Lähdekriittisyys

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja huuhaa » 31 Heinä 2007, 11:22

Voi pyhä sylvi sentään, mitä lähdekriittisyyden nimissä voi kirjoittaa. Ehdotan, että otat O.M. lusikan kauniisti käteen ja rupeat korjaamaan jälkiäsi. Aavistuksen siihen suunta voisi tulkita jo vl2003:n vihjanneen.
huuhaa
 

ViestiKirjoittaja Emka » 31 Heinä 2007, 11:36

Kyllä sen lusikan voisi ottaa sitten myös muutama muukin kauniiseen käteen,nimenomaan toisella palstalla (mopin)

Jälkien korjaamiseen voisi olla aihetta sielläkin. Jos kuten eräs sanoi, että hän ei halua tavata OM:ää milloinkaan. Ei voi uskovainen sanoa toiselle uskovaiselle näin :twisted:

Minä haluaisin tavata myös ihan kasvokkain nämä muutamat herrat,jotka niin mielellään repostelevat jokaista lausettani,ja vielä antavat maine sanoja "räksyttäjä" ym sen kalt.

Mutta näin nyt kuitenkin on mennyt hakaukseen muutaman kanssa välit. Moppi potkaisi minut pois palstaltaan ja pois on parempi olla, sillä en halua olla siellä aiheuttamassa kenellekkään turmeluksen. Koska doulos otti niin nokkiinsa viimeisistä viestistäni.

Uskovaisilla on sama mieli ja käsitys uskon tärkeimmistä asioista ja myös haluamme kuunnella "äidin ääntä" koska ei se ainakaan syntiin ketään kehoita.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 31 Heinä 2007, 11:54

Häh?

Meitsi on niin pihalla tästä jutusta, kuin ylipäätään voi olla, mutta silti toivoisin että tämä kaikkinainen nahina saataisiin loppumaan. Alkaa mennä näet vähän tylsäksi koko palstan seuraaminen, kun oikein asiaa ei enää puhuta, vaan kaikki hyvät kirjoittajat tuhlaavat energiansa tällaiseen joukkotappeluun.

Jostain eri nettipalstojen välisestä kädenväännöstä nyt ei kannata kenenkään päreitään polttaa, eikä yöuniaan menettää. Varsinkin kun kättä ovat vääntämässä uskovaiset sisaret ja veljet keskenään. On se kumma miten muuten niin rauhaarakastava ja kertakaikkisen ihana ihmisjoukko saadaan netissä tällä tavoin elämöimään. Enkä minä suuntaa tätä kenellekään kirjoittajalle - todellakaan en! Ihan yleisesti sanon, kun en edes tiedä mistä tapellaan.

Tuntuu vain siltä, että tässä ensimetreillään parannuksen armon alla taivaltaessani, saan aivan liikaa kummallisia, ristiriitaisia viestejä tästä veljellisestä rakkaudesta. Vetoan teihin oikein koko sydämestäni, että mistä ikinä kenkä puristaakaan, niin haudatkaa jo se sotakirves ja upottakaa erimielisyytenne unohduksen suohon. Sopikaa ja tehkää sovinto. Tämä on kuin jokainen haluaisi sivaltaa vielä vähän kipeämmin kuin vastapeluri.

Ihan tämän lyhyen oppimäärän perusteella alkaa olla selvää, että netti on paljon tv:tä pahempi eksytyksen väline. Pikaisesti vilkaisin näet niitä täällä mainittuja sisarpalstoja. Mutta ei silti kannata kallista elämäänsä hukata kinasteluun jostain - mistä lie cyberortodoksisuudesta... ja käristää hihojansa jokaisen provokaattorin huuteluista. Kyllä provosoijat tulevat vielä saamaan ansionsa mukaan.

Ja vielä lopuksi: en tiedä pitäisikö jättää painamatta "lähetä" -nappulaa, mutta painanpa nyt kuitenkin. Pahoittelen jo etukäteen jos sovintoyritykseni ei osu eikä uppoa. Mutta tällaisia tuntoja täälläpäin...
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja hannu » 31 Heinä 2007, 12:39

Tuntuu vain siltä, että tässä ensimetreillään parannuksen armon alla taivaltaessani, saan aivan liikaa kummallisia, ristiriitaisia viestejä tästä veljellisestä rakkaudesta.


Tässäpä oiva ihmettelyn aihe...Ehkä saat uskovaisten välisistä oikean elämän keskusteluista oikeamman kuvan. Täällä on silti vaan muutama nimimerkki keskustelemassa.

Oma kokemukseni on ettei oikeassa elämässä ristiriidat kärjisty samalla tavalla kuin netissä. On helpompi rakastaa ihmistä kuin nimimerkkiä.

Se on kumminkin selvää että sielunvihollinenhan se on iskemässä täällä nettipalstallakin ja on ehkähelpompi iskeä kun nettikeskustelussa on tietyt puutteet olemassa.

On tässä vähän Jaakon tuntoja ollut jo pidemmän aikaa. Ehkä jätän kaikki palstat vaikka tämä palsta onkin ollut mielestäni hyvä.

Saas nährä kuinka käy...
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja lukkari » 31 Heinä 2007, 13:22

hannu kirjoitti:On tässä vähän Jaakon tuntoja ollut jo pidemmän aikaa. Ehkä jätän kaikki palstat vaikka tämä palsta onkin ollut mielestäni hyvä.

Sama täällä, juttelin Jaakon kanssa ja aion myös jättää kirjoittelun toistaiseksi.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Heinä 2007, 18:59

Jaakko, Lukkari ja Hannu kuulutte niihin nimimerkkeihin, joiden viimeisenä toivoisin heittävän pyyhkeen kehään nettikeskustelujen kohdalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Heinä 2007, 19:20

huuhaa kirjoitti:Voi pyhä sylvi sentään, mitä lähdekriittisyyden nimissä voi kirjoittaa. Ehdotan, että otat O.M. lusikan kauniisti käteen ja rupeat korjaamaan jälkiäsi. Aavistuksen siihen suunta voisi tulkita jo vl2003:n vihjanneen.


Hmm, bbrechtin tavoin ilmestyt palstalle vain siinä vaiheessa, kun jostain kuulet täällä olevan kiistoja jonkun kanssa. Ettet vain huuhaa olisi huuhaa-miehiä?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 31 Heinä 2007, 19:38

vl2003 kirjoitti:Eikö olisi helpompi keskustella, jos mahtuisitte samalle palstalle? :P

Oikeastaan olisi helpompi, ainakin teknisesti, mutta kummalla palstalla. Harvat moppilaiset suostuvat yleensä rekisterötymään tänne, muutamia täkälaisiä on kirjoilla siellä, minä muiden mukana. Ei ole kuitenkaan kovin mieltä ylentävää vastailla siihen kritiikkiin, jota siellä muutamat nimimerkit kirjoittavat, jopa nimeltä mainiten, eräistä hyvin tuntemistani ja sydämen kautta minulle tutuista uskovaisista ja heidän saarnoistaan, alustuksistaan ja muista kirjoituksistaan. Asiallinen arviointi ei minua kiusaa, mutta jatkuva ja usein uusiutuva heikkojen kohtien etsintä ja niiden kääntely ei rakenna ainakaan minun uskoani.

Omalta tosin heikota osaltani, olen halunnut rakentaa sopua, edes laihaa. Välillä se on näyttänyt onnistuvankin, mutta pian on taas tullut takaiskuja. Syistä en ainakaan tässä vaiheessa enempää kirjoittele, jos se on tarpeen, sen on sitten uuden kerran ja viestin asia.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Heinä 2007, 19:51

Saunanaamalle: Olen ihan samaa mieltä, että netti voi olla paha eksytyksen väline. Erityisesti se voi olla sitä taitavien feikkien vuoksi.

Mainittakoon tässä yhteydessä, että en suinkaan epäile kaikkia Mopin palstalaisia feikeiksi. Esim. Moppi itse on varmasti aito vl kaikkine epälyksineenkin.

Siitä, että käsittelen tällä palstalla muiden palstojen nimimerkkejä, en osaa tuntea syyllisyyttä. Viimeisen vuoden aikana en ole kirjoittanut vl-keskusteluihin tämän palstan ulkopuolelle muutoin kuin yhteen HS:n vaalikeskusteluun, mutta silti nimimerkkiäni puidaan jatkuvasti muilla palstoilla (ainakin Suomi24:ssa, Mopin palstalla ja Hakomajassa).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Nepheg » 31 Heinä 2007, 19:56

Saunanaama kirjoitti:On se kumma miten muuten niin rauhaa rakastava ja kertakaikkisen ihana ihmisjoukko saadaan netissä tällä tavoin elämöimään. Enkä minä suuntaa tätä kenellekään kirjoittajalle - todellakaan en! Ihan yleisesti sanon, kun en edes tiedä mistä tapellaan.


Siitä netti on huono keskusteluväline kun väärinkäsityksiä sattuu paljon helpommin.
Tämä taas todistaa sen, kuinka tärkeää on saada pitää yhteyttä muihin uskoviin ja omaan seurakuntaan.

Tämä foorumi on kaikista puutteistaan huolimatta turvallisimpia paikkoja koko internetissä ja erityisesti kyselevällä mielellä olevat saavat täällä muilta uskovilta rehellisiä vastauksia.
Mm. seurakunnan opetusten arvostaminen ja puolustaminen tämän palstan vakiokirjoittajilta on hatun noston arvoista.

Toivottavasti muutamat hyvät kirjoittajamme eivät toteuta aikomuksiaan lopettaa kirjoittelujaan vaan kaikista ikävistä asioista huolimatta ovat täällä jakamassa tiedonmurusia meille noviiseillekin.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Heinä 2007, 20:08

Vekkulin kirjoituksia on myös ollut aina ilo lukea.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Elo 2007, 12:39

Feikkaajia on mm. seuraavia ryhmiä:

1. Lähinnä muita hengellisyyksiä edustavia ei-vl:ia, jotka esiintyvät avarakatseisina vl:ina netissä.
2. Ex-vl:ia, jotka esiintyvät avarakatseisina vl:ina netissä.
3. Vl:ia, jotka huvikseen esittävät netissä kaikkia mahdollisia mielipiteitä maan ja taivaan väliltä vl:suuteen liittyen.
4. Ei-vl:ia, jotka huvikseen esittävät netissä kaikkia mahdollisia mielipiteitä maan ja taivaan väliltä vl:suuteen liittyen.
5. Ei-vl:ia, jotka esiintyvät netissä korostetun tiukkapipoisina, ahdasmielisinä ja sydämettöminä muka oikean vl-opin vartijoina.
6. Vl:ia, jotka esiintyvät netissä vl:ia ymmärtävinä ei-vl:ina.

Huiputtaja on nähdäkseni sellainen nimimerkki, joka esiintyy toisena mitä on.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Elo 2007, 00:12

Ennen viime ydinvoimaäänestystä ydinvoimamyönteiset porvarit perustivat järjestön nimeltä Järkivihreät. Vihreässä liitossa eivät varmaan tykänneet ko. hankkeesta. En tässä ota sinällään kantaa ydinvoiman puolesta enkä vastaan. Totean vain, että uskovainen voi perustellusti olla kumpaa mieltä tahansa.

Vastahankkeena vasemmistonuoret aikoivat perustaa järjestön nimeltä Järkiporvarit. Hanke kaatui kuitenkin siihen, että porvarinuoret marssivat perustavaan kokoukseen ja äänestivät vasemmistonuorien esityslistan kumoon. Toteutuessaan Järkiporvarit olisi ollut mielestäni Suomen tyhmin porvarillinen järjestö. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni, ei Jumalan sanaa.

Olen itse joskus harkinnut, että voisi perustaa Järkikommunistit-nimisen aatteellisen yhdistyksen. Meillä järkikommareilla olisi paljonkin erilaisia näkemyksiä verrattuna perinteisiin kommunisteihin, mm. myönnämme avoimesti, että yksityisomistus ja vapaa kauppa ovat osoittaneet toimivuutensa, myönnämme Marxin erehtyneen pitäessään laitoshoitoa kotihoitoa parempana ja myönnämme Jumalan olevan olemassa, toisin kuin Marx väitti. Voisimme kuitenkin joskus siteerata jotain aiheyhteydestään irrotettuja Marxin ja Engelsin, miksei myös Leninin ja Maon lauseita. Tärkeää meille järkikommunisteille olisi köyhän asia. Myönnän kuitenkin avoimesti, että jotta jaettavaa riittäisi, on kakkua kasvatettava. Koska markkinatalous on osoittanut ylivoimaisen toimivuutensa, realiteettien puitteissa köyhän paras apu on melko vapaa talous. Olen vakuuttunut, että toteutuessaan Järkikommunistit ry. olisi Suomen tasokkain vasemmistojärjestö. Tämä ei ole Jumalan sanaa, vaan henkilökohtaisia mielipiteitäni.

Mitä nämä jorinat politiikasta liittyvät vl-palstaan ja feikkikeskusteluun? Suoranaisesti eivät mitään, mutta feikkianturini on erottavinaan netissä olevan liikkeellä ns. järkivanhoillislestadiolaisia. Ymmärtääkseni järki-vl:t ovat yhtä paljon vl:ia kuin järkivihreät vihreitä, järkiporvarit porvareita ja järkikommunistit kommunisteja.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Elo 2007, 04:38

Mitä nämä jorinat politiikasta liittyvät vl-palstaan ja feikkikeskusteluun? Suoranaisesti eivät mitään, mutta feikkianturini on erottavinaan netissä olevan liikkeellä ns. järkivanhoillislestadiolaisia. Ymmärtääkseni järki-vl:t ovat yhtä paljon vl:ia kuin järkivihreät vihreitä, järkiporvarit porvareita ja järkikommunistit kommunisteja.


Tämän kaltaista olen minäkin havainnut, onpa aiheesta ollut kahden nettivuoteni aikana lukuisia keskusteluja ainakin Suomi24 lestadiolaispalstalla, kenties muuallakin. Lukuisin puheenvuoroin ja äänenpainoin on tämän tästä vakuuteltu, ettei Jumalan ihmiselle antamaa järkeä sovi väheksyä, eikä ainakaan hyljätä uskon asioista keskusteltaessa. Melkein oikein muotoilluissa kommenteissa on todisteltu, miten hyvä asia ihmisen järki on, samalla on moitittu ja arvosteltu heitä, jotka ovat yrittäneet Raamattuun ja kristillisyyden perinteeseen vedoten todistaa, että sinä'nsä hyvä, mutta syntiinlankeemuksessa turmeltunut järki helposti vie harhaan, kun on uskomisen asiasta kysymys.

Kuinka minä sitten ymmärrän järjen käytön uskomisessa? Jos järki on alistettu Jumalan sanalle, se on hyvä, mutta jos se päästetään temmeltämään vapaasti, se vie hiukan sivuun totuudesta jossakin ratkaisevassa kohdassa. Uskomisen asiat ovat sen verran järjelle käsittämättömiä, että se jossakin pieneltä tuntuvassa asiassa valitsee väärin. Etsin tähän hiukan Raamattuakin, sieltähän meidän opin pohjamme löytyy.

Kaksi kohtaa löytyi Paavalin kirjeistä, voi niitä olla enemmänkin ja varmasti on muissa kirjoituksissa, sekä vanhan, että uuden testamentin puolella. Nämä kaksi riittäkööt tällä kerralla

Room. 10:19
Vaan minä sanon: eikös Israel tietänyt? Ensimäinen Moses sanoo: minä tahdon teitä yllyttää kateuteen sen kansan kautta, joka ei minun kansani ole, ja tyhmän kansan kautta tahdon minä teitä härsytellä.

1. Kor. 1:21
Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hulttio » 16 Elo 2007, 11:24

Eikö tähän kinasteluun löydy sellainen ratkaisumalli, että ei puhuta mistään toisista palstoista. En tahdo mitenkään kehuskella, mutta minun mielestä minusta voisi ottaa mallia tässä asiassa. En käy ollenkaan muilla palstoilla, ja jos ja kun välillä tulee keskusteluja, joissa vatvotaan muitten palstojen ja tämän palstan välisiä ristiriitoja, niin ne voi kyllä jättää omaan arvoonsa.

Kun ei kulje muilla palstoilla, niin ei näekään mitään parjauksia omasta nikistään tai tästä palstasta.

Avasin sanaisen arkkuni ensimmäistä kertaa tästä aiheesta nyt, ja toivon että tämä oli myös viimeinen kerta. Tosiasiassa minäkään en ymmärrä mistä on kyse, saunanaaman tavoin. Ja ajatelkaapa niitä ihmisiä, jotka saapuvat tälle palstalle ensimmäistä kertaa. He eivät ymmärrä vähääkään koko tästä keskustelusta. Itsekin mietin muutaman kuukauden ajan, että kukahan se "mopi" oikein on (mopin palsta) :)
Hulttio
 

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Elo 2007, 11:15

Hulttio kirjoitti:Eikö tähän kinasteluun löydy sellainen ratkaisumalli, että ei puhuta mistään toisista palstoista.


Tuo on toki yksi vaihtoehto, mutta on mielestäni juuri sitä eristäytymistä, josta meitä aina kritisoidaan. ;) Tämän viestiketjun aihe on lähdekriittisyys ja kun kirjoittelemme anonyymeina internetissä, on mielestäni syytä keskustella lähdekriittisyydestä.

Joillekin ihmisille voi tuntua aivan oudolta, että joku tekeytyisi netissä vl:ksi ja esittelisi sitten liberaaleja mielipiteitään muka vl:na. Kuitenkin jos on politiikkaa seurannut ja internetin poliittisia foorumeita kuten minä, tietää, ettei ilmiö ole millään tavalla poikkeuksellinen, outo tai käsittämätön. Syy on se, että yleensä uskottavimmalta ja painavimmalta kritiikiltä kuulostaa sisältä tuleva kritiikki. Tämä pätee ihan yhtä lailla hengellisiin liikkeisiin kuin poliittisiin liikkeisiin. Siksi voi olla hyödyllistä saada aikaan vaikutelma, että todellisuudessa ulkoapäin tuleva kritiikki tulisikin sisältäpäin. Netti tarjoaa ko. sumutukseen mielipiteidenvaihtokanavista ylivoimaisesti parhaat mahdollisuudet.

Ylipäätään kristinuskossa on Suomessa tapahtunut ilmiö, jossa "järkikristityt" (vrt. "järkiporvarit") ovat vähitellen ottaneet kirkon haltuunsa. ("Järkikristittyjen" raamatuntulkinta on kyllä millä tahansa kriteerillä mitaten luvattoman heikkoa.) He ovat arvoiltaan oikeasti humanisteja, jotka eivät näe ongelmana yrittää saada arvomaailmaansa läpi vaikka kristinuskon nimellä. Siihen liittyy mm. se, että oleellista heille ei ole, onko Jumala olemassa, onko Jeesus sovittanut syntimme, mitä Raamattu sanoo synnistä. Oleellista on se, mitä he itse katsovat oman kokemusmaailmansa perusteella inhimillisesti ihmistä (=itsensäkaltaisia ihmisiä) hyödyttäviksi moraaliperiaatteiksi. Sitten ko. asioille etsitään perusteet Raamatusta, joko asiayhteydestään irrotettuina tai asiayhteyteen liittyvinä.

1900-luvun alussa ko. liberaalihenkiset tyypit olivat uskonnonvastaisia ja kirkonvastaisia. Vähitellen he kuitenkin havaitsivat uskonnon voiman ja sen turvan, minkä usko parempaan kuoleman rajan toisella puolella monille ihmisille näyttää tarjoavan. Kun ko. uskoa ei saatukaan kitkettyä pois, on sitten päätetty yrittää muuttaa vähitellen uskon sisältöä, irtaannuttaa se Raamatusta.

Kun sana on vapaa ja kirjoittaja (kuten minä) on valmis kirjoittamastaan kantamaan vastuun tarvittaessa vaikka omalla nimellä, on oikeus keskustella lähdekriittisyydestä. Eniten lähdekriittisyydestä keskustelusta näyttävät loukkaantuvan samat nimimerkit, jotka muissa asioissa nimenomaan painottavat vapaan keskustelun merkitystä vl-liikkeessä. Onko periaate kuitenkin vain, että "sana on vapaa, kunhan keskustelu pysyy minun tarkoittamissani raameissa ja kukaan ei minun aitouttani ja uskoani julkene epäillä." Tähän kuuluu lisäksi vihjaus helvetin kadotustuomioon, jos niin julkenee tehdä, mutta vihjaus annetaan kierolla tavalla sanoen "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." Sillä tarkoitetaan, että henkilö (mm. minä), joka julkenee epäillä anonyymin liberaali-vl-nimimerkin aitoutta ja uskoa, tuomitsee hänet ja vetää kadotustuomion päälleen. Samalla vihjaus pitäisi yrittää tehdä niin kierosti, että kukaan ei voisi tajuta syyttää vihjaajaa kadotustuomiosta vihjaamisesta (eli heidän kielellään: tuomitsemisesta), koska tällöinhän tuomio ikään kuin kimpoaisi heidän edustamansa tuomionkimpoamisopin mukaan heille itselleen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Elo 2007, 12:38

Syksyn, talven ja vielä keväänkin aikana on tullut useita ihmettelviä kyselyitä niistä palstoista, yksi sellainen tuli sähköpostina joulun edelä. Kun niitä on tällaiselle vähäpätöiselle senkin veran tullut, minkä verran sitten keskeisimpiin tehtäviin asetetuille. En nähnyt oikeaksi kylselyitä kylmästi torjua, vaan etsiä niihin vastauksia ja sallia keskustelua myös tällä palstalla. Julkista panetelua olen kuitenkin pyrkinyt välttämään ja siksi enimmät kyselyt oli vedetty julkiselta puolelta piiloon. Olin aikeissa poistaa ne piilostakin, mutta niiden ylättävä putkahtaminen julkisuuteen, toisen palstan kautta, antoi aiheen pitää niitä vielä toistaiseksi siellä. Palstamme tila alkaa kuitenkin lähestyä lopuaan, joten jotakin muuta on kohta keksittävä.

Saamieni kyselyjen aiheena ei ole niinkään ollut meidän palstaamme koskeva moitiskelu, eikä tämän palstan kirjoittajiinkaan kohdistuva. Siionin yhteisiä kantoja ja käsityksiä siellä on moitiskeltu, muutamia suviseurasaarnoja eri vuosilta retosteltu. Nyt ovat olleet erityisesti Valkealan muutamat saarnat saaneet osakseen arvostelua. Kysymyksenä ja väitteenä, että julkista puhetta ja kirjoitusta sakin julkisesti arvostella. Jos sellainen arvostelu tulee rehdisti Siionin sisältä, että sen kukin omalla nimellään sanoo, ei siinä mitään. Varmasti meillä jokaisella on parantamisen varaa ja korjaamisen aihetta.

Pelkästään salaisilla nimimerkeillä kirjoittamista on kuitenkin sanottava lähinnä pelkuruudeksi. Kirjoittaja pelkää oman nahkansa puolesta. Alkuun eksyin Suomi 24 palstalle silkasta uteliaisuudestani. Kun näin yhteistä Siioniamme ja julkaisujamme arvostelevia kirjoituksia, oletin niiden johtuvan tietämättömyydestä. Siksi vastasin niihin, ajattelin että tietämätömille on aiheellista kertoa asioista tietämänsä totuuden. Kokemusta minulla oli siinä vaiheessa jo tältäpalstalta. Tänne olenkin enimmät tekdtini kirjoittanut, varsinkin sen jälkeen kun jouduin ensin moderattoriksi ja myöhemmin yhdeksi ylläpitäjäksi.

Toiset ovat minua näissä tehtävissä rohkaiseet, toiset ovat kyselleet, että eikö Jumalalla ole nuita keinoja asiansa hoitamiseen. Mielestäni molemmat kyselijät ovat oikeassa. Jumalalla on aina hyviä keinoja asiansa eteenpäin viemiseen, ilman meidän vähäisiä taitojamme. Jos kuitenkin joku tehtävä aukeaa eteen ilman, että sitä on ihmeemmin edes tavoitellut, en katso aiheelliseksi siitä väistyä. Jos on Jumalan tahto jostakin tehtävästä vapauttaa, antaa Hän vamasti siitä selkeän viestin jostakin kautta. Niin uskon tässäkin tapahtuvan, mutta siihen asti pyydän voimaa seistä suorana, vaikka tiedänkin, ettei se omalla voimalla onnistukaan.

Siionissa on aivan oikein varoiteltu näistä nettikeskustelu palstoista, niiden arveluttavan keskustelukulttuurin vuoksi. Vaikka meillä tällä palstalla on halu toimia Siionin yhteisen rakkauden mukaisesti ja sitä rakkautta vahvistaen. ei tämä kuitenkaan ole virallinen uskovaisten työmuoto. Parhaiten tämän luonnetta kuvannee vertaus laajahkoon kirjerinkiin. Kirjoitamme toisillemme, mutta sallime enimmät kirjeet toistenkin nähtäviksi, Sallimme myös ulkopuolisten kýselyt. monta hyvää kysymystä on tullutkin ja monta antoisaa keskustelua on keskusteltu. Muutama on ulkopuolinen on saanut opastustakin, käydäkseen parannuksen askelille. Joitakin sillä tavoin parannuksen armon saaneita iloitsee tääänkin saamastaan armon osallisuudesta. Ennenuskoneiden uskoa ja yhteyksiä kotisiioneihinsa on pyydetty vahvistaa.

Suuremmin emme ole halunneet palstaamme mainostaa, ainakin minä haluan nähdä tämän paremmin vaihtoehtona niille, jotka joka tapauksessa lukevat ja kirjoittavat nettipalstoille. Ei ole halua houkutella tänne sellaisia, jotka eivät vielä ole nettipalstoille kulkeutuneet. Täältä on kovin helppo kulkeutua huonommillekin palstoille. Todistuksen siitä, miten helppoa on yhden ihmisen kirjoittaa usealla nimimerkillä ja tehdä vaikeutelmaa, että on monta saman mielistä kirjoittajaa. Sellaista yritystä on ollut tänekin, mutta ylläpitäjänä voin kertoa, että sellaisen torjuminen on kohtuullisen helppoa, kun sen voi paljastaa pienellä vaivalla. Siksi niitä yritykiäkään ei ole ihmeemmin tänne tullutkaan ja aivan meidän onneksemme.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ankka » 17 Elo 2007, 12:47

Sehän on ilimanmuuta selevää et täällä netissä pitää olla sensuhteen varovainen et oikeesti ei välttis tiedä, kenen kaa juttelee. Ainakin jos ei varmasti tunne ko tyyppiä. Mut onkohan se tarpeellista ruveta ketään yleisesti nimeämään epäilyksen alaiseksi tyypiksi??

Mut entä sit eläväs elämäs; joskus sielläkin tulee vastaan pettymyksiä ihmissuhteissa. Joku hyypiö ei ole loppuviimeks ollutkaan sellainen, miksi on kuvitellu...kaikkee voi tapahtua. Millonka me oikeestaan voidaan olla varmoja toistemme tarkoitusperistä, niin eläväs elämäs ku netissäki...??

Jossakin vaiheessa ystävyyttä syntyy luottamus, mut livenäkin se joskus kestää jonkin aikaa, ennenkuin sellainen "täydellinen" luottamus syntyy. Jotta sellaiseen pääsee, täytyy molemmilla osapuolilla olla hyviä kokemuksia toisistaan, vaikeeta se on silloin ku on hutkittu puolin ja toisin, vai mitä?? Netissä se syntyy varmaan vielä hitaammin, mene ja tiedä.

Ajatteletko O.M, et sillon et eristäydy jos puhut toisista palstalaisista? Kuulostaa kummalliselta :wink: !! Mutta Rakas O.M; sinä kirjoitit kyllä paljon asiaa tos viestissäsi, kyllä noit asioit kantsii miettiä.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Elo 2007, 14:12

Tuosta feikkiluokittelusta pälkähti mieleen, että mihinkähän luokkaan minä mahdan teidän palstalaisten mielissä kuulua :lol: ??? Vai olenko niin umpirehellinen, etten edes sellaiseen kykenisi :oops:

En olisi niin hirveän huolissani siitä, jos käytetään eri nimimerkkejä ja halutaan pysyä anonyymeinä. Yhdellä ihmisellä on kuitenkin rajallinen mahdollisuus tuoda itseään esiin oli hänellä sitten yksi tai sata nimimerkkiä. Ja jokaisella meillä on omat intressimme täällä kirjoitella, jokaisella oman vakaumuksensa mukaiset. Toki ne ovat erilaiset sellaisella, joka esim. on pettynyt vl-uskoon tai sellaisella, joka tämän liikkeen ulkopuolelta tarkastelee, miten uskomme.

Minä vähän ihmettelin noita teidän järki-jaarituksianne
:shock: Näin äkkipäätään itselle tulee mieleen se, että uskovaisia on aina pidetty vähän hulluina ja järkensä kadottaneina. Ehkä siksi, että he ovat asettaneet uskon elämässään ensisijalle - eli ovat suostuneet luopumaan maallisista rikkauksista ja kunniasta yms.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Elo 2007, 14:39

Maarimille selvitykseksi, että ainakin minulla olet joku nuori tai nuorehko nainen jostakin etelä-Suomesta, ei sen kummempaa. En tiedä oikeaa nimeäsi, eikä ole väliäkään tietää. Jos haluat sen jo(i)llekin ilmaista, se on sinun oma asiasi. Omista viesteistäsi olen saanut sen vaikutelman, että noin vuoden olet ollut uskomassa, se selittääkin monia kysymyksiä, joita olet esittänyt. Niihin vastaan mielelläni, jos ehdin ja osaan.

Feikkijuttu johon viittasin, sattui toissa talven vaiheille. Palstalle ilmaantui kirjoittaja, joka varsin aktiivisesti alkoi kysellä erilaisia uskomiseen liittyviä asioita. Meidän vastauksemme eivät hänelle kelvanneet, mutta kohta hänelle alkoi vastailemaan aikaisemmin rekisteröitynyt nimimerkki, joka vastauksissaan samalla teki meidän vastauksemme vääriksi ja koviksi. Kun katsoin näiden IP osoitteen, havaitsin niiden lähteneen samalta koneelta. Toki ne olisivat voineet olla toisistaan tietämättömien kirjoittajien, esimerkiksi oppilaitoksesta, kirjastosta tai muusta sellaisesta kirjoitettuja. Kyselyn panimme kuitenkin ja vaikka kirjoittaja ensin kiisti, lopulta kuitenkin myönsi molemmat kirjoittaneensa.

Toinenkin vastaava yritys täällä on ollut, mutta enempiä en ole havainnut. Maarimi voi kuitenkin olla levollinen, ei ole mitään aihetta sinua epäillä, vaikka itsehän sen paremmin tiedät.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron