Miten saa synnit anteeksi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Tammi 2012, 04:24

Ulpu kirjoitti:On ihmisen osuus, mutta ylikaiken se kun Jeesus on se ovi, hän on tie, hän on kaikkea.
En usko että Jumala toimisi itseään vastaan että vain yksinomaan ihminen voisi vapauttaa ollen välikappaleena.

Jumala ei ole missään ilmoittanut, että jonkun yksilön vuoksi muuttaisi säätämäänsä armon järjestystä.
21 Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,

Matt. 9:8 Ja kuin kansa sen näki, ihmettelivät he ja kunnioittivat Jumalaa, joka oli ihmisille antanut sen kaltaisen vallan.

2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

Ulpu kirjoitti: "Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." (Ensimmäinen Johanneksen kirje 1:9)

6 Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.
8 Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
9 Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
10 Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.

Ulpu kirjoitti: "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."" (Kirje roomalaisille 10:9,13)

1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3]
2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal. 1:14]
3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]

4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. [Ap. t. 13:38,39; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:24]

Pelastus on tarkoitettu kaikille
5 Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän." [3. Moos. 18:5]
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [5. Moos. 30:11-14]
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.

9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." [Ps. 25:3; Jes. 28:16; Room. 9:33]
12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. [Ap. t. 10:36; Room. 3:29; 1. Tim. 2:5]
13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." [Joel 3:5; Ap. t. 2:21]
14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]
15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" [Jes. 52:7; Nah. 2:1]
16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" [Jes. 53:1; Joh. 12:38]
17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
18 Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti. [Ps. 19:4,5; Jes. 49:6]
19 Mutta eikö Israel ole sitä käsittänyt? Jo Mooses sanoo: -- Minä saan teidät kadehtimaan kansaa, joka ei ole kansa, vihaamaan pakanoiden ymmärtämätöntä joukkoa. [5. Moos. 32:21]
20 Jesaja sanoo vielä rohkeammin: -- Ne, jotka eivät minua etsineet, ovat minut löytäneet, olen ilmaissut itseni niille, jotka eivät minua kysyneet. [Jes. 65:1,2 : Room. 9:30]
21 Israelista hän sen sijaan sanoo: "Päivästä päivään olen ojentanut käsiäni uppiniskaista ja vastustelevaa kansaa kohti."

Jumala vanhurskauttaa vain lähettämiensä, armahdettujen ihmisten suulla julistuttamansa evankeliumin kautta. Luther nimitti paljasjalkaisiksi veitikoiksi sellaisia julistajia, joilta puuttuu omakohtainen usko ja uskovaisten, eli seurakunnan kautta tapahtunut lähettäminen, jotka siis saarnasivat omilla valtuuksillaan ja omalla valtakirjallaan, siis pelkän sisäisesti tuntemansa perusteella

Ulpu kirjoitti: Kerran sattui todella erikoinen tilanne, olin suuressa ahdistuksessa parin ystäväni vuoksi, olivat pahoittaneet mieleni ikävästi. Kävin lääkärissä jostakin syystä ja tämä lääkäri mitään mistään tietämättä sanoi minulle asiasta tiedon sanoja..'älä välitä siitä mitä sinulle tekivät tjms..en enää sanatarkkaan muista, mutta olin aivan äimänä.

Toki tuossakin on saattanut olla Jumalan kutsua mukana, mutta pelkkä lääketieteellinen oppineisuus ja kokemus vaikuttavat helpotusta sisäisesti, joka sekin on kyllä Jumalan lahjaa, mutta uskon kannalta sillä on harvoin merkitystä. Sellaiseksi tulkitsen kertomasi tapauksen, että sillä oli psykologinen vaikutus, tulkin paljoa enempää.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 06 Tammi 2012, 19:06

Semmosta sitten..kerettiläinen taitaa poistua teidän foorumilta.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 19 Tammi 2012, 20:34

Ulpu kirjoitti:
Vivahteita on lukemattomia mutta yksi totuus ja pääasia yhdistää, Jeesus on syntiemme sovittaja.

Jani_S Kirjoitti:

Jeesushan maksoi koko maailman synnit. Jos usko syntyy ja pelastusvarmuus tulee sen pelkän tosiasian perusteella, että koko maailman synnit on maksettu ja sovitettu, silloinhan sen harhaopin mukaan koko maailma pelastuu, joka ikinen pahimmasta pyhimpään. Tätä on ns. paljas usko, jota on täällä myös erään toisen kirjoittajan toimesta mainostettu. Kutsuisin sitä myös nimellä "pelastustietoisuuden vanhurskauttavan voiman harhaoppi".

-

Tämä esimerkiksi on sanomani väärentämistä, kun kaipasit asian esiin nostamista uudelleen.
En ole sanonut että asian tietäminen pelastaa, pitää tulla Jeesuksen tykö ja ottaa pelastus vastaan.
En ole harhaoppinen.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Tammi 2012, 22:32

Ulpu kirjoitti:Tämä esimerkiksi on sanomani väärentämistä, kun kaipasit asian esiin nostamista uudelleen.
En ole sanonut että asian tietäminen pelastaa, pitää tulla Jeesuksen tykö ja ottaa pelastus vastaan.

Kukaan ei tiedä eikä osaa Jeesuksen luokse, ellei Hänen osoitettaan kerrota. Jeesus sen aikanaan kertoi, mistä Hänet voi löytää, antoi tosin vain tuntomerkit. Turhaa on etsiä Jeesusta ja Jumalaa sieltä, missä He eivät ole, turhaa on huokailla kokeakseen armahtavan Jumalan tulessa, pilvissä tai missään muissakaan luonnon ilmiöissä.

Joh. 14:20
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.

Joh. 15:4
Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

Joh. 15:7
"Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. [Joh. 14:13,14+]
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 19 Tammi 2012, 22:47

Luotan siihen kun Raamatussakin sanotaan, ettei kukaan voi tulla Jeesuksen luokse ellei Jumala häntä vedä, se on Jumalan työ ihmisessä että haluaa sovintoon Jumalan kanssa ja saada uuden elämän.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja jussi83 » 21 Loka 2012, 20:21

Mark16:15-20
15. Ja hän sanoi heille: Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.
17. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18. nostavat käsin käärmeitä, ja jos he
juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle ja ne tulevat terveiksi.
19. Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heiile, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
20. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.
jussi83
tutustunut

Pitkästi kesti päästä sivulle

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 22 Loka 2012, 21:46

Kuitenkin

tahdon uskoa
luottaa, toivoa

enpä juuri uskalla
tänne kirjoitella

sillä niin useasti
sydämeen asti

tunnen olevani
tiedän sisälläni

että ei se riitä
puhuvat siitä

että ei se usko ainakaan
meidän tavalla

kun en laita mittariksi
uskoni määrittäjäksi

uskoa oppiin
vaan Kristukseen

eikö ole pelastavaa
turvautua Vapahtajaan

minun uskoni
Kristus, ankkurini

ainoa toivoni
oljenkorteni

näitä nyt aattelen
vastausta oottelen

ja siltikin niin rakkaasti
ehkä kovasti

sanoin, mutta kysyä
armossa pysyä

tahdon sydämestäni
siunata sielustani

ja pyytää nöyrtyen
syntini tunnustaen

saanhan vielä
tällä tiellä

uskoa ja omistaa
kotiin kuulua

sitä autuutta
lahjavanhurskautta

Brita :´(
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Ulpu » 04 Marras 2012, 22:33

Olen edelleen sitä mieltä että missä ihminen kääntyy syntiensä painamana Kristuksen luokse siellä saadaan armahdus ja vain siellä voidaan kokea vapautuminen orjuudesta.
Uskovakin ihminenhän on 24h/vrk:ssa armahdettu syntinen, lihan puolesta koko ajan paha, näin ollen uskovalla on koko aikainen puhdistus Jeesuksen sovintoveren vuoksi ja koko ajan saa kääntyä jos niin kokee Jeesuksen Kristuksen ihmisen ja Jumalan välimiehen puoleen.

Jos ihminen tarvittaisiin välimieheksi hänen pitäisi olla uskovan mukana 24h/vrk:ssa.

-
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Marras 2012, 23:11

Ulpu kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että missä ihminen kääntyy syntiensä painamana Kristuksen luokse siellä saadaan armahdus ja vain siellä voidaan kokea vapautuminen orjuudesta.-

Mutta mistä luulet Kristuksen löytyvän aikanamme? Hän itse kertoi sen maan päällä kulkiessaan: 20 Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
n [/quote]

Ulpu kirjoitti:Uskovakin ihminenhän on 24h/vrk:ssa armahdettu syntinen, lihan puolesta koko ajan paha, näin ollen uskovalla on koko aikainen puhdistus Jeesuksen sovintoveren vuoksi ja koko ajan saa kääntyä jos niin kokee Jeesuksen Kristuksen ihmisen ja Jumalan välimiehen puoleen.

Niin on asia kuin kirjoitit, mutta jokainen lapsuuden uskosta langennut on eronnut irti Jumalan armon vaikutuspiiristä. Takaisin Jumalan armoon pääsee vain parannuksen ahtaan portin kautta. Taidat sinäkin mieluummin pyristellä sen ahtaan oven ulkopuolella kuin pyrkiä siitä sisälle. Kuitenkin Jeesus neuvoi tulemaan sisälle ahtaasta portista ja sen jälkeen kulkemaan kaidalla tiellä. Jeesus puhui kaidasta tiestä ja laveasta tiestä. Lavealle tielle mahtuvat kulkemaan maailman erilaiset hengellisyydet sovussa rinnakkain, sille mahtuvat myös julkisesti jumalattomat.

Vaikka kaita tie kapea onkin, mahtuu siinä sentään kaksi köyhää Jumalan lasta rinnakkain toisiaan siunaten kulkemaan, ja Jeesus itse on lupauksensa mukaan kolmantena heidän keskellään. Ne kaksi tai kolme kulkijaa kuulevat Jeesuksen puhetta toistensa suun kautta.

Ulpu kirjoitti: Jos ihminen tarvittaisiin välimieheksi hänen pitäisi olla uskovan mukana 24h/vrk:ssa. -

Nuo ovat järkesi päätelmiä, nimenomaan tuo viimeinen kappaleesi loppu, joka on aivan epäraamatullinen päätelmä.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 05 Marras 2012, 08:04

Jos ihminen tarvitaan Jeesuksen ja ihmisen välimieheksi silloin ihmisen pitäisi olla koko ajan käytettävissä..muutoin voi kuolla ennenkuin tunnustaa ihmiselle..Jumalalle voi tunnustaa vaikka 24H/vrk:ssa syntejään katumuksessa.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja mies » 05 Marras 2012, 08:55

Ulpu kirjoitti:Jos ihminen tarvitaan Jeesuksen ja ihmisen välimieheksi silloin ihmisen pitäisi olla koko ajan käytettävissä..muutoin voi kuolla ennenkuin tunnustaa ihmiselle..Jumalalle voi tunnustaa vaikka 24H/vrk:ssa syntejään katumuksessa.

27 "Mutta jos joku yksityinen ihminen tekee erehdyksessä jonkin synnin, hänen on tuotava syntiuhriksi vuoden vanha vuohi. 28 Papin tulee toimittaa Herran edessä sen synnin sovitus, joka on tehty vahingossa, ja kun sovitusmenot on toimitettu, rikkomus annetaan anteeksi. 29 Sama laki koskee jokaista, joka erehdyksessä tekee rikkomuksen, olipa hän syntyperäinen israelilainen tai keskuudessanne asuva muukalainen.

30 "Mutta jokainen, joka tekee rikkomuksen tahallaan, olipa hän syntyperäinen israelilainen tai muukalainen, loukkaa teollaan Herraa. Siksi hänet on poistettava kansansa keskuudesta. 31 Koska hän on halveksinut Herran sanaa ja rikkonut hänen käskyään vastaan, hänet on surmattava. Hän yksin joutuu kantamaan vastuun teostaan."

4.Moos.15

->

26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi.

Hepr.10

Eikö kuoleman Herra ole elämän ja kuoleman Herra? Miksi siis vaivaisimme päätämme että jos joku kuolisi "epäsopivana aikana"? Tekikö vastasyntynyt vauva jotain väärin - tahallaan, eli tieten tahtoen? Ei tehnyt, pitikö hänen tunnustaa syntejään? Ei tarvinut.
mies
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Marras 2012, 08:58

Ulpu kirjoitti:Jos ihminen tarvitaan Jeesuksen ja ihmisen välimieheksi silloin ihmisen pitäisi olla koko ajan käytettävissä..muutoin voi kuolla ennenkuin tunnustaa ihmiselle..Jumalalle voi tunnustaa vaikka 24H/vrk:ssa syntejään katumuksessa.

Oletat siis että armo olisi ansaittava jatkuvalla syntien tunnustamisella? Jos niin olisi, ei se olisikaan armoa vaan ansiota.
Tuolla haavekuvallasi teet tyhjäksi monet Raamattuun kirjoitetut totuudet, esimerkiksi tämän Paavalin Rooman kristityille kirjoittaman, että Jumalan vanhurskaus ilmoitetaan uskosta uskoon.

Roomalaiskirje 1
15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
19 sen tähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
Taavetti
Aurinkotuuli

kannattaako meidän tyhmää saarnaa uskoa?

ViestiKirjoittaja Ilpo » 06 Marras 2012, 01:18

Eikö oo aivan kumma asia, että ihmisen järki hyväksyy mieluummin sen, että uskoon tullaan ilman Jumalan valtakuntaa ja Jumalan valtakunnasta saarnattua evankeliumia. Ilman ihmistä välimiehenä, niinku Ulpu sanoi. Kuitenkaan raamatusta ei löydy yhtään parannuksen tekoa ilman välimiestä: Daavid katui syntejään niin, että tunsi luidensa musertuvan, mutta ei saanu niitä katumalla anteeks, vaan Natanin saarnaamasta synninpäästön evankeliumista.
Paavali rukoili monta päivää tunnontuskissa, mutta ei saanu syntejä anteeks ennen kuin ananias tuli ja saarnasi evankeliumin.
Kornelius rukoili ja jakoi almuja, eikä saanu syntejä anteeks ennen kuin Pietari saarnasi evankeliumia.
Siksi on niin tärkeä löytää ensin Jumalan valtakunta ja kuulla ja uskoa evankeliumi. Kyllä Ulpu sinun kannattais uskoa tämä tyhmä saarna, jonka uskomalla pääsee Jumalan lapseksi.
Viisaat opit ei ketään auta: 'koska maailma ei tuntenut Jumalaa viisauden kautta, näki Jumala hyväksi tyhmän saarnan kautta vapahtaa ne, jotka sen uskoivat''.
Alkuseurakunnan aikana Juutalaiset paheni ja Kreikkalaiset pitivät hulluutena kun apostolit saarnasivat ''syntien anteeksi antamusta Jeesuksen nimessä, kaikissa kansoissa alkaen Jerusalemista, kuten Jeesus käskyn antoi.
Tänä aikana elävää evankeliumia saarnatan täällä pohjolassa, niinku Sakaria ennusti: nämä (valkeat oriit) saattavat minun henkeni lepäämään pohjanmaalla. Jumalan valtakunta on sinua lähestynyt, tee parannus ja usko evankeliumi!!
Ilpo
Ilpo
ahertaja

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Marras 2012, 14:34

Käsityksesi vl-rippiopista on virheellinen. Siksi yritän lyhyesti selittää, millainen vl-rippioppi.

Katolilaisuudessa katsotaan (tai ainakin katsottiin ennen uskonpuhdistusta; uskonpuhdistus kai vaikutti vähän katolilaiseen teologiaankin) ymmärtääkseni, että tunnustamatta, katumatta ja hyvittämättä jäänyt synti on sovitettava iankaikkisuudessa. Ko. opin mukaan ihmisellä on syntisäkki, joka on säännöllisesti tyhjennettävä. Olisi pyrittävä elämään niin, että kuoleman hetkellä syntisäkki olisi tyhjä. Mitä enemmän syntisäkissä on kuormaa, sitä suurempi sovittaminen on edessä kiirastulessa. Tätä kutsutaan pakkoripin opiksi.

Pakkoripin vastakohta on käsitys, jonka mukaan rippi toiselle ihmiselle (toiselle uskovaiselle) ei ole lainkaan tarpeellinen. Ajatellaan, että synnit ovat joka tapauksessa uskovaiselle anteeksi. Tässä ajattelutavassa rippiä väheksytään ja sitä pidetään lähinnä uskossaan heikoille suunnattuna mahdollisuutena vahvistaa heidän uskoaan.

Luterilainen ja sitä mukaileva vl-käsitys ripistä asettuu noiden kahden ääripään välimaastoon. Ripin ajatellaan olevan tarpeellinen ja välttämätönkin, mutta ei siinä merkityksessä, että "syntisäkissä" olevat synnit joutuisi sovittamaan iankaikkisuudessa. Käsityksen mukaan synnit ovat uskovaiselle jatkuvasti anteeksi niin kauan kuin uskon liekki häilyy edes pienenä. Rippiä tarvitaan, koska uskovainen elää evankeliumista. Synti erottaa Jumalasta ja siksi uskovaisen on kerran toisensa jälkeen kuultava armovakuutus, että synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Koska synti erottaa Jumalasta, voi tunnustamaton nimellinen synti alkaa vaivata tuntoa, vaikka olisikin kuullut yleisen synninpäästön. Jotta mieltä vaivaavan asian saa pois tunnolta, on käytettävä ripin armoetua. On kuitenkin huomattava, että uskovainen menee ripille yhtä uskovaisena kuin tulee ripiltä pois. Rippi ei muuta uskovaisen iankaikkisuusosaa, ei tee uskovaista paremmaksi ihmiseksi, vaan antaa vain voimaa ja lohtua kilvoitukseen. Jos rippiä ei koskaan käytä, tulee vähitellen hengellinen kuolema.

On syytä huomata, että Lutherin ja sitä mukailevassa vl-käsityksessä parannus on eri asia kuin rippi. Hengellisesti kuolleen ihmisen on otettava vastaan Pyhää Henkeä sydämessään kantavan ihmisen saarnaama evankeliumi, jotta hän parannuksen kautta uudestisyntyisi takaisin Jumalan lapseksi - osaan, jossa hän maailmaan syntyi.

Tuo käsityksesi, jonka mukaan vl-oppi edellyttäisi 24 h vieressä kulkevaa uskovaista, osoittaa joka tapauksessa, että tietosi/ymmärryksesi vl-rippikäsityksestä on virheellinen. Vaikutelmani on, että tuollaiseen käsitykseen päädytään, jos halutaan oikeuttaa ripin vähättely ja tarpeettomaksi tekeminen. Rippi tulee nähdä tarpeellisena uskonelämän hoitotapana ja kuitenkin samalla tunnustaa, että synnit ovat anteeksi Jeesuksen sovintotyön tähden eikä meidän synnintunnustuksemme tähden.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 06 Marras 2012, 21:26

Uskon että Kristus löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta, kenellä se on käsissään, ne joille ei vielä olla julistettu ovat eriarvoisessa asemassa siinä mielessä, vaikka Jumala on oikeamielinen ihmistä kohtaan tuomitessaan.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 06 Marras 2012, 21:29

O.M kirjoitti:

Käsityksesi vl-rippiopista on virheellinen. Siksi yritän lyhyesti selittää, millainen vl-rippioppi.

Katolilaisuudessa katsotaan (tai ainakin katsottiin ennen uskonpuhdistusta; uskonpuhdistus kai vaikutti vähän katolilaiseen teologiaankin) ymmärtääkseni, että tunnustamatta, katumatta ja hyvittämättä jäänyt synti on sovitettava iankaikkisuudessa. Ko. opin mukaan ihmisellä on syntisäkki, joka on säännöllisesti tyhjennettävä. Olisi pyrittävä elämään niin, että kuoleman hetkellä syntisäkki olisi tyhjä. Mitä enemmän syntisäkissä on kuormaa, sitä suurempi sovittaminen on edessä kiirastulessa. Tätä kutsutaan pakkoripin opiksi.

Pakkoripin vastakohta on käsitys, jonka mukaan rippi toiselle ihmiselle (toiselle uskovaiselle) ei ole lainkaan tarpeellinen. Ajatellaan, että synnit ovat joka tapauksessa uskovaiselle anteeksi. Tässä ajattelutavassa rippiä väheksytään ja sitä pidetään lähinnä uskossaan heikoille suunnattuna mahdollisuutena vahvistaa heidän uskoaan.

Luterilainen ja sitä mukaileva vl-käsitys ripistä asettuu noiden kahden ääripään välimaastoon. Ripin ajatellaan olevan tarpeellinen ja välttämätönkin, mutta ei siinä merkityksessä, että "syntisäkissä" olevat synnit joutuisi sovittamaan iankaikkisuudessa. Käsityksen mukaan synnit ovat uskovaiselle jatkuvasti anteeksi niin kauan kuin uskon liekki häilyy edes pienenä. Rippiä tarvitaan, koska uskovainen elää evankeliumista. Synti erottaa Jumalasta ja siksi uskovaisen on kerran toisensa jälkeen kuultava armovakuutus, että synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Koska synti erottaa Jumalasta, voi tunnustamaton nimellinen synti alkaa vaivata tuntoa, vaikka olisikin kuullut yleisen synninpäästön. Jotta mieltä vaivaavan asian saa pois tunnolta, on käytettävä ripin armoetua. On kuitenkin huomattava, että uskovainen menee ripille yhtä uskovaisena kuin tulee ripiltä pois. Rippi ei muuta uskovaisen iankaikkisuusosaa, ei tee uskovaista paremmaksi ihmiseksi, vaan antaa vain voimaa ja lohtua kilvoitukseen. Jos rippiä ei koskaan käytä, tulee vähitellen hengellinen kuolema.

On syytä huomata, että Lutherin ja sitä mukailevassa vl-käsityksessä parannus on eri asia kuin rippi. Hengellisesti kuolleen ihmisen on otettava vastaan Pyhää Henkeä sydämessään kantavan ihmisen saarnaama evankeliumi, jotta hän parannuksen kautta uudestisyntyisi takaisin Jumalan lapseksi - osaan, jossa hän maailmaan syntyi.

Tuo käsityksesi, jonka mukaan vl-oppi edellyttäisi 24 h vieressä kulkevaa uskovaista, osoittaa joka tapauksessa, että tietosi/ymmärryksesi vl-rippikäsityksestä on virheellinen. Vaikutelmani on, että tuollaiseen käsitykseen päädytään, jos halutaan oikeuttaa ripin vähättely ja tarpeettomaksi tekeminen. Rippi tulee nähdä tarpeellisena uskonelämän hoitotapana ja kuitenkin samalla tunnustaa, että synnit ovat anteeksi Jeesuksen sovintotyön tähden eikä meidän synnintunnustuksemme tähden.

Okei, kiitos tästä joka selvensi nyt asiaa.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Marras 2012, 21:38

Ulpu kirjoitti:Uskon että Kristus löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta, kenellä se on käsissään, ne joille ei vielä olla julistettu ovat eriarvoisessa asemassa siinä mielessä, vaikka Jumala on oikeamielinen ihmistä kohtaan tuomitessaan.

2. Korinttolaiskirje 3
4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 06 Marras 2012, 21:43

Taavetti kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Uskon että Kristus löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta, kenellä se on käsissään, ne joille ei vielä olla julistettu ovat eriarvoisessa asemassa siinä mielessä, vaikka Jumala on oikeamielinen ihmistä kohtaan tuomitessaan.

2. Korinttolaiskirje 3
6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Uskon että kun ihminen alkaa etsiä Jumalaa esimerkiksi Raamattua lukien, Pyhä Henki vaikuttaa jo hyvinkin vahvasti asiassa.
Pyhä Henki avaa ymmärryksen Jumalan sanalle ymmärtämään Jeesuksen sovitustyön ja armon.

On ihmisiä jotka ovat päässeet synnin taakan alta yksikseen ihan ensimmäistä kertaa elämässään.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 06 Marras 2012, 21:54

Raamattu kyllä kehoittaa tunnustamaan toinen toisilleen synnit jotta parantuminen voisi tapahtua.
Onkohan muualla mainittu asiasta, en muista nyt tässä hetkessä.

Ylpeys tai haavoittuneisuus voi olla esteenä ripille.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 06 Marras 2012, 22:00

Tahtoisin vielä muistuttaa jeesuksen omia sanoja, hänen lähetyskäskyään eri evankelistojen mukaan. "menkää ja saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikille kansoille, alkaen jerusalemista. Mitä paavali teki lähetysmatkoillaan, esim ateenan areiopagilla, mitä pietarin kerrotaan tehneen korneliuksen huoneessa? Näitä esimerkkejä on raamattu täynnä. Molempien saarnat on tallennettuna raamattuun. Molemmat julistivat juuri sitä mitä jeesus oli käskenyt. Toisaalta löytyy myös esimerkkejä jotka kumoavat ulpun ajatuksen jumalan lapseksi pääsemisestä lukemisen avulla. Jos lukemalla joku olisi tullut vanhurskaaksi, olisi listalla ensimmäisenä ollut etiopian kuningattaren palvelija. Hän oli niin hurskas, että lähti pitkälle ja vaivalloiselle pyhiinvaellusmatkalle ja luki koko ajan pyhiä kirjoituksia. Jos hän olisi tuolla tullut vanhurskaaksi, olisi hänellä ollut sen seurauksena pyhä henki ja hän olisi ymmärtänyt kirjoituksia. Raamattu kertoo kuitenkin että hän tarvitsi filippuksen saarnaamaan jeesuksesta syntisten sovittajana. Jos lukemalla tulisi autuaaksi, olisi paavali varmasti kirjoittanut että usko tulee lukemisesta. Hän kuitenkin kirjoitti jotain muuta. Korinttolaisille hän kirjoitti miten meillä on virka sovinnosta saarnata ja tarkentaa vielä että sen jälkeen kun armo meidän itsemme kohdalle tapahtunut oli. Sovinnosta pystyi saarnaamaan vain sellainen joka itse omisti tuon uskon lahjan.
Hannes69
Valvoja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen