pikkupoika kirjoitti:Uskoiko Luther samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaiset? Ainakin VL:t monesti käyttävät hänen opetuksiaan.
O.M kirjoitti:pikkupoika kirjoitti:Uskoiko Luther samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaiset? Ainakin VL:t monesti käyttävät hänen opetuksiaan.
Samassa uskossa uskomme hänen olleen. Kaikkia hänen kirjoituksiaan emme pidä erehtymättöminä, kuten emme pidä kenenkään muunkaan ihmisen.
bonhoeffer kirjoitti:Näkisinkin, että täydellistä seurakuntaa ei voi olla koska seurakunnat koostuvat vajavaisista ihmisistä. Vajavaiset ihmiset mukaan lukien minä voivat joissakin opin asioissa erehtyä. Onkin oltava aina nöyrällä mielellä jotta voi oikaista vääryydet heti kun ne sana paljastaa.
Nepheg kirjoitti:Seurakunnassa on paljon uskovia ja siellä onkin helppoa kuulla opetusta kun ne opetetaan oikein ja samalla tavalla kuin jo lepoon päässeet ovat uskoneet.
Siinä(kin) mielessä seurakunta on "totuuden patsas ja perustus", kuten jossain päin raamattuakin taisi olla.
Nepheg kirjoitti:Jos seurakuntaa ei olisi, niin se olisi kamala tilanne jo synninpäästönkin takia, nimittäin kaikki eivät välttämättä tunne toisia uskoviakaan.
nuusku kirjoitti:Monien asioiden kohdalla on löydettävissä myös erilaisia vivahteita mustan ja valkoisen välillä, mutta seurakunta on tietojeni perusteella vain joko musta tai valkoinen (so. täydellinen tai täysin väärä), eli sitä arvioidessa ei ole nähtävissä erilaisia värin vivahteita. Näin olen itse ymmärtänyt.
Aromi kirjoitti:Nepheg kirjoitti:Jos seurakuntaa ei olisi, niin se olisi kamala tilanne jo synninpäästönkin takia, nimittäin kaikki eivät välttämättä tunne toisia uskoviakaan.
Ihan en saanut tästä ajatuksesta kiinni. Ei olisi seurakuntaa?
Aromi kirjoitti:Jumalan valtakunnassa siis on olemassa oikeaa ja väärää hengellisyyttä aina aikojen loppuun asti. Väärää ei tässä ajassa leikata pois, vaan ne kasvavat rinnan. Jeesus kyllä selittää samassa luvussa pellosta, että se on "maailma". Mutta kuitenkin vertaa taivaan valtakuntaa vielä nuottaan joka kerää kaikenlaisia kaloja.
Ei ollut kokonaan musta eikä valkoinen myöskään Jeesuksen opetuslapsien joukko, niin kuin pääsiäisen aika meitä muistuttaa: "Te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki." Voidaan tietysti ajatella, että sydämessään uskovaiset ihmiset muodostavat sen täydellisen seurakunnan, mutta sitä seurakuntaa ei kukaan ihminen voi nähdä - vain Jumala näkee ihmisen sydämeen.
Seurakunnan täydellisyys on siinä, että kolmiyhteinen Jumala itse asuu seurakunnassaan. Usko, joka on Jumalan lahjoittama, on kokonaan oikea ja "valkoinen" mutta ihminen edelleen "musta" ja syntinen.
Seurakunnan täydellisyys ei ole ihmisen ymmärrykselle avautuvaa totuutta tai oikeassa olemista.
Muistellaan vielä opetuslapsia. Kun Jeesus oli kuollut ristillä, kun "paimenta lyötiin ja lauma hajotettiin", oli varmaan aika vaikea pitää silloista opetuslasten porukkaa täydellisenä seurakuntana. Mutta sitä se kuitenkin oli - ei oman oikeamielisyytensä tai ominaisuuksiensa vuoksi, vaan Jumalan armovalinnan vuoksi.
Aromi kirjoitti:Seurakunnan täydellisyys on siinä, että kolmiyhteinen Jumala itse asuu seurakunnassaan. Usko, joka on Jumalan lahjoittama, on kokonaan oikea ja "valkoinen" mutta ihminen edelleen "musta" ja syntinen.
Nepheg kirjoitti:vaikka seurakunta onkin vajavaisia ihmisiä täynnä, niin siellä heidän keskellään kuitenkin esimerkiksi taivaan avaimia käytetään.
nuusku kirjoitti:Haluaisin vielä tarkentaa, että nämä ohdakkeet tai mädät kalat eivät ole sisällä hengellisessä Jumalan seurakunnassa, vaan mukana sen ulkoisen matkasaaton puitteissa, joka voidaan silmin nähdä.
Jumala kuitenkin ohjaa seurakuntaansa Pyhän Henkensä kautta, ja kun Jumalan lapset kokoontuvat vaikkapa seuroihin yhdelle koolle, voidaan ajatella, että itse Jeesus Kristus on henkensä kautta ohjaamassa keskusteluita, ja vaikkapa yhteisiä kannanottoja, ja näin syntisten ihmisten kautta voidaan silti kuulla Jumalan ääni.
Aromi kirjoitti:Täytyy varmaan olettaa, että näkymätön seurakunta on näistä se, joka opettaa oikein.
O.M lisää, että ry tai SRK eivät ole näkymätön seurakunta vaan ne ovat instituutioita. Mistä kaiketi seuraa se, että ry:llä tai SRK:ssa voi olla väärääkin opetusta.
Muuten en tätä jatkaisi, mutta kun nuusku sitten kirjoittaa:Jumala kuitenkin ohjaa seurakuntaansa Pyhän Henkensä kautta, ja kun Jumalan lapset kokoontuvat vaikkapa seuroihin yhdelle koolle, voidaan ajatella, että itse Jeesus Kristus on henkensä kautta ohjaamassa keskusteluita, ja vaikkapa yhteisiä kannanottoja, ja näin syntisten ihmisten kautta voidaan silti kuulla Jumalan ääni.
niin minulle tulee mieleen, että kuitenkin ajatellaan kannanottojen ja opetuksen olevan erehtymättömiä. Jumalan sana on mielestäni se, jolle pitäisi yksin omistaa tuo arvovalta, jota yhteisille kannanotoille tässä tarjotaan. Ettei vain kävisi niin kuin Jumalan omaisuuskansalle oli käynyt Jeesuksen aikana:
9 Ja hän sanoi heille: hyvin te hylkäätte Jumalan käskyn, että te teidän säätynne pitäisitte.
10 Sillä Moses sanoi: kunnioita isääs ja äitiäs! ja joka kiroilee isää eli äitiä, hänen pitää kuolemalla kuoleman.
11 Mutta te sanotte: jos ihminen sanoo isälle taikka äidille: korban, (se on uhrattu) jolla sinua piti minulta autettaman.
12 Ja ette salli hänen mitään tehdä isällensä taikka äidillensä.
13 Ja hylkäätte Jumalan sanan teidän säädyllänne, jonka te säätäneet olette, ja senkaltaisia paljon te teette. (Mark.7)
Vai kuvittelenko vain, että tässä pitäisi olla tarkkana?
Aromi kirjoitti:Nephegin mukaan seurakunta opettaa oikein.
O.M:n mukaan seurakunta on näkyvä ja näkymätön.
Täytyy varmaan olettaa, että näkymätön seurakunta on näistä se, joka opettaa oikein.
O.M lisää, että ry tai SRK eivät ole näkymätön seurakunta vaan ne ovat instituutioita. Mistä kaiketi seuraa se, että ry:llä tai SRK:ssa voi olla väärääkin opetusta.
Aromi kirjoitti:kuitenkin ajatellaan kannanottojen ja opetuksen olevan erehtymättömiä.
Aromi kirjoitti:Jumalan sana on mielestäni se, jolle pitäisi yksin omistaa tuo arvovalta, jota yhteisille kannanotoille tässä tarjotaan.
O.M kirjoitti:En usko, että edes sinällään oikeassa ymmärryksessä olevan puhujan joka sana olisi erehtymätöntä.
Hengellinen seurakunta on toki näkymätön, mutta ei oikein uskoville tuntematon.
Raamatun mukaan ulkopuoliset voivat päätellä jotain oikeasta joukosta siitä, että oikein uskovien joukko pitää rakkauden keskenään.
Vl:suudessa olen havainnut, että kyseessä on todellinen pyhien yhteisö, jossa uskovaiset rakastavat toisiaan ja tuntevat toisensa.
Itse olen havainnut Jumalan seurakunnassa keskustelujen seurauksena syntyneiden neuvojen olevan hyviä neuvoja.
Kaikkien seurakunnan neuvojen on noustava Raamattuun ennen kirjoitetun Jumalan sanan pohjalta. Raamattu kehottaa koettelemaan kaiken; pitämään sen, mikä on hyvää ja välttämään sitä, mikä on pahaa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa