Nyökyttelijän leima

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Nyökyttelijän leima

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Marras 2007, 11:40

Muistan varhaisesta lapsuudestani, miten eräät vanhat uskovaiset nyökyttelivät seuroissa puhetta kuunnellessaan. Saarnan edetessä he tavan takaa vahvistivat kuulemaansa, sanoivat puoliääneen: Näin on, Aivan oikein, Aamenta vastaa tai joitakin muita huomautuksia. Sellainen seurameno oli kahteen suuntaan kulkevaa viestintää, jota oli tavallaan ilo nuoren pojan seurata.
Sellainen nyökyttely ja puhujan saarnan vahvistelu on jäänyt pois, nykyään puheita kuunnellaan hiljaisen vakavina ja arvokkaan näköisinä istuen. Onpa joskus saanut eteensä mielipiteen, että yhteistä mielipidettä etsivä keskustelu ja edellisten sanojen vahvistaminen olisi jotenkin pahasta. Erikoisesti sellaisen moitteen olen havainnut kohdistuvan palstamme perinteisiä keskusteluja kohtaan, ikään kuin täällä vallitsisi joku ahdistava nyökyttelyn ilmapiiri.

No ahdistaa ketä ahdistaa, mutta minä olen toista mieltä. Nyökyttelijän leiman otsassa, kun keskustellaan uskomisen asiasta, ei pitäisi olla huono,vaan hyvä merkki. Kristuksen oppi ja rakkaus neuvoo meitä etsimään yksimielisyyttä. Se on vihollisen työtä, joka pyrkii tuomaan ristiriitoja uskovaisten välille.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja lukkari » 04 Marras 2007, 12:28

Mistä me saataisiin sellainen hymiö joka nyökyttelee. Laittaisin niitä tähän muutaman kappaleen.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Nepheg » 04 Marras 2007, 23:57

Nyökyttely tarkoittaa myös, että kuuntelija kuuntelee puhujaa.
Voisin kuvitella että ilman elettäkään istuva voi ajatella aivan muita asioita.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Jaakko » 05 Marras 2007, 16:34

lukkari kirjoitti:Mistä me saataisiin sellainen hymiö joka nyökyttelee. Laittaisin niitä tähän muutaman kappaleen.


Älkää veljet hommatko. Minulla olisi jo niskavika, kun nyökyttelyä olisi niin paljon. :wink:
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

Kilpaurheilun rahoittaminen

ViestiKirjoittaja Viiru » 06 Elo 2010, 21:13

Joku kysyi tästä asiasta mitä kokemuksia muilla on siitä että myös uskovaisten yritykset tukevat urheilukisoja ja urheiluseuroja. Myöntävät varoja niille. Lukkari kirjoitti ettei siihen vastata nyt koska se on käsitelty aikaisemmin. En löytänyt kys. ketjua. Voisitko sinä Lukkari tai joku muu linkittää keskustelun jossa tämä on jo käsitelty.
Viiru
tutustunut
 
Viestit: 46
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 11:52

ViestiKirjoittaja nuusku » 07 Elo 2010, 04:32

Ei ole tarpeellista tällä tavoin ruotia toisten tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Itse en ole rahoittanut kilpaurheilua, ja tietojeni mukaan toisetkaan palstan käyttäjät eivät kuulu sen aktiivisiin rahoittajiin. Koska en myös kuulu sen aktiivisiin seuraajiin, en ole tietoinen, ketkä sponsoroivat, kuinka sponsoroivat, miksi sponsoroivat ja missä mittakaavassa sponsoroivat, ja ilman näitä tietoja ei asiaan voi mielestäni sanoa sen enempää kuin että jaa-jaa.

Eräs huomion arvoinen seikka, liittyi se sitten tähän tai ei, on se, että suuremmissa yrityksissä harvemmin yksi ihminen pyörittää rattaita, vaan eri tyyppiset toiminnan alueet, kuten markkinointitehtävät, on delegoitu omille osastoilleen. Eri osastoille on omat toimintavaltuutensa ja vastuualueensa, ja voisi kuvitella, että esimerkiksi toimitusjohtaja tai pääomistaja harvemmin kykenee tai edes voi jokaisen asian tai päätöksen järjestelyissä olla mukana niitä suunnittelemassa.

Usein on niin, että voidakseen olla jotakin mieltä jostakin yksittäisestä tapauksesta, on tiedettävä riittävän hyvin erilaisia taustatekijöitä, jotka saattavat jo sellaisenaan antaa selityksen johonkin toimintoon. Myös markkinointialan kokemus voi olla eduksi asian hahmottamisessa, mutta käsittääkseni foorumillamme ei ole kovin paljon markkinointialan edustajia. Liian vähäisten tietojen tapauksessa voi tavattoman helposti tutkimatta hutkia väärin.

Mikäli olet huolestunut tai mieleltäsi jäänyt kiinni mainitsemiesi yritysten tilanteeseen, niin tämä palsta on heikohko foorumi päästä välittämään sitä sinun viestiä eteenpäin asian osaisille, vaan ehkä saisit vastauksia kysymyksiisi jostakin likempää kyseisiä yrityksiä. Itselläni ei ole nykyään aikaa kovin paljon ruotia sadantuhannen uskovaisen tai heidän yrityksiensä tekemisiä tai tekemättä jättämisiä, koska itsessäkin riittää ruotimista riittävästi.

Uskomme perustana on Herran Jeesuksen verinen voitto Golgatalla, minkä johdosta hän saattoi tänne perustaa elävän seurakuntansa, jonka kihlasi Pyhällä Hengellään omakseen, ja antoi sille sovituksen viran. Elävässä seurakunnassa saarnataan Jumalan sanaa siihen mitään lisäämättä tai siitä pois ottamatta, ja parannusta ja syntien anteeksi antamista yli kaiken maakunnan siihen asti, kunnes Herra Jeesus tulee noutamaan omansa kotiin. Toivomme on, että kaikki jaksaisivat kilvoitella loppuun asti ja eksyneet palautuisivat eksymyksestään, ja että lopulta saisimme kaikki yhdessä herkutella niissä ilojuhlissa, jotka Siionin Veriylkä meille kattanut on.

14 Mutta me neuvomme teitä, rakkaat veljet: neuvokaat tavattomia, lohduttakaat heikkomielisiä, holhokaat heikkoja, olkaat kärsiväiset jokaisen kanssa,
15 Katsokaat, ettei joku pahaa pahalla kosta, vaan noudattakaat hyvää, sekä keskenänne, että jokaista kohtaan.
16 Olkaat aina iloiset.
17 Rukoilkaat lakkaamatta.
18 Kiittäkäät kaikkein edestä; sillä se on Jumalan tahto teistä Kristuksessa Jesuksessa.
19 Älkäät henkeä sammuttako.
20 Älkäät prophetiaa katsoko ylön.
21 Koetelkaat kaikki, ja pitäkäät se mikä hyvä on.
22 Välttäkäät kaikkea, mikä pahaksi näkyy.
23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teitä kokonansa, että koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne meidän Herran Jesuksen Kristuksen tulemisessa nuhteetoinna pidettäisiin.
24 Hän on uskollinen, joka teitä kutsunut on ja sen myös täyttää. (1. Tess. 5:14-24)

7 Mutta nyt kaikkein loppu lähestyy. Niin olkaat siis raittiit ja valppaat rukoilemaan.
8 Mutta ennen kaikkia pitäkäät keskenänne palava rakkaus; sillä rakkaus peittää paljon rikoksia. (1. Piet. 4:7-8)

25 Kuitenkin se, mikä teillä on, pitäkäät siihenasti kuin minä tulen,
26 Ja joka voittaa ja minun tekoni hamaan loppuun asti pitää, sille minä annan voiman pakanain ylitse,
27 Ja hänen pitää heitä rautaisella vitsalla hallitseman ja niinkuin savenvalajan astioita heitä särkemän, niinkuin minäkin Isältäni sain;
28 Ja annan hänelle kointähden.
29 Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. (Ilm. 2:25-29)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Elo 2010, 11:23

Yhdyn nuuskun kirjoitukseen. Samalla kerron, ettei ole mielekästä jatkaa keskuste4lua foorumilla, mutta jos jotakin kiinnostaa keskustella, ottakoon asian esille omalla paikkakunnallaan joko Rauhanyhdistyksessä tai niiden yrittäjien kanssa.

En halua tästä uutta väittelyn aihetta tänne ja siksi laitan lukon keskustelulle heti alkuunsa. Neuvon tässäkin haku toiminnon käyttämiseen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

maallista?

ViestiKirjoittaja nurkkakasa » 17 Marras 2010, 13:07

Hei,
Mielenkiinnolla olen lukenut palstaanne, ja ihailen voimakasta uskoanne johonkin asiaan. Ja verbaalisesti olette lahjakkaita sitä tulkitsemaan.

Minua onkin näin ei uskovana askarruttanut eräs asia jo pitkään;

Olen pannut merkille että useimmat vl:t ovat todella ahkeria työtekijöitä, onhan se toki oppien mukaista ilmeisesti.

Ja monelle siitä (ja kunnianhimonko?) syystä kertyy mammonaa aikas paljon.
Kulkupelit ovat myös senmukaiset,eli on paremman luokan ajoneuvot.
Ja kokemukseni mukaan niillä ei kaihdeta kerskua.
Yksi hyvä ja mieleenpainuva kommentti oli päiväkodin parkkipaikalla, "täällähän on kalliita autoja, näkee että on hyvä paikka!"

Ja sitten jos sitä rahaa on ylimääräistä, autetaanko sillä apua tarvitsijoita?
Eli sallitaanko yhteisössänne avustukset, vai jääkö avustukset pelkästään "lähipiiriin"?

Olenko kade vai enkö ymmärrä? en tiedä....
nurkkakasa
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Marras 2010, 21:19

Kateudestasi ja ymmärryksestäsi en tiedä, sen sijaan tiedoissasi vaikuttaa olevan aukkoja. Mistä ne aukot johtunevat, sitä en tiedä enkä ole siitä kiinnostunutkaan. Sen sijaan voisin jotakin kertoa muista auttamisistamme ja periaatteista niiden kanssa, koska voi olla muitakin samoista tiedoista kiinnostuneita tietämättömiä. En tietenkään voi paljoa kertoa muiden, kuin omalta osaltani, sillä jokainen lopulta ratkaisee itse sen, mihin pystyy tai haluaa avustuksia jakaa.

Se on tietysti tärkeintä, että uskonveljet ja -sisaret, sekä oma yhteisömme on tärkeimmät. Niin neuvoi apostolikin aikanaan. Kovin moniin kohteisiin sen lisäksi ei ainakaan minulla ole mahdollisuuksia, siksi arvioin muita niiden merkityksen katsoen. Siinä mielessä olen jäsenenä ainakin Punaisen Ristin toiminnassa, ainakin jäsenmaksun maksan ja arpoja olen ostanut. Nuorempana toimin muutaman vuoden aikana nälkäpäiväkerääjänä ja ensiapuryhmässä.

Sairauteeni liittyvässä yhdistyksessä olen jäsenenä, toimintaan osallistuminen on kuitenkin 70 kilometrin matkalla hankalaa. Jäsenmaksun ja arpoja olen sieltäkin ostanut, myös muutamiin keräyksiin olen osallistunut. Joinakin vuosina nuorempana olen keväisin kierrättänyt yhteisvastuulistaa. Nämä nyt vain esimerkkeinä, toivottavasti riittävät?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron