Kyllä tuli taas paha olo

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Ihmeellinen dokumentti

ViestiKirjoittaja nuusku » 29 Syys 2006, 23:56

Satuin katselemaan Ylen "Elävästä arkistosta" jonkun Hannu Karpon toimittaman dokumentin "Syntisin silmin" vuodelta 1981, jossa kuvataan 70-80 luvun tapahtumia erotettujen näkökulmasta, ja päätin kirjoittaa tänne. Oli jotenkin aivan shokeeraavaa katsella sitä pimeyttä, ikäänkuin sielunvihollinen olis ollut ohjelman tuottaja. Siellä esitettiin aivan järjettömiä väitteitä, ja luotiin sellainen kuva, että SRK:n miehet pitävät lestadiolaisia vallassaan, ja luovat synkeitä sääntöjä, joita pitää noudattaa. Sitten kun kuunteli niitä erotettuja tarkemmin, niin pystyi ymmärtämään rivien välistä, että ne olivat jo luopuneet elävästä uskosta luultavasti kauan ennen kuin heitä alettiin hoitaa.

Itsemurhista puhuttiin, kuristavasta painostuksesta, ja kaikesta muusta, siten että lestadiolaisuus pyrittiin maalaamaan äärimmäisen pimeäksi lahkoksi. Se oli jotain uskomatonta, en osaa sanoin kuvailla. On ne olleet aivan ihmeellisiä aikoja, täytyy vaan toivoa ja rukoilla, että sielunvihollinen ei pääsisi minua pimentämään, niinkuin niille ihmisille oli käynyt. Jäi oikeen pelokas olo kun kuunteli niitä henkilöitä, niinkuin piru ois niiden kautta suoraan puhunut. En tiedä onko kukaan muu katsellut sitä, minä olen tuolta katsellut jotain vanhoja uutisleikkeitä maailman suurista uutistapahtumista, ja sitten tuo osui silmiini, ja minäpä menin sen katsomaan. En kyllä ensisijaisesti suosittele sen katsomista kenellekään, oli se tosi rankkaa materiaalia. :shock: Jossain Suomi24:llä on mielestäni (joskus kun vielä siellä kävin) samanlaisia ihmisiä kuin tuossa ohjelmassa. Huh huh, oli pakko vähän purkautua jonnekin, kun se oli niin pelottava kokemus, päätinpä kirjoittaa sitten tänne.. :roll:
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Emka » 30 Syys 2006, 00:27

Sitä juttua on "jauhettu" jo pitkään, ja ne jutut ovat tahallaan saatu näyttämään julmilta. Se on ollut sielunvihollisen juonitteluja ja sehän ei antaisi uskovaisille rauhaa.
Ne jutut ovat pyörineet tuolla s.24:llä jo vuosikausia, mutta niistä ei kannata mielenrauhaansa menettää. Siellä palstalla on muutamia jotka ovat katkeria ja yrittävät mustata kaikkien vl-n mainetta.

Luehan Lutherin "taistelu virsi" Jumala ompi linnamme...
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 30 Syys 2006, 06:47

Nuusku, minäkin katsoin sen ohjelman. Mielestäni sen perusteella ulkopuolisissa oli vika, ei seurakunnassa. Panettelijat olivat selvästi luopuneet uskosta. Minulle jäi selkeästi siitä sellainen kuva. No siinä kuvattiin kyllä esim. jäseniä joilla oli telkkari piilossa. Eihän niin varmaan enemmistö tehnyt, vaan luopuneet ihmiset.
Weha
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Syys 2006, 08:01

Sinisielu kirjoitti:Äitini sanoi, että joskus on ollut sellaista, että on hoidettu väärällä tavalla asioita, nk. lihan käsivarrella.
Itsestänikin tuntui karmealta ohjelmaa katsoessa mm. se itsemurhajuttu. :shock:


On ollut myös ns kuivassa hengessä hoitaneita, mutta kaikkea ei ole aihetta panna oikein úskovien syyksi, kuten muutamissa piireissä ja mm S24 palstlla useat tekevät. Siihen kuivan henkeen oli ja on monia syitä, joiden luetteleminen ja analysointi ei onnistu aivan hetkessä. Joitakin niistä piirteistä olen itse kokenut, jotakin olen nähnyt lähipiirissäni ja jotakin olen lukenut ja kuullut kerrottavan.

Haluaisin olla tälläkin kirjoituksella vapauttamassa turhista murheista ja vääristä valvomisista, ne väärät valvomiset ovat yksi syy uskon kuivumiseen, joka pahimillaan vie kuivaan henkeenkin. Pääsee tilanteeseen, josta Ilmestyskirjan kirjeet varoittavat joidenkin seurakuntie enkeleitä: Minä olen rikas, olen rikastunut, enkä mitään tarvitse. Etkä huomaa, että olet sokea ja köyhä ja alaston. Tällaisella siellä on kirjoitettu myös hyvät hoidon ohjeet, kannattaa lukea, nyt en ehdi siihen enempää paneutua, on lähdettävä päivän työhön.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Syys 2006, 08:12

Siitä dokumentista vähän, ja nimenomaan sen tekijästä, joka on kunnostautunut monien sinänsä hyvien dokumenttien tekijänä, mutta jonka jäljiltä löytyy myös paljon törkyä, selvää liioitteluakin.
Kun etsii ja tonkii kaiken maailman tunkiot, niistähän löytyy vaikka mitä, sellaistakin joka ei rakenna, vaan hajottaa ja lisää murhetta. Ei ole tämä lestadiolaisuudesta tehty ainoa Karpon ohjelma, jossa etsitään ja paljastetaan joidenkin kostonhaluisten ongelmaisten antipatioita niihin mukautuen.
Maanviljelijänä olen kuullut ja lukenut monista ammattiini ja ammattini harjoittajiin kohdistuneista törkyohjelmista. Itse en ole niitä katsonut, ei ole tehnyt mielikään, uskon muita asiallisia kirjoittajia, jotka siitä ovat kertoneet.

Kannattaa siis senkin mukaan suhtautua alussa esitettyyn dokumenttiin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Elena » 30 Syys 2006, 15:25

Hirveän asenteellinen "dokumenttihan" tuo oli, vaikka niiden kai pitäisi olla puolueettomia. Ahdistava minusta, ja tahallaankin tehty sellaiseksi. Vanhoillislestadiolaisuus oli silloin suurelle yleisölle paljon tuntemattomampaa ja tavallaan pelottavampaa kuin nykyään. Se varmasti on vaikuttanut kaikenlaisiin ennakkoasenteisiin ym, joita on kyllä nykyäänkin.

Kyllähän niissä hoitokokouksissa varmasti on tullut ylilyöntejä. Minusta tuntui pahalta, kun sanottiin ettei syntejä ole suostuttu saarnaamaan anteeksi. Ehkä on ajateltu, ettei pyytäjä pyydä niitä aidosti anteeksi tai jotain. Lisäksi minusta tuntui sekin pahalta, että pojat olivat erotetun kaverinsa seuroihin tultua jotenkin "antaneet tälle selkään" (siis olettaen että kerrotut asiat olivat totta), mutta se on varmasti nuorten poikien ymmärtämättömyyttä. Ei varmasti kukaan nykypäivänä ajaisi ketään seuroista pois.

Kuitenkin olen varma, että (ainakin lähes kaikki) erotetut todella olivat joutuneet syntiin, esim. omavanhurskauteen sortuneita. Pahoillani olen silti heidän puolestaan, eikä hoitokokouksia onneksi enää ole.

Hoitokokousten puolustukseksi on sanottava, että ne perustuvat Raamattuun: eikös siellä ole kohta, jossa puhutaan siitä, että kun joku on "horjahtanut kaidalla tiellä" (en nyt keksi parempaakaan ilmausta, en yhtään muista miten se kohta menee sanatarkasti), niin sitä pitäisi ensin puhutella kahden kesken, jos ei siitä vielä taivu pyytämään anteeksi, tullaan toisten ihmisten kanssa, jos ei silloinkaan myönnä tehneensä syntiä, voidaan pitää uskovaisista erotettuna. :?

Mutta nämä ovat todella vaikeita asioita. Minulla on se kuva (ja tähän suuntaan ovat aiheesta puhuneet vanhat uskovaiset, jotka tuon ajan muistavat), että tuolloin elettiin aika ahdistunutta aikaa, uskovaisista liikkui lehdissä paljon kohujuttuja ja oli näitä hajaannuksiakin. Ne ovat varmasti saaneet ihmiset ylivarovaisiksikin ja siitä sitten tällaiset kososlaisen hengen etsiskelyt ja muut.
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 30 Syys 2006, 22:42

En minäkään ole nähnyt ko. dokumenttia, eikä ole halua nähdäkään.
Tiedän mitä on olla vanhoillislestadiolainen kun olen sellainen. Minusta ulkopuolisten kommentit saavat jäädä omaan arvoonsa, vaikka toki halu on korjata vääriä käsityksiä jos siihen on mahdollisuus.
Ulkoa tämä usko näyttää "hakomajalle" kaiken maailman keskellä, mutta kyllä tämä usko on minulle ja muille uskoville valtava aarre.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Jaakko » 02 Loka 2006, 08:29

Samaa mieltä kanssanne. Dokumentin katsoneena voin sanoa, että ei menetä mitään, jos jättää sen katsomatta. Päinvastoin.


Ja dokumentin alussa taisi olla se oleellisin Karpon kommetti eli eivät saaneet ohjelmaan yhtään sen toisen osapuolen edustajaa. Tällainen ei ole koskaan hyvä lähtökohta tällaisissa asioissa ja Paavalikin tästä opettaa.

Suomi24 on monilta paikoin hyvin samankaltainen. Niin monessa asiassa ja kirjoituksessa esitetään vain toisen osapuolen näkemys kipeisiin asioihin.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Emka » 02 Loka 2006, 21:50

sen dokumentin näki täällä netissä, en ollut sitä ennemmin nähnytkään ja minusta se oli tarkoituksenhakuisuutta vl-en mustamaalaamiseksi Karpon tyyliin ja tietysti niiden sen ohjelman tilaajien.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Loka 2006, 21:55

On olemassa myös sellainen dogumentti, jossa SRKn veljet vastaavat toimittajien kysymyksiin. Veljeni työkaveri oli sen nauhoittanut, veljeni luona sen katsoin. Mahtaneeko olla elävän arkiston valikoimissa sellaista. en muista dogumentin tekijöitä, enkä toimittajia, ei aavistustakaan, millä kanavalla se on esitetty. Vain siitä videolta olen sen katsonut kerran.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Loka 2006, 22:34

Kyllä tuli ahdistava olo tuosta dokumentista. Ainoa mikä oli kivaa niin kauniit maisemat ja oli myös aika kiva nähdä oman lapsuuden ajan kuvaa, siis ulkoisilta puitteilta. Sillä tavalla tuli haikea mieli, kun maailma on muuttunut niin paljon niistä ajoista.. Haastateltavat ihmisetkin oli jotenkin niin tavallisen oloisia maalaistollukoita. :)

Mutta tosiaan sitten itse dokumentin sisältö oli tosi ahdistava. Varsinkin kun itse ei ole ollut tässä joukossa kovin kauan mukana ja ei vielä paljon tunne toisia uskovaisia ja yleensä vanhoillislestadiolaisuutta niin tuli tosi ahdistava olo. Rupesi miettimään, että onko jossain todella ollut tuollaista. Ja miksi tuollainen dokumentti on tehty, mikä on ollut taustalla syy siihen, että nuo ihmiset ovat halunneet mennä televisioon kertomaan tuommosta juttua? Mikä on aiheuttanut sellaisen trauman, että he halusivat mennä mustamaalaamaan koko vanhoillislestadiolaisuuden dokumentissa, joka antaa ymmärtää vl:n olevan kuin joku pimeä lahko, kuin itse Paholaisen pesä? Ja kuitenkin se opettaja sanoi vielä, että vl on hänen hengellinen kotinsa. Tuntui käsittämättömältä, että hän kuitenkin koko Suomen kansalle esittäytyy tuollaisessa ohjelmassa, joka antaa ihan väärän kuvan vl:sta. Kun ottaa vielä huomioon, että suurin osa suomalaisista tuskin tuohon aikaan kovin paljon vl:sta tiesi, kun ei tänä päivänäkään ole välttämättä kovin oikeaa tietoa suurella osalla. Noitten ihmisten täytyi olla todella katkeria. Eivätkä he selvästi olleet oikeassa hengessä liikenteessä. Jos olisivat olleet, eivät he tuon kaltaiseen ohjelmaan olisi menneet kertomaan asiaansa, koska tuota ohjelmaa ei selvästikään ole tehty antamaan hyvää ja oikeaa kuvaa vl:sta.

Vaikea sanoa, kun en tuosta ajasta tiedä, enkä tiedä niistä hajaannuksistakaan, että mikä on ollut taustalla syynä. Mutta tulee mieleen, että seurakunnassa on ehkä ollut taitamattomia ihmisiä. Ainakin luulisin, että vaikka seurakunnan keskellä on Pyhä Henki, voi seurakunnassa olla ihmisiä, jotka eivät osaa Häntä kuunnella, jolloin Hän ei voi toimia niin kuin tahtoisi, eikä kaikki asiat silloin tapahdu Hänen tahtonsa mukaan. En tiedä, mutta tuntuu, että niin voisi käydä. Ehkä tuohon aikaan on ollut taitamattomia ihmisiä ja niitä ylilyöntejä on tapahtunut, kuten Elena sanoi. Se on kyllä tosi ikävää, jos niin on ollut, varsinkin jos se on aiheuttanut syviä haavoja ja pahoja traumoja, ehkä psyykkistä sairastumista ja itsemurhiakin. Mutta tosiaan minä en tiedä mitä on tapahtunut, nämä oli vain omia arveluja. Jonkinlaista syytä vaan etsin, koska en voi ymmärtää miten näin täysin erilaisen kuvan sai tuon dokumentin pohjalta vl:sta kuin on se minkä olen pikku hiljaa viime vuosina omien kokemusten kautta saanut. Paholaisen kädenjälki dokumentista selvästi näkyi. Tuntuu todella surulliselta niitten ihmisten puolesta, jotka oli ohjelmaan mukaan menneet.

Minua jäi vaivaamaan, että miksi ei ohjelmaan muka "saatu" SRK:n edustajaa. Eikö ihan oikeasti saatu vai eikö pyydettykään? Saattaahan tietysti olla, ettei SRK:sta haluttu mennä ohjelmaan, jonka ehkä etukäteen jo tiedettiin olevan vanhoillislestadiolaisuutta mustamaalaava, koska ei haluttu alentua samalle tasolle kuin ohjelman tekijät. Toisaalta hyvä, sillä Paholainen ei tosiaan uskovaisia voi jättää rauhaan ja sehän olisi vain iloinen, jos uskovaiset älähtäisi jokaisesta asiasta ja alkaisivat puolustella. Monesti on parempi olla vaan hiljaa. Jeesusta kiusattiin ja pilkattiin kovasti pitkäperjantaina, mutta koko aikana hän ei sanonut sanakaan…

Minäkin olen, Taavetti, nähnyt ihan hyvän dokumentin lestadiolaisuudesta. En tiedä onko se se sama, jonka sinä olet nähnyt. Mutta siinä tosiaan puhujaveljiä oli vastaamassa kysymyksiin. Oli siinä myös erästä perhettä haastateltu ja heidän elämäänsä kuvattiin. Kahden collien omistajana mieleen on jäänyt, että siinä perheessä oli myös collie, joka vilahti usein kuvassa. :) Kyllä vähän aavisti dokumentin tekijöillä olevan se mielenlaatu, että kummaa väkeä nuo lestadiolaiset, mutta muuten dokumentti oli hyvä ja siitä sai oikeaa tietoa ja varsinkin puhujaveljien vastaukset kysymyksiin olivat hyviä.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Saral » 05 Loka 2006, 18:26

Voin uskoa hyvin mielipiteenne dokumentistä. Itse en ole sitä katsonut. Mutta uskon, että kertomanne mukaan se todellakin on ollut paholaisen työtä. Että paholainen on siinä ollut vinkkejä antamassa ja sepittämässä juttua, millanen siitä tehdään. Hyvää hedelmäähän tuossa ei tunnu olevan. Pelkkää vihan ja mustamaalauksen hedelmää ja jos vielä on jättänyt ahdistavan tunnelman, niin mitä muuta voi sanoakaan?

Ehkä tekijä on halunnut dramatisoida ja herättää kauhua, helvetin tunnelmaa kenties?

Mutta enpä tuota itse halua katsella. Uskon, että se on todellakin ahdistava painajainen.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Hynde » 06 Loka 2006, 13:54

Kysyin työkaverilta mielipidettä hannu karposta.

-En voi sietää. ohjelma pitäisi lailla kieltää. tarkoitushakuisia valheita ja hyväuskoiset ihmiset ottaa dokumenttina.

tuttavansa oli ollut ohjelmassa syytettynä osapuolena ja haastetelussa toisin sanonu mutta karpo väitti ohjelmassa toisin.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Loka 2006, 19:34

Minäkin kävin viimein katsomassa sen Karpon "dokumentin". Panin merkille pari ihan selkeää urbaanilegendaa: Aku Ankka -"kielto" ja väite seitsemänteen synnytykseensä kuolleesta äidistä. Voin uskoa, että varmasti on myös synnytyksiin kuolleita monisynnyttäjiä (kuten myös ensisynnyttäjiä), mutta miehen kommentti "kyllä Jumala minulle uuden antaa" on ihan liian absurdi ollakseen totta. Tunnevammasta olisi kyse, jos olisi totta, mutta en usko ennen kuin vastaan kävelee mies, joka itse todistaa niin sanoneensa.

Dokumentissa hyvää oli se, että siinä sidotut ihmiset saivat kasvot. Tavallisia, mukavannäköisiä, kovia kokeneita ihmisiä. Huonoa siinä oli se, että sitojat eivät saaneet kasvoja - niitä tavallisten, lepposien papparaisten kasvoja. Sitojat esitettiinkin myyttisenä herrakoplana "siellä jossain", SRK:n pääkonttorissa. Vaikka en ole muita Karpon ns. dokumentteja nähnyt, tiedän niiden peruskaavan. Roistosikariporras huijaa ja alistaa niissä tavallista kunnon kansaa. Tuossa ns. dokumentissa roistoja oli pantu edustamaan myyttinen SRK:n johtokunta.

Omaa käsitystäni 70-luvun hoitokokouksista dokumentti ei muuttanut. Paikoin ollaan varmasti oltu liian kireitä, mutta viallisten ihmisten kautta Jumala näki hyväksi seurakuntansa aikoinaan puhdistaa. Monet ovat palanneet ja lopuillekin on ovi yhä auki. En alkuunkaan jaksa uskoa, että hoitajat olisivat ihmisiä ilkeyttään sitoneet, vaikka olisivatkin joutuneet itsekin vikaan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Krisse » 06 Marras 2006, 21:43

En ole katsonut tuota dokumenttia, mutta olen nähnyt joskus mualla tuon tapaisia kirjoituksia jne..
Sitten mietin joskus niitä eriseuroja, mistä ne saivatkaan alkunsa,,, ja niissäkin haukutaan vl- veljien kovaa otetta asioihin tmv.
ja onhan todella ollutkin niin, ettei asioita ole osattu hoitaa rakkauden hengessä, kuten nykyään...ja ymmärretään, että usko on Jumalan lahja ja työ...
Nykyään ei puhutella ihmisiä kenties niin helposti kui ennen ...
eli onko varottu noita vanhoja aikoja,,,mutta edelleen olemme myös veljiemme vartijoita,,,rakkauden hengessä...
Krisse
 

Kyllä tuli taas paha olo

ViestiKirjoittaja anne » 05 Heinä 2007, 18:53

Luin uutta kotimaata joka kai pyrkii neutraalisti kuvaamaan eri herätysliikkeiden asioita. Kävi ilmi että ev-lut kirkossa on useita itseään oikeina pitäviä ryhmiä vl - uusheräys - esikoiset ja muut lestadiolaiset. Sitten oli sley-läisiä jne. Yleensä kuvissa oli vanhoja herroja jossakin opillisesti oikeana toimikuntana - ei yhtään naisia.

Onko taivaassa eri "karsinat" eri lestadiolaisille ja muille ryhmille? Vai kun jokainen pitää itseään ainoana oikeana, niin vain sille? On tää vaikeaa...
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

ViestiKirjoittaja Nepheg » 05 Heinä 2007, 20:01

Sananlaskut
30:1. Agurin Jakenin pojan sanat ja opetus, jonka se mies puhui Itielille, Itielille ja Ukkalille.
2. Minä olen kaikkein hulluin, ja ihmisten ymmärrys ei ole minussa.
3. En minä ole oppinut viisautta, ja en tiedä pyhäin taitoa.
4. Kuka taivaasen menee ylös ja tulee alas? kuka käsittää tuulen pivoonsa? kuka sitoo veden vaatteesen? kuka on asettanut kaikki maan ääret? mikä on hänen nimensä? kuinka hänen poikansa kutsutaan? tiedätkös?
5. Kaikki Jumalan sanat ovat kirkastetut, ja ovat kilpi niille, jotka uskovat hänen päällensä.
6. Älä lisää hänen sanoihinsa, ettei hän sinua rankaisisi, ja sinä löyttäisiin valehteliaksi.
7. Kahta minä sinulta anon, ettes minulta niitä kieltäisi, ennenkuin minä kuolen:
8. Väärä oppi ja valhe olkoon minusta kaukana: köyhyyttä ja rikkautta älä minulle anna; vaan anna minun saada määrätty osani ravinnosta.

Omalta puoleltani ja myös siskojen ja veljien osalta tiedän, että emme uskalla hyväksyä raamatun (Jumalan sanan) vastaista opetusta.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 06 Heinä 2007, 01:22

Mielestäni oikeaan oppiin voidaan pistää vanhoillislestadiolaisten opetus, koska syntien anteeksiantaminen on raamatunmukaista. Ei Jeesus turhaan sanonu:

Keille te synnit annatta anteeksi niille ne on annettu anteeksi, joilta te pidätätte niiltä ne on pidätetyt. En nyt muista raamatun kohtaa ja jotenki noin se meni. poistakaa jos olen ihan hukassa tässä selittäessäni! Muut liikkeet käyttävät erilaista syntien anteeksiantoa.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja weha » 07 Heinä 2007, 14:40

Noin yksinkertainen tuo asia on taatusti mitä pikkupoika mainitsi. Ei muissa hengellisyyksissä ole tätä, eikä usein edes käytössä avaintenvaltaa. Onhan se rippiosuus jätetty poiskin ihan jo katekismuksista.

Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Joh.20:22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Nepheg » 07 Heinä 2007, 23:05

Yleensäkin voi kyllä sanoa, että uskomme on samankaltaista kuin Lutherin uskonpuhdistuksen aikana.
Edelleen toisinaan saarnoissamme siteerataan Lutheria, kun hän kertoi asioista niin selkeästi.

Ikävä kyllä, Luterilainen "äitikirkko" suuruudestaan huolimatta on sallinut luopumuksen tapahtua monissa tärkeissä uskonasioissa.
Ennen vanhaan Luterilaisen kirkon papit saarnasivat kuin meillä. En tiedä oliko kirkossa ennen sitten enemmän VL-pappeja vai mistä johtui, mutta kuulema silloin Luterilaisetkin papit olivat puhtaampia opissaan.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron