Ekumenian sudenkuoppa

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 09:14

Ap.t.9:
17 Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin."

Kun tuota kohtaa huolella tutkii, niin tuossa tulee hyvin esille se armojärjestys, jonka Jeesus sanoi omille opetuslapsilleen ja seuraajilleen.

Joh.20:
"21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt."

--> Jeesus lähetti opetuslapset ja Ananiaan. Niin tapahtuu myös meidän päivänämme: yhdenkään rauhan evankeliumia saarnaavan askelia ei johdateta katuvan syntisen luokse muutoin kuin Herran Jeesuksen lähettämänä, Pyhältä Hengeltä vaikutettuna.

Korostetaan myös toisin. Jeesus sanoi:

"21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt."

Ananias meni Paavalin luokse ja mitä tapahtuikaan hänen tuodessaan ilosanomaa Kristuksesta:

17 Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin."

= Pyhä Henki siirtyy evankeliumin saarnan kautta saarnaajalta saarnan uskovalle, niin kuin Paavali kirjoittaa: evankeliumissa Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus ilmoitetaan uskosta uskoon. Evankeliumi on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi.

Room.1:
"15 Sentähden niin paljo kuin minussa on, olen minä teillekin, jotka Roomissa olette, valmis evankeliumia saarnaamaan.
16 Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
17 Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta."

Usein näkee väitettävän, että Paavalin sokeus olisi ollut luonteeltaan pelkästään fyysistä sokeutta, mutta mitä Raamattu sanookaan siitä pahemmasta sokeudesta.

"Sinä sokia Pharisealainen! puhdista ensin juoma-astia ja ruoka-astia sisältä, että myös ulkonainenkin puoli puhtaaksi tulis." (Matt.23:26.)

Hengellinen sokeus oli kohdannut myös Laodikean seurakunnan enkeliä.

Ilm.3:
"14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: näitä sanoo Amen, uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luontokappalten alku:
15 Minä tiedän sinun tekos, ettet sinä kylmä etkä palava ole: oi jospa kylmä taikka palava olisit!
16 Sentähden ettäs pensiä olet, ja et kylmä etkä palava, rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos.
17 Ettäs sanot: minä olen rikas, minä olen rikastunut ja en minä mitään tarvitse; ja et tiedä, ettäs viheliäinen ja raadollinen olet, köyhä, sokia ja alastoin.
18 Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.
19 Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.
20 Katso, minä seison ovessa ja kolkutan: jos joku minun ääneni kuulee ja avaa oven, sen tykö minä tahdon mennä sisälle, ja pitää ehtoollista hänen kanssansa ja hän minun kanssani.
21 Joka voittaa, sen minä annan istua minun kanssani minun istuimellani, niinkuin minäkin voitin ja olen minun isäni kanssa hänen istuimellansa istunut.
22 Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo."

Kun siis Paavali sai takaisin näkönsä, hän sai takaisin myös hengellisen näkönsä. On huomattava, että omavanhurskaana fariseuksena hän ei voinut nähdä aiemmin, mutta kuitenkin hän sai näkönsä takaisin, kuten uusi käännös asian sanoo. Tästä voimme päätellä, että Paavalilla oli ollut hengellinen näkökyky kunnossa joskus menneisyydessä - eli pienenä lapsena.

"17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin."

Vastaavasti voimme todeta aiemmasta elämästä, että fariseuksena Paavali luuli näkevänsä, vaikkei nähnytkään. Hengellinen sokeutuminen oli sitä, että Kristuksen kirkkauden edessä hän tajusi syntisokeutensa.

"3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään.
8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen."

Todettakoon, että minulla ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Paavali olisi sokeutunut myös fyysisesti, mutta fyysinen sokeus ei ole ko. kohdan pääasia, vaan pikemminkin esikuva hengellisestä sokeudesta. Hengellisesti sokea ihminen ei tajua tilaansa, jollei häntä oteta tunnolta kiinni.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 09:26

timoteus kirjoitti:Mutta niin tyhmä en ole, että uskoisin kellään olevan täysin oikean opin.

Krrhhm. :lol:

"Älkään kenkään itseänsä pettäkö: jos joku teistä luulee itsensä viisaaksi tässä maailmassa, se tulkoon tyhmäksi, että hän viisaaksi tulis" (1.Kor.3:18 ).
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 18 Syys 2007, 11:39

Tuo O.M:n matematiikka on sitten hauskaa :D

Timoteus totesi:

"pitäisi yrittää ymmärtää toisia ja toisaalta pitäisi etsiä niitä yhteisiä asioita"

mutta voi teitä...

Mielenkiintoinen on veljien näkemys siitä, että epäuskoisenkin kautta voidaan julistaa oikeata oppia - ja että seuroissa voidaan veisata laitapuolenkulkijan sanoittamia virsiä. Ne voivat olla siis mielestänne Pyhän Hengen täyttämiä ja herättäviä, mutta pelastuksen vaikuttavaksi Sanaksi ne muuttuvat vasta ry:llä :shock:

Anteeksi vain, mutta minusta kyllä tuntuu, että sellainen ihminen, joka ei ole lähellä Jumalaa, ei pysty kirjoittamaan koskettavia virsiä tai sytyttämään liekkiä sydämessäni saarnassaan :oops:

Kun nyt vl:t omistavat tämän kallisarvoisen lahjan, Pyhän Hengen täyttämän uskon, tulisi heidän jakaa tuota lahjaa ahkerasti, eikö vain?

Esim. minä voin kirkkomatkoillani ja epäuskoisten tuttavien (viidesläisten, körttiläisten, evankelisten, vapaakirkkolaisten) keskuudessa saarnata tästä uskostani. Mietin vain huomaavatko he mitään eroa uskossani, jos en kerro olevani vl? Minusta se tulisi huomata, vaikka sanoisin olevani vain Kristitty Jumalan lapsi, ilman Luther- tai Laestadius-alkuisia etuliitteitä.

Sydämenuskosta saarnasi muuten aikoinaan jo Zinzendorf!

"Herra katsoo niihin, jotka häntä palvelevat, niihin, jotka panevat toivonsa Herran armoon." (Ps.147:11)
Maarimi
sisupiristäjä

??

ViestiKirjoittaja anne » 18 Syys 2007, 11:53

OM, Weha, Taavetti jne

Voisitteko ystävällisesti sanoa, mikä Vl:lläisyydessä on sitä mikä tekee sen ainoaksi oikeaksi ja esim luterilaiset ja sen muiden herätysliikkeiden edustajat ovat mukaanne uskottomia ja epäuskoisia?
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 12:14

Maarimi kirjoitti:Mielenkiintoinen on veljien näkemys siitä, että epäuskoisenkin kautta voidaan julistaa oikeata oppia - ja että seuroissa voidaan veisata laitapuolenkulkijan sanoittamia virsiä. Ne voivat olla siis mielestänne Pyhän Hengen täyttämiä ja herättäviä, mutta pelastuksen vaikuttavaksi Sanaksi ne muuttuvat vasta ry:llä :shock:

Elävän Jumalan sanan julistamista ei ole sidottu mihinkään maantieteelliseen paikkaan, vaan Pyhän Hengen läsnäoloon, kuten Luther selittää: "Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. - - Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo." ( http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... us.html#33 ) Pyhä Henki on läsnä uskovaisten sydämissä, kuten Raamattu sanoo: "Joka myös on meitä lukinnut, ja antoi Hengen pantiksi meidän sydämiimme" (1.Kor.1:22).

Mitenkäs se Väinö Havas sanoikaan? "Puhtainkin Jumalan sana ilman rakkautta..." jne. Ja milloin puheessa rakkautta? Paavali vastaa: "Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka meille annettu on" (Room.5:5). On kuitenkin tehtävä ero omavanhurskaisiin ihmisiin, joiden puheissa on mielestään rakkautta omalta puoleltaan. Uskovaisten omissa puheissa ei ole rakkautta, sillä kaikki ovat pois poikenneet ja täysin kelvottomiksi tulleet. Sen sijaan Kristus meissä rakastaa meitä langenneita syntisiä ja kutsuu yhä armosta osattomiakin valtakuntaansa, joka on hänen seurakuntansa, kuten Ausburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan: "Näin ollen ovat evankeliumin mukaan Jumalan kansaa vain ne, jotka ottavat vastaan luvatun Pyhän Hengen. Lisäksi vielä kirkko on Kristuksen valtakunta, erotukseksi Perkeleen valtakunnasta. - - kirkko, joka on todella Kristuksen valtakunta, on pyhien yhteisö sanan varsinaisessa mielessä."

Kun nyt vl:t omistavat tämän kallisarvoisen lahjan, Pyhän Hengen täyttämän uskon, tulisi heidän jakaa tuota lahjaa ahkerasti, eikö vain?

Kyllä!

Esim. minä voin kirkkomatkoillani ja epäuskoisten tuttavien (viidesläisten, körttiläisten, evankelisten, vapaakirkkolaisten) keskuudessa saarnata tästä uskostani. Mietin vain huomaavatko he mitään eroa uskossani, jos en kerro olevani vl? Minusta se tulisi huomata, vaikka sanoisin olevani vain Kristitty Jumalan lapsi, ilman Luther- tai Laestadius-alkuisia etuliitteitä.

Ongelma voi olla siinä, että uskosta kertomisestasi saattaa puuttua tarpeellinen suola, jos sydämessäsi pidät niitä omavanhurskaita ihmisiä uskovaisina. Jeesushan toteaa: "Suola on hyvä; mutta jos suola tulee mauttomaksi, millä te sen höystätte? Pitäkäät itse teissänne suola, ja rauha teidän keskenänne." (Mark.9:50.) Jos siis uskosi on laadultaan ekumeenista, miten siitä voisikaan huomata mitään eroa ekumeeniseen uskoon?[/i]
O.M
Ylläpitäjä

Re: ??

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 12:33

anne kirjoitti:Voisitteko ystävällisesti sanoa, mikä Vl:lläisyydessä on sitä mikä tekee sen ainoaksi oikeaksi ja esim luterilaiset ja sen muiden herätysliikkeiden edustajat ovat mukaanne uskottomia ja epäuskoisia?

Eivät kaikki luterilaiset ole jumalattomia. Ovathan vl:tkin luterilaisia.

Tärkein ero on Pyhän Hengen virka, jota ei muualla tunnusteta. Usko on yksin Pyhän Hengen työ, alusta loppuun. Pyhä Henki tekee työtään kaikkialla herättämällä paatuneiden tuntoja, mutta vanhurskauttaa vain seurakunnastaan saarnatussa evankeliumissa. Evankeliumi saarnautetaan aina niiden ihmisten saastaisten huulten kautta, joilla Pyhä Henki asuu sydämissä.

Raamattu toteaa, että on Pyhän Hengen virka, joka antaa Hengen."Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?" (2.Kor.3:8.) Ko. virka on Paavalin mukaan uskottu niille, jotka ovat itse ensin saaneet armon kohdalleen ja Pyhän Hengen pantiksi sydämiinsä. "Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu" (2.Kor.4:1).

Tätä Pyhän Hengen virkaa ei tunnusteta muualla. Jossain ajatellaan, että Pyhä Henki voisi vanhurskauttaa myös sellaisten ihmisten puheen kautta, joiden sydämissä Pyhä Henki ei asu, vaikka Raamattu nimenomaan sanoo, että "Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa" (1.Kor.4:20), tarkoittaen sillä Pyhän Hengen eläväksi tekevää voimaa. Raamattu ei tunnusta Jumalan armojärjestyksestä poikkeavia vanhurskauttamistapoja. Raamatun perusteella Pyhä Henki voi herättää ihmisen tunnon missä tahansa, milloin tahansa, mutta Pyhä Henki antaa synnit anteeksi ja uudestisynnyttää hengellisesti kuolleen vain elävän Jumalan seurakunnassa, ennen uskoneiden saarnaaman evankeliumin kautta. Yhtään raamatunkohtaa ei ole, jossa Jumala olisi poikennut tästä armojärjestyksestään.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Syys 2007, 13:02

"Sydämen laajennus tauti" on fyysisessä mielessä vakava sairaus, mutta hengellisessä mielessä vielä vakavampi :!:
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 14:01

JUst noin oon asian oppinut, että nimenomaan pelkkä sananvirka ei synnytä uskoa, vaan nimenomaan Pyhän Hengen virka. Tästähän on annettu jo monia esimerkkejä, mutta ne taitaa olla turhia, ellei saa tähän ymmärrystä Jumalalta. Jos sitä ymmärrystä saa, niin silloin aletaan seuraamaan meitä ja Herraa opissa ja vaivassa, eikä olla eripaikassa.

1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 14:13

weha kirjoitti:JUst noin oon asian oppinut, että nimenomaan pelkkä sananvirka ei synnytä uskoa, vaan nimenomaan Pyhän Hengen virka. Tästähän on annettu jo monia esimerkkejä, mutta ne taitaa olla turhia, ellei saa tähän ymmärrystä Jumalalta. Jos sitä ymmärrystä saa, niin silloin aletaan seuraamaan meitä ja Herraa opissa ja vaivassa, eikä olla eripaikassa.

1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

Onpa tuossa Wehan ottamassa raamatunkohdassa sanottukin asia selvästi: ei vain puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä. Pyhä Henki tekee sanan eläväksi. Toteaahan Jeesus aivan selvästi, että lihallisen ihmisen saarnama sana ei auta mitään, vaan sana tulee saarnata hengessä.

Joh.6:
"63 Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
64 Mutta muutamat teistä ovat, jotka ei usko. Sillä Jesus tiesi alusta, kutka ovat, jotka ei uskoneet, ja kuka hänen oli pettävä.
65 Ja hän sanoi: sentähden sanoin minä teille: ei taida kenkään tulla minun tyköni, ellei se ole annettu hänelle minun Isältäni."
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 15:13

timoteus kirjoitti:Ekumenia ei tarkoita että pitäisi hyväksyä sellaista mitä pitää vääränä. Mutta sitä se tarkoittaa, että pitäisi yrittää ymmärtää toisia ja toisaalta pitäisi etsiä niitä yhteisiä asioita.

Pidän ekumeniaa vääränä, joten minun ei tarvitse tuon määritelmän mukaan hyväksyä ekumeniaa kelvatakseni ekumeeniseksi. :) Toisaalta yhteisten asioiden näkökulmasta todettakoon, että minulla on muslimien kanssa yhteistä se, että uskon vain yhteen jumalaan. Jumala tosin on eri. Sitten tulee se mutta. Vaikka minulla onkin muslimien kanssa yhteistä se, että uskomme kummatkin vain yhteen jumalaan, minä Raamatun Jumalaan ja muslimit Koraanin jumalaan, niin mitä sitten? Eikö keskinäisen kunnioittamisen tulisi kuitenkin lähteä toisen ihmisarvon kunnioittamisesta, halusta nähdä myös väärin uskova ihminen ainutkertaisena Jumalan luomisihmeenä? Enhän toki voi suhtautua yhtään halveksuvammin myöskään hinduun, joka voi uskoa miljooniin jumaliin, enkä ateistiin, joka kieltää tykkänään Jumalan olemassaolon.

Ekumeniaa ei tarvita ihmisarvon kunnioittamisen välikappaleeksi, vaan ekumenia voi päinvastoin olla jopa vahingollista ihmisarvon kunnioittamiselle.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 15:51

On myös se yksi selkeä kohta Raamatussa:

Joh.10:4. "Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".

Kohta osoittaa, ettei väärässä opissa voi vahingossakaan pelastua.

Joh.10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".

Tämän mukaan, on vain yksi seurakunta johon tulee kaikki hänen omansa johdattaa. Yhdellä paikkakunnalla on vain yksi Jumalan seurakunta.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja timoteus » 18 Syys 2007, 16:00

weha kirjoitti:On myös se yksi selkeä kohta Raamatussa:

Joh.10:4. "Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".

Kohta osoittaa, ettei väärässä opissa voi vahingossakaan pelastua.

Joh.10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".

Tämän mukaan, on vain yksi seurakunta johon tulee kaikki hänen omansa johdattaa. Yhdellä paikkakunnalla on vain yksi Jumalan seurakunta.

Tietääkseni uskovan ei kuulu ensisijaisesti seurata seurakuntaa tai ihmistä vaan Herraa Jeesusta. Seurakunta ei pelasta vaan usko Kristukseen.

Mitä tulee lammashuoneisiin niin olen kuullut että väitätte ettei tarvitse kuulua vl seurakuntaan pelastuakseen. Kuulemma keskieuroopassa on jossakin "oikein uskovia" katolisten keskuudessa.
timoteus
vakiintunut

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 16:28

Timoteus: "Tietääkseni uskovan ei kuulu ensisijaisesti seurata seurakuntaa tai ihmistä vaan Herraa Jeesusta. Seurakunta ei pelasta vaan usko Kristukseen."

En tiedä tuon perusteella lukiko Timoteus ollenkaan Raamatun kohtia, joita on annettu? mm. Raamattu kehoitti seuraamaan "Herraa ja meitä" "uskosta uskoon" ja kuinka Jeesus omilleen antoi vallan antaa syntejä anteeksi ja jolle ne anteeksiannetaan, annetaan ne myös taivaassa anteeksi Jne.

Uskonpuhdistajakin opetti, aivan oikein tähän tapaan: "Jos joku haluaa löytää Kristuksen, hänen täytyy ensin löytää seurakunta. Kuinka saatamme tietää missä Kristus ja hänen uskonsa ovat, jos emme tiedä, missä hänen uskovaisensa ovat? Ja se, joka haluaa tietää jotakin Kristuksesta, ei saa uskoa itseään eikä rakentaa omalla järjellään tietä taivaaseen, vaan hänen on mentävä seurakuntaan sitä etsimään ja kyselemään. Nyt seurakunta ei ole puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä. Heihin tulee pitäytyä ja katsottava miten he uskovat, elävät ja opettavat. Heillä on varmasti Kristus keskuudessaan".

Timoteus: "Mitä tulee lammashuoneisiin niin olen kuullut että väitätte ettei tarvitse kuulua vl seurakuntaan pelastuakseen. Kuulemma keskieuroopassa on jossakin "oikein uskovia" katolisten keskuudessa".

V: Aivan niin, ei ihmisten antama nimi ketään pelasta, vaan sama usko. Samaa uskoa ja oppia on löytynytkin, nimen olematta just. VL:ä.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 16:40

timoteus kirjoitti:Wehaa kehotan itsetutkiskeluun.

Ulkokultaisuus on tutkiskelun paikka.

V: Raamattuahan täällä on vain käytetty, ei mitään ihmisten puheita ja mielipiteitä.

1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus".
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 16:49

Timoteus mainitsee lammashuoneita? Onko niitä kuinka paljon?

"ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen"".
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Maarimi » 18 Syys 2007, 18:19

Minusta teillä veljeni oli vähän ristiriitaista tekstiä edellä. Siis Pyhä Henki ei vanhurskauta ry:llä eikä ole sidottu ulkoiseen - Pyhä Henki vanhurskauttaa vain seurakunnassaan, joita on vain yksi oikea yhdellä paikkakunnalla. :?: :?:

Kumpi on siis oikea vaihtoehto, ja miten nämä rajat määritellään?

Jeesus jätti Pyhän Hengen meille puolustajaksi ja lohduttajaksi. Eiköhän se vaikuta aika monessa paikassa maailmaa. Me emme voi tietää kuinka moni satojen vuosien saatossa on saanut sydämeensä puhtaan uskon. Lutherin kuoleman jälkeen luterilaista uskoa uudistivat mm. pietistit, hernnhutilaiset, lukijaiset, joista myös lestadiolaisuus on saanut vaikutteensa.

Herätysliikkeet ovat syntyneet herättämään ihmisiä, sytyttämään hiiltyneet sydämemme uuteen liekkiin. Toki Pyhä Henki on ollut ja vaikuttanut jo niitä liikkeitä ennen. Sen vuoksi on aika omahyväistä omia vuosisatoja ollut usko itselleen - niin että voisimme olla ainoa oikea valittu joukko.

Silti voimme olla yksi yhtenäinen lauma, jotka ovat kristityt ympäri maailmaa, joita yhdistää sama usko, Jeesukseen Kristukseen. Erot ovat yleensä enemmän tapoja ja kulttuuria koskevia - eivät ylitsepääsemättömiä, jos niin haluaa.

O.M sotkee tahallaan muslimit tähän keskusteluun. He ovat fundamentalisteja, mistä aiheesta ei muuten saa vl:ssa puhua, koska voi joutua hankaluuksiin SRK:n johdon kanssa. Yleensä arka aihe koskettaa jotenkin itseään, jos siitä ei saa puhua.

Muslimeista vielä sen verran. Ihailemani evankelista entinen narkomaani, jengijohtaja, siis täysi ex-hulttio Nicky Cruz (en tiedä mitä uskonsuuntaa edustaa) oli käymässä hiljattain Suomessa. Hän kertoi haastattelussaan muslimien olevan todellinen uhka kristityille, ja sen vuoksi meidän olisi syytä yhdistyä, ja sopia pikkumaiset pilkun paikkoja koskevat riitamme!
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja weha » 18 Syys 2007, 19:00

Saavat siskot tai veljet korjata jos väärin oon ymmärtämässä: Olen ymmärtämässä, että Jumalan valtakunnan raja on hyvinkin selvä: Tiit.3:10. "Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on".

Luuk.17:20. "Ja Pharisealaiset kysyivät häneltä: koska Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä ja sanoi: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä.
21. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne".

Tämän mukaan Jumalan valtakunta on jo täällä maanpäällä ja se nähdään uskon silmillä, Jeesuksen ja hänen opetuslapsiensa sydämessä. Olihan Jumalan valtakunta fariseusten keskellä (eikä heidän sydämessä) .
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Nepheg » 18 Syys 2007, 19:20

Maarimi kirjoitti:O.M sotkee tahallaan muslimit tähän keskusteluun. He ovat fundamentalisteja, mistä aiheesta ei muuten saa vl:ssa puhua, koska voi joutua hankaluuksiin SRK:n johdon kanssa. Yleensä arka aihe koskettaa jotenkin itseään, jos siitä ei saa puhua.

:lol: Kai se oli vitsi? :lol:

Maarimi kirjoitti:Hän kertoi haastattelussaan muslimien olevan todellinen uhka kristityille, ja sen vuoksi meidän olisi syytä yhdistyä, ja sopia pikkumaiset pilkun paikkoja koskevat riitamme!

Ensin Maarimille ystävän neuvo, älä mene ihmisten perässä.
Enemmän tuo kuulostaa sielunvihollisen puheelle. Tarkoitatko tosiaan että uskovien pitäisi hyväksyä raamatunvastainen, väärä opetus?
Eikö evankelistisi luota siihen että Jumala pitää omistaan huolta. ;)

Jos asia olisikin kristityt/muslimit, mutta kun kyse on enemmänkin kristittyjen luopumisesta Jumalasta.
Menepä iltaisin kadulle tai marketteihin. Ei tarvi enää mennä edes viikonloppuisin huomatakseen nykyisen tilanteen maassamme.
Kaikenlainen kaljan kanssa lotraaminen, perverssit televisio-ohjelmat ja huumausaineet...
Ei näytä kovin kristitylle maalle musliminkaan silmissä, eikä kansan kristinuskosta luopuminen ole varmastikaan muslimien vika...
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Syys 2007, 23:47

Lainaus maarimin viestistä>>>>>>>>>>>>>>>>
Herätysliikkeet ovat syntyneet herättämään ihmisiä, sytyttämään hiiltyneet sydämemme uuteen liekkiin. Toki Pyhä Henki on ollut ja vaikuttanut jo niitä liikkeitä ennen. Sen vuoksi on aika omahyväistä omia vuosisatoja ollut usko itselleen - niin että voisimme olla ainoa oikea valittu joukko.

Silti voimme olla yksi yhtenäinen lauma, jotka ovat kristityt ympäri maailmaa, joita yhdistää sama usko, Jeesukseen Kristukseen. Erot ovat yleensä enemmän tapoja ja kulttuuria koskevia - eivät ylitsepääsemättömiä, jos niin haluaa.>>>>>>>>>>>>>>>>

Jos näin todella uskot, niin sinulta on Jumalan seurakunta hukassa :!:

Yllä oleva lainaus on allianssi kristillisyyttä eli ekumeenista ja kuten weha sanoi on vain yksi lammaslauma, ja sen paimen on Jeesus

Kuten monesti täällä on sanottu, on vain yksi usko, yksi kaste.Ei Kristus ole jaettu, tämä usko on vaikuttanut maan päällä luomisesta lähtien. Jeesuksen jälkeen opetuslapset lähtivät saarnaamaan evankeliumia, ja sitä on saarnattu näihin päiviin asti.

Mutta silti ei kaikki jotka sanovat Herra Herra pääse Taivaaseen. Niitä vääriä profeettoja on ollut maailman sivu.

O.M. on kirjoittanut hyvin selvästi samoin weha tästä aiheesta,joten en lisää enkä pois ota.

Toivon että tämä asia sinulle kirkastuu :wink:
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Syys 2007, 08:38

Emka kirjoitti:Kuten monesti täällä on sanottu, on vain yksi usko, yksi kaste.Ei Kristus ole jaettu, tämä usko on vaikuttanut maan päällä luomisesta lähtien. Jeesuksen jälkeen opetuslapset lähtivät saarnaamaan evankeliumia, ja sitä on saarnattu näihin päiviin asti.

Tähän voin yhtyä täydestä sydämestäni.
O.M
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen