Teatterista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Elo 2007, 12:36

Kävin joskus 1960 -luvun alkupuolella seuroissa Pyhäsalmessa, seurat pidettiin urheiluseura Pohdin talossa, joka tilavana paikkana sopi siihen hyvin. Puhujista muistan vain Jalmari Paanasen (muistinkohan nimen oikein?) Kivijärveltä ja erityisesti yhden hänen puheistaan. Tekstiä en muista, mutta Raamatusta se oli. Sen sijaan muistan, miten hän hyvin havainnollisesti seurapaikkaa ja sen tavallista toimintaa vertaillen havainnollisti tilaisuutta.

Hän muistutti, että olemme sellaisessa talossa, jossa on paljon esitetty näytelmiä, joista on perinteisesti ymmärretty, etteivät ne sovi elävän uskovaisen katsottaviksi. Nyt meillä on tässä talossa kuitenkin toisenlainen näytelmä katsottavana, saamme katsoa Herraa Jeesusta, Golgatan kummulla ylennettyä, helvettiin alennettua, mutta sieltä ylös noussutta Vapahtajaa, syntiemme sovittajaa. Eikä vain katsella, vaan saamme aivan omalle kohdalle omistaa sitä vanhurskautta, jonka Hän on meille valmistanut.
__ __ __

Muistelin tähän sen näytelmistä mainitsemisen vuoksi, sillä tiedän, että niin ovat uskoneet ja ymmärtäneet kristityt ennenkin. Se ei kuitenkaan tahdo kelvata heille, jotka jostakin syystä haluavat laventaa taivaaseen vievää kaitaa tietä.
Alussa kertomani Jalmari Paanasen puheen jälkeen kuulin, miten joku vanhempi täti sanoi sivullani: Ei olekaan Havas vielä kuollut Kivijärveltä. Täytyy nyt vielä tietämättömille kertoa, että Wäinö Havaksen viimeiseksi jäänyt seurakunta oli juuri Kivijärvi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Aarteita :)

ViestiKirjoittaja Emka » 15 Syys 2007, 17:24

Täytyy ihan kertoa teille, kuinka isoon "aarteeseen" olen päässyt käsiksi :lol:
Olen saanut eräältä henkilöltä vanhoja SRK:n kirjoja, kuten Heikki Jussilan
Iankaikkinen evankeliumi O.H Jussilan kirjoja, L.L.Laestadiuksen Huutavan ääni korvessa, Kirkko Postilla vuodelta 1900, Tunnustus kirjat Luther 1897 painettu Väinö Havaksen Laestadiolaisuuden historia Viljanen-Lappalainen Ihana on Siion virtoinensa.

L.L. Laestadius Katso Jumalan Karitsa, Siionin Lähetyslehtiä vuodelta 1967alkaen nidottuina !980 asti.

Siionin Jouluja vuodelta 1960 vuoteen 1980 samoin nidottu kirjoiksi

Vanhoja Suviseura julkaisuja alkaen -60.

Lisääkin on vielä luvassa :)

Nyt minulla alkoi tutustuminen Lestadiolaisuuden historiaan :lol: :lol:

Ei mene aika haaskoon kun on mielenkiintoista tutkimista.

Nyt on varmaan ostettava uusi kirjakaappi :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: Aarteita :)

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Syys 2007, 14:06

Emka kirjoitti:Täytyy ihan kertoa teille, kuinka isoon "aarteeseen" olen päässyt käsiksi :lol:
Olen saanut eräältä henkilöltä vanhoja SRK:n kirjoja, kuten Heikki Jussilan
Iankaikkinen evankeliumi O.H Jussilan kirjoja, L.L.Laestadiuksen Huutavan ääni korvessa, Kirkko Postilla vuodelta 1900, Tunnustus kirjat Luther 1897 painettu Väinö Havaksen Laestadiolaisuuden historia Viljanen-Lappalainen Ihana on Siion virtoinensa.

L.L. Laestadius Katso Jumalan Karitsa, Siionin Lähetyslehtiä vuodelta 1967alkaen nidottuina !980 asti.

Siionin Jouluja vuodelta 1960 vuoteen 1980 samoin nidottu kirjoiksi

Vanhoja Suviseura julkaisuja alkaen -60.


Nuohan on todellisia aarteita. :) Vaikka onpa noita itsellä joitakin "aarteita" hyllyssäkin lukematta, pitää lueskella kun ehtii.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Saral » 16 Syys 2007, 16:09

Hyvin sanottu tuo wehan kuuliaisuus-asia ja ettei halua pahentaa muita. Eihän monet maailmassa esitetyt viihteet edes ole tarpeen meille. Tietenkin meitä voidaan pitää pöljänä, kun ei tiedetä maailmanmenosta mitään ja elokuvat on meille tuntemattomia... jos on kysytty, ootko kattonu sitä ja sitä ja sitä.... ei mitään, kyllä siinä on ihmettelemistä. Mutta olkoot. Ite en ees näkis kovin hyvänä elokuvien kautta elää tätä elämää.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Vl-Misu » 16 Syys 2007, 17:42

vekkuli kirjoitti:Sanomalehdet ja radio ovat oikein hyvät uutislähteet.
Televisiota ei niiden takia kannata ajatella ja sitäpaitsi tuoreimmat YLE:n uutiset voi katsoa internetin kautta.
Huonostipa tänä päivänä uskovia ja vammaisia hoidetaan, jos ilman digi tv:tä ei hoitoa tule.

Netti on hyödyllinen kun saa maksettua laskut kätevästi.
Netistä olisi vaikea luopua juuri pankkiasioinnin takia, mutta olen netinkin valmis laittamaan pois jos niin nähdään hyväksi.
Ihmiset ovat eläneet tuhansia vuosia ilman televisiota ja nettiä ja muistan vieläkin ajan ilman nettiä. Ei lopuksi huonoa aikaa mielestäni sekään ollut.
Aika härskejä ja väkivaltaisia sarjoja tai kauhuleokuvia sieltä töllöstä tulee,eikä niis oo mitään järkeä,vaan pyssyjen kans heilutaan ja aina joku kuolee ainakin amerikkalaisissa filmeissä,mut suomalaisetkin elokuvan tuottajat ottaa varmaan mallia niistäkin. :shock:
Mulla ei itsellä oo telkkaria... :)
Vl-Misu
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Marras 2007, 23:40

Taas tämä teatteri keskusteluttaa internetissä, miksiköhän?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Marras 2007, 22:54

Pieni utopistinen paljastus: olen aina haaveillut, että Ry:n toiminnan osana voisi olla vakava-aiheinen näytelmäpiiri. Siis uskonasioiden käsittelyä näytelmän keinoin. Tällaiseen haluaisin osallistua, vaikka olen täysin pokaton.

Oletko käynyt kansan opiston talvikurssia? Jossakin muodossa niitä haveilemiasi on harjoiteltu ainekin eräässä kansanopistossa. Ilmeisesti ei varsinaisena oppiaineena, mutta luultavasti ilmaisutaidon harjoitusten osana. Olen ollut muutamalla lyhyt kurssilla, ja samalla päässyt katsomaan, kun kulloisenkin talvikurssin oppilaat esittävät valmistamansa, niin olen unohtanut sen nimen. Esimerkiksi olen kahdesti käynyt läpi pääsiäisen aiheesta valmistetun esittelyn, jossa niitä eri kohteissa esitellään järjestyksessä, alkaen Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin, kiirastorstain ehtoollisaterian kautta Jeesuksen vangitsemiseen ja tuomitsemiseen. Kuvaus jatkuu havainnollisena Golgatallle ja ylösnousemuksen aamun kirkkauteen asti.

Kuvaus alkaa virrellä: Käykäämme nyt Jerusalemin, ja Jeesusta seuratkaamme, pieneen tilaan pääsee katsojat ryhmä kerrallaan, kun yksi ryhmä jatkaa, seuraava saa tulla tilalle. Kiintoisa ja hyvä katsottava oli ohjelma, jos saan tilaisuuden, seuraan sitä varmasti kolmannenkin kerran.

Monen lyhytkurssin vapaan ohjelman iltana lauantaina järjestävät lyhytkurssien oppilaat monipuolista ja viihdyttävää ohjelmaa, joka ei likikään aina ole edes hengellistä. Kuitenkin se on vilpitöntä ja uskovaisen elämään sopivaa, ei siis mitenkään pahentavaa. Vastaavia ohjelmailtoja järjestävät myös leirien leiriläiset, mutta näiden molempien järjestäminen ei kuulu viralliseen ohjelmaan, se jää osanottajien aktiivisuuden varaan.

Muistan vuosia sitten kuulemani, miten jollakin lyhytkurssilla oli ollut opettajina joitakin uskomme ulkopuolisia opettajia. He hoitivat osuutensa perjantain iltana ja lauantaina. Sunnuntain tunnit oli varattu uskonnollisen sävytteisille aiheille. Nämä opettajat olivat lähdössä pois, kun joku uskovainen keksi ehdottaa, että jos jäisivät vielä yöksi ja seuraisivat illaksi suunniteltua ohjelma tuokiota. Olivatkin tuumineet, ettei heillä ole mitään kiirettä ja hyvin voisivat jäädäkin. Illan ohjelman jälkeen olivat sanoneet, etteivät olleet pitkään aikaan nauraneet niin paljoa, ja etteivät osanneet kuvitellakaan, että jossakin lestadiolaisten tilaisuudessa voi olla niin hauskaa.

Sitten se Rauhanyhdistyksillä järjestettävä ohjelma ja näytelmien kaltaiset tapahtumat. On sellaisia ainakin joulun ja äitien päivän aikoina. Kun aletaan puhumaan jatkuvista näytelmäpiireistä, tullaankin jo moniseliteidempään tilanteisiin. Ainakaan kovin nopeasti sellaisiin ei pidä mennä, että vältetään pahemmat kalinat. Ehkä ei pitäisi aloittaa lainkaan, vaikka mielelläni altistaisin sen yleisempään uskovaisten väliseen keskusteluun, ainakin jos sellaista joku vakavissaan ehdottaa. Lähinnä minua askarruttaa se raja, miten se selitetään niille sisarille ja veljille, jotka ovat oppineet, ettei Jumalan valtakunnan työmuoto ole näytelmät, eikä Jeesus lähettänyt apostoleitakaan näyttelemään, vaan saarnaamaan. Saattaisivat monet ulkopuolisetkin ihmetellen seurata moista touhia.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Teatterista

ViestiKirjoittaja mies » 12 Tammi 2016, 12:25

Rabanus Maurus esitti 800-luvulla ajatuksen teatterista:

Teatteri voi tarkoittaa tätä maailmaa, jossa tämän maailman rikkaat pitävät Jumalan lapsia pilkkanaan
ja nauttivat heidän saadessaan rangaistuksia. Tämän takia Apostoli sanoo: "9 Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi: olemme kuin kuolemaantuomitut areenalla, koko maailman katseltavina, enkelien ja ihmisten."


(In a mystic sense, the theatre can mean the present world, in which...), kirjasta "The Idea of the Theater in Latin Christian Thought"
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron