmistä, jos ottaa haluamansa kohdat, mutta hylkää ne joihin ei ole mieltynyt.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja ruska » 15 Marras 2012, 22:29

Ulpun kirjoittelusta kuvastuu Jumalan kaipuu ja nöyrä mieli vaikka ei näe asioita ahtaan VL:n käsityksen mukaan. On surullista nähdä kovuutta tämmöisellä palstalla jonne ihminen tulee löytääkseen jotakin hengellistä elämäänsä jolla olisi ikuisuushyöty.
Kai hän jonkin paikan löytää, toivotaan niin.
ruska
kiinnostunut

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2012, 12:05

Muodollisesti oikein saarnattu evankeliumi ei vaikuta elävää usko, jos puuttuu Pyhä Hengen läsnäolo. Luther kirjoittaa Isossa katekismuksessa, kolmannen uskonkappaleen selityksessään:

"Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. Usko oli siellä viskattu nurkkaan, kukaan ei tuntenut Kristusta Herraksi eikä Pyhää Henkeä Pyhittäjäksi. Tarkoitan sitä, että kukaan ei uskonut Kristusta sellaiseksi Herraksi, joka ilman meidän tekojamme ja ansioitamme oli voittanut omaksemme lunastuksen aarteen ja tehnyt meidät otollisiksi Isälle. Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget, jotka opettivat meitä tulemaan autuaiksi omin teoin, ansaitsemaan armon itse. Siksi paavikunta ei ole mikään kristillinen kirkko. Sillä missä Kristusta ei saarnata, siellä ei ole Pyhää Henkeä, joka luo, kutsuu ja kokoaa kristillisen kirkon ja jota ilman kukaan ei voi päästä Herran Kristuksen luo."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... us.html#33

Pyhä Henki on läsnä silloin, kun paikalla on Pyhää Henkeä sydämessään kantava ihminen eli elävässä uskossa oleva ihminen. Tällainen ihminen on elävän veden (vanhurskaaksi tekevän elävän evankeliumin) lähde:

"Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan."" (Joh. 7:37-38.) --> Kun ihmisen sydämessä on elävä usko, siellä on Pyhä Henki, josta vuotaa elävä evankeliumi eli elävän veden virrat.

"Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä." --> Joka juo Jeesuksen antamaa vettä (uskoo Pyhän Hengen kautta saarnatun elävän evankeliumin), ei ole enää janoissaan (hengellinen etsintä päättyy, koska sydämelle tulee Jumalan rauha). Samalla siitä vedestä (evankeliumista), jonka Jeesus ihmiselle antaa, tulee uskovaisessa ihmisessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä eli ikuisen elämän antavaa evankeliumia.

Jos ihmisellä ei ole elävää uskoa, hän on vedetön lähde, vaikka hän esiintyisi kristittynä opettajana: "- - samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. - - Nuo ihmiset ovat vedettömiä lähteitä - -." (2. Piet. 2:1, 17.) Vaikka hän julistaisi evankeliumia muodollisesti täsmälleen samoilla sanoilla kuin uskovainen, niin saarnattu sana ei aiheuta kenessäkään sanan kuulijassa uudestisyntymistä.

Uskovaisessa ihmisessä Jeesuksen antamasta vedestä tulee siis elävän veden lähde ja niin uskovaisen ihmisen sisimmästä kumpuavat elävän veden virrat. Epäuskoinen ihminen sen sijaan on vedetön lähde.

Usko syntyy vain ja ainoastaan Pyhän Hengen viran kautta. Pyhän Hengen virka on siinä, kun Pyhää Henkeä sydämessään kantava eli elävässä uskossa oleva ihminen saarnaa elävän evankeliumin eli antaa synnit anteeksi:

"Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."" (Joh. 20:21-23.)

Elävä usko ei synny pelkän sanan vaikutuksesta. Usko syntyy, kun Pyhä Henki tekee saarnatun sanan eläväksi ja sanan kuulija uskoo kuulemansa elävän evankeliumin. Tarvitaan siis sekä sanaa että henkeä. Jos sanaa saarnataan, mutta sanassa ei ole hengen voimaa, ei elävää uskoa synny. Jos taas läsnä on henki (Pyhää Henkeä sydämessään kantava uskovainen), mutta sanaa ei saarnata, ei elävää uskoa synny. Mutta jos läsnä on molemmat, sana ja henki, eli Pyhää Henkeä sydämessään kantava ihminen saarnaa Jumalan sanaa, elävää evankeliumia, silloin henki vaikuttaa uskon missä ja milloin tahtoo. On syytä huomata, että läheskään kaikki elävän evankeliumin kuulevat eivät usko. Uskon syntyminen on kokonaan Jumalan työ - Jumalan ja Kristuksen hengen eli Pyhän Hengen työ. Jumala ja Kristus saarnauttavat sanansa saastaisten huulten kautta. Omassa itsessään syntisten, mutta uskon kautta vanhurskaiden ihmisten saastaisille huulille on uskottu sovituksen sana, Pyhän Hengen virka.

Luonnollinen ihminen pahentuu kaksiosaisten syntisten vanhurskaiden syntisyyteen ja sanoo, että on mahdotonta, että autuus olisi syntisten ihmisten takana. Evankeliumi peittyy vanhurskaiden syntisyyden taakse. Niin evankeliumi on peitetty niiltä, jotka kadotetaan. Jumala pysyy lujana säätämyksissään ja sovintosaarnan hän säätänyt uskovaisissa ihmisissä: "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt." (2. Kor. 5:19.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Emka » 16 Marras 2012, 15:11

ruska kirjoitti:Ulpun kirjoittelusta kuvastuu Jumalan kaipuu ja nöyrä mieli vaikka ei näe asioita ahtaan VL:n käsityksen mukaan. On surullista nähdä kovuutta tämmöisellä palstalla jonne ihminen tulee löytääkseen jotakin hengellistä elämäänsä jolla olisi ikuisuushyöty.
Kai hän jonkin paikan löytää, toivotaan niin.

Monet ovat kutsutut mutta harvat valitut. Tuo lause löytyy Raamatusta.

Matt.7:
21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. [Luuk. 6:46, Luuk. 13:25-27 : Hoos. 8:2; Matt. 25:11]
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

Jos sanot että puheemme on kovuutta, niin tuomitset Raamatun sanan kovuudeksi.

Tämä on Jumalan rakkautta että kerromme miten ihminen löytää armollisen Jumalan ja saa uskon, joka vie Taivaaseen.

1 Tim. 4
8 Ruumiin harjoittamisesta on vain vähän hyötyä, mutta oikeasta uskosta on hyötyä kaikkeen, sillä siihen liittyy lupaus sekä nykyisestä että tulevasta elämästä.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Marras 2012, 22:11

Roomalaiskirje 10
1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"

16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
18 Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat: "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin".

19 Minä kysyn: eikö Israelilla ole ollut siitä tietoa? Ensiksi jo Mooses sanoo: "Minä herätän teidän kiivautenne kansan kautta, joka ei ole kansa, ymmärtämättömän kansan kautta minä teitä kiihoitan".
20 Ja Esaias on rohkea ja sanoo: "Minut ovat löytäneet ne, jotka eivät minua etsineet; minä olen ilmestynyt niille, jotka eivät minua kysyneet".
21 Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Marras 2012, 23:15

i_gabe kirjoitti:Lueskeltuani täällä olevia tekstejä olen kiinnittänyt huomioin sellaiseen henkeen jossa saarnataan oikeaa uskoa, mutta asetetaan ehdoksi oikea usko ennen parannusta.
Esim. Ulpulle on kirjoitettu hänen väärästä uskosta ja siitä kuinka sillä uskolla ei kelpaa Jumalalle. Sehän tarkoittaa Ulpun silmissä tuomiota helvettiin, vaikka raamattu kehoittaa: älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi. Tiedän kyllä ettei se ole tarkoitus, mutta olisi hyvä jos ymmärtäisi ihmistä joka ei usko. Tiedossa on, ettei tämä risumaja, jolta se ulkopuolisesta näyttää, ole sen kummempi kuin muutkaan eri herätykset.

Ei ole ehtona oikea usko ennen parannusta, vaikka ensimmäisessä lainatussa kappaleessa niin väität. Sen sijaan, ellei keskustelukumppani muuten huomaa sydämensä tilaa vääräksi, tuskin hän voi sitä tietää ellei sitä sanota. Sanottava se on silläkin uhalla, että sanominen tulkitaan kovuudeksi. Väitän tosin, ettei se kovuutta ole, vaikka onkin tiukkaa ja tinkimätöntä.

Kun kuka tahansa ihminen huomaa sielunsa tilan kestämättömäksi Jumalan edessä, hänelle syntyy armon ikävä. Valitettavan moni pyrkii täyttämään armon ikävänsä epäraamatullisilla keinoilla, huokaamalla kohti taivasta, josta Paavali varoitti edelliseen viestiini lainaamassani roomalaiskirjeen luvussa. Raamattu ei tunne myöskään uskon saantia yksinäisyydessä ilman ennen uskoneen julistamaa evankeliumia, ei sittenkään vaikka tänne kirjautuisi sata uutta käyttäjää niin väittämään. Olemme luvanneet Ulpulle muuttaa käsityksemme, jos hän löytää Raamatusta yhdenkin yksinäisyydessä virinneen uskon. Sellaista ei ole vielä tähän keskusteluun esitetty, eikä muihinkaan keskusteluihin tässä foorumissa eikä muuallakaan. Siitä on esitetty vain perustelemattomia ihmisten mielipiteitä.

Voin helpottaa sen verran, ettei etsiminen kannata, ei Raamatusta löydy sellaisia kohtia lainkaan. Jos joku haluaa kaikesta huolimatta etsiä, voin vihjata että foorumimme etusivun sivupaneelista löytyy linkki, josta avautuu Raamatun hakusivusto. Sieltä voi etsiä hakusanan valitsemalla kohtia ainakin kolmena suomalaisena käännöksenä ja lisäksi muutamilla muiden kielten käännöksinä. Toivon kiinnostuneille onnea etsintään.

Todellista armon ikävää ja omantunnon tuskista kärsiville annan lopuksi yksinkertaisen neuvon. Etsikää seuroista, naapurista tai missä tiedätte olevan joku kanssamme samalla tavalla ennen uskonut, kertokaa murheenne hänelle ja hän julistaa synninpäästön, joka omalle kohdalle uskottuna vapauttaa synnistä ja uskoja saa samalla Pyhän Hengen lahjan kotiopettajaksi sisimpäänsä. Mitään syntiluetteloita ei tarvitse ladella, pelkkä oman syntisyyden tunteminen ja tunnustaminen riittää. Rippiä ei tarvita uskon saamiseksi, ei katuva ryövärikään Golgatan ristillä ehtinyt ripittäytyä. Ripin vuoro tulee sitten myöhemmin, kun kotiopettajaksi saatu Pyhä Henki siihen neuvoo ja antaa voimaa tunnustamiseenkin.
Taavetti
Aurinkotuuli

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen