Internetin pimeä puoli

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 23 Loka 2007, 16:40

Maarimi kirjoitti:Ja sitten se kilvoitus kysymys: minä vaan olen käsittänyt, että arvoisat kirjoittajat täällä kovin kilpailee siitä, kuka on synnittömin - mutta kenties olen väärässä. Tämä tuli lähinnä mieleen Kehäkukkasen kommentissa, jossa hän kertoi kuinka vähän katsoo tv:tä, ikään kuin se olisi jokin autuuden ehto :D


:roll: Mitähän tuohon nyt sanoisi..? Luulisin, että jo tiedätkin, etten ole vanhoillislestadiolainen, enkä koskaan ole ollut. En todellakaan ajattele tv-asiaa autuuden ehtona (eikä minulle tule mieleen tältäkään palstalta ketään, joka niin sanoisi), niin kuin sinä näytät luulevan.:?: Se, miksi kommentoin tv:n katsomista, oli lähinnä siinä mielessä, että myös vl-liikkeen ulkopuolella on paljonkin kristittyjä ihmisiä, jotka eivät omista tv:tä, ainakin minun ystäväpiirissäni on paljon enemmän sellaisia joilla sitä ei ole kuin sellaisia joilla se olisi, ja siksi ymmärrän myös vl-kantaa. Sinänsä yhdentekevää, ei ole tarvetta ainakaan minulla siinä kilpailla. Ja tv:tä katson niin vähän sen vuoksi, että en sellaista omista enkä myöskään sitä kotiini halua, minusta hinta-laatusuhde on niin surkea. Mutta synti on minusta jotain ihan muuta kuin katsoa tv:tä. Eikä minun tarvitse kilpailla synnittömyydessä, ihminen joko on Kristuksessa ja pelastettu, tai sitten ei ole. Hän on minun Herrani ja Vapahtajani, joka ei vaadi mitään vaan antaa kaiken. Toivottavasti sinunkin.
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja Maarimi » 24 Loka 2007, 18:15

Kehäkukkanen, minulle on ihan sama kenellä on tv, koska se on ihan verrattavissa tietokoneeseen, eli jokaisen oma asia.

En tiedä minkä suunnan uskovainen olet, mutta olisi mukava tietää!

Emka, olen pahoillani jos olet joskus ollut yhteisössä jossa taivaspaikka on pitänyt teoilla ansaita. Se on kamalaa, ja se voi olla omakin tunne, vaikka muut eivät vaatisi, itse vaatii itseltään. Uskon että sellaisesta voi päästä vapaaksi, kun ymmärtää mitä merkitsee, kun synnit on todellakin anteeksi...
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 25 Loka 2007, 19:16

Keskustelu on mielenkiintoisissa mittasuhteissa. En voi olla lainaamatta ystävieni sähköpostiviestejä, vähän niitä vasaroiden, aiheesta joka on syntynyt HS:n tämänviikkoisesta artikkelista vl:istä.

> Oulunsalosta ja Pudasjärveltähän se kuohunta on lähtöisin. On
> kuulemma perheitä, jotka maksavat oikein TV-maksuja.
> Terveydenhoitohenkilökunta on kysellyt, onko oppi muuttunut, kun
> vl-perheenäidit tilailevat e-pillerireseptejä. Nuoriso ottaa
> ***kännejä Oulun kapakoissa. Ennen nämä selitettiin paheellisen
> etelän oireiksi, mutta nyt on pohjoisessakin meno yhtä hulvatonta.
> Mutta juttujahan nämä ovat, vaikea arvioida ilmiöiden laajuutta kun
> ei ole faktoja lyödä pöytään: koskettavatko ne yhtä, viittä,
> kymmentä vai viittäkymmentä prosenttia vanhoillislestadiolaisesta
> kansasta.

"Kyllähän nämä lähtee liikkeestä luonnollisena poistumana. Ei ne jaksa kauan sitä kapakan ja ry:n väliä juosta. Toinen alkaa jossain vaiheessa kyllästyttää, yleensä ry. Olen itse nähnyt vierestä."

"Vaan jotkut sinnittelevät molempia hamaan loppuun asti. Voivat sitten
kuolinvuoteella todeta: olen elänyt täyspainoisen elämän, siunaisitteko
minua vielä."
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 25 Loka 2007, 19:28

Jos tuttavani suuttuvat, että olen heidän viestejään lainannut, voin aina sanoa, ettei tältä palstalta pysty omia viestejään poistamaan.

Pastori Seppo Särkiniemi saarnasi kerran Helsingin Rauhanyhdistyksellä, että kadotukseen joutuvien lauma ei voi olla tarkoittamatta ainakin niitä, joita eivät vähääkään kiinnostaneet uskon asiat. Minun luokkakokouksessakin Etelä-Suomessa yksi koulukiusaaja sanoi minulle, että miten jotkut jaksavat uskoa johonkin ei-mihinkään. Jos Jumala ja saatana, taivas ja helvetti ovat totta, niin eiköhän noin epäuskoinen ainakin helvettiin joudu, jos ei tule kääntymystä.

Toisuskoisten kanssa uskon asioista keskusteleminen voi sitten vaatiakin jopa filosofien opetuksia ja keskustelutaitoja. Ei otettaisi itseemme, jos joku on eri mieltä, eikä provosoiduttaisi. Varmasti Jumala tietää, kuka valehtelee, ja tietää ne, jotka puhuvat täyden ymmärryksensä mukaisesti.

Nykyään voisi sanoa, että sielun vihollisen kaiken hajoittavaa työtä edesauttavat lääketiede ja psykologia. Kun ihmiset elävät vanhoiksi, he ennättävät totaalisesti kadottaa lapsuudenuskonsa. Kun katsoo kauppakeskuksissa täyteen meikattuja egoistirouvia, niin vaikea kuvitella, että sellaiset kaikessa etuilijat olisivat Jumalan lapsia. Feminismikin on pannut asioita väärään järjestykseen, että menestyminen ja omaisuus ovat ne epäjumalat.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Loka 2007, 20:26

Maarimi kirjoitti:Minusta korostus pitäisi olla kuitenkin enemmän siinä, ettei omien tekojen kautta pelastu.

Sen sijaan voisimme enemmän vaikkapa rukoilla toistemme puolesta, varmistamatta ensin onko ihminen pilkulleen samalla tavalla uskova :wink:

Useasti olen ohittanut tämän viestin, joka kerta on ollut mielessä tarttua ja kysyä Maarimilta tarkennusta, kelle osoitat tuon toivomuksesi. Kuka tai ketkä mielestäsi korostavat tekojen kautta pelastumistasi. Kysyn nyt sinun mielipidettäsi, sen jälkeen voin kertoa oman osuuteni asiasta. Tiedän kyllä aikanamme olevan sellaisiakin, jotka korostavat omia tekemisiään, vaikka suun sanoilla toisin väittävät. Mutta mistä sellaisia ihmisiä löytyy aikanamme?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 25 Loka 2007, 20:39

Taavetti kysyi:

'Kuka tai ketkä mielestäsi korostavat tekojen kautta pelastumistasi?'

Vastaan:

Usein uskonnollisissa yhteisöissä on painostusta tietynlaisiin elämäntapoihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse uskon kannalta. En lähde tarkemmin nimeämään, mutta ns. vapaissa suunnissa sellaista lienee vähiten.

Lopulta kuitenkin ihminen itse on itselleen se suurin painostaja, kun ei huomaa milloin sielunvihollinen kiusaa, ja estää todellisen kristityn vapauden.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 25 Loka 2007, 21:40

Maarimi hyvä, voin kyllä kertoa ns. vapaiden suuntien/uudestikastajien vanhurskauttamisopin, ihan vertailun vuoksi.

Se tulee esiin esim. näin: " Kielletään pienten lasten kaste, koska heidän mukaansa pieni lapsi ei osaa itse uskoa. Näin uskosta tehdään ihmisen oma teko ja ratkaisu"

"Raamatullinen ja myöskin luterilainen vanhurskauttamisoppi on, että hengellisesti kuollut ihminen ei voi tehdä hengellistä ratkaisua, vaan usko ja uudestisyntyminen on aina yksin Jumalan teko. Se on Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa".

"Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain töitä, yksin Kristuksen tähden. Sen tähden vapaantahdon oppi kaikkinen eri muotoineen hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana. Niinkuin pyhä Paavali sanoo, että vaikka enkeli taivaasta toisin julistaisi, hän kirottu olkoot" (Gal.1)
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Loka 2007, 23:03

Maarimi kirjoitti:Veljeni Weha, kuinka sinulle kertoisin, että usko Jeesukseen riittää...


Miksi sitten tuot rinnalle vapaiden suuntien vääriä teko-oppeja? Hämmentää kovin, kun niitä jatkuvasti korostat ja tuot esille muka parempina opetuksina.

Luther kirjoitti Isä meidän rukouksen selityksessä, että joka toisin elää ja opettaa, kuin Jumalan sana opettaa, hän häpäisee meidän keskuudessamme Jumalan nimen. Lopuksi Luther lausui toivomuksen: Siitä varjele meitä rakas Taivaallinen Isä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 26 Loka 2007, 10:47

Aivan niin kuin Taavetti mainitsi, itse Maarimi esittää ns. vapaiden suuntien, eli uudestikastajien oppeja, kirjoituksessaan (25, 2007 7:39 pm), jotka on helppo osoittaa Raamatusta vääriksi.

Joh.6:29. "Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti".

Matt.24:11. "Ja monta väärää prophetaa nousevat ja viettelevät monta".

Matt.14:24. "Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja timoteus » 26 Loka 2007, 19:00

Maarimi perustelee asiansa taitavasti.

Jostakin syystä vl:ä kanssa joutuu huomaamaan että syntiä kommentoidaan ja puidaan jatkuvasti. Asenne uskon elämään heijastuu esim. tulkintaan kuinka Pietarin uskon kävi hänen langetessaan kieltämään Jeesus. Vl asenne on että Pietari menetti uskonsa sen synnin takia. Minun käsitys on taas se, että Pietari sai anteeksi senkin synnin ja lankeemuksensa. Ainut synti jota ei saa anteeksi on Pyhän Hengen pilkka. Siitähän ei ollut kyse, koska tiedämme Pietarin kuolleen uskovana. Eli voi todeta, että vl käsitys väjäämättä johtaa lain alle jäämiseen. Jos uskovan pitää pelätä että usko menee joka kerta kun tulee tehtyä synti tai tulee lankeemus hän elää jatkuvassa ahdistuksessa, pelossa ja epävarmuudessa. Ei ole terve armo pohja kilvoitella.

Tekisi mieli sanoa, että keskittykää nyt rakkaat ihmiset siihen, että meidät on pelastettu yksin Kristuksen työn tähden. Ei omien töiden tähden. Kaikki synnit on saatu ja saadaan anteeksi. Armahdetaan jo toisiamme ja käykäämme armolla syntiä vastaan.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja nuusku » 26 Loka 2007, 23:10

timoteus kirjoitti:Maarimi perustelee asiansa taitavasti.

Jostakin syystä vl:ä kanssa joutuu huomaamaan että syntiä kommentoidaan ja puidaan jatkuvasti. Asenne uskon elämään heijastuu esim. tulkintaan kuinka Pietarin uskon kävi hänen langetessaan kieltämään Jeesus. Vl asenne on että Pietari menetti uskonsa sen synnin takia. Minun käsitys on taas se, että Pietari sai anteeksi senkin synnin ja lankeemuksensa. Ainut synti jota ei saa anteeksi on Pyhän Hengen pilkka. Siitähän ei ollut kyse, koska tiedämme Pietarin kuolleen uskovana. Eli voi todeta, että vl käsitys väjäämättä johtaa lain alle jäämiseen. Jos uskovan pitää pelätä että usko menee joka kerta kun tulee tehtyä synti tai tulee lankeemus hän elää jatkuvassa ahdistuksessa, pelossa ja epävarmuudessa. Ei ole terve armo pohja kilvoitella.



Vapahtaja itse ilmoittaa, että joka hänet kieltää, käy näin:

8 Mutta minä sanon teille: jokainen joka minun tunnustaa ihmisten edessä, sen myös Ihmisen Poika on tunnustava Jumalan enkelien edessä:
9 Mutta joka minun kieltää ihmisten edessä, se pitää kiellettämän Jumalan enkelien edessä.


Pietari siis joutui pois Jumalan valtakunnasta, mutta sai kuitenkin parannuksen armon, ja on myöhemmässä vaiheessa jälleen uskomassa. Ennen uskonsa kieltämistä Pietarista näkyi vähän kasvamisen ja omiin voimiin luottamisen merkkejä, kun hän uhmakkaasti vakuutti, että vaikka kaikki muut pahenisi, niin ei hän. Mutta Jumala armossansa nöyryytti häntä ja laittoi hänet pienen paikalle.

Yksittäinen synti ei vie epäuskoon, mutta synnissä eläminen vähitellen vie uskon pois. Uskon voi menettää myös kieltämällä sen. Uskonelämää on tärkeetä hoitaa ja käydä sanankuulossa, jotta ei menettäisi uskoa. Vl:t eivät usko lankeamattomuuden oppiin, kuten kerroit että sinulla on tällainen käsitys. Eli uskovaisten käsitys on, että uskon voi menettää. Mutta sen voi myös saada takaisin, ja hyvin yksinkertaisesti, kun Jumala antaa synnintunnon, niin on mahdollisuus käydä jonkun uskovaisen tykö pyytämään armoevankeliumia ja saada kaikki anteeksi, ja päästä takaisin Jumalan valtakuntaan.

Tekisi mieli sanoa, että keskittykää nyt rakkaat ihmiset siihen, että meidät on pelastettu yksin Kristuksen työn tähden. Ei omien töiden tähden. Kaikki synnit on saatu ja saadaan anteeksi. Armahdetaan jo toisiamme ja käykäämme armolla syntiä vastaan.


9 Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Nepheg » 26 Loka 2007, 23:53

timoteus kirjoitti: Vl asenne on että Pietari menetti uskonsa sen synnin takia. Minun käsitys on taas se, että Pietari sai anteeksi senkin synnin ja lankeemuksensa.


Raamatunkin mukaan ihminen joka kieltää Jeesuksen, ei voi päästä taivaaseen. Pietari kielsi, mutta katui ja sai syntinsä anteeksi.

Katuvalle annetaan anteeksi, kuten Jeesus itse osoitti teoillaan ja esimerkeillään.
Jos Pietari olisi kuollut siinä tilassa, jossa hän kielsi Jumalan, niin olisi väärin väittää että sellainen ihminen voi pelastua.

Kun te luopuneet/eri hengellisyyksissä olevat täällä tuotte omia oppejanne, niin muistakaa Paavalin kirjoitusta:

6. Minä ihmettelen, että te niin pian annatte teitänne kääntää pois siitä, joka teitä Kristuksen armoon kutsunut on, toiseen evankeliumiin,
7. Joka ei muuta ole, vaan että muutamat eksyttävät teitä ja tahtovat Kristuksen evankeliumia toisin kääntää.
8. Mutta ehkä me taikka joku enkeli taivaasta saarnais teille toisin evankeliumia, kuin me olemme teille saarnanneet, se olkoon kirottu!
9. Niinkuin me ennen sanoimme, niin minä vielä sanon: jos joku teille toisin saarnaa evankeliumia, kuin te ottaneet olette, olkoon kirottu!


Itse en rohkenisi tulla teidän laillanne panettelemaan meitä väittämällä että elämme lain alla ym. eli opettamaan eri lailla ja kyseenalaistamaan uskoamme.

Uskon töistä alla.
Jaak 1:19
19. Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat.
20. Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on?
21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?
22. Näetkös, että usko on myös vaikuttanut hänen töissänsä, ja että usko on töissä täydelliseksi tullut?
23. Ja se Raamattu on täytetty, joka sanoo: Abraham uskoi Jumalan, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, ja hän kutsuttiin Jumalan ystäväksi.
24. Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
25. Niin myös portto Rahab, eikö hän töiden kautta vanhurskautetuksi nähty, koska hän korjasi ne vakoojat ja toista tietä heidät päästi ulos?
26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko on ilman töitä kuollut.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Nepheg » 27 Loka 2007, 00:07

christian kirjoitti:Vaan onpa perin harvassa tänäpäivänä Jeesuksen Veren Voiman julistajat.


Paavali kirjoitti Timoteukselle, joka oli myös seurakunnan opettaja. Opettaja sai hyvät ohjeet:

1. Niin minä siis todistan Jumalan ja Herran Jesuksen Kristuksen edessä, joka on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, hänen ilmestyksessänsä ja valtakunnassansa:
2. Saarnaa sanaa, pidä päälle sekä hyvällä että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella;
3. Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,
4. Ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.
5. Mutta valvo sinä kaikissa, kärsi ja kestä vaivoissa, tee evankeliumin saarnaajan työ ja toimita virkas täydellisesti.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja timoteus » 27 Loka 2007, 00:21

8 Mutta minä sanon teille: jokainen joka minun tunnustaa ihmisten edessä, sen myös Ihmisen Poika on tunnustava Jumalan enkelien edessä:
9 Mutta joka minun kieltää ihmisten edessä, se pitää kiellettämän Jumalan enkelien edessä.


Pietari siis joutui pois Jumalan valtakunnasta, mutta sai kuitenkin parannuksen armon, ja on myöhemmässä vaiheessa jälleen uskomassa.


Jeesus ei viitannut uskoviin puhuessaan niistä jotka kieltävät häntä. Hän viittasi epäuskoisiin yleensä. Tämä kai lienee selvää kun asiaan tarkemmin paneudumme. Raamatun todistaa, että mikään synti ei voi viedä aitoa uskoa. Saatikka, että Pietarista olisi tullut epäuskoinen yhden lankeemuksen takia.

8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. 9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun - 10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä. 11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin. 12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen. Joh.17

Uskovilla on taivaassa väkevä puolustaja. Hän varjelee ja paimentaa omiaan.

31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? 32. Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? 33. Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. 34. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. 35. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? 36. Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina." 37. Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. 38. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, 39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.Room.7


Yksittäinen synti ei vie epäuskoon, mutta synnissä eläminen vähitellen vie uskon pois. Uskon voi menettää myös kieltämällä sen.


Viittaan äskeisiin raamatun paikkoihin. Mikä voi tosiaan erottaa uskovaa Jumalasta? Kuka sen uskon ottaisi uskovalta pois? Ei ainakaan Jumala. Jumala joka on uskon antaja ja synnyttäjä on myös sen ylläpitäjä.

Eli uskovaisten käsitys on, että uskon voi menettää. Mutta sen voi myös saada takaisin, ja hyvin yksinkertaisesti, kun Jumala antaa synnintunnon, niin on mahdollisuus käydä jonkun uskovaisen tykö pyytämään armoevankeliumia ja saada kaikki anteeksi, ja päästä takaisin Jumalan valtakuntaan.


Tuo on varsin mielenkiintoista opetusta. Siinä on sellainen oletus että epäuskoinen ikään kuin tietäisi, että saa uskon takaisin kun käy jonkun luona pyytämässä syntejä anteeksi. Minusta tuollainen oppi johtaa siihen, että usko on palkinto joka taas johtaa siihen, että nöyryydestäkin tulee ihmisen oma teko.

Nepheg
Mitä tulee lain alla olemiseen, niin en tietenkään puhu yksilötasolla vaan yleisesti. Ei varmasti jokainen lestadiolainen ole lain alla mutta se vaara on olemassa kun ajattelee opetuksia. Jos teillä ei ole lakihenkisyyttä miksi reagoit sitten niin voimakkaasti? Itsekin olen joskus sortunut lakihenkisyyteen joten mihinkään ylpeyteen ei minullakaan ole varaa. Asia vain on niin merkittävä että sitä ei kannata jättää sikseen.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja weha » 27 Loka 2007, 00:32

timoteus, ei ole syytä kuitekaan täyttä puppua levittää. On monia kohtia Raamatussa, kuinka oikea elävä usko, voidaan menettää.

Luuk.8:13. "Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat".

1.Tim.4:1. "Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja"

2.Tim.4:10. "Sillä Demas antoi minun ylön ja halasi tätä maailmaa..."
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja nuusku » 27 Loka 2007, 00:36

Päätin epäröiden ja heikkoudessani lukita aiheen, ja antaa Timoteukselle mahdollisuuden rauhoittua pieneksi hetkeksi. Mahdollisesti saamme viisaan Taavetin taas lähipäivinä tekemään kestäviä ratkaisuja, nyt huomasin että minulla on moderointi-oikeudet, ja tulin tehneeksi tällaisen toimenpiteen. Varmaankin minua sitten ojennetaan ja nuhdellaan tarvittaessa, mikäli ratkaisu ei ollut oikea. Ajattelin, että voisi olla aiheellista puolin ja toisin rauhoittua hetkeksi tämän otsikon tiimoilta, ja keskustella vaikkapa sillä välin jostain muusta. Totean tämän myös itselleni.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Loka 2007, 22:07

Tuskin olisin lukittuun aiheeseen mitään vastannut aihetta avaamatta, mutta nuuskun viittaus viisaaseen Taavettiin sai epäilevän hymyn nousemaan huulilleni. En nyt järin viisaaksi itseäni tunne, päinvastoin hyvinkin tyhmäksi. Yritän kyllä aktiivisesti miettiä, miten tässä jatkossa tulisi menetellä, mutta itse en osaa sitä ratkaista, vaan tarvitsen viisaiden uskovaisten neuvoja, mutta tarvitsen vielä enemmän sen viisaan Jumalan Hengen neuvoja, joita uskon toistenkin uskovaisten tarvitsevan.

En ole nuuskun ratkaisua ja sen perusteita ehtinyt tarkemmin tutkimaan, toteanpahan vain, että jokaisella moderaattorilla on itsenäinen päätösvalta siinä tilanteessa, joka eteen tulee. Jatkosta voimme neuvotella joukolla myöhemmin, mutta palstan pysyminen rauhallisena uskovaisten keskustelupaikkana, edellyttää joskus hyvinkin nopeita ratkaisuja. Siinä valossa nuusku on menetellyt aivan oikein.

Olen minäkin joskus lukinnut keskustelu, vaikka vain yön ajaksi, mutta tarkemmin mietittyäni avannut sen taas aamulla. Katsotaan ja tuumitaan myöhemmin, mitä tämän aiheen kanssa on tarpeen menetellä. Sen verran kuitenkin totean, ettei ole mitään mieltä antaa timoteuksen kaltaisille hämmentelijöille kovin suurta sanan valtaa tässä foorumissa. Sanan vapaus ei merkitse sitä, että jokaisen on saatava joka paikassa tuoda kantansa julki, vaan kyllä myös internet palstojen ylläpitäjillä on oikeus rajoittaa palstan keskustelua ja sillä kerrottavia mielipiteitä. Aivan samoin on kirjallisten tuotteiden kustantajilla lupa ratkaista, mitä he julkaisevat. Jos joku ei tyydy kustantajan tai ylläpitäjien ratkaisuihin, heillä on mahdollisuus etsiä muuta kautta kanavat sanottavilleen. Mielipiteen ja sanan vapaus on sillä tavalla taattua.
Tiedän tähän vain yhden poikkeuksen. Jos julkisesti loukataan jotakin henkilöä nimeltä mainiten, hänellä on oikeus vaatia vastineen julkaisemista ja tarvittaessa anteeksi pyyntöä yhtä julkisesti. Tämän kaltaisia en kuitenkaan ole tällä palstalla havainnut. Jos niitä on jossakin, tuokoon kantaja näkyviin kanteensa kohteen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 29 Loka 2007, 00:18

timoteus kirjoitti:9 Mutta joka minun kieltää ihmisten edessä, se pitää kiellettämän Jumalan enkelien edessä.

timoteus kirjoitti:Raamatun todistaa, että mikään synti ei voi viedä aitoa uskoa. Saatikka, että Pietarista olisi tullut epäuskoinen yhden lankeemuksen takia.


Puhe oli varmasti epäuskoisista, mutta uskovat siis saavat kieltää Jeesuksen aivan vapaasti ihmisten (maailman) edessä mielestäsi?
Jos kuolema korjaa, niin mielestäsi tämä synti katsotaan täysin mitättömäksi?
Olisit ollut apostoleille kertomassa tuon, niin eivät olisi kärsineet väkivaltaisia kuolemia uskonsa tähden. ;)

timoteus kirjoitti:Yksittäinen synti ei vie epäuskoon, mutta synnissä eläminen vähitellen vie uskon pois. Uskon voi menettää myös kieltämällä sen.


Tuossa olen samaa mieltä. Pakko lisätä että mielestäni Jumalan Pojan kieltäminen on luopumista uskosta. Siinähän selvästi kielletään Kristuksen olemassa olo.

timoteus kirjoitti:Viittaan äskeisiin raamatun paikkoihin. Mikä voi tosiaan erottaa uskovaa Jumalasta? Kuka sen uskon ottaisi uskovalta pois? Ei ainakaan Jumala. Jumala joka on uskon antaja ja synnyttäjä on myös sen ylläpitäjä.


Synti erottaa ihmisen Jumalasta. Siksi Jeesus tuli lunastamaan syntimme.
Hän antoi seurakunnalleen tänne maan päälle taivaan avaimet ja synninpäästöstä saamme iloita joka päivä.

Lakihan loppuu tänne Jumalan valtakuntaan ja Timoteus erilaisine listoineen ja juttuineen olisi sitä lakia mielellään meille tuomassa. :wink:

Raamattukin sen todistaa, että Jumalan lapsia ei maailma ymmärrä.
Se näkyy siinäkin, kun kaikki muut uskot, vaikka uskovat erilailla keskenään, kuin yhtenä rintamana ovat hyökkäämässä uskovien päälle.
Mielestäni tämäkin on jo vahva todistus että saan olla Jeesuksen Kristuksen omassa laumassa.

Pitäisi oikeastaan kiittää teitä siitä, että oivalsin juuri äsken kuinka ilo ja juhla onkaan lopulta kun saamme kärsiä pilkkaa Hänen takiaan. 8)
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Nepheg » 30 Loka 2007, 22:27

Löytyi Luukkaan evankeliumista kohta.
Aukeneeko Timoteuksellekin jo?

8. Mutta minä sanon teille: jokainen joka minun tunnustaa ihmisten edessä, sen myös Ihmisen Poika on tunnustava Jumalan enkelien edessä:
9. Mutta joka minun kieltää ihmisten edessä, se pitää kiellettämän Jumalan enkelien edessä.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Loka 2007, 23:18

Niinhän tuntuvat tekevän tämänkin päivän fariseukset, kuin Jeesus Maarimin lainaamassa kohdassa kertoo. Kun joku ihminen saa parannuksen armon, erityisesti väärästä hengellisyydestä, eli siitä paljon mainostetusta farisealaisuudesta, on kohta monen kirjava joukko sitä Jumalan kylvöä hänen sydämestään pois kitkemässä. Kun sitten käy jonkun kohdalla niin, että Jumalan Pojan vanhurskaus onnistutaan kitkemään, niin sitäkin suuremmalla kiljumisella ovat siitä riemuitsemassa. Että nähty on, eivät mene itse sisälle, mutta eivät sallisi muidenkaan mennä.

Niille Jeesuksen ajan fariseuksille Jeesus itse myös sanoi aikanaan, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne, mutta te ette sitä näe, sillä se on teille tuntematon kuin puhaltava tuuli. Humina kuuluu ja liikettäkin näkyy, mutta huminan aiheuttajaa ei luonnon silmillä nähdä, mutta Pyhän Hengen valaisemilla silmillä se näkyykin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron