Kielilläpuhumisesta ja naispappeudesta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja weha » 20 Heinä 2010, 15:26

On hyvä edelleen rukoilla ja pyytää, että Jumala puhuu meille selkeästi yhä omalla äidinkielellä, kun kokoonnumme yhteen: Lauluin, psalmein, kiitoksin ja puheiden kautta. Me ihmiset kun olemme niin tavattoman helposti sekoilevia. Tietysti kun on ulkomaisia vieraita, on tarpeen tulkata heidän omaa kieltään, mahdollisuuksien mukaan.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 20 Heinä 2010, 15:34

Jumalalla ei ole puolittaisia lapsia, vaan Pyhän Hengen täyteydestä on uskovaisten seuroissa opetettu, että se on kaikilla Jumalan lapsilla, ja täyttyy yhä uudelleen:

Ef.5:18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Matkavieras » 20 Heinä 2010, 20:27

Jos uskova on armosta saanut lahjaksi erilaisia armolahjoja, tulee hänen myös arvokkaasti niitä käyttää. Ei Pyhä Henki johdata ihmistä sekoilevaan käytökseen.

VL:llahan esiintyy liikutuksia, eli olen käsittänyt ne jonkinlaisiksi hengellisiksi hurmostiloiksi. Suviseuroissa kuulin (netissä) muutaman tällaisen liikutuksen.

Pyhän Hengen vaikutus voi yllättäen aikaansaada juuri liikuttuneen ja hämmästyneen olotilan ihmisessä.
Matkavieras

ViestiKirjoittaja weha » 20 Heinä 2010, 21:07

Matkavieras kirjoitti:Jos uskova on armosta saanut lahjaksi erilaisia armolahjoja, tulee hänen myös arvokkaasti niitä käyttää. Ei Pyhä Henki johdata ihmistä sekoilevaan käytökseen.

VL:llahan esiintyy liikutuksia, eli olen käsittänyt ne jonkinlaisiksi hengellisiksi hurmostiloiksi. Suviseuroissa kuulin (netissä) muutaman tällaisen liikutuksen.

Pyhän Hengen vaikutus voi yllättäen aikaansaada juuri liikuttuneen ja hämmästyneen olotilan ihmisessä.

Olen ymmärtänyt kiitoksen hengen täyteydeksi, joka siten pursuaa ylitse. Saatan olla väärässäkin. Raamatussa on tästä eräs esimerkki:

apt.10:45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän...
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 31 Heinä 2010, 21:18

Sinikettu kirjoitti:Olen kuullut selitettävän sitä raamatun kohtaa, jossa sanotaan, että nainen vaietkoon seurakunnassa siten, että siihen aikaan naiset puhua pulputtivat seurakunnan tilaisuudessa ja siksi olisi tuo käsky annettu, eli ei tarkoittaisi saarnaamista. Tämä siis epäuskoisten selitys. Minä en osaa siihen mitään sanoa mitä on tarkoitettu. Mutta sitä en ole koskaan kuullut perusteluksi naispappeuden vastustamisessa, että raamatussa sanotaan, että seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies (1.Tim.3:2). Ei sanota, että yhden miehen vaimo. Mielestäni siinäkin olisi yksi peruste siihen, ettei nainen voi olla pappi.

Itse näen asian niin, että kun VL-seurakunnassa on puhujaveljiä, he ovat meidän seurakuntalaisten kaitsijoita, eli seurakunnan opettajia ja seurakunnan pappeja. Jumala on heille sanaansa avannut ja seurakunta ja Pyhä Henki virkaan kutsunut. Sitten on taas tietysti kansankirkossa toimivia uskovaisia pappeja. Eivät edes apostolitkaan kaikki olleet "kirjanoppineita", kuten esim. Paavali aikaisemmin oli.
apt.4:13. "Kun neuvoston jäsenet näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja totesivat heidät oppimattomiksi kansanmiehiksi, he olivat ihmeissään. He tunsivat nämä Jeesuksen seuralaisiksi, "

Luuk.24:45. "Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä, kirjoituksia ymmärtämään"

Nainen vaietkoon seurakunnassa, olen kuullut uskovaisilta, että sitä on käytetty myös siihen, ettei nainen voisi olla seurakunnan paimenena.
weha
Aurinkotuuli

Re: Kielilläpuhumisesta ja naispappeudesta

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 25 Elo 2010, 17:57

weha kirjoitti:Jo aikoja sitten oli erään kokoneen puhujaveljen "uljaksen" luona. Hän selitti tuota 1.kor.14-lukua ja siitä puhuimme.

Tässä alkuosa Bibliasta:
1.kor.14:1. Noudattakaat rakkautta, olkaat ahkerat hengellisten lahjain perään; mutta enemmin propheteeraamaan.
weha= kehoitetaan olemaan kiinnostuneita hengellisten asioiden ja lahjain vuoksi. Mutta tärkein on selkeä puhe ja opetus.

2. Sillä joka kielillä puhuu, ei hän ihmisille puhu, vaan Jumalalle; sillä ei kenkään kuule, vaan hän puhuu salaisuudet hengessä. weha=Jos puhutaan, jotain eri kieltä, siitä ei kukaan hyödy, vaan hän puhuu hengessä Jumalalle.

3. Mutta joka propheteeraa, se puhuu ihmisille parannukseksi ja neuvoksi ja lohdutukseksi.
weha=mutta joka puhuu selkeällä kielellä, se rakentaa ja on hyödyksi muille.

4. Joka kielillä puhuu, hän parantaa itsensä; mutta joka propheteeraa, hän seurakunnan parantaa.
weha= jos puhuu erikieltä, siitä on itselle hyötyä, mutta joka puhuu selkeää kieltä, on siitä seurakunnalle hyötyä.

5. Mutta minä tahtoisin, että te kaikki kielillä puhuisitte, mutta paljoa enemmin, että te propheteeraisitte; sillä se, joka propheteeraa, on suurempi kuin se, joka kielillä puhuu, paitsi sitä jos hän sen selittää, että seurakunta sais siitä parannuksen.
weha =Paavali tahtoisi, että kaikki profeetet=opettajat, osaisivat erikieliä, mutta tärkeämpää on selkeä opettaminen äidinkielellä, paitsi jos joku myös selittää erikieltä.

6. Vaan nyt, rakkaat veljeni! jos minä tulen teidän tykönne kielillä puhuen, mitä minä olisin teille hyödyllinen, ellen minä puhuisi teille eli ilmoituksen kautta, eli tiedon kautta, eli prophetian kautta, taikka opin kautta?
weha= Vaikka apostoli tulisi eri kielillä puhuen, se ei ketään hyödytä, ellei se olisi selkeätä opetusta.

7. Kuitenkin ne hengettömät, jotka äänen antavat, joko se on huilu eli kantele, koska ei ne anna eri ääntä itsestänsä, kuinka se tiedetään, mitä huilulla eli mitä kanteleella soitettu on?
weha= ellei osaa soittaa, sanomasta ei ymmärrä mitään.

8. Ja jos vaskitorvi antaa ymmärtämättömän äänen itsestänsä, kuka tietää sotaan hankita?
weha= Ei voida ymmärtää mitään soitosta ja olla hengellisessä sodassa.

9. Niin myös te, jos te kielillä puhutte ja ette puhu selkiästi; kuinka se ymmärretään, mitä puhuttu on? Sillä te puhutte tuuleen.
weha= Jos ei puhuta selkeätä kieltä, se on höpö, höpöä.

10. Moninaiset tosin ovat äänet maailmassa, ja ei yhtään niistä ole äänetöintä;
weha= Maailmassa on paljon eri kieliä, mutta kaikkia voi ymmärtää.

11. Sentähden, ellen minä tiedä äänen tointa, niin minä olen puhujalle outo, ja se, joka puhuu, on myös minulle outo.
weha= Jos en minä ymmärrä erikieltä, minä olen turha puhujalle ja joka puhuu erikieltä, on minulle turha.

12. Niin tekin, koska te ahkerasti hengellisiä lahjoja etsitte, niin ahkeroitkaat seurakunnan parannukseksi, että teillä kyllä olis.
weha= Koska hengellisiä lahjoja halutaan, niin halutkaa niitä seurakunnan parhaaksi, että paljon hyötyä olisi seurakunnalle.

13. Sentähden, joka kielillä puhuu, se rukoilkaan, että hän sen taitais myös selittää.
weha= Joka puhuu erikielillä, niin tulee rukoillaa, että myös ymmärtää selittää sen.

14. Sillä jos minä kielillä rukoilen, niin minun henkeni rukoilee, mutta minun mieleni on hedelmätöin.
weha= Jos minä puhun erikieltä, jota en ymmärrä, henkeni rukoilee, mutta ymmärrys on hedelmätön.

15. Kuinkas se siis on? Minä rukoilen hengessä, ja rukoilen myös mielessäni: minä veisaan hengessä, ja veisaan myös mielessäni.
weha= Minä rukoilen hengessä ja ymmärryksessä ja veisaan hengessä ja ymmärryksessä.

16. Mutta koska sinä hengessä siunaat, kuinkas se, joka oppimattoman siassa on, pitää sinun kiitoksees amen sanoman? sillä ei hän ymmärrä, mitäs sanot.
weha= Koska sinä puhut vain erikieltä, kuinka seurakuntalainen/ oppimaton, voisi aamenta sanoa, koska ei ymmärrä mitään.

17. Sinä tosin hyvästi kiität, vaan ei se toinen siitä parane.
weha=sinä kiität hyvin erikielillä, mutta ei kukaan siitä hyödy.

18. Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki.
weha=apostoli kiittää, että osaa erikieliä enemmän kuin muut.

19. Mutta seurakunnassa tahdon minä paremmin viisi sanaa puhua minun mielestäni, muita neuvoakseni, ennen kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. weha =Seurakunnassa apostoli tahtoo puhua vain ymmärrettävää kieltä.

20. Rakkaat veljet, älkäät olko lapset taidossa; vaan olkaat lapset pahuudessa, mutta olkaat taidossa täydelliset.
weha= Ei tule olla lapsia puheessa, vaan pahuudessa. Täytyy olla taitavia ja puhua selkeää kieltä.

21. Laissa on kirjoitettu: minä tahdon puhua tälle kansalle toisilla kielillä ja toisilla huulilla, ja ei he sittekään minua kuule, sanoo Herra.
weha= juutalaisille, puhutaan monenlaisilla kielillä ja huulilla, eikä he kuule, sanoo Herra.

22. Niin siis kielet ovat merkiksi, ei niille, jotka uskovat, vaan niille, jotka ei usko; mutta ei prophetiat ole uskottomain, vaan uskovaisten tähden.
weha= Eri kielet, on epäuskoisille, mutta selkeä kieli uskovaisille.

23. Sentähden jos koko seurakunta yhteen paikkaan kokoontuis ja kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisivat oppimattomat taikka uskottomat; eikö he teitä mielipuoleksi sanoisi?
weha= Jos kaikki puhuisivat kielillä, niin monet seurakuntalaiset ja epäuskoiset, sanoisivat kaiken olevan järjetöntä.

24. Mutta jos te kaikki propheteeraisitte, ja sinne tulis joku uskomatoin taikka oppimatoin, ja hän nuhdeltaisiin kaikilta ja tuomittaisiin kaikilta,
weha: Jos kaikki puhuu selkeää kieltä ja tulisi epäuskoinen tai oppimaton seurakuntalainen, hän siitä hyötyy.

25. Ja niin hänen sydämensä salaudet julki tulisivat, ja hän lankeais kasvoillensa ja rukoilis Jumalaa, tunnustain että Jumala olis totisesti teissä.
weha= Hän voi tulla vaikka synnin tuntoon

26. Kuinkas se on, rakkaat veljet? Koska te kokoon tulette, niin kullakin teistä on psalmi, hänellä on opetus, hänellä on kieli, hänellä on ilmoitus, hänellä on selitys: ne tapahtukoon kaikki parannukseksi.
weha=Kaikilla on jotain annettaa seurakunnalle.

27. Jos joku kielillä puhuu, se puhukaan itse toisena, taikka ensinnäkin itse kolmantena, ja vuorottain, ja yksi sen selittäkään. weha= Jos joku puhuu eri kieltä, joku profeetta=opettaja sen selittää.

28. Ellei hän selittäjä ole, niin olkaan seurakunnassa ääneti ja puhukaan itsellensä ja Jumalalle.
weha= Ellei selittäjää ole, olkoon vaiti seurakunnassa ja puhukoon ja rukoikoon Jumalalle ja itselle.

29. Mutta prophetat puhukaan itse toisena, eli itse kolmantena, ja ne muut tuomitkaan.
=Mutta profeetat puhuu selkeästi ja muut profeetat arvostelee.

Jt Weha!

Raamatun kieli on vaikeaa ymmrtää, mutta syventymällä sen sanomaan oppii sitä vähitellen ymmärtämään. On rakentavaa huomata, että len ymmärtänyt noiin, kuten edellä selvität, mutta uuttakin siitä avautui minulle .
Meiliaikku
puuhakas

ViestiKirjoittaja weha » 26 Elo 2010, 10:06

Jumalan terve, Meiliaikku!
Puhujaveli kertoi , että Paavalin opetuksessa ja sanoissa kielilläpuhumisesta, on myös ironiaa. Sillehän tuo 1.K0r.14-luku selvästi vaikuttaa. Opetus on aivan toinen ja raittiimpi, kuin ns. vapaissa suunnissa opetetaan.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 26 Elo 2010, 10:12

Sampura kirjoittaa: Mikähän tämä oli naisiaan?

Konttinenhan näki paljon epäraamatullisia näkyjä. En voi ymmärtää mitään unissapuhujaa, vaan olisi syytä puhua selkeästi, koska me ihmiset olemme taipuvaisia sekoilemaan. On hyvä pyytää Jumalalta, että hän yhä puhuisi meille selkeästi seurakunnassa, puhujaveljien ja todistuksien, ynnä virsien ja laulujen kautta. Tietysti on myös seurakunnan opillinen ja muu kirjallisuus tätä tukemassa.

1.Kor.14:8. "Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?"
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Matkavieras » 26 Elo 2010, 12:31

Kielilläpuhuminen tapahtuu yleensä rukoustilanteessa, jossa jokainen keskittyy omaan henkilökohtaiseen rukoukseensa. Silloin ei ole tarkoituskaan, että kukaan muu, edes rukoilija itse, sitä ymmärtää. Rukoilija rukoilee omia salaisuuksiaan Hengessä.

Seurakunnan tilaisuudessa rukoilla voi hiljaa, niin, ettei rukous edes selvästi kuulu muiden korville, tai rukoilla kielillä ajatuksissaan.
Jos taas tulee sanoma, eli profetia koko seurakunnalle, se saattaa tulla ensin kielillä, mutta vaatii, yleensä toisen henkilön kautta tulevan, suomennoksen. Muutoin ei profetiasta ole mitään hyötyä.

Kielilläpuhumisen tulee olla rauhallista ja asiallista, ei näyttävää, eikä se saa muuttua esiintymiseksi. Silloin kielilläpuhuja toisi julki itseään, eikä Pyhää Henkeä ja kielilläpuhuminen olisi lihallista, eikä hengellistä.

Kielilläpuhuja puhuu ihmisten ja/tai enkelten kieltä.
On selvästi havaittavaa, että kyseessä on jokin kieli.
Matkavieras

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Elo 2010, 13:13

Matkavieras kertoo meille oudosta kielillä puhumisesta, sellaisesta joka ei millään tavalla liity eikä kuulu uskoomme.

Monille vanhemmille uskon ystäville tuttu pappisveli, Mauno Koivuneva, oli kerran joutunut jonkin vapaan suunnan kanssa tekemisiin ja kuullut siellä mongerrusta. Hän oli kysynyt paikalla olevilta, mitä kieltä tuo on. He olivat selittäneet sen olevan hepreaa. Ei ole hepreaa, minä osaan sitä, mutta tätä en ymmärrä, vastasi tämä Päivämieheen nimimerkillä pakinoinut uskonveljemme. Se kertoo täsmälleen sen, minkä arvon elävä usko antaa sellaisille epämääräisille "kielille," joita ei ymmärrä edes puhuja itsekään, saati sitten muista.

Sopii muistaa Agricolan opetus, että kyllä se osaa Suomen kielen, joka ymmärtää kaikkien mielen. Se Jumala puhuu selvillä, ymmärrettävillä sanoilla valtakuntansa lasten suiden kautta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 26 Elo 2010, 13:54

Matkavieras kirjoittaa: Jos taas tulee sanoma, eli profetia koko seurakunnalle, se saattaa tulla ensin kielillä, mutta vaatii, yleensä toisen henkilön kautta tulevan, suomennoksen. Muutoin ei profetiasta ole mitään hyötyä.

On tarkoin huomattava, ettei seurakunnasta saa tulla kuka tahansa profeteeraamaan, eli opettamaan seurakuntaa, sillä seurakunnan seassa myös "nurkkasaarnaajia" ja "villihenkiä" on.

29. Samoin profeetoista= opettajista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot:

31. Sillä kyllä te kaikki propheteerata taidatte, yksi toisenne perään, että kaikki oppisivat ja tulisivat neuvotuksi.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Matkavieras » 26 Elo 2010, 15:30

En tarkoita tyrkyttää VL-seurakunnan vastaisia opetuksia.
Kerroin oman vilpittömän uskoni ja käsitykseni aiheesta, niinkuin olen sen oppinut ja Raamatustakin ymmärtänyt.
Matkavieras

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Elo 2010, 15:33

Matkavieras kirjoitti:En tarkoita tyrkyttää VL-seurakunnan vastaisia opetuksia.
Kerroin oman vilpittömän uskoni ja käsitykseni aiheesta, niinkuin olen sen oppinut ja Raamatustakin ymmärtänyt.

Kiitos! Ja vastineeksi haluamme kertoa oppimaamme opetusta, sitä jonka oikeaksi tiedämme.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Yaha.a » 07 Loka 2010, 13:15

Minua on aina ihmetyttänyt se miten naisen vaikeneminen seurakunnassa ei koske raamattuluokkia ja pyhäkouluja. Käsky vaikenemiseen viittaa siihen, että jos nainen avaa suunsa opillisissa tilaisuuksissa, niin Herra ei sitä ylhäältä täytä. Nyt kuitenkin naiset opettavat seurakunnassa pieninpiä. Eikö pitäisi olla joko naisella hyväksyntä tai sitten ei. Ja hyväksyntä tai kielto tarkoittaisi kaikkea seurakunnan opetusta.

Itse tunnen huonosti Raamattua, mutta jossainhan sanotaan siitä miehen vastuusta hengelliseen opetukseen kotona. Sielläkin naisen käsketään vain kysellä.

Tuon tämän asian esille kysyvällä mielellä, en mitenkään vikoillen.
En todellakaan halua naisia syrjään seurakunnan tehtävistä, vaan mieluummin näkisin idearikkaita naisia enemmänkin, ainakin hallinnollisissa elimissä.
Loogisena ajattelijana tässä kohdin ajatukseni tökkää eikä kukaan ole sitä minulle tähän mennessä osannut valaista.
Voisiko joku täällä valaista asiaa.
Yaha.a

ViestiKirjoittaja weha » 07 Loka 2010, 21:54

On siis kysymys naisen puhumisesta seurakunnan ylitse, eli nainen ei voi olla seurakunnan kaitsija, Raamatun mukaisesti. Samaan henkeen on todettava kaitsijan virka vain sellaisisille kykeneville miehille, jotka ovat kykeneviä ja soveliaita opettamaan. Tähän tehtävään seurakunta ja Pyhä Henki valitsee puhujan. Näinän se Raamattu opettaa.

Sensijaan, hengellinen pappeus on myös naisilla esim. (apt.18:25). <= Nainen voi toimia esim. Pyhä koulun opettajana.

Apt.1: 21. "Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme"

2.Tim.2:2. "Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.
3. Kärsi vaivaa niinkuin ainakin jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies".

Apt.20:28. "Niin ottakaat siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät piispoiksi pannut, kaitsemaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä ansainnut"
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Yaha.a » 08 Loka 2010, 09:48

Viestiketjun alussa kirjoitit näin:
34. naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
weha=Kaikissa Pyhien seurakunnissa naisten tulee olla vaiti (ja on kyse opettamisesta, kuten edellä oli)

35. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
weha: On oikein kysellä kotona, eikä seurakunnan tilaisuudessa.

Tässä Raamatun kohdassa ei kyllä viitata vähäkään seurakunnan kaitsemiseen tai seurakunnan yli puhumiseen (mistähän muuten termi seurakunnan yli puhuminen tulee?) Käsketään vain naisten olla vaiti seurakunnan kokouksissa ja sillä selvä.

Ymmärtääkseni hengellinen pappeus on kyllä aivan jotain muuta kuin oikeus toimia pyhäkoulun opettajana. Hengellinen pappeus on ilman muuta kaikilla uskovaisilla. Hengellinen pappeus oikeuttaa julistamaan synnin päästön eikä mitään muuta. Eikö pyhäkoulu ole mielestäsi Raamatun tarkoittama seurakunnan kokous? Seurakuntapäivätkin ovat seurakunnan kokous mitä suuremmassa määrin, vai oletko eri mieltä.

Jos tulkitset hengellisen pappeuden oikeuttavan lasten ja nuorten hengelliseksi opettajaksi naisen, niin yhtä hyvin Apt.1:21 kohdasta voidaan todeta, että tilanteessa jossa valinta Juudaksen tilalle tehtiin ei sattunut olemaan naisia paikalla.
Ja miksi muuten kristillisyydessä ei ole käytössä Apt 1:26 menettely arvan heittämisestä kahden välillä, vaikka se Raamatussakin "ohjeeksi" annetaan?

Jos tätä Raamatun ohjetta naisen vaikenemista seurakunnassa toteutetaan pilkun tarkasti, niin varmasti sinäkin omassa ajatuksessakin tulet siihen tulokseen, että eihän naiset saa suutaan avata edes kysyäkseen, missään seurakunnan tilaisuudessa. Ja näihin seurakunnan tilaisuuksiin sisältyy seurat, pyhäkoulut, raamattuluokat, seurakuntapäivät, jopa naisten illat jossa keskustellaan uskomisen asioista. Eikö niin?

Kuitenkin tätä ohjetta on mahdotonta toteuttaa täsmällisesti nykyajassa kahdestakin syystä. Nykyään naiset osallistuu tilaisuuksiin aktiivisesti, toisin kuin Apostolien ajalla. Ja toisekseen kykeneviä miehiä ei riittäisi kaikkiin seurakunnan palvelutehtäviin. On siis täytynyt tehdä kaikessa hiljaisuudessa kompromissi että joissakin seurakunnan kokouksissa naisten ei tarvi olla vaiti. Ihan vaan käytännön syistä.

Miten on sitten muodostunut nykyinen kanta, että puhujana, leirien vetäjinä, SRK:n johtokunnassa on vain miehiä?
Siinä lähestytään mieluummin historiallista perinnettä ja jopa vallankäyttöä enemmän kuin Raamatun ohjetta.

Mielestäni virheellisintä on alkaa etsimään Raamatusta jotain kohtaa jota voisi tulkita niin, että naisella on oikeus tähän, mutta ei tähän. Oikein olisi mielestäni tunnustaa, että naisilla ei ole seurakunnan tilaisuuksissa mitään puhevaltaa. Mutta kun käytännön syistä sitä ei voida toteuttaa, niin mennän näillä. Ja joskus jos tilannetta pitää tarkastaa ajan muuttumisen mukaan, niin silloin ei tarvitsisi yrittää vedota johonkin epämääräiseen Raamatun tulkintaan vaan, voisi tehdä ratkaisun käytännölliseltä pohjalta. Kun entinenkään käytäntö ei ole ollut pilkun tarkasti Raamatun ohjeen mukainen.
Yaha.a

ViestiKirjoittaja weha » 08 Loka 2010, 10:15

Weha: Viestiketjun alussa kirjoitin näin:
34. naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
weha=Kaikissa Pyhien seurakunnissa naisten tulee olla vaiti (ja on kyse opettamisesta, kuten edellä oli)

Wehe: Ei myöskään seurakunnan yleisessä tilaisuudessa sovi häiritä tilaisuutta. Tässä yhteydessä oli siin kyse myös naisen opettamisesta seurakunnassa. Uusikäännös jatkaa näin:
1.kor.14:37. Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 38. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

Minulle on ollut myös tärkeä kohtra tämä: 1.Tim.3:2. "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan"

Hengellinen pappeus on myös sitä, että voi ja tulee uskoasioita kertoa ja opettaakkin, muualla kuin seurakunnan ylitse.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 08 Loka 2010, 12:57

apt.1:21. "Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme"

weha: Tässä puhutaan siis siitä, kuinka apostoliksi tuli valita Jeesuksen kanssa vaeltanut ja toiminut mies. Nainen ei tullut tässä kysymykseen. Tätä kohtaa voi siis perustella virkapappeus kysymykseen.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 08 Loka 2010, 15:03

On suuri synti ns. "naispappeus", eikä heillä ole kutsua virkaan Kristukselta, eikä hänen kirkoltaan, vaan sanassa on sitä koskeva kielto. Heidät ja muutkin väärät opettajat tulee hylätä. Uskovainen haluaa säilyttää hyvän omantunnon tässäkin kysymyksessä.

Paavali sanoo (Gal.1:9), "jos joku julistaa toista evankeliumia, hän olkoot kirottu". Edelleen: "Joka kuulee teitä, se kuulee minua". Väärät opettajat tulee hylätä, koska he eivät toimi Kristuksen (1.Joh.2:18-23) sijaisina, vaan ovat vääriä antikristuksia.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Yaha.a » 08 Loka 2010, 17:06

Raamatusta löytyy kyllä mittava määrä kohtia jossa jollain lailla viitataan mieheen seurakunnan katsijana. Siitä olemme yhtä mieltä. Mutta et vastannut kysymykseeni siitä mikä on mielestäsi seurakunnan kokous jossa naisen on oltava vaiti?

Millä perustelet että: "Hengellinen pappeus on myös sitä, että voi ja tulee uskoasioita kertoa ja opettaakkin, muualla kuin seurakunnan ylitse."

Se minulla eniten ihmetyttää kristillisyydessämme miten jossakin yhdessä asiassa takerrutaan äärimmäisen tiiviisti yksittäisiin sanoihin Raamatussa ja viereinen kohta ohitetaan kuten sitä ei olisikaan.
Kuten samoissa Apostolien teoissa opetetaan valitsemaan kaitsija arvalla ja kielletään syömästä verta. Puhumattakaan jokaisen omaisuuden myynnistä ja jakamisesta yhteiseksi.
Yaha.a

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen