timoteus kirjoitti:Mutta niin tyhmä en ole, että uskoisin kellään olevan täysin oikean opin.
Maarimi kirjoitti:Mielenkiintoinen on veljien näkemys siitä, että epäuskoisenkin kautta voidaan julistaa oikeata oppia - ja että seuroissa voidaan veisata laitapuolenkulkijan sanoittamia virsiä. Ne voivat olla siis mielestänne Pyhän Hengen täyttämiä ja herättäviä, mutta pelastuksen vaikuttavaksi Sanaksi ne muuttuvat vasta ry:llä![]()
Kun nyt vl:t omistavat tämän kallisarvoisen lahjan, Pyhän Hengen täyttämän uskon, tulisi heidän jakaa tuota lahjaa ahkerasti, eikö vain?
Esim. minä voin kirkkomatkoillani ja epäuskoisten tuttavien (viidesläisten, körttiläisten, evankelisten, vapaakirkkolaisten) keskuudessa saarnata tästä uskostani. Mietin vain huomaavatko he mitään eroa uskossani, jos en kerro olevani vl? Minusta se tulisi huomata, vaikka sanoisin olevani vain Kristitty Jumalan lapsi, ilman Luther- tai Laestadius-alkuisia etuliitteitä.
anne kirjoitti:Voisitteko ystävällisesti sanoa, mikä Vl:lläisyydessä on sitä mikä tekee sen ainoaksi oikeaksi ja esim luterilaiset ja sen muiden herätysliikkeiden edustajat ovat mukaanne uskottomia ja epäuskoisia?
weha kirjoitti:JUst noin oon asian oppinut, että nimenomaan pelkkä sananvirka ei synnytä uskoa, vaan nimenomaan Pyhän Hengen virka. Tästähän on annettu jo monia esimerkkejä, mutta ne taitaa olla turhia, ellei saa tähän ymmärrystä Jumalalta. Jos sitä ymmärrystä saa, niin silloin aletaan seuraamaan meitä ja Herraa opissa ja vaivassa, eikä olla eripaikassa.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"
timoteus kirjoitti:Ekumenia ei tarkoita että pitäisi hyväksyä sellaista mitä pitää vääränä. Mutta sitä se tarkoittaa, että pitäisi yrittää ymmärtää toisia ja toisaalta pitäisi etsiä niitä yhteisiä asioita.
Toisaalta yhteisten asioiden näkökulmasta todettakoon, että minulla on muslimien kanssa yhteistä se, että uskon vain yhteen jumalaan. Jumala tosin on eri. Sitten tulee se mutta. Vaikka minulla onkin muslimien kanssa yhteistä se, että uskomme kummatkin vain yhteen jumalaan, minä Raamatun Jumalaan ja muslimit Koraanin jumalaan, niin mitä sitten? Eikö keskinäisen kunnioittamisen tulisi kuitenkin lähteä toisen ihmisarvon kunnioittamisesta, halusta nähdä myös väärin uskova ihminen ainutkertaisena Jumalan luomisihmeenä? Enhän toki voi suhtautua yhtään halveksuvammin myöskään hinduun, joka voi uskoa miljooniin jumaliin, enkä ateistiin, joka kieltää tykkänään Jumalan olemassaolon.weha kirjoitti:On myös se yksi selkeä kohta Raamatussa:
Joh.10:4. "Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".
Kohta osoittaa, ettei väärässä opissa voi vahingossakaan pelastua.
Joh.10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".
Tämän mukaan, on vain yksi seurakunta johon tulee kaikki hänen omansa johdattaa. Yhdellä paikkakunnalla on vain yksi Jumalan seurakunta.
timoteus kirjoitti:Wehaa kehotan itsetutkiskeluun.
Ulkokultaisuus on tutkiskelun paikka.
Maarimi kirjoitti:O.M sotkee tahallaan muslimit tähän keskusteluun. He ovat fundamentalisteja, mistä aiheesta ei muuten saa vl:ssa puhua, koska voi joutua hankaluuksiin SRK:n johdon kanssa. Yleensä arka aihe koskettaa jotenkin itseään, jos siitä ei saa puhua.
Maarimi kirjoitti:Hän kertoi haastattelussaan muslimien olevan todellinen uhka kristityille, ja sen vuoksi meidän olisi syytä yhdistyä, ja sopia pikkumaiset pilkun paikkoja koskevat riitamme!
Emka kirjoitti:Kuten monesti täällä on sanottu, on vain yksi usko, yksi kaste.Ei Kristus ole jaettu, tämä usko on vaikuttanut maan päällä luomisesta lähtien. Jeesuksen jälkeen opetuslapset lähtivät saarnaamaan evankeliumia, ja sitä on saarnattu näihin päiviin asti.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa