Mielipiteiden vaihtamistako, toisin opettavan kanssa?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Mielipiteiden vaihtamistako, toisin opettavan kanssa?

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Maalis 2007, 20:27

Mun mielestä, opin asiat eivät ole mikään mielipide, jossa jahkaillaan mikähän olisi se oikea oppi (niitähän on pilvin pimein), vaan se on niinkuin seurakunta yleensäkkin on opettanut. Jumalan lapsilla on Pyhä Henki ja hän tietää missä Jumalan valtakunnan raja kulkee. Tämäkin asia on ihan Raamatussa kerrottu ja seurakunnassa opetettu asia. Pyhän Hengen pappeina voimme tämän toki selvästi sanoa ja opettaa.

Olisihan se kauheata epävarmuutta ja toivottomuutta, jos näin ei olisi.

Sitten tuohon motiiviin keskutella huvikseen opinkysymyksistä, eri hengellisyyksien kanssa. Sellaista ei kristillisyydessä ainakaan ole opetettu.

Tämä oli viimmeinen viestini mopin palstalle.
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 24 Maalis 2007, 22:02

(Laitan tämän tänne, kun olen tuolla toisella palstalla vieras, enkä voi vastata sinne.)

Jia sanoi tuolla toisella palstalla näin:
Ei kai keskustelupalsta ole paikka, jossa itse oppia vastustetaan tai puolustetaan, vaan ainoastaan keskustellaan, miten itse kukanenkin käsittää jonkun opin kohdan. Ei kai keskustelupalstalla kukaan opeta toistaan tai toisiaan, sillä ketään meistä ei ole siihen virkaan asetettu (vai onko?) eikä kanssakeskustelijat ole seurakunta siinä mielessä kuin seurakunta opetukseen liitetään tai "saarnataan seurakunnan yli", kuten sanotaan.


Kun minä aloin nettisaitetteja lukemaan, niin hämmästyttävällä teksteistäkin tulee sellainen tunne, että näin minä ymmärrän. Siis minun sydän puhuu samanlaista kieltä. Sitten on sellaisia tekstejä, mistä tulee murheellinen mieli ja olo. Tuntuu siltä, että joku sisar tai veli on joutunut "harhateille". Se ei suinkaan tarkoita sitä, että usko olisi (välttämättä) mennyt. Eikö ole uskovaisen velvollisuus neuvoa tuota sisarta tai veljeä, vaikkakin anonyymiä. Entäpä pitäisikö (uskovaisen) ylläpitäjän ottaa kantaa vai voiko hän vetäytyä syrjään, hän on kuitenkin palstastaan jollain tavalla vastuussa(, en tiedä?)

Pilatuskin pesi kätensä... Viime sunnuntaina puhuja puhui siitä, kuinka tässä hengellisessä sodassa ei ole puolueetonta vyöhykettä. Olet joko puolella tai vastaan, siitä kertoi viime sunnuntain evankeliumi.

Vl-opelta toivoisin myös näkemyksiä, sillä tuskin olen ainoa joka näitä miettii. Voi olla, että nämä on vääriäkin ajatuksia, siksipä kyselen myös teiltä miten te asian ymmärrätte.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

Aivan!

ViestiKirjoittaja mutsi » 24 Maalis 2007, 22:16

Tavallaan tulee yhtyneeksi toisen "väärään" käsitykseen, ellei tuo esiin, miten Jumalan valtakunnassa on asia uskon kautta ymmärretty.

"Hengellisten" ihmisten kanssa on keskustelu vaikeaa juuri siksi, kun haluaisi hyvät välit säilyttää ja kohteliaskin olla, mutta toisaalta olisi totuus sanottava. Ellei sano, jää ikävä tunne omaan poveen; pelastuksen tie jäi kertomatta.

Edesmennyt uskovainen tätini oli ahkera ihmisten puhuttelija. Hän tapasi sanoa epäuskoista tai väärähengellistä puhutellessaan:"....älä nyt loukkaannu, mutta minun on tämä sinulle sanottava, ettet minua viimeisellä tuomiolla syytä, etten pelastukseen sinua neuvonut...."

On on tai ei ei.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Emka » 24 Maalis 2007, 22:34

Itelleni tuli vähän kurjatunne myös siellä palstalla, kun tämä kenen kanssa siellä "väänsin kättä" on tuttu jo muutaman vuoden ajalta ja samoista asioista on keskusteltu koko ajan :?

Ihmettelen miksi pitää olla sellaisella palstalla missä vl-uskosta keskustellaan,jos sitä pitää harhaoppina? Minusta se on provokatiivista härnäämistä paremminkin??

Huh huh sanon ja jätän sen palstan taas vähäksi aikaa. Itselleni ei tulisi mieleen lähteä esim, Tunnustuksellisten luterilaisten palstalle paasaamaan että olette harhaopissa, mutta jos joku tulee kysymään minun vakaumustani uskon suhteen niin silloin sen kerron.
Saa nähdä pistääkö moppi minut pihalle sieltä? Mutta paras pysyä nyt taas täällä tuttujen joukossa :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja lukkari » 24 Maalis 2007, 23:50

Emka kirjoitti:
Saa nähdä pistääkö moppi minut pihalle sieltä? Mutta paras pysyä nyt taas täällä tuttujen joukossa :)



Emkalle terveisiä ja parane pian! Tuskinpa Moppi sinut pihalle laittaa.

Laitan vielä tähän tiedoksi, ettei minulla ja Mopilla ole mitään "hampaankolossa" toisiamme kohtaan. Olemme vaihtaneet ajatuksia yksityisesti.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Maalis 2007, 05:53

Minulle on jäänyt käsitys, että Mopillekin tuli hätäinen liike, kun laittoi pillipiiparin ulos palstaltaan. Lievempiäkin mahdollisuuksia olisi ollut, esimerkiksi väliaikainen bannaus tai aktiviteetin poisto. Sillä palstalla on nimimerkin poistamiseen nopeampi mahdollisuus, kuin täällä. (Tiedän sen omalta sukupalstaltani) Moppi poisti piiparin Marian vihjeestä ja douloksen pyynnöstä, sellaisen käsityksen sain, vaikka vain paikoitellen luin sitä keskustelua.

Hätäisyyden mopin toimessa päättelen siitä, että väittää lopullista tointa tilapäiseksi. Minun ymmärrykseni mukaan peruuttamaton toiminta ei ole tilapäistä, vaikka olisi tilapäiseksi tarkoitettu, mutta saa viisaammat minua ojentaa, jos väärin olen päätellyt. Sen uskon, että moppi haluaisi toimenpiteen olevan tilapäinen, koska useissa eri yhteyksissä toivottaa pillipiparin tervetulleeksi takaisin. On sitten Lukkarin oma asia, haluaako ainakaan vähään aikaan sinne uudelleen rekisteröityä.

Muutaman viikon mietittyäni rekisteröidyin itse sinne viikko pari sitten, joitakin keskustluja olen hajanaisesti hyppien lukenut, kirjoittamaan ei tee mieli, vaikka joihinkin pahimpiin väärinkäsityksiin on pakko puuttua, etten tunne sitä hiljaisesti hyväksyneeksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Weha » 25 Maalis 2007, 11:17

Itselle tuleekin paha mieli tuollaisista lausunnoista mitä tuolla palstalla esitettiin kuinka tulisi keskustella. Mielestäni se on juuri sitä mistä Raamattu varoittaa. Hengellinen rajahan on oltava väärään selvä. Siinähän totuus hämärtyy ja lopulta vesitetään ja lopulta tulee osalliseksi toisen synneistä. Näin olen asian ymmärtämässä.

Korjatkaa rakkaat, jos väärin meni.
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 25 Maalis 2007, 13:41

lukkari kirjoitti:Vl-opelta toivoisin myös näkemyksiä, sillä tuskin olen ainoa joka näitä miettii. Voi olla, että nämä on vääriäkin ajatuksia, siksipä kyselen myös teiltä miten te asian ymmärrätte.


Moppi vastasikin palstansa tiedotteessa tähän kysymykseen.

Poistin tästä linkin joka johti mainosten palveluun nykyisin. Taavetti
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Maalis 2007, 16:30

Moppi lähetti minulle yksityisen viestin, jossa kertoi olevansa yksin vastuussa pillipiiparin poistamisesta palstaltaan, ettei siiis Marialla ole sihen osuutta. Samaa kertoi minulle Maria Mopin palstalla saamassani yksityisessä viestissä. Sinänsä minun on se helppoa uskoa, vaikka muistan Marian viestissään siellä ehdottaneen tarkkailua piiparille. Kun kohta sen jälkeen tuli douloksen vaatimus pillipiiparin viesteihin puuttumisesta ylläpidon toimesta, oli päättelyyn valmiit tekijät olemassa. Toden näköisesti olen erehtynyt ainakin Marian osuudesta, sen erheeni haluan korjata tässä viestissäni. Haluan myös pyytää Marialta anteeksi aiheetonta epäilystäni.

douloksen osuudesta en ole aivan varma, vaikka ei kai sillä nyt enää niin väliä taida ollakaan. Myös hänen osuutensa olen valmis luopumaan ja sen aiheuttamat pahennukset mahdolisuuksien mukaan korjaamaan.

Laitan nyt toisteiseksi osoitteen douloksen viestiin, että halukaaat voivat tutustua sihen. Poistan sen kuitenkin kohtuullisen pian tältä palstalta.

Poistin tästäkin linkin joka ohjaa nykyisin vippipalveluihin. Taavetti
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Weha » 25 Maalis 2007, 16:55

Joo,o. Mielestäni palstan ylläpitäjä on ennemuuta vastuussa palstastaan, minkä linjan ottaa. Raamatussahan sanotaan, että joka pahentaa yhdenkin näistä pienimmäisistä, on syyllistynyt sielujen murhaan. Minua surettaa syvästi, kun kyseisellä palstalla vierailee ihmisiä, joille kaikki ei ole ihan selvää ja mihinkä eksytykseen joutuukin ja tottumaan erilaisiin hengellisyyksiin, eroittamatta oikeaa väärästä ja tunnustava Jumalan lapsi ei saa sitä kertoa.
Weha
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Maalis 2007, 08:14

Kun uskoa tunnustava kertoo viesteissään tai vaikka kasvokkain keskusteluissa kris´tillisyydelle vierasta opetusta omana käsityksenään, on siihen tietysti muutamia erikaltaisiakin syitä. Yksi sellainen voi olla, että hän on äskettäin paranuksen armon saanut, eikä ole vielä saanut oikeaa kristillisyyden opetusta.

Tässä välissä haluan korostaa, että voi olla oikein uskomassa, vaikka ei tietäisi opista mitään muuta, kuin että omistaa kohdalleen syntien anteeksi antamuksen Jumalan valtakunnan sovintosaarnassa.

On myös aivan mahdollista, että tämä äsken kääntynyt, tai kauemminkin uskon tietä kulkenut, on saanut opettajikseen väärän opin levittäjiä. Kolmas vaihtoehto varsinkin nettikeskusteluissa on, että joku keskustelijoista on aivan ulkopuolienkin. En tiedä parempaa keinoa näiden vaihtoehtojen selvittämiseen, kuin kysyä suoraan keskustelukumppaniltaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Maalis 2007, 08:08

Taavetti kirjoitti:Kun uskoa tunnustava kertoo viesteissään tai vaikka kasvokkain keskusteluissa kris´tillisyydelle vierasta opetusta omana käsityksenään, on siihen tietysti muutamia erikaltaisiakin syitä. Yksi sellainen voi olla, että hän on äskettäin paranuksen armon saanut, eikä ole vielä saanut oikeaa kristillisyyden opetusta.

Tässä välissä haluan korostaa, että voi olla oikein uskomassa, vaikka ei tietäisi opista mitään muuta, kuin että omistaa kohdalleen syntien anteeksi antamuksen Jumalan valtakunnan sovintosaarnassa.


Tällä en halua kertoa, ettei oppi olisi tärkeä. Oppi on tärkeä taisteluissa sielun vihollisen hyökkäyksiä vastaan. Raamatun sanalla Jeesuskin torjui kiusaajan houkutukset, samalla tavoin mekin saamme tehdä. On kuitenkin tarpeen pitää mielessämme, että emme tarpeetoman tiukalla opillisuudella tukahduta sitä orastavaa kaipausta, jonka näemme etsivillä sieluilla. Ensimmäisenä heille ei tyrkätä oppia, paitsi tietysti torjumaan niitä heidän vääriä käsityksiään, jotka ovat armon kerjäämisen esteenä.


Täytyy keskeyttää, jatkan illan tultua tai huomenna.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron