Johtajien aivopesuako?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Kesä 2008, 15:25

Nepheg kirjoitti:Vinnurvahan puhui muistaakseni siitä, kun israelilaiset olivat rikkoneet Moosesta ja Jumalaa vastaan.
Ei siis vain Jumalaa vastaan, kun olivat syntiä tehneet, vaan myös Jumalan sanansaattajaa kohtaan.

Mooseshan vastasi esimerkiksi nykyistä SRK:N johtoa siinä mielessä että molemmista paikoista jokainen uskova sai/saa opetusta Jumalan sanasta.
Tokihan uskovalla on Pyhä Henki opettajana, mutta Jumala on erehtymättömästi tiennyt, ettei ihminen yksin pysy raittiissa uskossa, joten Mooses taisi olla ensimmäinen seurakunnan opin puhtaana pitäjänä tässä uskossa.


Noin on. Ko. tapauksessahan taisi koko kansa langeta ja Mooses yksin pysyi Jumalalle kuuliaisena.

Raamattu puhuu kuuliaisuudesta seurakunnalle, ja seurakunnan paimenille.

Hepr. 13:
"17 Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä. He valvovat öitä teidän vuoksenne, koska joutuvat kerran tekemään teistä jokaisesta tiliä. Saakoot he tehdä työnsä iloiten, ei huokaillen, sillä se olisi teille paha asia. [1. Kor. 16:16; 1. Tess. 5:12,13; 1. Tim. 5:17]"

Kuitenkaan Raamatun tarkoittamat seurakunnan paimenet eivät saa poiketa kirjoitetusta Jumalan sanasta, Raamatusta, koska silloin seurakunta lakkaa olemasta Jumalan seurakunta. Elävä siemen kuitenkin voi jäädä seurakunnan sisälle. Muutoinhan esim. Luther ei olisi voinut puhdistaa kirkkoa väärästä hapatuksesta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Kesä 2008, 16:53

Koska tässä on nostettu Pentti Vinnurvan puhe esille, laitanpa linkin ko puheeseen, jonka kuuntelu jäi minultakin hataraksi. Kuuntelen sen joskus korvat tarkkoina.

http://www.suviseurat.net/2008/referaatti46-fi.html

Aivan riippumatta siitä, mitä opetusta Pentti veljen suun kautta Sievissä kuului, jään ihmettelemään, mitä tehtäviä haluavat johtokunnnille antaa tai jättää he, jotka riisuisivat johtokunnan jäseniltä oikeuden sielunhoidolisiinkin tehtäviin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Anonymous » 30 Kesä 2008, 17:07

Taavetti kirjoitti:Aivan riippumatta siitä, mitä opetusta Pentti veljen suun kautta Sievissä kuului, jään ihmettelemään, mitä tehtäviä haluavat johtokunnnille antaa tai jättää he, jotka riisuisivat johtokunnan jäseniltä oikeuden sielunhoidolisiinkin tehtäviin.


En tiedä, keitä tarkoitat "heillä jotka riisuvat", mutta toistan, että omasta puolestani ainoastaan vastasin Jani_S:n esittämään kysymykseen. Tässä yhteydessä on kyllä pakko vähän ihmetellä, että miksi tuo kysymys sitten alunperin edes esitettiin.
Anonymous
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Kesä 2008, 19:03

blastus kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Aivan riippumatta siitä, mitä opetusta Pentti veljen suun kautta Sievissä kuului, jään ihmettelemään, mitä tehtäviä haluavat johtokunnnille antaa tai jättää he, jotka riisuisivat johtokunnan jäseniltä oikeuden sielunhoidolisiinkin tehtäviin.


En tiedä, keitä tarkoitat "heillä jotka riisuvat", mutta toistan, että omasta puolestani ainoastaan vastasin Jani_S:n esittämään kysymykseen. Tässä yhteydessä on kyllä pakko vähän ihmetellä, että miksi tuo kysymys sitten alunperin edes esitettiin.

Tarkoitan sillä jokaista, joka on esittänyt ajatuksia, että jonkin Rauhanyhdistyksen tai SRK.n johtokunta olisi ylittänyt valtuutensa tai ottanut tehtäviä, jotka eivät sille kuulu. Joka tietää ettei ole sellaisia käsityksiä kertonut, eipä hänen väitettä tarvitse itselleen omistaa, eikä edes miettiä vastausta sihen, vaikka sallittua se on hänellekin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

johtokunnista

ViestiKirjoittaja Anonymous » 06 Heinä 2008, 11:05

Keskustelussa on ihan hyviä argumentteja puoleen ja toiseen. Luulen silti, etten ole ainoa, jolla on kokemusta siitä, että johtokuntaan tai vastaavaan johtopositioon päässeet veljet ja mikseivät sisaretkin ovat ottaneet itselleen hengellisen johtajan roolia. Eivätkä kokemukset ylilyönneistä ja pahimmillaan henkisestä tai hengellisestä väkivallastakaan ole valitettavasti täysin perusteettomia.

Sikäli on hyvä muistuttaa siitä, miten täysin tasa-arvoisia uskovaiset ovat keskenään, miten mitään ylähuoneita tai hallituksia ei ole ja miten pyhä Jumalan sana on ainoa auktoriteetti, johon meidän tulee turvata.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö uskovaisilla olisi oikeutta ja itse asiassa velvollisuuttakin tukea toisiaan kuten myös vielä epäuskossa olevia elävän uskon pitämisessä ja löytämisessä.

Vierastan jossakin edellä nostettua ajatusta, jos sen oikein ymmärsin, että sielunhoitotehtävä olisi jotenkin delegoitu johtokunnan tehtäväksi. Ymmärrän, että kyllähän se on jokaisen uskovaisen ja tietysti myös uskovaisten seurakunnan tehtävä.
Anonymous
 

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja Anonymous » 06 Heinä 2008, 11:10

teepee kirjoitti:Sikäli on hyvä muistuttaa siitä, miten täysin tasa-arvoisia uskovaiset ovat keskenään, miten mitään ylähuoneita tai hallituksia ei ole ja miten pyhä Jumalan sana on ainoa auktoriteetti, johon meidän tulee turvata.


Mm. tämän vuoksi minusta on vähän kornia, että esim. täkäläisellä ry:llä puhujille on eristetty muiden työvuorossa olevien kahviosta oma "loosinsa", jossa on vähän näyttävämmät astiastot ja pöytiintarjoilu. Eihän se tosin sinänsä kummastuta, vaan se, että joku viitsii sinne mennä :) Kaikkihan me olemme tasa-arvoisia, mutta toiset vain ovat omasta mielestään tasa-arvoisempia kuin toiset.
Anonymous
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Heinä 2008, 12:18

Saattaa olla emäntien 'näyttämisen' halukin kyseessä siinä 'paremmassa' tarjoilussa, mutta jos se ei sen kummemin saa valtaa, se heille sallittakoon.

Muuten siinä eri tilassa tarjoilemisessa on kyseessä ikivanha perinne, johon sisältyy monta hyvää (miksei huonoakin) puolta. Entisenä aikana suuremmissa taloissa vietiin puhujat ja papit talon peräkamariin, jonne tarjoilu toki oli usein huomattavastikin parempaa, kuin muulle yleisölle. Se ei kuitenkaan estänyt puhujia ajallaan keskustelemasta myös suuressa tuvassa istuvan suuren yleisön kanssa, ehkä mieluummin päinvastoin.

Eri tilaan sijoittaminen antaa puhujille mahdollisuuden keskustella keskenään, talon isäntäväen tai nykyisin Rauhanyhdistyksillä seuraisännän ja vuorossa olevien emäntien kanssa. Sinne voi suuresta seuraväestä mennä jokainen, joka tarvetta tuntee henkilökohtaisempia keskustelua varten. Varsinkin aremmalle on jopa helpompaa aloittaa keskustelu, kun on ensin ovelle uskaltanut ja sen avannut. Siitä onvaikeampi perääntyä, kun on saanut oven auki ja puhuja tai seuraisäntä esittänyt kysymyksen asiasta. Seurasalissa aaran ihmisen voi olla vaikea aloittaa keskustelua, eikä helppoa ole mennä sinne sakastin oveakaan kolkuttamaan. Mutta kun sen on auki saanut, on jo yksi kynnys ylitetty henkilökohtaisen keskustelun alkamiselle. Tämän olen itse joskus kokenut, tosin minun piti nykäistä hihasta juuri puheen pitänyttä veljeä, mutta toisen puheen aika vilahti huomaamatta ohi sielunhoidollisessa keskustelussa. Olen vakuuttunut, että se vajaan tunnin keskustelu ajallaan antoi minulle enemmän, kuin toisen puheen kuuntelu kirkon penkissä istuen.

Asioilla on siis varsin monia näkökohtia, joita ei helposti tule edes ajatelleeksi. Silti olisi hyvä, jos nykyistä useampi puhuja istahtaisi myös seurapenkkiin tavallisen kuulijan viereen kysymään kuulumisia, eikä se koske vain puhujia, vaan meitä tavallisia seurakunnan jäseniäkin. Silti uskon, että kun Jumala jossakin sellaisen halun vaikuttaa, sellaista varvasti myös tapahtuu.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja Emka » 06 Heinä 2008, 14:33

blastus kirjoitti:
teepee kirjoitti:Sikäli on hyvä muistuttaa siitä, miten täysin tasa-arvoisia uskovaiset ovat keskenään, miten mitään ylähuoneita tai hallituksia ei ole ja miten pyhä Jumalan sana on ainoa auktoriteetti, johon meidän tulee turvata.


Mm. tämän vuoksi minusta on vähän kornia, että esim. täkäläisellä ry:llä puhujille on eristetty muiden työvuorossa olevien kahviosta oma "loosinsa", jossa on vähän näyttävämmät astiastot ja pöytiintarjoilu. Eihän se tosin sinänsä kummastuta, vaan se, että joku viitsii sinne mennä :) Kaikkihan me olemme tasa-arvoisia, mutta toiset vain ovat omasta mielestään tasa-arvoisempia kuin toiset.


Taitaa olla vaikeaa elää,kun on niin paljon "epäkohtia" tässä joukossa, ettei vain olisi pientä kateuden siementä?

Taitaisi olla mukava itsekkin mennä sinne puhujien "loosiin"?

. Juu, olempa ollutkin muutaman kerran puhujien kanssa samassa kahviloosissa :-(
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja Aromi » 06 Heinä 2008, 15:42

Emka kirjoitti:Taitaa olla vaikeaa elää,kun on niin paljon "epäkohtia" tässä joukossa, ettei vain olisi pientä kateuden siementä?

Taitaisi olla mukava itsekkin mennä sinne puhujien "loosiin"?

. Juu, olempa ollutkin muutaman kerran puhujien kanssa samassa kahviloosissa :-(


Kyllä ihmisen luontoa hivelevät kaikenlaiset etuoikeudet. Minä olen istunut puhujien pöydässä monta kertaa, ja jos olen rehellinen, totta kai siihen voi liittyä pientä inhimillistä korottumisen ajatusta. Ei tee pahaa ajatella asiaa tältäkin kannalta, tällaisia me valitettavasti olemme.

Sitten on ne hyvät puolet, joita Taavetti ansiokkaasti toikin esiin. Meillä päin puhujien ohella katettuun pöytään pääsee iäkkäämpi väki ja varmaan huonojalkaiset myös.
Aromi
vakiintunut
 
Viestit: 117
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:03
Paikkakunta: pohjoinen maa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Heinä 2008, 15:53

Sitten on ne hyvät puolet, joita Taavetti ansiokkaasti toikin esiin. Meillä päin puhujien ohella katettuun pöytään pääsee iäkkäämpi väki ja varmaan huonojalkaiset myös.

Tuota iäkkäiden ja huonojalkaisten samaan pöytään pääsyä voisi suositella joka paikkaan, minne se olosuhteiden puolesta sopii. Meillä on pieni Rauhanyhdistyksen talo, eikä erillistä sakastia tai muuta tilaa ole, vaan puhujat kahvitteltvat pienessä pöydässä keittiön oven lähellä, jos vuorossa olevat emännät (myös miehiä) sen huomaavat erikseen kattaa. Aivan jokainen ei sitä edes kata erilleen, vaan puhujatkin joutuvat ottamaan samassa jonossa vuorollaan, kuin kaikki muutkin. Seuraisäntä heidät kuitenkin ohjaa samaan pöytään, jos ehtii ohjaamaan. Joskus ovat puhujat ehtineet valita itse paikkansa, eikä kukaan ole nähnyt siinäkään mitään huomautettavaa.

Käytännöissä voidaan siis joustaa olosuhteiden mukaan ja niin sopiikin tehdä
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Heinä 2008, 15:54

Vaikka kaikki työtehtävät on tavallaan yhtä tärkeintä, niin mun mielestä puhujan tehtävä on silti ehdottomasti keskeisin, ja en pidä ollenkaan pahana sitä jos niille on pöytä katettuna. Täälläpäin ei ole looshia, mutta valmiiksi katettu pöytä, jossa odottaa kuumaa kahvia ja pullaa. Eikö Raamattukin neuvo pitämään huolta puhujien hyvinvoinnista?? Toisaalta seurat voidaan periaatteessa ihan hyvin pitää, vaikka kaikki muut työntekijät lintsaisivat työstä, mutta jos puhuja ei ole paikalla, niin seurat jäävät pitämättä, vaikka kaikki muut olisivat paikalla. Tulee kyllä olo, että puhujan tehtävä on kuitenkin tärkein ja keskeisin Siionin työtehtävistä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja Anonymous » 06 Heinä 2008, 16:11

Emka kirjoitti:Taitaa olla vaikeaa elää,kun on niin paljon "epäkohtia" tässä joukossa, ettei vain olisi pientä kateuden siementä?

Taitaisi olla mukava itsekkin mennä sinne puhujien "loosiin"?


Arvelinkin, että joku esittää tällaisen arvelun. Aivan vapaasti voi näinkin tilanteen halutessaan tulkita. Jeesuskin taisi olla tässä vain kateellinen: "Voi teitä, fariseukset! Te istutte synagogassa mielellänne etumaisilla paikoilla ja olette hyvillänne, kun ihmiset toreilla tervehtivät teitä. Voi teitä! Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joita ihmiset tietämättään tallaavat." (Luuk. 11:43-44)

Emka kirjoitti:. Juu, olempa ollutkin muutaman kerran puhujien kanssa samassa kahviloosissa :-(


Tämä selittääkin hyvin tulkintasi :lol:

Vakavasti puhuen: on aivan oikein ja kohtuullista, että sananpalvelijoille tarjoillaan pullakahvit vaikka sitten keksien kanssa. Mutta tuollainen herrastelu, niin tyypillistä kuin se "maailman herroille" onkin, ei minusta sovi ry:lle.
Anonymous
 

ViestiKirjoittaja Emka » 06 Heinä 2008, 16:39

Blastus:
Vakavasti puhuen: on aivan oikein ja kohtuullista, että sananpalvelijoille tarjoillaan pullakahvit vaikka sitten keksien kanssa. Mutta tuollainen herrastelu, niin tyypillistä kuin se "maailman herroille" onkin, ei minusta sovi ry:lle."

Emka:

Jos sinä kutsut sitä herrasteluksi,että puhujat saamat aivan samat "appeet" kun seuraväkikin ja vieläpä ihan samassa tilassa missä tavallinen "rahvas" niin ihmettelen kommenttejasi?

Mutta kuten monet muutkin kommenttisi, niistä näkyy jonkinlainen saivartelumieli esim. tämän foorumin kirjoittajille ja Siionin "talostelua" kohtaan. Mistä lie johtunee...
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Anonymous » 06 Heinä 2008, 16:50

Emka kirjoitti:Jos sinä kutsut sitä herrasteluksi,että puhujat saamat aivan samat "appeet" kun seuraväkikin ja vieläpä ihan samassa tilassa missä tavallinen "rahvas" niin ihmettelen kommenttejasi?


Niin, kysymyshän oli nyt nimenomaan siitä, että "appeet" ja tilat ovat erilaiset kuin "rahvaalla" :)

Emka kirjoitti:Mutta kuten monet muutkin kommenttisi, niistä näkyy jonkinlainen saivartelumieli esim. tämän foorumin kirjoittajille ja Siionin "talostelua" kohtaan. Mistä lie johtunee...


Jos talostelussa on jotain piirteitä, joista voisi olla tarpeellista/valaisevaa/mielenkiintoista keskustella, niin silloin keskustellaan. Sinä pahennut saivarteluuni, minä pahennun näihin antikristillisiin tasa-arvokysymyksiin. Omat kompastuskivemme siis kenelläkin :)
Anonymous
 

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Heinä 2008, 16:52

blastus kirjoitti:Arvelinkin, että joku esittää tällaisen arvelun. Aivan vapaasti voi näinkin tilanteen halutessaan tulkita. Jeesuskin taisi olla tässä vain kateellinen: "Voi teitä, fariseukset! Te istutte synagogassa mielellänne etumaisilla paikoilla ja olette hyvillänne, kun ihmiset toreilla tervehtivät teitä. Voi teitä! Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joita ihmiset tietämättään tallaavat." (Luuk. 11:43-44)


En usko, että farisealaisuus kuitenkaan koskee puhujia, tosin varmasti jokaisessa uskovaisessa asuu 'pieni farisealainen' mutta en ole muutoin huomannut vastaavaa. Olen joskus kuullut sivukorvallakin, kun puhuja tai pappi on käytäväpuheissa vitsaillut jollekulle toiselle tuontyylisistä käytännön asioista.

Kerran kuulin sivukorvalla, kun eräs pappi vitsaili toiselle papille papinpuvustansa, tästä "pyhästä vaatteesta", pukiessaan sitä vauhdissa päälle kiirehtiessään kirkkoon. Ja vaikken ole itse kuullut, niin voisin kuvitella kuulematta, että joku puhuja on saattanut joskus heittää kevyttä vitsiä näistä puhujien erikoiskohteluista. Vaikka en paljon tiedäkään, niin tulee silti arvio, että tuskinpa siellä "herrojen pöydässä" herroja istuu.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: johtokunnista

ViestiKirjoittaja Anonymous » 06 Heinä 2008, 16:55

nuusku kirjoitti:Ja vaikken ole itse kuullut, niin voisin kuvitella kuulematta, että joku puhuja on saattanut joskus heittää kevyttä vitsiä näistä puhujien erikoiskohteluista. Vaikka en paljon tiedäkään, niin tulee silti arvio, että tuskinpa siellä "herrojen pöydässä" herroja istuu.


Totta puhuen, näin minäkin uskon asian enimmäkseen olevan. Joskin siitä syystä koko tavan olemassaolo ihmetyttää ehkä vieläkin enemmän.

Mitä tulee tuohon puhujien farisealaisuuteen, niin en usko Jeesuksen ajan fariseusten olleen yhtään enemmän pahaa tarkoittavia ja ilkeitä julmureita kuin meidän nykypäivän (uskovaisten) ihmistenkään, vaan väitän, että aivan tavallista, omia uskonnollisia tapojaan noudattavaa väkeä hekin olivat ja varmasti kuvittelivat olevansa hyvinkin oikealla, Jumalan asialla. Farisealaisuuttahan voidaan rakentaa vaikka farisealaisuuden vastustamisen perustalle.
Anonymous
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 06 Heinä 2008, 23:12

nuusku kirjoitti:Tulee kyllä olo, että puhujan tehtävä on kuitenkin tärkein ja keskeisin Siionin työtehtävistä.


Niinpä.
Tuskin kuitenkaan puhujan tehtävään on tunkua, vaikka saavat jossain kahvitella omassa pöydässäkin.
Omalla paikkakunnallani puhujat ainakin seurojen jälkeen juovat kahvinsa aivan samassa tilassa ja samoista astioista kuin muutkin, joten se siitä.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Heinä 2008, 09:18

Myös täällä päin puhujat alentavat itsensä :-( ja juovat kahvia yleisessä kahviossa, vaikka puhujille on erikseen jonkinlainen lepohuone. Ehkä sitä käytetään enemmän puheisiin latautumiseen.

teepee kirjoitti:Vierastan jossakin edellä nostettua ajatusta, jos sen oikein ymmärsin, että sielunhoitotehtävä olisi jotenkin delegoitu johtokunnan tehtäväksi. Ymmärrän, että kyllähän se on jokaisen uskovaisen ja tietysti myös uskovaisten seurakunnan tehtävä.


Ehkä kyse on enemmän käytännöllisyydestä. On yli tuhannen jäsenen ry:iä eli käytännössä ry:llä käyviä lienee vähintään tuplasti, kun alle 15-vuotiaat eivät voi olla jäseniä ja käytännössä useat opiskelijat eivät ole jäseniä. Jos tuhannen jäsenen ry:ssä sitten ruvettaisiin puimaan Kristuksen kirkkolain mukaisessa järjestyksessä jonkun ihmisen asioita, eli puhuttelija olisi puhutellut ensin kahden kesken, sitten parin kaverin kanssa ja sitten astelisi seurojen jälkeen kertomaan seurakunnalle, että Mikko Mallikas on tehnyt tämmöistä syntiä eikä ole taipunut parannukseen, niin todennäköisesti yli puolet salista ihmettelisi vain, että kuka ihmeen Mikko Mallikas.

Sitten on myös laajuusnäkökulma. Just suviseuroissa puhuttiin taas aiheesta. Kristuksen kirkkolain yksi idea on se, että se on aina langenneen puolella ja pyrkii tekemään katumisen mahdollisimman helpoksi. Ensin kahden kesken, jotta asia ei leviä laajemmalle kuin asian hoitamisen suhteen on tarpeen. Sitten parin todistajan kanssa, jotta asia ei edelleenkään leviä yhtään laajemmalle kuin on asian hoitamisen suhteen tarpeen. Jos sitten asiasta ilmoitetaan 2000 hengen seurakunnan sijaan seurakuntaa edustavalle 12-jäseniselle johtokunnalle, niin minusta se on armollisuutta syntiin langennutta kohtaan. Onhan se aina vähemmän kiusallista langenneelle, jos lankeemuksesta tietävät puhuttelija, kaksi todistajaa ja 12-jäseninen johtokunta kuin koko 2000 hengen siioni. Mietin myös, että liekö Raamatun aikana edes ollut nykyisenkaltaisia megakokoisia siioneja.

Jos nyt ajattelisin asiaa omalle kohdalleni niin, että lankeasin syntiin, josta minua puhuteltaisiin, mutta josta en tulisi tuntoihini, niin haluaisin asian menevän mieluummin seurakuntaa (yleisen kokouksen valtuuttamana) edustavaan johtokuntaan kuin suoraan koko seurakunnalle. Omassakin kotisiionissani on vielä paljon ihmisiä, joita en edes tunne.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 07 Heinä 2008, 11:05, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Heinä 2008, 09:52

O.M kirjoitti asiaa käytännön kannalta ja yhdyn mielihyvin esitettyyn käsitykseen. Lukiessa tuli mieleen toinenkin käytäntöön liittyvä ja käytännöstä johtuva seikka. Tämä keskustelu on alkanut lähinnä puhujista, mutta laajentunut johtokuntiinkin. Kun aiheena on ollut johtajien suorittama aivopsesu ja pohdinta, onko sellaista vai eikö ole. Sinänsä hyvä sitä on pohtia, mutta pohdinta ei johda oikeaan lopputulokseen, jos unohdetaan ns 'johtajien' vastuu, ja siinä on mukana sekä puhujien, että johtokuntien vastuu. Niihin oli alun perin tarkoitus siirtyä, mutta aloitin Raamatun alkulehdiltä ajatuksella siirtyä ensin Vanhaa testamenttia ja sitten uutta testamenttia järjestyksessä siteetraten nykyisiin käytäntöihin. Keskustelu on ehtinyt siirtyä nykyaikaan ilman, että olisi paremmin otettu esimerkkejä, mitenon ollut Vanhan, miten Uuden Testamentin alkuaikoina ja miten asioita on aikojen vaihteluissa eri tilanteissa toden näköisesti hoidettu.

Niissä vanhoissa Raamatun kirjoituksissa ja myös entisten opettajien tekdtsissä nousee hyvin vahvana tekijänä palveluksen tehtävään asetetun vastuu. Erkoisen selvänä se vastuu ilmenee Hesekielin kirjan alkuosan luvuissa, mutta myös muuallakin. Ajan vähyyden vuoksi en etsi niitä kohtia tähän, jätän vain viittauksen asteelle.

Nykyisenä aikana paikallisessa Rauhanyhdistyksessä se vastuu kohdistuu toki vanhan raamatullisen käytännön mukaisesti puhujiin, mutta entä jos paikkakunnalla ei ole ainoaakaan puhujaa? Kuka silloin vastaa, että myös sielunhoidolliset tehtävät tulevat hoidetuiksi, jos se johtokunnilta kielletään?

Vastuu merkitsee ensi sijaisesti sitä, että ilmi tulevat tehtävät tulevat hoidetuiksi. Olipa paikkakunnalla puhujia tai ei, jatkuva vastuu on johtokunnalla, eikä millään johtokunnalla ole edes oikeutta sitä kiistää. Jos johtokunta jättää sielunhoidolliset tehtävät, tai jos se jättää ne järjestämättä, se syyllistyy hempeyden syntiin, kuten Hesekielin jakeet sen osoittavat. Johtokunnan osalta vastuu kohdistuu ensi sijaisesti sen puheenjohtajaan.

Vastuu ei kuitenkaan merkitse sitä, että vastuullisen pitäisi tehdä kaikki, vaan yleisen johtamisopin mukaan hyvä johtaja delegoi tehtäviä. Käytännön sielunhoitotyössä delegointi merkitsee sitä, että jokainen uskovainen tetkee ja toimii sen, mitä hänelle eteen tulee ja mitä hän ei voi ohitttaa. Se ei merkitse minkään tason kyttäämistä, vaan ilman kummempaa tarkkailua havaittuihin ongelmiin tarttumista ystävällisillä voinnin kyseluillä. Entisen ajan uskovaiset hoitivat sitäkin hienosti, kysyessään tavatessa, että vieläkö Herra Jeesus asuu Henkensä kautta sydämessäsi, siitä saattoi tarvittaessa jatkua hedelmällinen sielunhoidollinen keskustelu.

Johtokunnan, sen puheenjohtajien ja paikkakunnan puhujien vastuu ilmenee siten, että jos he havaitsevat seurakunnassaan välinpitämättömyyttä, he sopivin keinoin tartuvat siihen. Ensisijaisesti sielunhoito on ymmärretty puhujien tehtäväksi, vaikka ei siitä vastuusta johtokuntakaan eroon pääse. Nyt seuraakin kysymys, miten johtokunnat kantavat vastuutaan? He voivat järjestää sekä pieniä, että suurempia keskusteluja, jokainen johtokunnankin jäsen kantaa armonkerjäläisenä myäs armon jakajan tehtävää.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Heinä 2008, 06:31

Etsin yhden niistä Hesekielinkirjan kohdista, joihin edellisessä viestissäni viittasin. Kannattaa huomata, että sama varoittamisen tehtävä ja tehtävän laiminlyönnin seuraus koskee sekä vanhurskaan, että jumalattoman varoittamista. Siitä huolimatta, onko varoitettu vai ei, vastuu sen noudattamisesta jää syntiä tehneelle itselleen, mutta profeetan tehtävän asetettu, eli jokainen uskovainen, mutta erityisesti puhujan tehtävään asetetut, sen sijaan syyllistyvät samaan syntiin kuin langennut, jos laiminlyövät varoittamisen. Tämä kirjoitus on vanhan testamentin profetian kirjasta, eikä tämä ole lakia, vaan evankeliumin ilmoitukseen verrattava kirjoitusta.

Hesekiel 3
15 Ja minä tulin vankien tykö Telabibiin, jotka asuivat Kebarin virran tykönä, ja viivyin heidän tykönänsä, kussa he istuivat, ja olin siellä seitsemän päivää hämmästyksissä heidän keskellänsä.
16 Ja kuin ne seitsemän päivää olivat kuluneet, tapahtui Herran sana minulle ja sanoi:
17 Sinä ihmisen lapsi, minä olen pannut sinun Israelin huoneen vartiaksi; sinun pitää kuuleman sanan minun suustani, ja varaaman heitä minun puolestani.
18 Kuin minä sanon jumalattomalle: sinun pitää totisesti kuoleman, ja et sinä varaa häntä etkä sano hänelle sitä, että jumalatoin lakkais jumalattomasta menostansa ja sais elää, niin pitää sen jumalattoman kuoleman synteinsä tähden; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
19 Mutta jos sinä varaat sitä jumalatointa, ja ei hän käänny jumalattomuudestansa ja jumalattomasta tiestänsä, niin hänen pitää synteinsä tähden kuoleman; mutta sinä olet sielus vapahtanut.
20 Ja kuin vanhurskas luopuu vanhurskaudestansa ja tekee pahaa, niin minä sallin hänen loukata itsensä, ja hänen pitää kuoleman; sentähden, ettes ole häntä varannut, pitää hänen synteinsä tähden kuoleman, ja hänen entistä vanhurskauttansa, jonka hän tehnyt on, ei pidä muistettaman; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
21 Mutta jos sinä varaat vanhurskasta, ettei hän syntiä tekisi, ja ei hän myös syntiä tee, niin pitää hänen totisesti elämän, että hän on neuvon ottanut; olet sinä myös sielus vapahtanut.
22 Ja siellä tuli Herran käsi minun päälleni ja sanoi minulle: nouse ja mene ulos kedolle, siellä tahdon minä puhua sinun kanssas.
23 Ja minä nousin ja menin ulos kedolle, ja katso, siellä seisoi Herran kunnia, niinkuin se kunnia, jonka minä Kebarin virran tykönä ennen nähnyt olin; ja minä lankesin maahan kasvoilleni,

Lisätään muutama jae uuden testamentin puolelta apostolien kirjoituksia, kannattaa avata Raamattu ja lukea näistä enemmänkin, tilan ja ajan säästämiseksi laitan vain nämä jakeet, enkä sitä ympäristöä jossa ne ovat.

Hepr. 3:1
Sentähden pyhät veljet, jotka taivallisessa kutsumisessa osalliset olette! ottakaat vaari siitä apostolista ja ylimmäisestä Papista, jonka me tunnustamme, Kristuksesta Jesuksesta,

Hepr. 10:24
Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä,

Hepr. 12:15
Ja ottakaat vaari, ettei joku Jumalan armosta tulisi pois, ettei joskus kasvaisi joku karvas juuri jotakuta vastahakoisuutta tekemään ja monta sen kautta tulisi saastutetuksi;

Hepr. 13:7
Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.

1. Piet. 5:2
Kaitkaat Kristuksen laumaa, joka teidän hallussanne on, ja pitäkäät siitä vaari, ei vaaditut, vaan hyvällä mielellä, ei turhan voiton tähden, vaan hyvästä tahdosta,

Katsotaan tuota viimeistä kohtaa hiukan laajemmassa mitassa, eli jakeita ennen ja jälkeen lainauksen:

1. Pietarin kirje 5
1 Vanhoja pappeja teidän seassanne minä neuvon, joka myös pappi olen ja Kristuksen kärsimisten tunnustaja ja osallinen siitä kunniasta, joka ilmestyvä on:
2 Kaitkaat Kristuksen laumaa, joka teidän hallussanne on, ja pitäkäät siitä vaari, ei vaaditut, vaan hyvällä mielellä, ei turhan voiton tähden, vaan hyvästä tahdosta,
3 Ei myös niinkuin herrat kansansa päälle, vaan olkaat laumalle esikuvaksi.
4 Niin te, ylimmäisen Paimenen ilmestyessä, katoomattoman kunnian kruunun saatte.

5 Niin myös te nuoret, olkaat vanhoille alamaiset ja olkaat kaikki toinen toisellenne alamaiset, ja pitäkäät teitänne kiintiästi nöyryyteen; sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
6 Nöyryyttäkäät siis teitänne Jumalan väkevän käden alle, että hän teitä ajallansa korottais.

Eikö tässäkin kohdassa nimenomaan kerrota papin ja puhujan tehtäväksi Kristuksen lauman eli seurakunnan kaitseminen? Niin ainakin minä sen kohdan ymmärrän, eikä sitä tehtävää ole vieläkään otettu puhujilta pois. Kaiken tämän on asettanut seurakunnan Herra, joka pitää sen voimassa niin kauan, kuin tämän maan syrjällä evankeliumia julistetaan, eli maailman viimeiseen hetkeen asti.

Efesolaiskirje 4
7 Mutta jokaiselle meille on armo annettu Kristuksen lahjan mitan jälkeen.
8 Sentähden hän sanoo: hän on astunut ylös korkeuteen, ja on vankiuden vangiksi vienyt, ja ihmisille lahjoja antanut.
9 Mutta se, että hän astui ylös, ei ole mikään muu kuin että hän ennen tänne astui alas, alimmaisiin maan paikkoihin.
10 Joka on astunut alas, hän on se, joka kaikkein taivasten päälle astui ylös, että hän kaikki täyttäis,
11 Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
12 Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,

13 Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
14 Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
15 Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron