Maarimi kirjoitti:Taavetille: Vertaus ei mielestäni sopinut tähän keskusteluun, koska tietääkseni kukaan meistä ei ole pyrkinyt ry:lle puhumaan. Kyllä Janis:n kirjoitustyyli tuntuu valitettavasti yhtä pahalta kuin kiroilu, en pystyisi itse puhumaan tai kirjoittamaan noin.
Rebekalle: Ainakin itse käsitän ekumenian aivan toisin kuin sinä. Esimerkiksi katoliset ja luterilaiset ovat käyneet vuoropuhelua, sekä baptistit ja luterilaiset. Se on ainakin auttanut heitä ymmärtämään toisiaan, ja pappeja ystävystymään keskenään. Ns. pakanauskonnot eivät kuulu kristittyjen ekumenian piiriin, eivätkä mm. jehovantodistajat tai islaminuskoiset, koska eivät tunnusta Jeesusta vapahtajanaan.
Aada kirjoitti:No on tuo aika kovaa tekstiä minunkin korvilleni, siis kielenkäyttö ja sananvalinnat. En minä seuroissa ole tuollaiseen kielenkäyttöön tottunut.
. Kiitos nyt kuitenkin ystävällisestä sävystä, jonka huomasin rivien välistä!Maarimi kirjoitti:Anteeksi, en voi tietää mikä kaikki sinulle on sianruokaa, mutta jos vl esim. opiskelee teologisessa, ei hän voi suhtautua kaikkeen uskontoon liittyvään sianruokana.
Bono kirjoitti:Hengellinen huoruus on vanhaa kieltä, jonka merkityksen toki ymmärrän. Nykykielenkäytössä se alkaa olla hyvin arveluttava sana käyttää, vaikka "nuo baptistit eivät muuten usko" (asiatonta tyyliä sekin muuten). Jos kirjoittaa "kaltaisesi hengelliset huorat", ollaan jo lähellä lain rikkomista solvauksen muodossa.
Bono kirjoitti:Asia on monesti oikea, mutta tyyli on nurjaa, paikalleen pysähtänyttä kinastelua. Palsta, jolla on mielestäni oma jalo paikkansa täällä tuulisessa netissä, uhkaa ajautua sairaaseen tilaan, jos nälvintä, joka selitetään rakkautena, hyväksytään noin avoimessa muodossa.
Moinas kirjoitti:Ei kai tämä foorumi ole kuitenkaan rauhanyhdistys? Mitä vahinkoa palsta kärsii siitä jos baptisti sanoo mielipiteensä?
Jaakko kirjoitti:Sanokaapa Aada ja Bono ja muutkin, kun en tunne teitä ja en tiedä teidän uskonne perusteita:
1) Jos teidän kotisiioniinne tulee vieras ihminen ja "saarnaa" teille julkisesti kaikkien kuullen Jumalan sanan vastaisesti, mitä teette?
2) Entä jos monista neuvon sanoista huolimatta teidän kotisiionissanne joku saarnaa yhä edelleen sitä samaa Jumalan sanan vastaista oppia? Vastoin sitä evankeliumia, josta te elätte?
3) Pysyttekö te rakkaat terveenä sillä, että te "siedätte" omassa kotisiionissanne väärää hengellisyyttä harjoitettavan julkisesti ja vieläpä teitä mukaan liehakoiden? Vuodesta toiseen.
timoteus kirjoitti:Minulla on kyllä toisenlaisia käsityksiä. Tiedän että esim.luterilaisten tunnustuksellisten keskustelupalstalla kirjoitti ainakin aiemmin useampikin vl. En siis oikein usko, että läheskään kaikki vl:ät pysyttelisivät kokonaan poissa muista palstoista![]()
timoteus kirjoitti:Nepheg: Kunnioitamme muiden hengellisyyksien uskonnonvapautta, ettemme hakeudu väittelyihin, vaan pyrimme elämään sovussa.
Timoteus: Se on hienoa. Kun se sama toteutuisi täälläkin![]()
timoteus kirjoitti:Jostakin syystä niitä kovia äänenpainoja on riittänyt. Mielestäni myös silloinkin kun ei ole ollut tarkoitus provosoida tai väitellä. Vai onko kyseleminen tai eriävän mielipiteen esittäminen aina väittelyn halua?
Päivämies no 18, 3.5.1978 kirjoitti:Kun kuiva henki täyttää sydämen, tulee kovin kireä ilmapiiri. Se tarttuu innolla kansssapalvelijaa kurkusta kiinni ja vaatii: maksa velkas, se sadan penninkin velka. Vaikka itse sai anteeksi kymmenen tuhannen leiviskän velan, ei muista siitä iloita, eikä löydy armoa ja anteeksiantamusta kanssapalvelijaa kohtaan.
anonyymi kirjoitti:Jo ennen hoitokokouksia vl:sta eronneena ja siten henkioppia ymmärtämättömänä täällä käydystä keskustelusta tulee kuitenkin mieleen Päivämiehen kuvaus kuivasta hengestä.Päivämies no 18, 3.5.1978 kirjoitti:Kun kuiva henki täyttää sydämen, tulee kovin kireä ilmapiiri. Se tarttuu innolla kansssapalvelijaa kurkusta kiinni ja vaatii: maksa velkas, se sadan penninkin velka. Vaikka itse sai anteeksi kymmenen tuhannen leiviskän velan, ei muista siitä iloita, eikä löydy armoa ja anteeksiantamusta kanssapalvelijaa kohtaan.
timoteus kirjoitti:Minä en ainakaan ota vastaan taavetin syytöksiä jatkuvasta oman uskoni tuputtamisesta. Olen pyrkinyt kirjoittamaan neutraalin maltillisesti. Tuntuu ihmeelliselle että siitä huolimatta minua syytetään. Olisko tässä kyse puheen siirtämisestä toiseen aiheeseen?
ua oleva opillinen ero. Jos tuollaisen syötin nielaisisimme, tekisi se syötin nielaisseesta puoli, tai ainakin neljännesbaptisteja. Sellaiseen opilliseen kompromissiin ei ole varaa suostua, ettei käy kuten kymmenen neitseen vertauksessa viisaat sanoivat, että jos annamme teille omasta öljystämme, meiltä molemmilta puuttuu eli loppuu öljy. Viisaat neitseet antoivat jopa hyvän neuvon: menkää niiden luokse, jotka myyvät ja ostakaa. Tänä iltana on armon kauppa avoinna, ja sieltä myydään haluavalle ilman rahaa ja ilman hintaa, että siitä se ei ole kiinni. Se voi jäädä kiinni siitä, että harva voi myöntää itsensä niin hengellisesti köyhäksi, ettei edes pientä rihman rahtua voisi armosta maksaa.Bono kirjoitti:Myös hempeysmoitteet otan vakavasti. Jos rumaa kieltä en kritisoisi, kokisin olevani kaksinaamainen hempeilijä yhtä kaikki.
Nepheg kirjoitti:timoteus kirjoitti:Nepheg: Kunnioitamme muiden hengellisyyksien uskonnonvapautta, ettemme hakeudu väittelyihin, vaan pyrimme elämään sovussa.
Timoteus: Se on hienoa. Kun se sama toteutuisi täälläkin![]()
Toteutuu.
Kun väärähengelliset sujauttavat viesteihinsä esim. yleishengellisyyttä tai muuta uskollemme vierasta asiaa, niin silloin meidän pitää siihen vastata ja raamattua näyttäen kerromme kuinka asia tässä kristillisyydessä ymmärretään.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa