Miksi olen niin heikko?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja timoteus » 22 Heinä 2007, 09:30

vekkuli kirjoitti:
timoteus kirjoitti:vekkuli
Olet nyt ihan väärässä keskustelussa. Lainaamasi kohdat eivät liity tähän mitenkään.


Kyllä vain liittyvät.
Ajatus on juuri sama.


Teit todella väärin.

Et voi laittaa minun kirjoittamaani tekstiä toiseen keskusteluun ja väittää ajatusta samaksi. Minun teksti jonka lainasit toisesta keskustelusta ei todellakaan edusta ajatuksiani tässä keskustelussa.


Kehottaisinkin sinua tai moderaattoreita poistamaan lainaamasi tekstin.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja timoteus » 22 Heinä 2007, 09:35

Taavetti kirjoitti:
timoteus kirjoitti:vekkuli
Olet nyt ihan väärässä keskustelussa. Lainaamasi kohdat eivät liity tähän mitenkään.


Asiat ovat kuitenkin enimmäkseen samoja. Monessa muussakin keskustelussa on mainittu lakihenki. Kukahan sen mainitsi, sopii muistaa!


Kommentoin tuossa edellä jo tätä mutta on syytä kommentoida tätä taavetin vastausta. Ei toisten tekstejä voi lainailla keskusteluihin joissa on ihan toinen aihe. Jos toisia ihmisiä ei voida tässä kunnioittaa niin kuinka sitten toisissakaan asioissa.

Enkä oikein ymmärrä mihin viittaat tuolla lakihengellä?
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Heinä 2007, 10:12

timoteus kirjoitti:Kommentoin tuossa edellä jo tätä mutta on syytä kommentoida tätä taavetin vastausta. Ei toisten tekstejä voi lainailla keskusteluihin joissa on ihan toinen aihe. Jos toisia ihmisiä ei voida tässä kunnioittaa niin kuinka sitten toisissakaan asioissa.

Enkä oikein ymmärrä mihin viittaat tuolla lakihengellä?


Niin on asia, että yhdessä keskustelussa esille tulleesta mielipiteestä voi joutua vastaamaan toisaallakin. Ei ole oikein olla yhdellä keralla yhtä ja toisessa kohdassa toista mieltä. Mielipiteensä voi kyllä vaihtaa, kun sen tekee rehellisesti, mutta ei kannata kiistää tai kieltää muualla olleita sanomisiaan. Lain alla olemiseen timoteus viittasi Sinkkupalstan keskustelussa: Mitä seurusteluun kuuluu? jossa olen siihen nyt toistamiseen vastannut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 22 Heinä 2007, 10:27

Siis sen kopioimani asia jossa olet samaa mieltä, pätee kaikkeen uskovien kesken.
Jos asiat on sovittu ja annettu anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, niin tarviiko niitä kaivaa ylös sieltä armon valtamerestä ja nostaa uudelleen?

Tämä lainaus voisi olla muunkin keskustelun alla, sillä se sopii niin moneen tilanteeseen.
Erityisesti ajattelin tummennettua tekstiä lainatessani ja kun olet samaa mieltä, niin laitoin sen ikäänkuin muistutukseksi.
Näköjään mieli muuttuu tilanteen mukaan. :wink:


TAAVETTI:
Kun vapaat armolapset pyrkivät hiljaisesti sopimaan sellaisia tapahtumia, jotka eivät ole julkisuutta vielä saaneet, lakihengen täyttämä räväyttää sen mahdolisimman julkiseksi. Sekoitetaan kaksi asiaa, Jumalan armo opettaa sopimaan tapahtumia siinä laajuudessa, missä se on tapahtunut tai tieto levinyt, mutta ettei tietoa levitetä tarkoituksellisesti enempäää, kuin Kristuksen kirkkolain toimenpiteet edellyttävät. Laskihenki usein pyrkii vahvistamaan omaa onnistumistaan, levittämällä toisten salaisia rikkomuksia julkisuuteen.

TIMOTEUS:
Hyvä kirjoitus joka kannattaa painaa mieleen. Olen samaa mieltä taavetin kanssa tässä asiassa.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja timoteus » 22 Heinä 2007, 10:31

Taavetti kirjoitti:
timoteus kirjoitti:Kommentoin tuossa edellä jo tätä mutta on syytä kommentoida tätä taavetin vastausta. Ei toisten tekstejä voi lainailla keskusteluihin joissa on ihan toinen aihe. Jos toisia ihmisiä ei voida tässä kunnioittaa niin kuinka sitten toisissakaan asioissa.

Enkä oikein ymmärrä mihin viittaat tuolla lakihengellä?


Niin on asia, että yhdessä keskustelussa esille tulleesta mielipiteestä voi joutua vastaamaan toisaallakin. Ei ole oikein olla yhdellä keralla yhtä ja toisessa kohdassa toista mieltä. Mielipiteensä voi kyllä vaihtaa, kun sen tekee rehellisesti, mutta ei kannata kiistää tai kieltää muualla olleita sanomisiaan. Lain alla olemiseen timoteus viittasi Sinkkupalstan keskustelussa: Mitä seurusteluun kuuluu? jossa olen siihen nyt toistamiseen vastannut.


Onkohan tässä kyse luetun ymmärtämisen vaikeudesta. Tämä on aika törkeää. Minä olen kommentoinut toisessa keskustelussa olevaa asiaa ja ilmoittanut olevani siinä samaa mieltä. Sitten mielipiteeni lainataan ihan toiseen aiheeseen ja laitetaan minut olemaan samaa mieltä siihen vaikka oikeasti olen ihan toista mieltä. Tällaiseen en ole vielä törmännyt.

Tässä yhteydessä ihmettelen miksi taavetti poistit wehan aloittaman keskustelun opinnolliselta palstalta. Ilman mitään varoituksia ja ilmoituksia. Oletan että poistaja on taavetti koska hän oli siellä aktiivinen.

Tämä antaa tosi huonon kuvan koko palstasta.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Heinä 2007, 11:06

Tässä yhteydessä ihmettelen miksi taavetti poistit wehan aloittaman keskustelun opinnolliselta palstalta. Ilman mitään varoituksia ja ilmoituksia. Oletan että poistaja on taavetti koska hän oli siellä aktiivinen.


Sitä ei ole poistettu, vaan siirretty Areiopagi palstalle.
Keskustelun suunta oli sellainen, että ei kuvannut oikein opetustamme kaikilta osiltaan. Vaihtoehtoina oli tietysti siirto Yleiselle palstalle tai vapaaseen keskusteluun. Tällä kerralla ratkaisin sen näin, siirsin sinne, missä on tilaa eniten, koska tuo Areiopagi on uusin osasto täällä. Etsii vielä muotoaan.

Jokainen ajatteleva lukija ymmärtää, vekkulin lainauksesta huolimatta, että timoteus on enimmissä asioissa eri mieltä kanssamme. Huomaa ettei timoteus vieläkään ymmärtänyt näiden yhtäläisyyksiä tai eroja.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 24 Heinä 2007, 11:46

timoteus kirjoitti:Tuntuu kummalliselle että jokin raamatullinen ja hyvä asia tuottaisi traumaa.


Tuon perusteella näytteleminen koulun joulujuhlissa on siis pahemman luokan synti, koska se tuotti minulle traumoja.

Jos ne hoitokokoukset olisivat olleet raamatullisia niitä harjoitettaisiin vieläkin. Minulla on omakohtaisia kokemuksia niistä hoitokokouksista (niitä oli enemmän kun yksi) kun mummuani ja paappaani niihin vietiin. Muistan vielä mummuni ja paappani puheista kuinka traumaattisia tilanteita ne olivat. Itsekin koin lapsena pelkoa kun mummu ja paappa haettiin autolla "hoitokokoukseen".


Kyllä kait niitä harjoitetaankin, joskaan ei 70-luvun laajuudessa. Jos asiat tulevat kuntoon, ei niistä sen suurempaa hälyä nosteta, koska ei ole tarpeellista sopia asioita laajemmin kuin mitä on pahennusta aiheutettu. Joskus syntinen ei käsitä tilaansa, jolloin hänet joudutaan sitomaan synteihinsä. Osa sellaisista tapauksista nousee hyvinkin julkisiksi, kun itsensä synnittömäksi kokeva sidottu pyrkii hakemaan itselleen myötätuntoa liikkeen ulkopuolisilta ihmisiltä ja jopa tuomioistuimista kertoen oman yksipuolisen, väritetyn ja luultavasti vääristellynkin tulkintansa tapahtuneesta.

En väitä, etteikö hoitokokouksissa hoitajatkin voi joutua paitsi taitamattomuuksiin, myös ristinvihollisen houkuttelemina syntiin. "Vanha aatami" voi saada otteen ihmisestä niin hoitokokouksissa kuin hoitokokousten ulkopuolella. Ymmärtääkseni hoitajan itsessään tuntema vajavaisuus ja kaksiosaisuus ei kuitenkaan saisi olla esteenä hoitamiselle, sillä hoidoissa on kyse vikaan joutuneen neuvomisesta, nuhtelemisesta ja tarvittaessa kurittamisestakin sitomisen muodossa. Sitominen on viimeinen yritys saada vikaan mennyt käsittämään tilansa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Nepheg » 26 Heinä 2007, 16:17

Maarimi kirjoitti:Se on kyllä harmillista, jos jokin tapahtuma estää tänäpäivänä uskomasta, kuten Timoteuskin sanoi edellä, kuinka hänen mummoaan ja pappaa oli viety jne.


Kirjoitukseesi voin yhtyä.
Todettakoon, että maininta "vieminen" kuulostaa negatiivisemmalta kuin lopuksi onkaan.
Heillä ei ollut autoa ja saivat muilta uskovilta kyydin.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron