Kuunteliko kukaan?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja blastus » 02 Marras 2007, 15:36

O.M kirjoitti:Siinä on kyse vain varotoimenpiteestä. Mistä muuten tiedät, etten minä feikkaa?

Feikkasipa kirjoittaja tai ei, jokainen kirjoitettu teksti kertoo jotain kirjoittajastaan. Nimimerkillä tai niiden lukumäärällä ei ole väliä. Jos selviää, että yksi käyttää useita nimimerkkejä ja esim. keskustelee itsensä kanssa, tarve tehdää niin kertoo sekin paljon tuosta keskustelijasta. Ensisijaisesti tärkeintä on siis se, mitä sanotaan, ei se, kuka sanoo. Olen sitä mieltä, että avointa ihmistä on vaikeinta satuttaa eikä rehellisellä ole mitään menetettävää.

Terve epäluulo on luonnollisestikin ihan hyvä asia, mutta johtaa helposti myös siihen, että epäillään lähtökohtaisesti kaikkea ja kaikkia silloinkin kun siihen ei olisi tarvetta. Tämän huomaan ainakin itsessäni, tälläkin palstalla olen siihen sortunut. Yritän siksi oppia olemaan tekemättä johtopäätöksiä.

Taavetti kirjoitti:Totta kai molemmissa ryhmissä on erilaisilla lahjoilla varustettuja, mutta julkisesti saarnaajista voimme olla tietoisia, mistä heidän sanomansa on peräisin.

Totta. Sen, mitä sanotaan, luotettavuutta pitääkin punnita. Ihmisten luokittelu taas on eri asia.

Jaak. 2:3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
blastus
 

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Marras 2007, 15:42

Ankka kirjoitti:Minusta työki lajittelette.


Myönnän, mutta onko täällä lajiteltu ja arvosteltu kristillisyyden puhujia?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Marras 2007, 15:59

Ankka kirjoitti:Taavetti:

Tarkotitko mua tuolla kommentilla? Mä en ainakaan osaa sanoo, ketä on metäs ja ketä sen laidal, mut sen verran osaan sanoo, et joillakin papeilla tai puhujilla on eri kanta esim hoitokokouksiin.
!


Oletko aivan varma siitä, että on kovinkaan suurta eroa käsityksissä hoitokokouksista?

Minusta työki lajittelette. Minä ainaki oon suanunna 'mätä kala' -epäilyn monta kertaa. Kuten myös 'seitsemän seurakuntaoppi' -epäilyn. Ja 'vaappuja' -epäilyn myöski. Sitäpaitti Ooäm; se ei haittaa mua ollenkaan, saatte tunkkasta mut mihin lokeroon lystätte. Mä eppäilen itte kaikkein eniten omaa uskoani


En maininnut ketään nimeltä, en edes nimimerkiltä. Jos joku sana sattui tuntoon kelle tahansa, toivottavasti se sattui parantavalla tavalla. Muuta tarkoitusta ei ole, eikä muuta toivomusta tässäkään asiassa.

Sitten vielä yksi asia, minkä tahansa puhujan, tai muunkin ihmisen nostaminen jalustalle, muita paremmaksi, on kovin usein kantanut huonoa hedelmää. Kaikkein parasta olisi, että myönnettäisiin rehellisesti, että he kaikki tekevät työtä erilaisilla lahjoilla Jumalan valtakunnassa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja vl2003 » 03 Marras 2007, 01:11

nuusku kirjoitti:Ilmeisesti näyttää siltä, että nettipalstojen kautta voi vaikuttaa jopa valtakunnalliseen mediaan, niin että marginaalisen asian saa näyttämään valtaisalta ja laajalle levinneeltä.


Osuitpa naulan kantaan!

Taannoisessa Päivämiehessäkin oli mielestäni "menty lankaan", kun pääkirjoitussivulla puolustauduttiin näitä "syytöksiä" vastaan. Ajattelin silloin kirjoittaa aiheesta tälle palstalle, keskustelijoiden määrää suhteuttaen, ja ehkä suomi24:llekin, mutta muun elämän kiireet sitten ajoivat ohitse.

Yksi mielenkiintoinen tieto vielä: aloitin joitakin aikoja sitten Suomi 24:lle ketjun otsikolla "Reinikainen oikean laidan synneistä". Kun ketju oli ollut esille kuukauden, oli siihen kertynyt muistaakseni noin 700 lukukertaa. Kertoisiko se jotakin näiden keskustelujen lukijamääristä.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Marras 2007, 02:40

Onko 700 lukukertaa kuukaudessa paljon vai vähän? Jos yksi utelias ja joutilas ihminen katsoo keskustelua vaikka 10 kertaa päivässä, ja tekee sen joka päivä, niin 10 päivässä hän lisää katsottuja kertona sadalla. Neljässä viikossa siis neljällä sadalla. Riittäisi sillä vauhdilla kolme ihmistä mainitun katsoja määrän tekijöiksi.
En tiedä varmaksi, miten Suomi24 laskuri toimii, mutta ainakin tällä palstalla, kun teen uuden avauksen ja lähettämisen jälkeen luen sen uudelleen. Kun sen jälkeen katson lukukertojan määrää, niin niitä on kaksi, siis kaksi lukukertaa, vaikka siitä avauksesta tuskin muut tietävät, kuin minä. Miten käy sitten jatkossa?
Tälllä palstalla viestit luetaan aina yhtenä pötkönä, sama lukumahdollisuus on myös Suomi24 viestien kohdalla. Tavallisesti minä kuitenkin luen niitä viestejä ruutu kerrallaan, jolloin saan otsikon ja kirjoittajan perusteella valita, mitkä viestit luen. Silloin joudun ilmeisesti jokaisen ruudun avauksen vuoksi kulkemaan laskurin tarkkailupisteen ohi ja lukukerrat lisääntyvät samaa vauhtia.
Tämä nyt oli sellaista hedelmätöntä pohdiskelua, pohdiskekua kuitenkin. Ehkä tästäkin voimme hiukan päätellä, mihin merkitysryhmään tällaiset keskustelut ja niiden seuraajien lukumäärät voi asettaa. Kuten jo alussa mainitsin, en tiedä, miten missäkin foorumissa on laskurin tarkkailupiste sijoitettu. Muistan josksus takavuosina lukeneeni, että ainakin suomi24 sivuilla voi vedättää katsoja lukuja tahallisesti. Onpa sikäläinen ylläpitokin kiinnittänyt siihen huomionsa ja estänyt pahimpien vedättäjien pääsyn keskusteluihin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Marras 2007, 23:22

vl2003 kirjoitti:Taannoisessa Päivämiehessäkin oli mielestäni "menty lankaan", kun pääkirjoitussivulla puolustauduttiin näitä "syytöksiä" vastaan.


Minulle tuli mieleen ihan sama asia. Toisaalta, eipä siitä kirjoituksesta haittaakaan ollut. Mielestäni on ihan hyvä avoimesti tuoda esille, miten ko. lehteä toimitetaan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja vl2003 » 04 Marras 2007, 02:08

Samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa.

Olin itse nimenomaan yllättynyt lukukertojen vähäisyydestä.

Luullakseni suomi24:ssä keskustelun ensimmäisen viestin laskuri hypähtää aina kun kyseinen keskustelu avataan, myös siihen ilmestyneiden uusien viestien lukemiseksi. Avaavan viestin laskurin kasvamista ei voi estää millään, jos haluaa kyseistä keskustelua lukea. Näin esimerkiksi 700 aloitusviestin lukukertaa voi tarkoittaa ehkä sataa tai kahta sataa eri lukijaa, tuskin ainakaan yli kolmea sataa. Näistä osa on käynyt lukemassa uusia viestejä sitä mukaa kun niitä on ilmaantunut ja osalle on riittänyt aloitusviestin lukeminen kerran.

Viestiketjujen "keskellä" olevien viestin laskureilla s24:ssä lienee vähemmän merkitystä, koska ne eivät kasva, kun koko viestisarjaa katsotaan yhdessä näkymässä. Itse avaan yksittäisen viestin keskeltä ketjua lähinnä silloin, kun ketju on pitkä ja vähän vanhempi: silloin lukemattomat ja uusimmat viestit näkyvät tummina. Silti on mielenkiintoista havaita, että omia viestejäni, jotka olen kirjoittanut joihinkin vanhempiin viestiketjuihin, on luettu todella vähän.

Ei näillä pohdinnoilla olekaan muuta väliä, kuin että ainakin itseäni kiinnostaa se, mikä on totuus internet-keskusteluiden merkityksestä. Minulle on muodostunut käsitys, että nämä internetin kuohumiset ovat irrallinen asia, eikä näillä ole laajaa vastinetta siioneissa. Minua surettaa internetin loanheitto siksi, että keskustelisin mielelläni kaikenlaisista asioista, mutta se ei mielestäni nykyisessä keskusteluilmapiirissä internetissä ole mahdollista. Vielä vuosilta 2003-2004 muistan hyviä, voimakkaasti kantaaottaviakin keskusteluita, joissa uskovaisellekin jäi hyvä mieli, mutta sellaiset tuntuvat nyt loppuneen yleisiltä palstoilta.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja Jaakko » 05 Marras 2007, 15:47

O.M kirjoitti:
vl2003 kirjoitti:Taannoisessa Päivämiehessäkin oli mielestäni "menty lankaan", kun pääkirjoitussivulla puolustauduttiin näitä "syytöksiä" vastaan.


Minulle tuli mieleen ihan sama asia. Toisaalta, eipä siitä kirjoituksesta haittaakaan ollut. Mielestäni on ihan hyvä avoimesti tuoda esille, miten ko. lehteä toimitetaan.


Itselleni tulee mieleen, että ei ole väliä, esittääkö "syytöksiä" yksi tai miljoona. Jo yksikin eksytys tuo mukanaan suuren murheen. Ihmisinä me vain kylvämme ja kastelemme ja ilman syytöksiäkin nostetaan joitakin asioita esiin. Eikö se ole Jumalan kätkettyä viisautta ja armohoivaa?
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron