Lähdekriittisyys

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Elo 2007, 14:54

Taavetti, ei ole kuitenkaan kivaa, jos ikään kuin joutuu todistelemaan olevansa aito nuorehko nainen Etelä-Suomesta :D

Ja selvät häiriköthän täältä on varmaan aika helppo karkottaa!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Elo 2007, 11:18

Ankka kirjoitti:Mut onkohan se tarpeellista ruveta ketään yleisesti nimeämään epäilyksen alaiseksi tyypiksi??


Pidän sitä tarpeellisena, jos näen jonkun vl:na esiintyvän nimimerkin kirjoittavan perkeleen sanaa. Jos vaikka joku nimimerkki valehtelee, että "vl-käsitys raittiudesta ei ole aivan raamatunmukainen", on syytä oikaista hänen valheensa. Lisäksi on syytä tuoda esille, että kyse ei ole aidon sydämen (vl-)kristityn käsityksestä, vaan mahdollisesti ns. järkivanhoillislestadiolaisen käsityksestä. "Järki-vl" on tässä tapauksessa henkilö, joka on päättänyt netin välityksellä "nostaa" vähän vl:suuden tasoa alkoholikysymyksen kohdalla. "Järki-vl:n" mukaan saattaa olla todella älykästä juoda alkoholia.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Elo 2007, 11:37

Maarimi kirjoitti:Minä vähän ihmettelin noita teidän järki-jaarituksianne
:shock: Näin äkkipäätään itselle tulee mieleen se, että uskovaisia on aina pidetty vähän hulluina ja järkensä kadottaneina. Ehkä siksi, että he ovat asettaneet uskon elämässään ensisijalle - eli ovat suostuneet luopumaan maallisista rikkauksista ja kunniasta yms.


Raamatun mukaan usko on monissa asioissa järjen vastaista. Tässä asiassa lanseeraamani termit "järki-vl" ja "järkikommunisti" eivät viittaakaan sinällään vanhoillislestadiolaisuuden tai kommunismin järkevyyteen. Kyse on siitä, miten provokatiivinen henkilö muokkaisi vanhoillislestadiolaisuutta tai kommunismia saadakseen siitä mielestään edes vähän järkevämmän. Minun "järkikommunismini" ei olisi kommunismia lainkaan. Netissä kirjoittavien "järki-vl:sten" "järki-vl:suus" ei ole vl:suutta lainkaan.

PS. Kumpi vaatii enemmän uskoa, kommunismi vai kristinusko?
- Kommunismi. Kristitty uskoo, vaikka ei näe. Kommunisti uskoo, vaikka näkee.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 20 Elo 2007, 17:13

Niin onhan se uskovaisen elämä kuitenkin "järkevämpää" kuin kommunistin :lol:

Kyllä minä O.M ymmärrän mitä tarkoitat. Minua vaan välillä potuttaa, kun olet niin pikkutarkka. Oletko ammatiltasi tutkija tai kenties salapoliisi?

Minusta on tarpeellista kertoa, mikä on vl:en virallinen kanta. Tilaa täytyy antaa lisäksi omille pohdinnoille, vaikka ne poikkeaisivat virallisesta. Ei ole kivaa, jos aina oma mielipide jyrätään. Ihminen voi haluta uskoa, vaikka kaikki kristillisyytemme kiemurat eivät olisi hänelle selvinneet!

Kaikki me tiedämme suunnilleen miten tulisi vl:en mukaan elää. On kuitenkin hyvä jos on kanavia, joissa voimme puhua suumme puhtaaksi, etteivät asiat jää kalvamaan sisimpäämme. On surullista, kun joku sanoo ettei jaksanut enää uskoa, eli ei jaksanut elää pilkulleen niin kuin tulisi. Silloin herää kysymys: miksei kukaan kertonut ajoissa armosta?
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Hulttio » 20 Elo 2007, 18:25

Jep. On hyvä jos uskaltaa sanoa ääneen sellaisiakin mielipiteitä, jotka eivät ole Jumalan sanan mukaisia. Mutta kun Jumalan valtakunnassa tahdotaan hoitaa jokaista lasta taivaaseen saakka, se saattaa toisinaan tarkoittaa neuvoja, jotka ovat meidän ihmisluonnollemme vaikeita hyväksyä. Jumala antaa seurakunnassaan kehoituksia, että "Jätä synti ja väärät käsitykset". Nämä kehoitukset ovat armoneuvoja itseltään Taivaalliselta isältä; emme saisi ajatella, että "no nyt se Jumala tahtoo jyrätä minun omat mielipiteeni maan rakoon" vaan ennemminkin niin, että "On minulla hyvä Jumala, kun hän huolehtii minua niin, etten mihinkään syntiin mielistyisi."

Vanhassa testamentissahan eräs Tobias (muistaakseni) neuvoi poikaansa, että "älä mihinkään syntiin mielisty". Kyllä se neuvo on ajankohtainen minulle ja kaikille meille tänäkin päivänä. Niin helposti tahtoisimme ajatella, että voihan tuossa ja tuossa asiassa uskoa vähän eri tavalla. Jumalan henki on kuitenkin yksimielinen opissa. Niin on ollut aina ja niin on oleva aina. Jos joskus syntyy erilaisia käsityksiä Jumalan seurakunnassa, niin ne erilaiset käsitykset ovat aina ihmisestä, eivät Jumalasta.

Tällä tavoin kyllä opetamme yksimielisyyteen uskossa. Jos joku tahtoo tuoda erilaisia opetuksia ilmi, niin tuokoon ne mielipiteensä sillä rukouksen mielellä, että "Osoita Jumala tahtosi minullekin, ja jos se tahto ei ole minun mieleen, niin opeta minua tyytymään sinun tahtoosi".

Kyllä meillä uskovaisilla saa olla ajallisissa asioissa monenlaista mielipidettä, mutta uskomisen asioissa erimielisyyksiä ei saisi olla.

Toivottavasti en puhunut kovasti. Arasti toin näitä asioita esille, koska näin tarpeelliseksi. Jos neuvoin väärin, niin opettakaa minua, sehän on uskovaisten velvollisuus erehtynyttä kohtaan.
Hulttio
 

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Elo 2007, 10:34

Maarimi kirjoitti:Minusta on tarpeellista kertoa, mikä on vl:en virallinen kanta. Tilaa täytyy antaa lisäksi omille pohdinnoille, vaikka ne poikkeaisivat virallisesta. Ei ole kivaa, jos aina oma mielipide jyrätään. Ihminen voi haluta uskoa, vaikka kaikki kristillisyytemme kiemurat eivät olisi hänelle selvinneet!


Toki pohtia saa ja juuri parannuksen armon saaneiden kohdalla on erityisesti annettava aikaa. Kuitenkaan vääriä näkemyksiä ei voi hyväksyä, vaikka se ei olisikaan kivaa. Jyrääminen ei ole ollut varsinainen tarkoitukseni, mutta toki provosoidun helposti kirjoittamaan jyräävällä tyylilläkin.

Eniten minua provosoivat feikit (ks. alla). Pyrin kuitenkin siihen, etten heti heilauttaisi feikkikirvestä oikopäätä, vaikka jotkut kommentit sinne suuntaan viittaisivatkin.

Feikkiesimerkit:

Porvari mene "järkikommunistina" kommunistien palstalle. "Yllättäen" tukea useimmille näkemyksille ei löydy kuin "järkikommunisteilta" ja poliittisen kentän toiselta laidalta. "Yllättävässä" tilanteessa joutuu pohtimaan omaa "kommunismiaan".

Vrt. Ekumeenikko menee "järki-vl:na" vl:ten palstalle. "Yllättäen" tukea useimmille näkemyksille ei löydy kuin "järki-vl:ilta" ja liikkeen ulkopuolisilta ekumeenikoilta. "Yllättävässä" tilanteessa joutuu pohtimaan omaa "vanhoillislestadiolaisuuttaan".
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 06 Syys 2007, 13:03

Maarimi kirjoitti: Tilaa täytyy antaa lisäksi omille pohdinnoille, vaikka ne poikkeaisivat virallisesta. Ei ole kivaa, jos aina oma mielipide jyrätään. Ihminen voi haluta uskoa, vaikka kaikki kristillisyytemme kiemurat eivät olisi hänelle selvinneet!

Kaikki me tiedämme suunnilleen miten tulisi vl:en mukaan elää. On kuitenkin hyvä jos on kanavia, joissa voimme puhua suumme puhtaaksi, etteivät asiat jää kalvamaan sisimpäämme. On surullista, kun joku sanoo ettei jaksanut enää uskoa, eli ei jaksanut elää pilkulleen niin kuin tulisi. Silloin herää kysymys: miksei kukaan kertonut ajoissa armosta?


Minun vl-kriittinen pohdintani on, että rauhanyhdistyksen seurat ovat monesti vain hartaustilaisuus, jossa ihminen puhuu, ei Jeesus. Yksi teologi intti, että jos Jumala ei puhu saarnapöntöstä, niin onko se sitten saatana joka sieltä puhuu? Minusta asia ei ole noin kaksijakoinen, että olisi joko Jumala tai saatana. Onhan välissä myös ihmienen, persoonallinen olio ajatuksineen. Eli joskus siellä puhetta pitää vain ihminen.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Maarimi » 07 Syys 2007, 17:13

Haluaisin uskoa, että Pyhä Henki vaikuttaa keskellämme.

"Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

Jos puhuja on rehellisesti Jeesuksen nimessä tullut saarnaamaan, voimmeko ajatella, että hänessä ei vaikuta Pyhä Henki?

Miksei puhujakin voi erehtyä, inhimillisine luontoineen!? En usko, että kukaan on niin täydellinen, ettei koskaan erehdy tai vaella epäilyksissä, vaikka olisikin puhujaksi nimetty.

Me kaikki voimme olla eläviä lähteitä, kunhan annamme Herran Sanan tulvia kauttamme.

Toisaalta meidän tulee valvoa, ettei lähteemme kuivu - ettemme unohda Jeesuksen kasvoja...
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja vl2003 » 07 Syys 2007, 23:19

Kyllähän voi olla astian makua seurapuheissakin. Joskus on joku saarnannut "väärin", ja silloin olisi suurinta rakkautta puhutella ja selvittää asia, vaikkakin inhimillisesti se on vaikeata.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Syys 2007, 15:51

O.M kirjoitti:Ainoa oikea Jumala -dokumentin tekijä kuvasi SRK:n johtokunnan jäseniä alaviistosta oudon epämukavilla penkeillä istumassa. "Dokumentin" tekijän pyrkimys lienee ollut luoda mielikuvaa jonkinlaisesta "paavillisesta tuomioistuimesta".


Tähän vanhaan viestiini liittyen:

Kuulin ko. "dokumentista", miten "dokumentin" tekijä oli saanut haluamansa vastauksen kysymykseen "mihin epäuskoiset joutuvat?" Oikeanlaista vastausta lapsilta ei vain tahtonut irrota, vaikka miten yritti. En tiedä, miten monta kertaa ja monella eri tavalla "dokumentin" tekijä on joutunut kysymään vai onko peräti joutunut työntämään vuorosanat lapsen suuhun, mutta viimein työ on palkittu. "Dokumentilla" pikkupoika sanoo viattoman kirkkaalla lapsen äänellä totuuden: "Tulimereen."

Tämä liittyy lähdekriittisyyteen siinä mielessä oleellisesti, että on ehkä hyvä tietää, miten tietyntyyppiset dokumentit tehdään.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Marras 2007, 19:52

Tässä erittäin vahvaa näyttöä boostaamisesta. Laitan tänne talteen siltä varalta, että viesti saatetaan poistaa Suomi24:sesta "epäasiallisena". Boostausten paljastamisia on nimittäin jostain tuntemattomasta syystä poisteltu aiemmin ko. palstalta. Syy, miksi haluan tuoda näitä esille, on yksinkertaisesti lähdekriittisyys, joka vaikuttaa puuttuvan tyystin Suomi24:n etusivua lukevalta Helsingin Sanomien toimittajalta. Helposti voi tulla harha, että vl:suus taitaa olla suosittu ja myyvä aihe, kun boostattuja viestiketjuja on viikosta toiseen Suomi24:n etusivulla.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0030444707

----------------

Ketju on boostattu!
Kirjoittanut: Boostauksen paljastaja 8.11.2007 klo 17.59

Joku helluntailainen taitaa olla laittanut F5:n pohjaan yhden Wehan viestin kohdalla mennessään tupakkatauolle. ;) Ko. henkilö taitaa olla melkoinen korsteeni. Katsoin Wehan galleriatiedoista, että tyypillisimmillään hänen viestejään on luettu 40-50 kertaa, mutta yhtä viestiä ketjun keskellä on luettu yli 8200 kertaa. Kyseessä on siis jälleen kerran keinotekoisesti etusivulle nostatettu ketju. Kopsaan tähän vielä ne Wehan viestien lukijamäärät (Weha ei ole se boostaaja):



10 VIIMEISINTÄ VIESTIÄ
Otsikko Kategoria Keskustelu Luettu
Etkö ookkaan seurakunnallesi Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 42
Täällä oli aivan upea Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 38
Niinpä! Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 59
ihmetyttää hyvin moni asia Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 58
Helppo asia, kuhan oot rehlinen: Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 29
Ongelma VL-uskossa: Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 144
Siis Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 43
Kiitos Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 41
Vastaus: Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 69
Olipas häjysti sanottu Uskonnot & uskomukset Vanhoillislestadiolaisuus 8257
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 09 Marras 2007, 09:33

Kaikki keinot ovat sallittuja ja niitä käytetään, kun Jumalan valtakuntaa yritetään peittää. "Ei sitä kaupunkia taideta peittää, joka vuorella on" saarnasi kerran poisnukkunut veljemme.


2. Kor. 4:3 "Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan".

Jumalan armosta ihminen saa löytää Jumalan valtakunnan.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa