Itsensä kaunistaminen

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja JIA » 12 Joulu 2006, 15:04

Se on aika jännä juttu että kaikkia naisia kiinnostaa ainakin jossakin määrin se, miltä näyttää ja kuitenkin sitä pidetään turhamaisena ja paheksuttavanakin asiana. Se vain on niin, että vaikka kuinka olisi vaivainen, kuten minä tässä, tai vaikka olisi iäkäskin, kuten äitini alkaa olla=75v, niin silti on mukava, kun iho tuntuu pehmeälle ja varsinkin jos näyttää raikkaalle ja pehmeälle. Tai että hiukset on puhtaat ja nätisti laitetut, tai tuoksuu hyvälle ja vaatteet on puhtaat ja mielellään sievät ja sievästi päällä.

Voi olla että on tarpeen tehdä jyrkkääkin rajaa, onko uskovaiselle sopivaa ehostaminen ja mitä se palvelee. Ne meikit, joissa ei luonnollista sävyä ole esillä kuin silmien värissä jos siinäkään näin värillisten piilolinssien aikana, on helppo jättää turhina pois. Sellainen kaunistautuminen, joka on kohtuullista ja hoitaa ja kohentaa vointia ja oloa, on aivan oikein ja tärkeääkin. Minusta sellaiseen sopii jopa kannustaa nuoria sisaria, hehän kuitenkin miettivät ja arvioivat ulkonäköään ja vertailevat sitä toisiinsa. Luin kerran jostakin, että silloin kun toisen pitää tunkea nenänsä toisen kasvoihin kiinni erottaakseen, onko puuteria vai ei, on oikein sopivasti ehostettu. Ja silloin jos toinen pahentuu siitä, se on sen pahentujan synti, mitäs alkoi tutkailemaan!

Sinisielu, älä ahdistele. Tämähän on oikein mukavaa keskustelua ja tärkeästä asiasta. Oikein sellainen naisten aihe.
JIA
 

ViestiKirjoittaja kesis » 12 Joulu 2006, 15:30

mä tuon näitä leirikokemuksia tännekin osioon ja siel sanottiin et jos tosiaan on ni paha akne niin silloin on ihan hyväksyttävää eikä ole väärin jos silloin käyttää jotain puuteria siihen iholle.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Minun nuoruudessani opetettiin

ViestiKirjoittaja siAn » 16 Joulu 2006, 01:22

että jos joku asia pahentaa toista, niin parempi olla tekemättä. Kyllähän se on vähän samalla tavalla meikkaamisen kuin rahan/musiikin/tms. asian kanssa, että rajanveto on vaikeaa, jos sille tielle lähtee.

Itse kyllä ihmettelen, että jos käyttäisin kynsilakkaa, väritöntä tai hennon vaaleanpunaista, että miten selitän lapsilleni, nuorille kasvaville neidoille, että mikä ero on tämän sävyisessä kynsilakassa ja vähän tummemmassa... En uskaltaisi lähteä sille tielle edes kokeilemaan.. Kyllähän ihmisjärki antaa luvan kaikkien meikkien käyttöön, jos vain siltä kysyy, mikä on "siistin näköistä" tai "onkohan minulla tarpeeksi huono iho, jotta voin käyttää puuteria..."
siAn
 

ViestiKirjoittaja Elena » 16 Joulu 2006, 01:43

Olen kyllä samaa mieltä SiAnin kanssa. Vähän sama juttu kuin elokuvien suhteen.. miten perustelee lapsille sen, jos katsotaan lasten elokuvia, että miksi ei sitten katsottaisi isompana (siis lapsen kasvettua) aikuisille tarkoitettuja elokuvia.. Tämän takia pidän parhaana kokonaan elokuvien katsomatta jättämisen. Mutta tässäkin asiassa monta mielipidettä. Tämä on vain minun. :roll:

Ja sit tuo rajanveto-juttu.. Teinitytöille se yksi finni voi olla syy puuterin käyttöön. Ehkä vähän kärjistetty esimerkki, mutta.. tuo pahentamispointti on minusta kyllä aika lailla paras tällaisissa aiheissa syyksi, miksei jotain tee, vaikkei tuntuisi itsestä niin väärältäkään. :?
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Weha » 16 Joulu 2006, 07:36

On ollut mukava lueskella asian tiimoilta käsityksiä. Ihan voi yhtyäkkin näkemyksiin. Rajanveto saattaa olla hankalaa, jos sille tielle lähtee...
Weha
 

Roaccutan

ViestiKirjoittaja anne » 16 Joulu 2006, 08:03

Mielestäni lääkkeen Roaccutanin käyttö ei ole synti, jos on paha ihosairaus, eikä turhamaisuuden takia tapahtuva hoito.

Tyttärelläni oli murrosiässä niin paha akne, että kaikki alueet navasta yläspäin oli täynnä punaisia tulehtuneita märkää vuotavia finnejä ja patteja. Niistä tuli myös verta ja lakanat vaatteet olivat aamulla täynnä märkää ja verisiä tahroja. Ne olivat myös kovin kipeit. Akne oli niin paha että ihon alla oli tali- ja märkäkanavia. hänestä otettiin kuvia lääkärilehteen. Lopuksi koulusta piti olla kivun takia ajoittain pois ja lukioluokka jäi väliin kun luki kotona. koko perhe-eläm oli tuskaista, kun ei ollut apua ensin.

Tällaisen tilanteen hoitaminen ei ole synti, pikemminkin hoitamatta jättäminen vanhemmilta.

Vaikean aknen hoidossa voidaan käyttää suun kautta otettavaa isotretioniinia, jonka avulla akne on mahdollista parantaa. Lääkettä käytetään silloin kun muut hoitokeinot eivät ole tehonneet. Roaccutan auttoi lastani ja hän on nyt 10 vuoden jälkeen terve. Roaccutan on itsessään myrkky (maksakokeet). Roaccutan oli hirveän kallis, tuhansia markkoja /vuosi silloin.

Sikiöllekin se on erittäin paha, tappava (jopa useita vuosia jälkeenpäin), joten monet ei sitä voi ollenkaan käyttää. Se taitaa olla luvanvarainen.

Mutta minusta Jumala on luonut lääkkeet(kin) ja niitä voi käyttää sairauksiin. Olen hyvin kiitollinen Jumalalle ja osaaaville lääkäreille. Sain lapseni "uudestaan takaisin" ja hän pystyyy nyt elämään.

Emme muuten käytä muuta kuin saippuaa, samppoota ja dödöä :).
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

ViestiKirjoittaja Saral » 16 Joulu 2006, 11:29

Joo, ei tietenkään, Anne, se ole synti. Jos olisi naimisissa, niin sitten sitä ei voisi käyttää tietenkään. Kyllä mä tiedän ihmisiä, jotka ovat sitä käyttäneet tai käyttävät. Yhdellä siskollani oli paha akne jossain vaiheessa, mutta juuri tuon maksapelon takia hän ei sitä uskaltanut ottaa. Meni sitten naimisiin ja kas, finnit ovat hävinneet ja iho kaunis, ruusuposket oikein. Uskokaa tai älkää! Joku mun kaveri vielä sanoi, että hän on kaunistunut naimisissa ollessaan...
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

saral

ViestiKirjoittaja anne » 16 Joulu 2006, 14:35

niin, akneja on hyvin erilaatuisia ja suurin osa niistä paranee iän myötä. Naimisiinmenokin voi siis auttaa :). Roaccutan on niin voimakas myrkky että sitä käytetään vain äärimmäisessä hädässä. Jo sen hinta rajoittaa käyttöä. Riskeistä puhumattakaan. Mutta lähes kaikilla lääkkeillä on hyötynsä ja haittansa.

Sanoit ettei Roaccutania voi ottaa naimissa. Mutta naimisissa ollessakin voi joutua käyttämään esim. sädehoitoa tai sytöstaatteja äidin sairastaessa esim. kohtu- tai rintasyöpää äidin hengen säästämiseksi muiden lasten takia. Ei silloinkaan voi saada lapsia.
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

ViestiKirjoittaja kesis » 15 Syys 2007, 20:15

saa vissiin olla kiitollinen että itellä ei ole iho tai muuta ongelmia, finnejäkään ei oo montaa ollut. silloin tällöin kuiva iho mihin perusrasva auttaa.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 24 Syys 2007, 19:35

Miksi jonkun akne-lääkkeen käyttö olisi syntiä? Tai miksi olisi syntiä peittää finnejään? Murrosiässä finnit voivat olla tosi vaikea asia nuorelle itselleen, vaikka muitten mielestä niitä ei juuri olisikaan. Onko sekään hyvä, jos tulee itsetunto-ongelmia? Kun olin yläasteella, puhuttiin finnitaudista. Siis sekin on yksi ihosairaus. Kai sitä saa hoitaa lääkkeillä tai voiteilla siinä missä mitä tahansa muutakin ihosairautta tai ylipäätään sairautta?

Toisaalta en ihan välttämättä ymmärrä sitä, että meikkivoiteella peitetään finnejä. En minä mitään niistä meikeistä ymmärrä, mutta luulisin että järkevämpää olisi käyttää jotain akne-iholle tarkoitettua voidetta yms. Itse olen käyttänyt yksittäisten näppylöitten peittoon clearasil-peitepuikkoa ja jos joku siitä pahentuu tai jotain sanoo niin minä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Ensinnäkin se hoitaa ihon kuntoon ja toisaalta minun itsetuntoon ainakin vaikuttaa kovasti, jos on näppylöitä iholla. Kyllä se peitepuikkokin jättää läntin iholle, koska olen aika vaaleaihoinen, mutta mieluummin sellainen kuin punainen näppylä.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 24 Loka 2007, 22:06

Jos finnilääkkeitä ei sais käyttää, niin tuskis sais sitte mitään syöpälääkkeitäkään. Esim sitte vois vaan rintasyövän antaa tulla.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 17 Helmi 2008, 23:43

Meikkaaminen ja kynsien maalaus, sekä korkokengät sun muut on kamalia :moke:

En silti kannata varsinaista kieltoa tässäkään asiassa, vaan luotan siihen, että uskovainen oppii huomaamaan itsekin mikä on hänelle hyväksi.

Itse en siis noista piittaa, enkä tv:sta tai muistakaan vl:en synneistä, vaikka en ole kieltänyt niitä itseltäni. Olen vain kieltäytynyt niistä luonnollisesti - OLEN SIIS VAPAA!
sisarmaaria
 

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Helmi 2008, 11:48

sisarmaaria kirjoitti:Meikkaaminen ja kynsien maalaus, sekä korkokengät sun muut on kamalia :moke:

En silti kannata varsinaista kieltoa tässäkään asiassa, vaan luotan siihen, että uskovainen oppii huomaamaan itsekin mikä on hänelle hyväksi.

Itse en siis noista piittaa, enkä tv:sta tai muistakaan vl:en synneistä, vaikka en ole kieltänyt niitä itseltäni. Olen vain kieltäytynyt niistä luonnollisesti - OLEN SIIS VAPAA!



Vapaa ja "vapaa" , toivottavasti vapautesi ei ole itsepetosta ? :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja kesis » 26 Heinä 2008, 16:35

sellainen tuli kans mieleen joskus joku vuosi sitten asuin tuol lapissa. niin olikoha nuortenilta vai seurakuntapäivä. kuitenki eräs äiti käytti puheenvuoron jolla oli murrosikäinen tyttö jolla oli just vaikeita nää peitepuikkoasiat yms. ja sitten en muista oliko lapsi lööytänyt äidin peitepuikot. siinä se äiti vaan sanoi että miten selittää lapselle että miks äiti käyttää ja lapsi ei saa. mulla ei oo omakohtaisia kokemuksia asiasta koska ei oo ollu koskaan mielessäkään et pitäis käyttää mitää eitepuikkoa tai meikkejä. oon kai niin erikoislaatuinen lapsi ollut
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja melli » 17 Huhti 2009, 21:02

sankaapa mikä siinä on että se meikkaaminen on niin syntiä?estääkö se oikeesti taivaaseen pääsyn jos on meikkiä naamassa?
jos joku viittis vähä selventää tuota asiaa..
melli
 

ViestiKirjoittaja Moinas » 17 Huhti 2009, 22:09

Huh huh mikä ketju. Minulla ei oikein riitä ymmärrys tämän ketjun pohdinnoille värittömistä kynsilakoista, ripsen taivuttimista yms. Ei kai usko ohjaa meitä pohtimaan näin turhia asioita? Ihan kuin oikeaakin syntiä ei olisi jo tarpeeksi.
Moinas
tutustunut
 
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:13

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Huhti 2009, 22:14

melli kirjoitti:sankaapa mikä siinä on että se meikkaaminen on niin syntiä?estääkö se oikeesti taivaaseen pääsyn jos on meikkiä naamassa?
jos joku viittis vähä selventää tuota asiaa..

Muistelisin vastauksen pohjaksi erästä vanhaa keskustelua. Joku oli kysynyt vanhahkolta uskovaiselta, että onko tanssi syntiä? Tämä viisas ja elämää kokenut oli vastannut, että ei niinkään, että tanssi olisi syntiä, mutta synti tanssittaa.
Voisin vastata samoin, että kun ihmisen uskomisen asiat alkavat mennä haaksirikkoon, tulee mieli vetää erilaisia tarpeettomia kemikaaleja kasvoilleen, ja kohta lähteä muutenkin maailman lasten huvituksiin.

Tuosta linkistä löytyy aiheesta kiintoisaa tietoa.

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewto ... ght=#46673


Moinas kirjoitti:Huh huh mikä ketju. Minulla ei oikein riitä ymmärrys tämän ketjun pohdinnoille värittömistä kynsilakoista, ripsen taivuttimista yms. Ei kai usko ohjaa meitä pohtimaan näin turhia asioita? Ihan kuin oikeaakin syntiä ei olisi jo tarpeeksi.

Jostakin minulle käsittämättömästä syystä eräät nuoret, varsinkin nuoret naiset, tykkäävät pohtia tällaisiakin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 16 Touko 2009, 01:18

..
Viimeksi muokannut pikkupoika päivämäärä 30 Joulu 2011, 02:59, muokattu yhteensä 1 kerran
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja metsätähti » 04 Joulu 2009, 23:08

Tämä on nyt taas oikea kysymys eikä mitään muuta. (Noitten meikkipuuhien suhteen olen sitä mieltä, että jos eivät muut huomaa, että on meikannut, niin silloin sitä on sopivasti. Puuteria tai meikkivoidetta siis.)

Mutta siis, onko teillä jossainpäin jonkinlaista linjaa hiuslakan, geelin ja muotovaahdon käytössä? En ole katsellut sillä silmällä rauhanyhdistyksellä, yhden nuoren perheen vanhemmat laittavat tukkaansa, isä muodikkaasti geelillä ja äiti hiuslakalla. (Siis minua ihan ystävällisesti hymyilytti, että isä oli näkyvästi laittanut hiuksensa, mutta äidin osalta en olis tiennyt, jos ei pikkuväki olis kertonut. :D)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Nepheg » 04 Joulu 2009, 23:13

Joskus olen laittanut geeliä kun olen halunnut laittaa hiukset ojennukseen.
En ainakaan ole kuullut, että se olisi syntiä.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron