Lesken ropo

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Lesken ropo

ViestiKirjoittaja Joosua67 » 18 Helmi 2007, 15:00

Ja kuin Jesus istui uhri-arkun kohdalla ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhri-arkkuun, ja monta rikasta pani paljon,

Niin tuli köyhä leski, ja pani kaksi ropoa, se on kuusinainen.

Niin hän kutsui opetuslapsensa tykönsä, ja sanoi heille: Totisesti sanon minä teille: tämä köyhä leski pani enemmän uhri-arkkuun kuin kaikki ne, jotka siihen panivat.

Sillä he ovat kaikki panneet siitä, mitä heille liiaksi oli; mutta tämä köyhyydestänsä pani kaiken, mitä hänellä oli, kaiken tavaransa.


Mark. 12:41-44

Millä asenteella tai mielellä annat/-te kolehtiin rahaa? Senkö kaltaisena, joka panee liiastansa vai sen köyhän lesken, joka pani kaiken mitä elääksensä tarvitsi? Luotammeko Jumalaan niin paljon, että varmasti saamme jokapäivä jokapäiväisen leipämme syödäksemme, kun me sitä Häneltä uskossa hartaasti pyydämme, ja vaikka meillä ei olisi yhtän rahaa sitä ostaa, kun tarve on suurin?

Ajattelin vain tuoda tällaisen aiheen, aina ajakohtaisen aiheen, keskustelun johdannoksi, johon jokainen voi tuoda ajatuksiaan esille.

Tämä tuli sen takia, kun siitä keskusteltiin pitkään vuosikokouksen yhteydessä. Tämä herätti minut ajattelemaan asiaa syvällisemmin...
Minä olen tie, totuus ja elämä; Johannes 14:6a
Avatar
Joosua67
tutustunut
 
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 00:15
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Weha » 18 Helmi 2007, 15:22

Eipä oo köyhällä paljon laittaa, että yleensä eläisi, sentään. Vuokrat jo yksin ovat niin kalliita, ettei paljon ylimääräistä ole...

Jos jollain on enempi, on hyvä antaa...
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 18 Helmi 2007, 15:29

Hyvä antaa vähästäkin, paha ei anna paljostakaan. Ainakin yhtä tärkeää kuin raha on kaikki ne eri työmuodot mitä siionissa tehdään. Jos meillä ei ole rahaa, voimmehan tehdä talkootyötä jne. Niillä lahjoilla mitä Jumala itse kullekin antanut on.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Weha » 18 Helmi 2007, 15:40

On muistettava järjen käyttö tuossakin antamisessa, että yleensä elää loppukuun ansaitsemillaan rahoilla. Eläminen on kallista täällä maassamme. Huonolla omalltunnolla annettu raha, ei oo siunaukseksi.

2.kor.9:7." Kukin sydämensä ehdon jälkeen, ei ylönmielin eli vaatein; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa".
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 18 Helmi 2007, 20:19

näin juuri, jokainen antaa sen verran kuin sopivaksi katsoo, tarkoitin lähinnä sitä, että oma työpanos on monesti aivan yhtä tärkeää kuin raha, usein jopa tärkeämpää.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Helmi 2007, 20:29

Joskus tuntuu kun kaivelee rahapussiansa seuroissa ja ei ole kuin kolikoita, niin tulee itselle mieleen,että kun "lesken ropokin" kelpasi, niin eiköhän Jumala näe sen mielenlaadun millä antaa,ja vaikka tiukkaa on itsellänikin,kun sairaseläkkeellä olen, on siunaus kuitenkin ollut,ettei olei lman ruokaa ja välttämättömia tarpeita tarvinnut olla.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Elena » 18 Helmi 2007, 20:55

Ei kai tässä nyt kauhean isoista rahoista puhutakaan. Tietysti jokainen tulojensa mukaan laittaa kolehtiin. Itse ajattelen, että tällaiselta köyhältä lukiolaiselta jo esim. 50 senttiä on kohtalainen avustus. :wink: Mutta ihan tosissaan, ei näitä varmasti tarvitse liian orjallisesti miettiä. Olen kuitenkin yrittänyt tehdä niin, että jos tuntuu että ei kyllä huvittaisi vähistä rahoistaan senttiäkään antaa pois, niin silloin on kuitenkin laittanut vähäsen kolehtiin. Sanotaan ainakin, että sillä on siunaus. :)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Weha » 18 Helmi 2007, 22:23

Aika useasti laitan 5euroa. Enempää ei oo :wink:
Seurojakin on aika tiuhaa...No onhan meillä överikkaita, eiköhän ne laita enempi... :idea:
Weha
 

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 19 Helmi 2007, 02:18

Elena kirjoitti:Ei kai tässä nyt kauhean isoista rahoista puhutakaan. Tietysti jokainen tulojensa mukaan laittaa kolehtiin. Itse ajattelen, että tällaiselta köyhältä lukiolaiselta jo esim. 50 senttiä on kohtalainen avustus. :wink: Mutta ihan tosissaan, ei näitä varmasti tarvitse liian orjallisesti miettiä. Olen kuitenkin yrittänyt tehdä niin, että jos tuntuu että ei kyllä huvittaisi vähistä rahoistaan senttiäkään antaa pois, niin silloin on kuitenkin laittanut vähäsen kolehtiin. Sanotaan ainakin, että sillä on siunaus. :)


Olet ihan oikeassa tuossa, ajatteleppa että jos paikkakunnalla on vaikkapa sata opiskelijaa, ja jokainen laittaa 10 senttiä kolehtiin kerran viikossa, tekee se vuodessa jo 500 euroa. Sillähän maksaa jo yhden kuun sähkölaskun!
Eikä yksittäinen opiskelija varmaankaan köyhyysloukkuun tipahda 5 euron lahjoituksesta vuodessa ;)

Kyse onkin lähinnä siitä, että onko meillä sellainen mieli että haluamme kantaa kortemme kekoon yhteisen hyvän eteen.

Ja tuossa edellä jo kerrottiin, että ei se aina ole raha tärkeintä, voimme osallistua kykyjemme mukaan muutenkin, ja se jos mikä on arvokasta!
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Vl-Misu » 19 Helmi 2007, 23:40

Pitkätukka kirjoitti:Kyse onkin lähinnä siitä, että onko meillä sellainen mieli että haluamme kantaa kortemme kekoon yhteisen hyvän eteen.
Ja tuossa edellä jo kerrottiin, että ei se aina ole raha tärkeintä, voimme osallistua kykyjemme mukaan muutenkin, ja se jos mikä on arvokasta!
Mä en laita mitään,ei oikein oo tota maksu kykyä,mut käyn seuroissa tätä nykyä :D
Eli läsnäolo on tärkein
:wink:
Vl-Misu
 

Lesken ropo

ViestiKirjoittaja Joosua67 » 11 Maalis 2007, 07:31

Bibliassa on mainittu raha-yksikkönä Kuusinainen.

Tietääkö kukaan, mikä on tämä Kuusinainen?
Minä olen tie, totuus ja elämä; Johannes 14:6a
Avatar
Joosua67
tutustunut
 
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 00:15
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Hynde » 11 Maalis 2007, 13:01

Leski laittoi fyrkkaa.

Verkkouutiset.fi poimittua

Agricolan selityksen mukaan kuusinainen oli yksinkertaisesti kuuden penningin raha. Samaa rahayksikköä vastasi Ruotsissa yksikkö nimeltä fyrk. Alun perin sana fyrk tarkoitti muuten neljää penninkiä. Ja niinpä kävi Turun kuusinaisellekin, joka myös nimellä abo tunnettiin, että sen arvo laski pian neljään penninkiin.


Lähteenä käytetty Tuukka Talvion teosta Raha Suomessa ennen euroa. Julkaisija: Museovirasto 2002. 68 s. hinta 18 euroa.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron