Uskoiko Luther samalla tavalla

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja nuusku » 01 Elo 2008, 20:23

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Kuulin joskus puhuttavan, että Lutherin arvioitaisiin olevan Ilm. 13:3 kohtaan liittyvä taho, se, joka oli haavoittanut seitsenpäisen pedon päistä yhtä kuolettavasti. Silloin itse ajattelin, että ilmeisesti hänet kristillisyydessä yleisesti käsitetään visusti uskovaiseksi.

Eräs mielenkiintoinen seikka jota olen joskus pohtinut, on se että miten Agrigolaa yleensä arvioidaan. En ole siitä tarkemmin kuullut. Vaikka stuskinpa viidensadan vuoden jälkeen voi tosiaan kukaan sanoa jotain aivan varmaksi. Mutta välittömästi Lutherin jälkeisestä historiasta olisi joskus mielenkiintoista kuulla, jos joku kirja, joka on riittävän lyhyt, ohut ja selkeä, jotta sen tohtii lukea, osuisi käsiin. Olen kuullut, että erittäin pian olisi Lutherin jälkeen kristillisyys jakaantunut kahtia, ja joku mies nimeltä Melanchthon olisi ilmeisesti kuulunut siihen 'uomaan' joka ei ollut uskomassa, kun taas jokin ryhmä nimeltä aitoluterilaiset olisi jatkanut uskomista samalla tavalla kuin Luther opetti.

Mielenkiintoisia asioita, vaikken niistä mitään ymmärräkään.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Kiivipäärynä » 01 Elo 2008, 21:42

En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, kun mietin jo täällä aikaisemmin, että en ole tainnut löytää mitään fiksua Luther-lukemista.

Siksi kysyisinkin, tietääkö joku jotain näistä kirjoista:

Ronald Bainton: Tässä seison - Martti Lutherin elämä
ja
Regin Prenter: Uskonpuhdistaja Martti Luther
?

Eipä siis, kuten näkyy, ole Martti-tohtorin itsensä kirjoittamia opuksia, mutta jotain hänen elämästään. Lainasin kirjastosta. Onko joku lukenut? Pidittekö luotettavina tai hyvinä tai jotain?

Olen myös lukenut jonkun aika ihanan kirjan hänestä. Se taisi olla nimeltään Kivenhakkaajan poika. Se oli todella vaikuttava. Ja sitten luin jonkun Karannut nunna -kirjan, jossa oli Lutherin ja Katharina von Boran rakkaustarina, kirja heidän yhteisestä elostaan Katharinan näkökulmasta, sekin ihan mielenkiintoinen. Ne olivat tosin jotenkin niin romaani-tyylisiä, että en voi olla ihan varma, mikä on totta ja mikä keksittyä.
Kiivipäärynä
 

ViestiKirjoittaja Pottu » 07 Elo 2008, 23:25

Kiitos lukuvinkistä ; lainasin ton Katharina, karannut nunna ja se on nyt mulla kesken. Jännittävä kirja.
...peruna on ruoka ihan oikea
Avatar
Pottu
tosi pirteä
 
Viestit: 347
Liittynyt: 25 Helmi 2005, 20:51

ViestiKirjoittaja Aromi » 08 Elo 2008, 13:50

Kiivipäärynä kirjoitti:En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, kun mietin jo täällä aikaisemmin, että en ole tainnut löytää mitään fiksua Luther-lukemista.

Siksi kysyisinkin, tietääkö joku jotain näistä kirjoista:

Ronald Bainton: Tässä seison - Martti Lutherin elämä
ja
Regin Prenter: Uskonpuhdistaja Martti Luther
?

Eipä siis, kuten näkyy, ole Martti-tohtorin itsensä kirjoittamia opuksia, mutta jotain hänen elämästään. Lainasin kirjastosta. Onko joku lukenut? Pidittekö luotettavina tai hyvinä tai jotain?



Suosittelen myös kurkistamaan Lutherin teologiaan vaikka Tuomo Mannermaan kirjan "Kaksi rakkautta" avulla. Lutherin elämästä ja teologiasta on myös yksi uudempi kirja, Olli-Pekka Vainion "Luther".
Varsinkin Mannermaa vaatii pikkuisen sitkeyttä lukiessa, mutta siitä saa hyvän kuvan Lutherin ristin teologiasta.
Aromi
vakiintunut
 
Viestit: 117
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:03
Paikkakunta: pohjoinen maa

ViestiKirjoittaja Kiivipäärynä » 08 Elo 2008, 14:06

Pitää katsoa, jos saisin käsiini jostain nuokin kirjat. :)

Luen juuri tuota Ronald Baintonin Tässä seison - Martti Lutherin elämä -kirjaa. Olen kyllä vähän turhan puolihuolimattomasti sitä lukenut, mutta päällisin puolin se vaikuttaa järkevältä.
Kiivipäärynä
 

ViestiKirjoittaja weha » 30 Elo 2008, 08:13

Töistäpä tulin justiin. Tuli mieleen tuo hyvin syvällinen opetus, mitä tässä joukossa on opetettu, että yhdellä paikkakunnalla on vain yksi oike Jumalan lasten joukko ja kuinka Pyhä Henki, on rakkauden Henki ja johtaa aina hänen omansa yhteen. Raamatussa muistan useamman kohdankin, jossa opetetaan, että hänen omillaan on sama mieli ja ajatus, siis opetus on yksimielistä ja samanlaista. Tälläistä ihan Raamatullista seurakuntaoppia en tiedä muilla olevan.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron