Oletko (vl-)uskovaisesta perheestä?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Oletko (vl-)uskovaisesta perheestä?

Kyllä ja olen ollut koko ikäni kompastellen uskomassa.
22
33%
Kyllä, mutta olen tehnyt tuhlaajapojan reissun, josta olen saanut parannuksen armon.
9
13%
Kyllä. Olen välillä ollut mätä kala, josta minut puhdistettu.
2
3%
Kyllä, mutta tunnen itseni mädäksi kalaksi.
3
4%
Kyllä, mutta en nykyään ole uskomassa (vl-uskossa).
1
1%
En. Olen saanut parannuksen kautta tulla tähän uskoon.
19
28%
En, mutta olen aidosti kiinnostunut vl-uskosta.
8
12%
En. Vl-usko kiinnostaa minua muista syistä.
3
4%
 
Ääniä yhteensä : 67

olen -ssa

ViestiKirjoittaja anne » 10 Elo 2007, 13:55

ottamatta nyt muten kantaa, huomasin että "olen uskomassa" on samalainen muoto kuin "olen lukemassa, syömässä, juoksemassa, kävelemässä" jne. eli samanlain ekuin I am living, I am coming, jotka on kestopreesensiä? Olenko oikeassa
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

Re: olen -ssa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Elo 2007, 19:50

anne kirjoitti:ottamatta nyt muten kantaa, huomasin että "olen uskomassa" on samalainen muoto kuin "olen lukemassa, syömässä, juoksemassa, kävelemässä" jne. eli samanlain ekuin I am living, I am coming, jotka on kestopreesensiä? Olenko oikeassa


Niin se on, olet oikeassa. Kun kysymyksessä on verbi, siis teonsana suomeksi sanottuna, sillä ymmärretään tekemistä. Kun olen juoksemassa, hikoilen jossakin polulla tai radalla, kun olen soutamassa, kiskon veneessä airoista päästäkseni eteenpäin tai soudattelen hiljaa keinutuolissa.

Kun olen omistamassa, en välttämättä tee mitään, voin ehkä vain iloita siitä, minkä tiedän omakseni. Samoin on uskomisen laita, kun olen uskomassa, en itse tee oikeastaan mitään muuta, kuin iloitsen saamastani lahjasta. Kuitenkin Kristus tekee minussa kaiken aikaa työtä Henkensä kautta. Tai niin kuin siinä purjelaivalaulussa on kertosäe, Tuul Pyhän Hengen meidät vie, autuuteen taivahan...
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

maarimi

ViestiKirjoittaja anne » 11 Elo 2007, 11:41

nyt kyllä ymmärsit väärin. Lauseeni "-ssa verbimuodon" pohtimisesta oli ihan turha, muttei mitenkään ikäväksi tarkoitettu. Pahoitelen asiaa. Ihmettelin mitä -ssa muoto tarkoittaa ja sitä samaahan käyttävät me "ei-uskovaiset" muutenkin.

Kun puhuu muuta murretta eikä ole vl-taustaa enkä edes tunne ketään enkä ole edes nähnyt ketään vl-henkilöä (telkassa oli kyllä keväällä kiva juttu vl-perheestä).

voi ei.
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

ViestiKirjoittaja Emka » 11 Elo 2007, 22:08

Mulle oli kanssa alkuun sana uskomassa vieras, olinhan elämästäni 30 vuotta ollut muiden uskonsuuntien vaikutuspiirissä, ja siellä käytettiin sanaa uskossa.

Mutta kun itse sain parannuksen armon, eli sain uskoa aivan armosta kaikki syntini anteeksi, se oli todella lahjavanhurskautta, ilman mitään omaa ponnistelua tai yritystä tulla paremmaksi.

Tajusin sen sanan uskomassa merkityksen; olen uskomassa omat syntini anteeksi Jeesuksen sovitus kuoleman tähden.

Siinä sen sanan merkitys aukeni :lol:

Myös kun tapaa samalla tavalla uskovia niin siinäkin se sana, uskomassa saa erilaisen merkityksen kuin uskossa.

Uskossa= uskoo jonkun asianolevan näin

Uskomassa= itsensä pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi.

En tiedä käsittääkö muut asiaa näin, mutta itselleni se on "päivän selvä asia" :oops: :lol: :lol:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja lampi » 24 Elo 2007, 20:12

Mitä eroa on sillä onko aidosti kiinnostunut vai muuten vain kiinnostunut? Voiko olla jostain asiasta kiinnostunut olematta sitä aidosti?
Vastasin, että muuten vain kiinnostunut koska oletin, että tuolla aidosti kiinnostumisella tarkoitetaan sitä, että voisko kuvitella kääntyvänsä vanhoillislestadiolaiseksi. Mutta oon toki aidosti kiinnostunut muuten vain...
lampi
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Elo 2007, 20:53

En tiedä varmaksi, mitä äänestyksen asettaja on näillä tarkoittanut, niin voivat arvioni mennä harhaankin. Oletan veljen tarkemmin selittävän tarkoitustaan, mutta täysi vapaus on jokaisella käsittää ilmaisut mielensä mukaisesti.

Panenpa nyt minäkin oman arvioni, vaikka en ole aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi noita käsitteitä. Noteerauksenani voin aluksi kertoa, että toki kaikki kiinnostus on aitoa, ilmeisesti äänestyksen asettaja on kuitenkin halunnut antaa mahdollisuuden vastaajille valita kiinnostuksen tasojen välillä.

Sanoisin aidoksi kiinnostukseksi ainakin lammen kysymää mahdollisen parannuksen mahdollisuuden vuoksi kiinnostusta, mutta en esimerkiksi kiinnostusta tutkimuksellisista syistä arvioisi yhtään vähemmän merkittäväksi.

Sen sijaan pelkästä uteliaisuudesta kiinnostumisen panisin muuten vain kiinnostukseksi, vaikka voi sekin olla aivan aitoa. Valinta on siis vastaajalla, miten aidoksi haluaa kiinnostuksensa ilmaista. Sitä paitsi meillä kellään ei ole mahdollisuutta tietää, kuka mitenkin on äänestänyt, ellei hän kerro sitä sanallisesti. Meillä ei ole pääsyä äänestyksen tietoihin, se on salainen ja on vain palvelimen tietokannassa lukuina.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Elo 2007, 08:54

lampi kirjoitti:Mitä eroa on sillä onko aidosti kiinnostunut vai muuten vain kiinnostunut? Voiko olla jostain asiasta kiinnostunut olematta sitä aidosti?
Vastasin, että muuten vain kiinnostunut koska oletin, että tuolla aidosti kiinnostumisella tarkoitetaan sitä, että voisko kuvitella kääntyvänsä vanhoillislestadiolaiseksi. Mutta oon toki aidosti kiinnostunut muuten vain...


Laadin tuon kyselyn joskus puolihuolimattomasti ja siihen jäi kieltämättä esim. tuo mainitsemasi epätarkkuus. Aidosti kiinnostuneella tarkoitin nimenomaan sellaista, jota vl-usko kiinnostaa parannuksenteon mahdollisuus mielessä. Aitoa kiinnostusta voi tietysti olla yhtälailla myös halu tuntea suomalaisen yhteiskunnan ilmiöitä ja uskonnollista kenttää, joissa molemmissa vanhoillislestadiolaisuus esittää omaa rooliaan, tai jopa "tunne vihollisesi" -kiinnostus.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: maarimi

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 14 Loka 2007, 16:32

anne kirjoitti:nyt kyllä ymmärsit väärin. Lauseeni "-ssa verbimuodon" pohtimisesta oli ihan turha, muttei mitenkään ikäväksi tarkoitettu. Pahoitelen asiaa. Ihmettelin mitä -ssa muoto tarkoittaa ja sitä samaahan käyttävät me "ei-uskovaiset" muutenkin.

Kun puhuu muuta murretta eikä ole vl-taustaa enkä edes tunne ketään enkä ole edes nähnyt ketään vl-henkilöä (telkassa oli kyllä keväällä kiva juttu vl-perheestä).

voi ei.


Yleensä jumalattomat ihmiset vaistoavat, milloin on penseydestä kyse, mutta onhan jumalattomiakin, varsinkin nykyisin myös joka lähtöön.
Sana penseä on meille ilmestyskirjasta tuttu, ja olemme oppineet senkin mieltämään uskonnollisena terminä. Katsoin muistaakseni kerran vanhasta suomen kielen sanakirjasta, että penseä on vain haalea-sanan vanhempi synonyymi. Voisiko sanaa haalea mitääntekemätöntä uskoa kuvaavana verrata aiheeseen, että ruoan tulee olla joko kylmää tai kuumaa, toiset ruoat syödää kuumina, toiset kylminä. Haaleana ei paljon mikään maistu, huoneenlämpöisessä ruoassa kaikki pieneliöt elävät ja aiheuttavat sairauksia.

Siis jos uskosi ei ole kylmä eikä palava vaan haalea, niin olet kuin kilisevä kulkunen, vai kuinka se meni?
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Helmi 2008, 21:00

En muista sodan ajasta oikeastaan mitään, mutta isäni selitti aikanaan, että silloin kun kahvia ei saatu maahan tai kun sitä saatiin vain hyvin vähän. Silloin tehtiin kahvin vastiketta ainakin voikukan juurista, viljasta kuten vaikka rukiista tai mistä milloinkin satuttiin keksimään. Kun sellaiseen vastikkeeseen saatiin lisätyksi vaikka nimeksi kahvia, niin saatiin korviketta. Korvikkeessa oli siis nimeksi kahvin makua, vaikka se oli pääasiassa muuta kuin kahvia.

Muuten tuo väärän uskon vertaus korvikkeeseen on sikälikin hyvä, että melkein kaikessa väärässä uskossa on ainakin siteeksi oikeaakin, vaikka se ei sellaisenaan olekaan Jumalalle kelpaavaa uskoa. Noin sata vuotta sitten kirjoitti Matti Suo, ettei tässä maailmassa ole mitään niin järin väärää, ettei siinä olisi edes siteeksi oikeaakin. Sillä oikean sekoituksella pyrkii Jumalan vastustaja eksyttämään ihmisiä, että katsokaa nyt, tässä on tämä ja tuo oikeaa, vaikka opetus olisi muuten aivan eksyttävää.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Syys 2010, 14:22

j-prevert kirjoitti:
Saunanaama kirjoitti:http://www.sommarmote.net/joomla/files/mp3/Lordag/jouko%20haapsaari%20vmh%20anforande.mp3

Tuossa se on, satuin löytämään sen noilla antamillasi lähtötiedoilla.


Haeskelin tätä vanhaa alustusta, mutta linkki on vanhentunut. Eihän kellään sattuisi olemaan sitä?

Kyseinen alustus on useita vuosia vanha, niitä säilytetään kuunneltavissa vuosi, tai ehkä pari. Palvelinta tarvitaan uudempien saarnojen tallentamiseen, siksi vanhimmat poistetaan. En tiedä, olisiko kyseinen alustus vielä jostakin kuultavissa tai luettavissa, en edes sitä, onko se alustajalla tallessa. Jos joku tietää, kertokoon.

Uskon ja järjen suhdetta käsitteli Aimo Hautamäki tämän vuoden suviseuroissa Taalainmaalla. Lisään linkin kuunteluluetteloon, mutta en muista. kummassa Hautamäen saarnassa asiaa käsiteltiin. Mielessä silti pyörii, että saattoi olla viimeisessä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 03 Syys 2010, 17:40

No mummani oli VL-uskovainen. Äitini, äiti oli pitkään väärähengellinen, mutta sai parannuksen armon muutamia vuosia ennen kuolemaansa. Toimi ikänsä kirkossa pyhäkoulun opettajana. Äitiäni sain siunasta usein sairasvuoteella. Isäni haluaa olla uskomassa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja saturnus » 14 Elo 2011, 09:44

Minä halusin tulla kotia pitkältä matkalta
saturnus
kiinnostunut
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 06:00

ViestiKirjoittaja Emka » 14 Elo 2011, 20:25

saturnus kirjoitti:Minä halusin tulla kotia pitkältä matkalta


Onko toiveesi vertauskuvallinen, vai ihan konkreettinen?
Toisaalta ymmärrän että kysymyksessä voisi olla tuhlaajapojan ;(tyttären)toive palata Isän kotiin, jos näin on niin siihen on mahdollisuus! Etsi uskovainen henkilö ja kerro hänelle halusi, niin hän siunaa sinua evankeliumilla.
Laita vaikka yksityispostia vaikka tämän foorumin henkilölle johon voisit luottaa, niin asia selkenee, eli mitä tarkoitat tuolla kysymykselläsi?
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Jay » 26 Elo 2011, 18:45

Emka kirjoitti:
saturnus kirjoitti:Minä halusin tulla kotia pitkältä matkalta


Onko toiveesi vertauskuvallinen, vai ihan konkreettinen?
Toisaalta ymmärrän että kysymyksessä voisi olla tuhlaajapojan ;(tyttären)toive palata Isän kotiin, jos näin on niin siihen on mahdollisuus! Etsi uskovainen henkilö ja kerro hänelle halusi, niin hän siunaa sinua evankeliumilla.
Laita vaikka yksityispostia vaikka tämän foorumin henkilölle johon voisit luottaa, niin asia selkenee, eli mitä tarkoitat tuolla kysymykselläsi?


Vai tarkoittiko saturnus vain kommentoida omaa valintaansa äänestyksessä? Itse ymmärsin, että saturnus vain toteaa imperfektissä, että hän halusi tulla kotiin pitkältä matkalta, eikä esitä toivetta.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron