Kyllä tuli taas paha olo

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja nuusku » 08 Heinä 2007, 01:57

Minulle on joskus epäilysten keskellä ollut päinvastoin vapauttava tunne, kun tuntuu, että tuo asia sopii aivankuin jopa järkeen. Vaikka tiedän että järjellä emme ole uskomassa emmekä voi järjellä uskoa ymmärtää, mutta kun alkaa ajatella, että Pyhä Henki antaa uskon, ja Pyhä Henki saarnauttaa sanaansa. Niin sitten jopa järkeilee, että eipä ole edes "teknisesti" mahdollista, että hän jakaisi ymmärryksiä, ohjeita ja opetuksia useilla eri tavoilla, kun kyse on samasta persoonasta. Niin että yhdessä laumassa Pyhä Henki sanoisi, että asia on näin, mutta naapurilaumassa sama Henki sanoisikin, asia ei ole näin, vaan se on noin.

Minusta tuo on hirveän turvallista! En ole varma (en ole tutkinut), mutta aivan kuin olisin joskus lukenut, että esimerkiksi esikoiset ajattelisivat myös muissa lestadiolaisuunnissa voivan olla pelastuvia? On helpottavaa ja turvallista, että saa ajatella ja uskoa, että muissa laumoissa ei ole yhtäkään pelastusta, ei siis ollenkaan elävää uskoa. Ja jos jossain korpikylillä tiettömässä erämaassa on vielä jokin joukko, jolla on sama usko kuin meillä, ja sitten ne pääsevät kosketuksiin meidän kanssa, niin ne eivät jää omaksi laumaksi, vaan Pyhä Henki liittää meidät yhteen. Mutta ei niin, että olisi kaksi laumaa, jotka pitäisivät kumpikin omissa toimitiloissansa seuroja samalla paikkakunnalla, mutta kuitenkin sanoisivat kyselijälle toimitalonsa aulassa, että juu, molemmat me olemme uskovaisia, meidän laumamme mukana pääset perille, mutta kyllä myös tuo naapurikorttelin seuraväkikin taivaaseen kostuu.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Kyllä tuli taas paha olo

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Heinä 2007, 13:34

anne kirjoitti:Luin uutta kotimaata joka kai pyrkii neutraalisti kuvaamaan eri herätysliikkeiden asioita. Kävi ilmi että ev-lut kirkossa on useita itseään oikeina pitäviä ryhmiä vl - uusheräys - esikoiset ja muut lestadiolaiset. Sitten oli sley-läisiä jne. Yleensä kuvissa oli vanhoja herroja jossakin opillisesti oikeana toimikuntana - ei yhtään naisia.

Onko taivaassa eri "karsinat" eri lestadiolaisille ja muille ryhmille? Vai kun jokainen pitää itseään ainoana oikeana, niin vain sille? On tää vaikeaa...


Vähän taustaa: Jumala ilmoittaa itsensä ns. yleisessä ilmoituksessa luonnossa. Yleinen ilmoitus on epätäydellinen, minkä vuoksi maailma on pullollaan erilaisia uskontoja, joista osa on eksklusiivisia (muut poissulkevia) ja osa inklusiivisia (muut sisällyttäviä) uskontoja. Eksklusiivisuus on sen tosiasian toteamista, että maailmassa vaikuttavat myös pimeyden vallat, minkä vuoksi olisi äärimmäisen epätodennäköistä, että kaikki ihmiset voisivat pelastua, niin kaunis kuin sellainen ajatus onkin. Inklusivisuus on toivetta Jumalan kaikkipeittävästä rakkaudesta ja pitkälti ns. tunkion päältä uskomista.

Itse en jaksa esikoislestadiolaisten, sleyläisten, Jehovan todistajien ja muslimien käsityksistä järkyttyä, paitsi siitä, miten pimeä ihmisestä voi synnin petoksen vuoksi tulla. Kysymykseen paljonko 5+5 on, vl:t vastaavat 10, esikoiset 10,12; sleyläiset 8,96; Jehovan todistajat 5,6 ja muslimit 4,09. Useiden mielestä vain oma vastaus on oikein ja muiden vastaukset väärin. Toisten mielestä kaikki vastaukset ovat yhtä oikeita. Ekumeenisten mielestä vain kristinuskoon luettavien ryhmien vastaukset ovat oikeita. Joidenkin mielestä kaikki muut vastaukset ovat oikeita, paitsi 10. Joidenkin mielestä kaikki vastaukset ovat oikeita, mutta vain sillä ehdolla, että "tunnustaa" myös muut vastaukset oikeiksi. Tosiasiassa on vain yksi oikea vastaus, 10.

Ekumeeninen kristinusko ei pärjää monen tien opissa hindulaisuudelle alkuunkaan. Jos siis haluaa rehennellä sallivuudella, joutuu vaihtamaan uskontoa.

Minun ahdasmielisyyteni on siinä suhteessa suvaitsevaisuutta/sallivuutta/sietämistä, että sallin kullekin uskonnolle omat painotuksensa. Evästyksenä haluan toki antaa varoituksen sanan, että kukin kantaa harhojensa seuraamukset itse kerran tulisilmäisen tuomarin edessä, jollei tee parannusta etsikkonsa päivinä. Sinäkin.

Ahdasmielisiin :) vaatimuksiin eri uskontojen eksklusiivisuudesta luopumisesta suhtaudun kielteisesti. Olen suorastaan järkyttynyt :(, miten joillekin ihmisille voi olla vaikeaa käsittää sellaisia länsimaisia perusarvoja kuin mielipiteenvapaus, ajatuksenvapaus, uskonnonvapaus ja sananvapaus. :? Jumala on antanut ihmiselle mahdollisuuden valita väärin, joten minun tehtäväni ei ole sitä mahdollisuutta käydä keneltäkään riistämään, vaan vain varoittaa, puhutella, kutsua ja saarnata evankeliumia Kristuksesta. Jumala vaikuttaa sitten tahdon ja toimimisen, olen ymmärtänyt.

Jos taivaassa lopulta kuitenkin on kaikki ihmiset, tai monia muitakin ihmisiä meidän aikakaudeltamme kuin vl:t plus pienet lapset ym., niin se ei minua haittaa. Juhani Raattamaata vapaasti muistellen sanon, että "tulkoon vain muut hengellisyydet vapaasti autuaaksi uskollaan, mutta tosiasia on, että Raamattu ei tunne kuin yhden Jumalan seurakunnan."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 09 Heinä 2007, 15:48

Anne, toivoisin että kaikki voisivat sovussa uskoa samalla tavalla. Järjellä ei näitä asioita aina voi perustella tai liikaa miettiä, ja lapsenkaltainen usko on lahja. Seurakunnassa on oltava myös järjestys, ja sekin voi olla jollekin vaikeasti käsitettävissä. Sinänsä uskon, että Jumalan valtakunta on näkymätön, enkä lähde arvioimaan kenellä se taivaspaikka on ja kenellä ei.

Olen minäkin ihmetellyt eri lestadiolaisuussuuntien hajaannusta. Olen jonkun verran jo kiistoista ja eroista perillä, mutta silti ajattelisin että aika mitättömistä aiheista hajaannukset ovat alun perin lähtöisin - mutta ehkä tänä päivänä erot ovat jo merkittävempiä. Vanhoilliset ovat nähdäkseni aika tarkkaan pitäneet perinteistä ja opillisista näkemyksistään kiinni. Ja se on vaikuttavaa, kun ajattelee viime vuosikymmenien luopumusta muilla suunnilla...
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Heinä 2007, 08:09

Ne Raattamaan sanat kuuluvat tarkkaan ottaen näin:

"Tulkoon erimieliset uskollansa autuaaksi, jos tulevat, mutta me emme löydä Raamatusta kahta Jumalan seurakuntaa."
- Juhani Raattamaa Juho Takkiselle ja H. Kollerille 1.5.1889.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa