Jos/kun pääsisin sisälle VL-elämään...

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kertokaas mulle vastaus tähän.

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 24 Huhti 2007, 00:10

Miksi VL:t eivät tue kristillisdemokraatteja?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 24 Huhti 2007, 08:54

Koko liuta VL:iä äänestivät hyvällä omallatunnolla Sauli Niinistöä, joka mm. kannattaa homojen adoptiota ja kirkkohäitä sekä alkoholin myyntiä maitokaupoissa... Eli suo siellä, vetelä täällä.

En ota kantaa ketä VL-uskovaisten pitäisi äänestää, mutta ainakin Tampereen seudulla heillä oli muutama hyvä ehdokas, joukossa myös VL-edustaja.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Jaakko » 24 Huhti 2007, 09:42

Täysin omana mielipiteenäni voisin sanoa, että en äänestäisi mitään puoluetta, jos katselisin asiaa vain siltä pohjin, miten oma arvomaailmani ilmenee puolueissa.

Kyllä maailma on maailma ja politiikka on politiikkaa. Ei uskonnonharjoittamista, vaikka esim.uskovaisen usko näkyy kyllä myös hänen omassa toiminnassaan, puheissaan jne., kun harjoittaa/tekee politiikkaa kunnanvaltuutettuna, kansanedustajana, jne ja tavallisena rivikansalaisena.

Kristillisdemokraatit nostavat jo nimessään itselleni selkeästi mielikuvan, joka haluaa kertoa jotain puolueen elämänkatsomuksesta/tietynlaisesta sisällöstä. Itse puolueesta en juuri tiedä mitään. Tietämättömyyteni perusteella voisin siis äänestää heitä, jos tuntisin heidän joukostaan ihmisen, joka edustaa paljolti samaa arvomaailmaa kuin itse. Edellä esille tulleet seikat (ELIHUn kertomana) ovat kuitenkin antamassa tienviittoja suhteelleni esim.kristillisdemokraatteihin. Todennäköisesti en siis koskaan äänestä kyseistä puoluetta, jos tuollaiset ilmiöt saavat elää heidän puolueessaan.

Tämän päivän politiikka ja poliittinen kenttä on muutoinkin hyvin erilainen, luonnollisestikin, kuin sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Tällainen on oma mielikuvani sen vähäisen historiatiedon keruun ja nykypolitiikan seuraamisen jälkeen.


Kyllä nämä ns.rajan vedot tulevat aivan "luonnostaan" meidän jokaisen kohdalla, kun tärkeimpänä asiana elämässä on uskomisen kallis lahja. Ja siksi en itse lähtisi ollenkaan sille linjalle, jossa kaivamalla kaivetaan eri puolueista sellaisia asioita, joilla voisi tyrmätä kaikki muut asiat.

Ja todellakin: politiikkaa ja uskoa ei tule sekoittaa keskenään.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

Re: Kertokaas mullr vastaus tähän.

ViestiKirjoittaja O.M » 24 Huhti 2007, 11:06

Minulla on vaalikoneissa ollut vaaleista toiseen 10 parhaiten näkemyksiäni vastaavan joukossa 3-4 kristillisdemokraattia. Niin ajatellen voisin periaatteessa äänestää heitä. Olisin myös henkilökohtaisesti ottanut mieluummin kd:t hallituksen apupuolueeksi vihreiden sijaan.

Mutta, mutta. Kd:t ajavat kyllä usein ihan oikeita asioita, mutta politiikan tekemisen tapa on vl-näkökulmasta vieras. Juuri ne Jeesus-mielenosoitukset tms. - ei kiitos!

Euroopassa kd:t ovat merkittävä puolue ainakin Saksassa, jossa puolue voi saavuttaa joskus jopa 40 %:n kannatuksen. Jos Suomen kd:t jatkaa kehittymistään eurooppalaisten sisarpuolueidensa suuntaan, voisin henkilökohtaisesti harkita kantaani puoluetta kohtaan uudelleen. Periaatteessa näet kannatan useita Raamatusta(kin) nousevia moraalisia ja käytännön elämää helpottavia asioita, joista nimenomaan kd:t pitävät tiukimmin kiinni, esim.
- alkoholiveron korotus ja aineen saatavuuden rajoittaminen
- abortin vastustus
- samaa sukupuolta olevien parien hedelmöityshoitojen ja adoptioiden vastustaminen.
Myös keskustassa ja kokoomuksessa on oikeita näkemyksiä noiden asioiden suhteen, mutta kannat jakaantuvat, kun taas kd:t on melko yksimielinen noissa asioissa.

Kd:ien politiikassa näkyy selvästi, että sen kannattajakunta on paljolti vapaista suunnista. Kaksi viimeisintä puheenjohtajaa ovat kuitenkin edustaneet maltillisempaa suuntaa puolueessa. Heidän vakaumuksensa laatua en tosin tiedä, vaan arvioni perustuvat niihin mielikuviin, joita minulle on tiedotusvälineistä politiikkaa seuraamalla muodostunut.

Esim. vapaiden suuntien kannattajien avoimessa, vähän tekopirteässä ja vähän tekoystävällisenkin oloisessa uskonsa esiin tuomisessa on jotain todella ärsyttävää. Siinä on kovin inhimillinen maku. Ei sillä, että tässä olisin itse mitenkään onnistunut uskoni esiintuoja, pikemminkin päinvastoin.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 25 Huhti 2007, 00:36

joo, VL:ien pitää perustaa oma puolue! Ei tästä Suomen menosta muuten mitään tule.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Jaakko » 25 Huhti 2007, 07:58

pikkupoika kirjoitti:joo, VL:ien pitää perustaa oma puolue! Ei tästä Suomen menosta muuten mitään tule.


Ei kyllä houkuttele ajatus alkuunkaan. Muutenkin taitaisi vain ajatukseksi jäädä, sillä ajan myötä puolue kuin puolue muuttuu ja separoituu.

Suurin pointti on kuitenkin se, joka on jo tullut esiin: politiikka ja usko sekoittuisivat, vaikka halu olisikin ajatella asia parhain päin. Näin itse ainakin koen.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 25 Huhti 2007, 15:12

pikkupoika kirjoitti:joo, VL:ien pitää perustaa oma puolue! Ei tästä Suomen menosta muuten mitään tule.


Noissa puoluehommissa on syytä pitää mielessä, että olemme maailmassa, mutta emme maailmasta. Ei pidä sotkea maallista ja hengellistä regimenttiä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hynde » 27 Huhti 2007, 19:37

Jos EU ta vastustetaan sillä perusteella että se on ilmestyskirjan peto. Niin empä sellaisiin 'profetioihin' lähtisi.

O.M kirjoitus oli hyvä-.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Onko muut ihmiset VL:lille jotain vihollisia?

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 27 Touko 2007, 18:09

Ku tuntus että VL:t ei paljoa muiden kans oo tekemisissä paitsi lähisukulaisten ja toisten VL:ien.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Touko 2007, 21:30

Olemmehan tekemisissä muidenkin kanssa, esimerkiksi työelämässä, politiikassa, kirkon ja monissa muissa yhteiskunnallisissa tehtävissä, ( jotka tosin enimmäkseen sisältyvät kahteen ensin mainittuun aiheeseen. Olemme mukana monissa harrastuksissa, jos ne harrastukset tai niiden toteutus ei sodi uskoamme vastaan. Minulla on jopa muutamia uskomme ulkopuolisia ystäviä. Kartamme uskomme ulkopuolisia vain, jos ne yhteiset tilanteet altistavat meidät uskon kiusausten tai sen menettäjän paikalle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 16 Kesä 2007, 01:08

Olenpa typerä.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Kesä 2007, 01:37

pikkupoika kirjoitti:Olenpa typerä.


Et ole typerä, vaan tiedon haluinen. Kysyt asiallisesti asioita, joiden vastausta et tiedä, asiallisiin kysymyksiin on ilo vastata.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Elena » 16 Kesä 2007, 20:49

Eivät muut ole meille vihollisia. :)

Itse olin juuri viisi päivää pelkästään tuntemattomien ei-vl:ien kanssa. Ja hyvin sujui. Vaihdoimme lopuksi puhelinnumeroita ja pyrimme pitämään jatkossakin yhteyttä.

Lisäksi soitin juuri äsken toiselle kahdesta läheisimmästä ystävästäni. Hän, tämä henkilö jolle soitin, entinen luokkakaverini, ei-vl ja erittäin mukava ihminen. Juttelimme ainakin 20 minuuttia.

Minulla on mielestäni paljon (ainakin 15, riippuen siitä miten lasketaan) ei-vl-kavereita. He ovat olleet fiksuja ja kunnioittaneet uskoani, ja olen kertonut siitä heille jos on tullut tilanne jossa jokin käytöksessäni ihmetyttää heitä, tai jos he ovat halunneet tietää jotain uskostani.

Minusta on tosi kiva, kun on molempia kavereina, ei-vl:iä ja vl:iä. Olen jopa matkustellut yhdessä ei-vl-kavereideni kanssa, eikä ole ollut ongelmia, vaikken kaikkia asioita teekään mitä he tekevät. Suurin osa ei-vl-kavereistani on itsekin varsin kunnollisia, siis siinä mielessä etteivät esim. läträä alkoholin kanssa.

Kunnioitan ei-vl:iä ja he ovat, ihan kuin vl:tkin, monet todella mukavia ja fiksuja ihmisiä.
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

Vl-opetuksista?

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 25 Kesä 2007, 23:05

Onko olemassa VL-opetuksia missään nettisivulla tai kirjana?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja vl2003 » 26 Kesä 2007, 00:07

Myös Raamattua voi suositella. Saatavilla hyvinvarustetuista kirjakaupoista.

(En malttanut olla mainitsematta, kun Taavetilta oli unohtunut :lol: ).
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Kesä 2007, 00:17

Oletin pikkupojalla jo olevaksi Raamattu. Sitä paitsi niitäkin saa myös SRKn kirjamyymälästä. Jos sieltä ei saa uusinta käännöstä, sen voi ostaa muualtakin. Kannattaa kuitenkin lukea vanhaa Bibliaa ja uusinta käännöstä rinnakkain, niin pääsee lähemmäksi sen todellista sanomaa.

On käytettävissä myös netti*Raamattu:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Siellä voi vertailla eri käännöksiä rinnakkain, myös eri kielisiä käännöksiä, jos niitä kieliä osaa, Minä en osaa kuin suomen kieltä, mutta siinäkin riittää valikoimaa kylliksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja vl2003 » 26 Kesä 2007, 00:47

Huumorillahan minä sanoin, kun kerrankin keksin jotakin vähänkään nokkelaa sanottavaa.

SRK:n vuosikirjat niin kauan kuin niitä on julkaistu ja esimerkiksi Erkki Reinikaisen aikanaan kirjoittamat opilliset kirjat ovat minulle selkiyttäneet monia asioita. Muitakin varmasti on, mutta nuo tulevat ensimmäisenä mieleen.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Kesä 2007, 06:56

Huumorillahan minä sanoin, kun kerrankin keksin jotakin vähänkään nokkelaa sanottavaa.
:roll:
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 26 Kesä 2007, 12:57

Minä voin myös suositella SRK:n Vuosikirjoja, niissä on paljon ajankohtaisia aiheita ja myös Raamatun opetuksien selitystä.

Reinikaisen kirjat selvittävät opillisia kysymyksiä samoin Juhani Uljaan Peltoon kätketty aarre kirja.

Itselle ne ovat olleet tarpeellisia koskien uskoa ja opetusta ja Raamattu ennen kaikkea. Näitä kaikkia yhdessä lukien selviää moni asia :wink:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: Vl-opetuksista?

ViestiKirjoittaja Nepheg » 26 Kesä 2007, 13:57

pikkupoika kirjoitti:Onko olemassa VL-opetuksia missään nettisivulla tai kirjana?


Seuroissa puhujat opettavat raamattua. :wink:
Se on lähtökohta raamatun mukaiselle uskolle. Jos tarkkoja ollaan, niin uskomiselle yleensäkin...

Seurapuhujien opetuksia täydentää SRK:n julkaisemat kirjat.
Reinikainen, Uljas ja monet muut joita en nyt muista.

Mainitaan vielä Lutherin monet opetukset, esim. "Mannaa Jumalan lapsille".
Ei ole varsinaista VL- materiaalia, mutta on silti tutustumisen arvoinen.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron