Ekumenian sudenkuoppa

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Ekumenian sudenkuoppa

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 10:24

Suuret ikäluokat ovat eläköitymässä. Eläköitymisen seurauksena maahamme ennakoidaan ulkomaista työvoimaa, joka tekisi maastamme nykyistä monikulttuurisemman. Tämän vuoksi usein aivan aiheesta peräänkuulutetaan keskustelua monikulttuurisuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

Kun keskustellaan suvaitsevaisuudesta, ei voi olla keskustelematta ekumeniasta (tässä käytän sanaa synonyymina yhteis- ja allianssikristillisyyden kanssa). Ekumeniahan on ilmoittautunut yhdeksi kilpailukykyiseksi suvaitsevaisuusratkaisuksi.

Valitettavasti olen kuitenkin joutunut toteamaan, että monesti netissä ekumeeniset ihmiset jakavat ihmisiä a) ns. kristinuskoisiin ja ei-kristinuskoisiin sekä b) ekumeenisiin ja epäekumeenisiin. Jotenkin tulee sellainen olo, että ekumeenisten ihmisten mielestä ns. kristinuskoiset olisivat jotenkin parempia syntisiä kuin muut syntiset, ja että uskovissakin olisi kahta tasoa, laatu-uskovat (ekumeeniset) ja hölmömmät uskovat (epäekumeeniset). Jotkut ekumeeniset saattavat vielä mittailla toisten uskoa siten, että heidän mielestään todelliset laatu-uskovat "puhuvat kielillä" (=jokeltelevat/mongertelevat) kokoontumisissaan.

SRK:n edesmennyt puheenjohtaja Erkki Reinikainen totesi yhdessä kirjassaan (olisiko ollut Usko ja teot) jotenkin siihen tyyliin, että todellisen toisen ihmisen kunnioittamisen on lähdettävä toisen ihmisen ihmisarvon tunnustamisesta eikä ekumeenisuusvaatimuksesta.

Ihmisarvo ei ole ehdollista tyyliin "kunnioitan sinua ja hyväksyn sinut vain, jos tunnustat minut taivaskelpoiseksi". Vl:na itse hyväksyn Jehovan todistajat täysvaltaisiksi ihmisiksi ja lähimmäisikseni, vaikka tiedän, että heiltä lienee turha ruikuttaa vakuutusta taivaspaikasta, jos on vl. Tilanne heidän kanssaan keskustellessa on tässä suhteessa jotenkin miellyttävän rehellinen ja aito. Sekä Jehovan todistaja että vl tietävät, että kaavaan 8+8 voi olla vain yksi oikea ratkaisu. Vl:ten mielestä ainoa oikea vastaus 16, jehovalaisten mielestä jotain muuta, esim. 25.

Vanhoillislestadiolainen uskonvakaumus ei jaa ihmisiä hyviin ja huonoihin ihmisiin eikä hyviin ja huonoihin uskovaisiin, vaan vl-käsityksessä ihmisiä on vain syntisiä ja armahdettuja syntisiä. Ihmisiä on vain syntisiä ja armahdettuja syntisiä ikään, sukupuoleen, ihonväriin, kansallisuuteen, kansalaisuuteen ja äidinkieleen katsomatta.

Samanaikaisesti vl-käsitys antaa ihmiselle oikeuden tunteisiin, jotka Jumala on ihmisten sydämiin kirjoittanut, mm. kotiseutu- ja isänmaanrakkauteen. Oman vl-käsitykseni mukaan ihmisellä on oikeus opiskella äidinkielellään ilman, että kukaan alkaa syytellä äärinationalismista ja pelotella holocaustin tapaisilla ääri-ilmiöillä, mihin isänmaanrakkaus muka automaattisesti johtaa.

Toki on totta, että myös vanhoillislestadiolaisella ihmisellä voi olla tarpeettomia (ja tarpeellisiakin?) ennakkoluuloja esim. vieraista kulttuureista tulevia tai erilaisen uskonnollisen vakaumuksen omaksuneita ihmisiä kohtaan, mutta ennakkoluuloista ei voi syyttää uskoa. Toisaalta voi kysyä, onko esim. kunniamurhan vieroksuminen perusteltua vai perustelematonta ennakkoluuloisuutta.

Vl-ihmisten avoimuus muita ihmisiä kohtaan näkyy mielestäni myös internetin keskustelupalstoilla. Nimittäin, monet vl:t ovat osoittaneet valmiutta tavata elävässä elämässäkin kanssaan eri mieltä olevia toisuskoisia vl-keskustelupalstojen aktiiveja, saadakseen edes jonkinlaisen sovinnon, kun aivan varmasti keskusteluissa tulee puolin ja toisin sellaisia loukkauksia, joita voisi olla hyvä sopia rakkauden ripin merkeissä. Toisuskoiset ovat saattaneet torjua tapaamistarjouksen tavalla, josta on saattanut syntyä epärehellinen, ylimielinen ja jopa loukaava vaikutelma. Vl-käsityksistä etääntyneiden vl-perheiden kasvattien kohdalla näkyy myös vastaava avoimuuden vähittäinen häviäminen puhuttelevalla tavalla. Anonymiteettisuojasta puhutaan ikään kuin rehellisellä ihmisellä olisi jotain salattavaa maassa (Suomessa), jossa ihmisille on perustuslaissa taattu mielipiteenvapaus (perustuslain 6 §).

Ekumenian sudenkuoppa on siinä, että lähtökohdiltaan se on vaativaa ja sanelevaa: eri kristinuskon suuntia tunnustavien ihmisten on luovuttava omista erityispainotuksistaan ja -piirteistään keinotekoisen yhteisyyden kustannuksella.

Epäekumeenisena ihmisenä peräänkuuluttaisin tässä asiassa suvaitsevaisuutta. Myös me, jotka emme halua vaihtaa omaa kristillistä vakaumustamme ekumeniaan, olemme ihmisiä, joita voi ja tulee Raamatun mukaan kunnioittaa ihmisinä. Vastavuoroisesti itse katson ekumeenisilla ihmisillä olevan vapaus uskoa väärin. Siksi toivon, en vaadi, että myös ekumeeniset ihmiset antaisivat meidän vl:ten uskoa "väärin".

Suuri mestarimme opetti: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Vl-uskovaisena koen, että vaikka itse olen saanut armon kohdalleni ja armo opettaa minua jumalisesti elämään, en kuitenkaan ole yhtään parempi syntinen kuin muutkaan syntiset. Olen vain armahdettu suuri syntinen, jonka vanha osa himoitsee aivan samalla tavalla syntiin kuin hengellisesti kuollut, uudestisyntymätön ihminen himoitsee syntiin. Vaikka kirjoitan viallisena, kuten tässäkin viestissä, Kristus minussa kuitenkin tuntee etsivää rakkautta myös teitä kohtaan, jotka vaellatte ulkopuolella Jumalan valtakunnan lihan himoissa synnin mittaa täyttäen. Hengen halu olisi teitä taidolla varoittaa ja kehottaa tekemään parannus, jotta kerran saisitte olla yhdessä valittujen kanssa kiittäjäin joukossa.

Vl:na totean myös, että tunnustan oman erehtymisen mahdollisuuden. Voi olla, että Jumalaa ei olekaan ja että Aleksis Kiven sanoin, "siihen ihminen maatuu, mihin hän kaatuu." Se, että tunnustan erehtymisen mahdollisuuden asiasta, jossa minulla ei ole tietoa, vaan vain saamani Pyhän Hengen pantti ja armon kokemukset sydämessäni sekä hengen yhteys muihin pyhiin, ei kuitenkaan tarkoita, että en epäilevänäkään uskoisi ihmistä luodun iankaikkisuusolennoksi.

Muita taivasteitä en voi Raamatun perusteella tunnustaa, vaan kristillisyytemme vanhaa saarnamiestä Juhani Raattamaata vapaasti muistellen minun on todettava, että "tulkoon vain erimieliset uskollaan autuaaksi, jos tulevat, mutta Raamattu ei tunne kuin yhden Jumalan seurakunnan." Omantuntoni tähden en siis voi antaa vääriä luuloja sinulle, lukijani, joka vaellat ulkopuolella Jumalan valtakunnan. Sen sijaan minulla on kerrottavana sinulle hyvät taivaan terveiset, että Hyvän Paimenen ääni kuuluu yhä Jumalan huoneesta kutsuvana. Vielä ei ole tullut aika, että Jumala olisi sulkenut Jumalan valtakunnan arkin oven eikä kukaan siitä taitaisi käydä sisälle. Yhä on armon aikaa jäljellä, tänäänkin on parannuksenteon päivä.

Lisäsin tähän viestiin hymiöeston, kun näkyi tahattomia hymiöitä. Taavetti
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Syys 2007, 12:01

Jokainen, joka tunnustaa uskovansa Jeesukseen Kristukseen vapahtajanamme, on kristitty. Minä en voi tällaista ihmistä kutsua epäuskoiseksi, enhän tiedä hänen sydämentilaansa.

Minusta tuossa ei ole mitään sudenkuoppaa. Tai ekumeniaa?

Kristittyjen yhteys tarkoittaa kristittyjen, ei muiden uskontojen yhteyttä. Se ei myöskään tarkoita kulttuurien yhteyttä - se ei mielestäni liity uskomiseen.

Sen vuoksi meidän tulisi puhdistua kaikesta ulkoisesta tapakulttuurista, jotta voisimme nähdä Kristuksen kasvot, ja ymmärtää, että joku muukin ne voi nähdä.

Lisäsin hymiöeston kun näkyi tahattomia hymiöitä. Taavetti
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 13:01

Maarimi kirjoitti:Jokainen, joka tunnustaa uskovansa Jeesukseen Kristukseen vapahtajanamme, on kristitty. Minä en voi tällaista ihmistä kutsua epäuskoiseksi, enhän tiedä hänen sydämentilaansa.

Minusta tuossa ei ole mitään sudenkuoppaa. Tai ekumeniaa?

Kristittyjen yhteys tarkoittaa kristittyjen, ei muiden uskontojen yhteyttä. Se ei myöskään tarkoita kulttuurien yhteyttä - se ei mielestäni liity uskomiseen.

Sen vuoksi meidän tulisi puhdistua kaikesta ulkoisesta tapakulttuurista, jotta voisimme nähdä Kristuksen kasvot, ja ymmärtää, että joku muukin ne voi nähdä.


Vastaus: Minusta Maarimin viesti on hyvinkin suvaitsevainen ja ehkä yleisessä mielessä hyvinkin rakkaudellinen. Itse en kuitenkaan voi pyhän Raamatun perusteella pitäytyä siihen, että opetetaan mitä tahansa ts. eritavalla, niin oltaisiin saman Isän lapsia. Minusta tuollainen oppi on epävarma ja tuo rauhattomuutta. Raamattu ei käsittääkseni missään opeta sellaista, jota Maarimi tässä koittaa esittää. Mielestäni jossainmielessä ainakin Maarimin oppi on sama kuin kirkossakin esiin tullut oppi "kaikki pääsee taivaaseen".

Olen oppinut seurakunnassa ja Raamatusta, että Jumala vanhurskauttaa omansa vain seurakuntansa kautta. Hänen omillaan on ennenmuuta jo opin peruskysymyksistä sama mieli ja ajatus. Tästä voin jonkin kohdankin tähän alle laittaa.

Room.1:17. "Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta".

2.kor.11:4. "Sillä jos se, joka teidän tykönne tulee, toisesta Jesuksesta teille saarnaa, josta emme saarnanneet, taikka jos te toisen hengen saatte, jota ette ole saaneet, eli toisen evankeliumin, jota ette ole ottaneet vastaan, niin te sen oikein kärsitte".

1.kor.1:10. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 13:06

Maarimi kirjoitti:Jokainen, joka tunnustaa uskovansa Jeesukseen Kristukseen vapahtajanamme, on kristitty.


Raamatun mukaan ei ihan noinkaan:

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa" (Matt.7:21).

Vaaditaan sydämen usko. Sen ihminen saa uskoessaan Pyhän Hengen eläväksi tekemän evankeliumin kohdalleen Jeesuksen nimessä ja veressä. Pyhä Henki tekee eläväksi vain seurakunnassaan, niiden ihmisten saataisten huulten kautta, joiden sydämissä hän asuu.

Jeesuksen nimeen yrittivät epäuskoiset ajaa pois pahoja henkiä jo Raamatun aikana, mutta laihoin tuloksin. Jeesuksen on oltava uskovan sydämessä, jotta Jeesus tekee palvelijansa saarnaaman evankeliumin eläväksi. Eihän kuivasta lähteestä saa vettä eikä niin muodoin hengettömästä ihmisestä elävää vettä.

Ap.t.19:
"13 Niin muutamat Juudalaiset, jotka olivat lumoojat, vaelsivat ympäri, ja kiusasivat mainita Herran Jesuksen nimeä niiden päälle, joilla pahat henget olivat, ja sanoivat: me vannotamme teitä Jesuksen puolesta, jota Paavali saarnaa.
14 Ja muutamat niiden seassa, jotka tätä tekivät, olivat Skevan, Juudalaisten ylimmäisen papin, seitsemän poikaa.
15 Mutta paha henki vastasi ja sanoi: Jesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta mitkä te olette?
16 Ja ihminen, jossa paha henki oli, karkasi heidän päällensä, ja voitti heidät
ja paiskasi heidät allensa, niin, että he alasti ja haavoitettuna pääsivät siitä huoneesta ulos pakenemaan."


Yksinäisyydessä ihminen ei tule uskoon Herran Jeesuksen päälle, vaan omavanhurskaaksi.

Minä en voi tällaista ihmistä kutsua epäuskoiseksi, enhän tiedä hänen sydämentilaansa.

Minusta tuossa ei ole mitään sudenkuoppaa. Tai ekumeniaa?


Sudenkuoppa on ihmisten luokittelussa. Vl ajattelee: "syntinen ja armahdettu syntinen." Ekumeeninen ajattelee: "'tuomitsemista' välttelevä kristitty ja 'tuomitsemalla' tuomion päälleen vetävä vl." Ko. ajattelutapa aiheuttaa vihaa vl:ia kohtaan, mutta niin kai pitää tapahtua, jotta kirjoitukset täyttyisivät.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 13:12

weha kirjoitti:Vastaus: Minusta Maarimin viesti on hyvinkin suvaitsevainen ja ehkä yleisessä mielessä hyvinkin rakkaudellinen. Itse en kuitenkaan voi pyhän Raamatun perusteella pitäytyä siihen, että opetetaan mitä tahansa ts. eritavalla, niin oltaisiin saman Isän lapsia.


Olen samaa mieltä Wehan kanssa ylläolevasta, myös siitä, että Maarimin viesti oli hyvin suvaitsevainen noin yleisessä mielessä. Omantunnon vastaisesti emme kuitenkaan voi luvata pelastusta väärissä hengellisyyksissä.

Onpa mukavaa lukea taas tällaisia Wehan viestejä pitkästä aikaa. Tuntuu kuin palstamme olisi saanut vanhan Wehan takaisin monen kuukauden jälkeen! :)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 13:19

Maarimi puhui tuosta Jeesuksen tunnustamisesta. Olen ymmärtämässä, ettei mikään tunnustaminen tee ketään autuaaksi. Raamattu kertoo itse siitä, kuinka monet väärät ja ihmeiden perässä juoksijat sanovat Herra, herra, mutta eivät ole ensinkään taivaskelpoisia.

Matt.7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
28. Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29. sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

Siis nimenomaan Raamattu puhuu sydämenuskosta, eikä vain uskontunnustamisesta. Väärä oppi ei voi olla sydämenuskosta.

Room.10:10. "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Syys 2007, 13:49

Weha, olen kanssasi samaa mieltä, kuten raamatussakin lukee:

Room.10:10. "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

On olemassa vain yksi kolmiyhteinen Jumala.

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'

Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
(Mark.12:30-31)
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 13:59

Maarimi kirjoitti:Weha, olen kanssasi samaa mieltä, kuten raamatussakin lukee:

Room.10:10. "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

On olemassa vain yksi kolmiyhteinen Jumala.

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'

Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
(Mark.12:30-31)


Vastaus: Edelleen on pidettävä kiinni esim. tuosta Matt.7, jossa nimenoaan puhutaan, kuin väärähengelliset voivat sanoa Herra, Herra ja ihmeitäkin lietsoa Jeesuksen nimeen, mutta mitä sanoikaan Jeesus heistä?
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

Olen ymmärtämässä, että Raamattu kertoo tässä tekstin yhteydessä, nimenomaan väärästä opista:

Matt.7;14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
16. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 14:05

Kaiken kaikkiaan tähän sopii se yksi kohta rakkaudesta:

1.kor.13:6. "Ei hän vääryydestä iloitse, mutta hän iloitsee totuudesta"
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 14:13

On vakava kohta on seuraavakin Raamatussa:

Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

Maarimi kertoi kolmiyhteisestä Jumalasta. Ei se ole ainut kadottava harha Raamatussa, että tosta opettaa oikein, ei ensinkään.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Syys 2007, 14:28

Se että tunnustaa uskovansa, kuten raamattu opettaa, on merkityksellistä.

Se että haluaa uskoa ja oppia tuntemaan Jeesuksen, on merkityksellistä.

Minä olen ainakin etsinyt totuutta monen mutkan kautta, eikä mikään tapahtuma ole matkan varrella merkityksetön. Koko ajan olen kulkenut lähemmäksi Jumalaa.

En tiedä pitääkö kukaan minua uskovaisena, mutta minä uskon, ja uskon että yksin armosta ovat syntini anteeksi.

Seurakunta ja uskovien yhteys on minulle tärkeitä. En jaksaisi yksin, vaikka tiedänkin että vierelläni kuljetaan, ja Pyhä Henki johdattaan kohti rauhaa.

Olen joskus pohtinut, että mitä järkeä on laulaa sellaisia virsiä, joita ei ole runoillut vl, tai lukea sellaisia kirjoja, joita ei ole kirjoittanut vl?

Weha, kun olet niin viisas, ehkä sinä osaat tähän vastata. Minä olen miettinyt tuota kauan, enkä ole löytänyt virsistä väärää oppia :shock:
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 14:51

Juu, on merkittävää, että uskoo miten Raamattu opettaa.

Joh.7:38. "Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat".

En oo yhtään viisas, mutta on hyvä kuulla seurakuntaa.

Ilm.2:7. "Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, annan minä elämän puusta syödä, joka keskellä Jumalan paradisia on": Pääosin virret ovat oikeita, vaikka jotain väärinkin lienee sanottu.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 15:14

Maarimi kirjoitti:Olen joskus pohtinut, että mitä järkeä on laulaa sellaisia virsiä, joita ei ole runoillut vl, tai lukea sellaisia kirjoja, joita ei ole kirjoittanut vl?


Jos virressä on kaunis sävel ja kauniit sanat, niin miksi sitä ei voisi laulaa, vaikka sen olisi säveltänyt hulttio?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 15:19

O.M kirjoitti:Jos virressä on kaunis sävel ja kauniit sanat, niin miksi sitä ei voisi laulaa, vaikka sen olisi säveltänyt hulttio?


En muuten tarkoita hulttiolla tässä meidän palstamme Hulttiota, joka ei vaikuta ollenkaan niin hulttiolta kuin mitä nimimerkillään antaa ymmärtää. :) En tosin tiedä, säveltääkö ja sanoittaako Hulttio mitään ylipäätään.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 17 Syys 2007, 15:27

Eli mielestänne vääräuskoiset osaavat kuitenkin tehdä kelpo virsiä...

Virret puhuttelevat, lohduttavat, vahvistavat, itkettävät, saavat iloiseksi, kehottavat kiitokseen ja ylistykseen - ovat Pyhän Hengen vaikuttamia

Voiko sellaisia "hulttiot" tehdä :shock: ?

Minä olen koittanut sanoittaa virsiä. Väitän että se on aika herkkää, eikä niin helppoakaan. Arvostan virsirunoilijoita.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2007, 15:39

Maarimi kirjoitti:Eli mielestänne vääräuskoiset osaavat kuitenkin tehdä kelpo virsiä...

Virret puhuttelevat, lohduttavat, vahvistavat, itkettävät, saavat iloiseksi, kehottavat kiitokseen ja ylistykseen - ovat Pyhän Hengen vaikuttamia

Voiko sellaisia "hulttiot" tehdä :shock: ?


Luulen, että kyllä voivat! Itse asiassa ei liene suuri julkinen salaisuus, että monet taiteellisesti lahjakkaat ihmiset ovat olleet vähän laitapuolen kulkijoita. En osaa sanoa, päteekö se yleistettävänä ilmiönä virsirunoilijoihin.

Silti, pidän mahdollisena juuri tuota, minkä sanoit, että epäuskoisen hulttionkin laatima sävellys voisi olla Pyhältä Hengeltä vaikutettu. Pyhä Henki näet toimii kaikkialla, mutta vanhurskauttaa vain seurakunnassa. Mistä sen tietää, vaikka Pyhä Henki herättäisi jonkun ihmisen tunnon vaikka saatananpalvojan tekemän runon avulla??!! Tutkimattomat ovat Herran tiet - vain sen tiedämme Raamatun perusteella, että vanhurskauttavana Jumalan&Jeesuksen&Pyhän Hengen voi löytää vain seurakunnastaan. Kuten Luther kirjoittaa Ison katekismuksen 3. uskonkohdassa: "Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä." ( http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... us.html#33 ). Olen jaarlitellut aiheesta pitkähköjä viestejä opilliselle puolelle ketjuun Kolmen kyynärän jumala.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 17 Syys 2007, 15:42

Vastaavana esimerkkinä, Ainakin uskonpuhdistajankin mukaan voi jumalatonkin pappi toimittaa ehtoollisen, joka kuitenkin on oikea, kun se perustuu Jumalan sanaan, mutta sensijaan pidetään donatalaiset väärinä kun opettavat, ettei jumalattomien pappien palveluksia tule käyttää (Tun. kirjats.54).
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Hynde » 17 Syys 2007, 16:49

1.Herännellä tunnolla ihminen etsii Jumalaa. Pyhä Henki on vaikuttanut.



2.Omatunnon asiat ei ole tapakulttuuria.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 08:36

weha kirjoitti:Timoteus: "Minä pidän sinua Maarimi uskovaisena. Luotan suusi tunnustukseen tässä asiassa. Minulla ei ole tarvetta lajitella uskoasi. Voinpa sanoa, että sinusta heijastuu Kristus valo. Kiitän Jumalaa sinusta".

V: taitaa olla tässäkohden ihan sama sekalainen oppi kyseessä, vaikka varmaa kuitenkin on, että Timoteuksen oppi eroaa toisaalla Maarimin opista tosi paljon.


Olen samaa mieltä Wehan kanssa. Maarimin mielestä voi olla 5+5=8, Timoteuksen mielestä ehkä 5+5=13. He ovat kuitenkin samaa mieltä siitä, että kumpikaan vastaus ei ole ainoa oikea. Vl:na tiedän, että vain 5+5=10 on ainoa oikea vastaus. Miten noinkin yksinkertainen asia voi olla niin vaikeaa käsittää?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2007, 08:48

Kaikesta huolimatta toivon Timoteuksellekin, että Jumala saisi herättää tuntosi. Olet syvällä väärässä hengellisyydessäsi, mutta Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Muistammehan, miten hän otti Sauluksen tunnolta kiinni Damaskoksen tiellä. Pyhän Henkensä kautta Jumala herätti Sauluksen tunnon jo seurakunnan ulkopuolella, mutta vanhurskautti hänet vasta seurakunnassa, kun Anananias taivaallisin valtuuksin pani Jeesuksen nimissä kätensä lain murjoman Sauluksen pään päälle. Niin hengellisesti sokea alkoi nähdä, kuten oli pienenä taivaan taimena nähnyt, ja sai lupauksen mukaan Pyhän Hengen pantiksi sydämeensä uskostaan.

Ap.t.9:
"3 Mutta kuin hän matkusti, tapahtui, että hän Damaskua lähestyi, ja äkisti leimahti valkeus taivaasta ympäri häntä.
4 Ja hän lankesi maahan ja kuuli äänen hänelle sanovan: Saul, Saul, miksi vainoot minua?
5 Mutta hän sanoi: kuka sinä olet, Herra? Ja Herra sanoi: minä olen Jesus, jota sinä vainoot: työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.
6 Niin hän vapisi, hämmästyi ja sanoi: Herra, mitäs minua tahdot tekemään? Ja Herra sanoi hänelle: nouse ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.
- -
17 Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä
, nousi ja kastettiin."
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 18 Syys 2007, 09:18, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron