Vl-palstojen olkinukkeja

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Nepheg » 09 Touko 2007, 17:44

Näin on Taavetti.
Ihmiset helposti alkavat järkeillä liikaa joka pikku asiaa.
Silloin voi kuulla käärmeen kysyvän "Onko noin?"

Monilla on halu tehdä parannus, mutta "televisiojumalan" menettämisen pelko
on niin suuri, ettei kerta kaikkiaan uskalleta ottaa askeleita uskovien luo.
Portti on silloin perin ahdas kuten Kristus hyvin jo ennalta tiesi...

Sen verran voin ulkopuolisia lohduttaa, että ei kukaan tule kenenkään kotiin (ainakaan kutsumatta ;) ) kantamaan telkkaa pois.
Kyllä se on jokaisen omassa päätöksessä ja kun saa tämän uskon lahjan, niin siitä tulee halu itse luopua.
Jumalan työtä siis kokonaan tämä televisiottomuus kun Hän on Pyhän Henkensä kautta asian kirkastanut.

Ulkopuoliset eivät tätä käsitä ikinä ja lopetan tämän vatvomisen.
En siksi, että olen ärtynyt, vaan kyllästynyt.

Timoteustakin alkaisi varmasti väsyttämään jos kyselisin häneltä jotain hänellekin luonnollista asiaa.
Esim. "miksi syöt?".
Kun kerrot miksi syöt, niin en ymmärrä vaan puhuisin vain lisäaineista ja ihmettelisin kuka niitä suuhun laittaisi.

Sille se tuntuu tämä telkkarista jankkaaminen ainakin minulle.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

jees

ViestiKirjoittaja anne » 09 Touko 2007, 18:50

Synnille on kaikilla uskovilla se määritelmä mitä edellisessä viestissä sanoin.

teilläkin se syntilista on vaihdellut: 200 v sitten se oli porovarkaudet ja viina, nyt korvikset, tukanvärjäys, viina, ehkäisy, telkka, jne vaihdellen (sinänsä ihan hyviä syntikohteita).
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

Re: jees

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Touko 2007, 18:58

anne kirjoitti:Synnille on kaikilla uskovilla se määritelmä mitä edellisessä viestissä sanoin.

teilläkin se syntilista on vaihdellut: 200 v sitten se oli porovarkaudet ja viina, nyt korvikset, tukanvärjäys, viina, ehkäisy, telkka, jne vaihdellen (sinänsä ihan hyviä syntikohteita).


Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi, vai onko sinulla todella noin kapea käsitys opetuksestamme.

Vaikka ymmärrän kyllä, miksi annella on tuon kaltainen käsitys. Et ole nähnyt uskoamme sisältä päin. Ei meillä ole syntilistoja, vaan yhdyn vilpittömästi kertomaasi, että synti on sydämen luopumista Jumalasta. Mitään muuta se ei ole, mutta se tulee ilmi monilla tavoilla.

Vai väittääkö anne, ettei varkaus ole sysntiä? Kerron nyt, että varkaus, olkoon minkä varkautta tahansa, on merkki sydämen luopumisesta Jumalasta. Vapaa Jumalan lapsi ei halua varastaa, eikä helua tieten tahtoen pahoittaa lähimäisensä mieltä. Synnistä varottaminen kyllä usein pahottaa hänen mielensä, mutta sille emme voi mitään.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: sori

ViestiKirjoittaja timoteus » 09 Touko 2007, 19:26

anne kirjoitti:olisi varmaan parasta poistaa nyt mun nimimerkki.


Ymmärrän sinua. Et tunne olevasi tervetullut eikä mielipiteilläsi ole mitään arvoa koska olet ulkopuolinen. Eipä täällä hyödytä mitään kirjoitella kun tulee lyödyksi kun sika. Ainut vastaava paikka on veli saarikallen (lappajärvellä sijaitsevan menestysteologinen seurakunnan pastori ja hänen foorumi). Syntikäsitykset ovat suunnilleen samat kuin täällä ja ulkopuolisia kohtaan ollaan kovia ja suvaitsemattomia.

Minäkin tästä vedäydyn sivummalle. Nimmaria ei silti tarvi poistaa. Jos joskus haluan johonkin jotain sanoa.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

vielä

ViestiKirjoittaja anne » 09 Touko 2007, 19:30

timoteuksen tekstiin voin yhtyä. Minäkin pidän itseäni uskovana ja perussyntisenä, mutta loukkaa kun sanotte te epäuskoiset ja puhutte itsestänne: me uskovaiset. En tiedä mikä tämän jaon saa aikaan.

Itsehän luettelette syntejä, mutta Päivmiehen ja muiden lähteiden mukaan ne mm. vaihtelee henkilöstä - koulutuksesta - paikkakunnasta - ajasta riippuen. Minusta esim. tupakka on pahempi synti kun korvikset koska tupakka saastuttaa pyhän hengen temppelin ja huoneilman mitä muut hengittää ja on oikein huono esimerkki lapsille. Se ei kuitenkaan teistä ole synti kun ei päihdytä.

Liikkeessänne on paljon hyviä puolia. Mutta naisen väsyttämistä jatkuvilla raskauksilla en ymmärrä. Mutta kaikki tämä on ihan turhaa jankkailua.
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

Re: sori

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Touko 2007, 19:55

anne kirjoitti:olisi varmaan parasta poistaa nyt mun nimimerkki.


Ei nyt sentään, lopultakin olet melko maltillissesti kirjoittanut, olet vain ilmaissut omat käsityksesi. Jos olet malttanut yhtä maltillisesti lukea vastauksiamme, olet ehkä joitakin käsityksiäsi päässyt tarkistamaan. Hyvä jos viihdyt palstallemme, jos haluat, voit teitysti ottaa hiukan vapaata, mutta tervetuloa kuitenkin keskustelemaan. Miten muuten voisimme oikaista ihmisten virheellisiä käsityksiä meistä, jos emme saisi niitä tietoomme. Olet tehnyt meille palveluksen, kun olet käsityksiäsi tuonut ilmi, toivottavasti olet itsekin saanut jotakin. Haluan toivottaa sinulle kaikkea hyvää ja ennen muuta riemullista löytäjän iloa. Hymyillään jos avataan, ehkä se Valkealassa onnistuukin ensi kesänä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 09 Touko 2007, 20:20

Onpa kerrassaan huvittava ketju tämä :lol: , alkaa T.W:stä ja päättyy TV:hen!

Minulla ei ole mielenkiintoa kumpaankaan, kun olen niin tylsä tyyppi, ja harrastukseni ovat perin vähäiset. Olen aina inhonnut huvituksia sun muuta ns. hauskanpitoa, joten vanh.lestadiolaiset ovat minulle kuin taivaan lahja, niin minun ei tarvitse yrittää sopeutua maailmaan jollain kepulikonsteilla!

En tiedä ihanampaa kuin synkistellä tai riemuita kirkossa tai kuunnella vereslihalle saavaa saarnaa! Jos nyt jostain nautiskelen, on se hyvä ruoka tai kävely raikkaassa metsässä. Juhlia inhoan, enkä osaa seurustella ihmisten kanssa kuin kirkko/seurakahveilla, jotenkuten :oops:

Miksi siis kinata tv:stä :shock: ? Jos siitä on tullut riippuvaiseksi, on hyvä ettei sitä enää töllötä. Siihenkin voi ihan opetella, kuten kirkossa ja seuroissa käymistä. Sitten kun on ollut kuukausia ilman, voi ihmetellä miksi olen tuollaista vehjettä vahdannut! Ja onhan se mukavaa, ettei naisena tarvii miettiä meikkejä sun muuta krääsää. Hiuksetkin on kauneimmat kun ne on omanvärisensä.

Onhan se tietysti selvä, että synnin pitää tuntua oikeasti synniltä, ennen kuin siitä haluaa luopua. Minä olen ainakin niin kovapäinen, että tarvitsen myös opetusta. Minua kyllä voi vapaasti ojentaa, vaikka olenkin herkkänahkainen :wink: Eikös tämä elämä ole jatkuvaa parannuksen tekemistä!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

Re: jees

ViestiKirjoittaja Nepheg » 09 Touko 2007, 20:29

anne kirjoitti:teilläkin se syntilista on vaihdellut: 200 v sitten se oli porovarkaudet ja viina, nyt korvikset, tukanvärjäys, viina, ehkäisy, telkka, jne vaihdellen (sinänsä ihan hyviä syntikohteita).


Näytäpä sellainen lista.
Joku saattaa luulla, että seurakunta pitää jotain listaa synneistä.

Jos 200 vuotta sitten porovarkaus oli syntiä, niin jo on luopumus päässyt valloilleen jos varastaminen ei enää olekaan syntiä.

Viinaa ja ehkäisyäkö sinä ihmettelet, mitä niissä on pahaa?
Tällaiset asiat eivät mitään listoja tarvitse, vaan halu on jättää synti pois.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Nepheg » 09 Touko 2007, 20:50

timoteus kirjoitti:Itsekin ihmettelen kuinka ainoastaan teidän kanssa tulee tätä jatkuvaa keskustelua siitä mitä uskova saa tehdä tai ei. Ei kai tätä voi vain kuitata sillä että "epäuskoiset" ne vain haluavat parjata uskovia.

En nyt ehdi paljoa vastailla, mutta mieti tätä viestiketjua:
Kuka ensimmäisenä ihmetteli, kuinka uskovat voi lukea lännensarjakuvaa?
Kuka ensimmäisenä ihmetteli television poissaoloa?

Tupakasta sen verran, vaikka sitä vastustankin: Jeesus sanoi tähän tapaan erittäin vapaasti lainaten, "älkää sitä pelätkö joka suusta sisään menee, vaan siitä mitä tulee ulos".
Ruma tapahan se tupakka on, mutta ei sentään aiheuta syntielämää.

Ruoissakin on nykyään kaikenlaisia myrkkyjä lisäaineina jotka aiheuttavat mm. syöpää, eli saastuttavat Annen mainitseman Pyhän Hengen temppelin.
Uskaltaneeko Anne syödä mitään, jos oikein pikkumaisesti aletaan asioita katsoa?
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

kiitos

ViestiKirjoittaja anne » 09 Touko 2007, 22:21

kiitos Taavetti sanoistasi!

Tupakan inhoni tulee työni kautta: näen sen tuhoja ja en voi ymmärtää sen käyttöä. Mutta tämä on subjektiivinen asia. Ruoan suhteen minulla on parantamista: syön ihan liikaa. Ruoassa olevat myrkyt eivät ehkä ole ihan tupakan veroisia.
anne
perehtynyt
 
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:46

ViestiKirjoittaja timoteus » 09 Touko 2007, 23:24

vekkuli
En nyt ehdi paljoa vastailla, mutta mieti tätä viestiketjua:
Kuka ensimmäisenä ihmetteli, kuinka uskovat voi lukea lännensarjakuvaa?
Kuka ensimmäisenä ihmetteli television poissaoloa


Onko tuo nyt parjausta jos ihmettelee mihin perustuu teidän käsitykset ko.asioista? Voiko mistään ylipäänsä keskustella jos ei ole teitin kanssa samaa mieltä?

Tupakasta sen verran, vaikka sitä vastustankin: Jeesus sanoi tähän tapaan erittäin vapaasti lainaten, "älkää sitä pelätkö joka suusta sisään menee, vaan siitä mitä tulee ulos".
Ruma tapahan se tupakka on, mutta ei sentään aiheuta syntielämää.


Todella vapaasti tulkittu. Eikö siis huumeet ja viina ole syntiä kun ne menee suusta sisään :wink: ? Tupakka on voimakas huume joka tekee sen käyttäjästä siitä riippuvaisen. Tupakka on erittäin vaarallista terveydelle. Tupakoitsijan ensimmäinen ja viimeinen ajatus päivän aikana on tupakan sytyttäminen. Ei suinkaan Herra Jeesus ja ristintyö. Ei ole minkäänlaista perustetta väittää että tupakan poltto ei olisi syntiä. Varmasti on olemassa isompia syntejä mutta itsensä pettämistä on kuvitella että tupakointi on vain vähän huono tapa.

Ruoissakin on nykyään kaikenlaisia myrkkyjä lisäaineina jotka aiheuttavat mm. syöpää, eli saastuttavat Annen mainitseman Pyhän Hengen temppelin.
Uskaltaneeko Anne syödä mitään, jos oikein pikkumaisesti aletaan asioita katsoa?


Huumeen käyttöä ei voi verrata ruokiin. Eikä meillä ole mahdollisuuksia erotella ruokia niiden mahdollisten myrkkyjen takia. Uskon että suomalainen ruoka on aika puhdasta.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Touko 2007, 03:11

Todella vapaasti tulkittu. Eikö siis huumeet ja viina ole syntiä kun ne menee suusta sisään Wink ? Tupakka on voimakas huume joka tekee sen käyttäjästä siitä riippuvaisen. Tupakka on erittäin vaarallista terveydelle. Tupakoitsijan ensimmäinen ja viimeinen ajatus päivän aikana on tupakan sytyttäminen. Ei suinkaan Herra Jeesus ja ristintyö. Ei ole minkäänlaista perustetta väittää että tupakan poltto ei olisi syntiä. Varmasti on olemassa isompia syntejä mutta itsensä pettämistä on kuvitella että tupakointi on vain vähän huono tapa.


Huumeet ja viina johtavat syntiin, sopii muistaa, mitä Vapahtajamme sanoi jatkoksi, kun Hän oli sanonut tunnetut sanansa fariseuksille: Matt. 15:17-20. (Lisäsin muokkaamalla tämän merkinnän Raamatun paikasta, tämä vain selityksenä, sillä kone näyttä tekstiä muokatuksi.)

17 Ettekö te vielä ymmärrä, että kaikki, mitä suuhun sisälle menee, se menee vatsaan, ja sillä on luonnollinen uloskäyminen.
18 Mutta jotka suusta tulevat ulos, ne lähtevät sydämestä ulos, ja saastuttavat ihmisen.
19 Sillä sydämestä tulevat ulos pahat ajatukset, murhat, salavuoteudet, huoruudet, varkaudet, väärät todistukset, pilkat:
20 Nämät ovat ne, jotka saastuttavat ihmisen; mutta pesemättömillä käsillä syödä, ei saastuta ihmistä.

Viina ja muut huumeet vievät ihmisen ymmärryksen niin alas, ettei hän niiden vaikutuksen alaisena edes ymmärrä, mitä puhuu ja tekee, vaan niiden vaikutuksen alaisena tekee kaikkea sitä, mistä Jesus varotti lainaamassani tekstissä.
Itsekin inhoan tupakkaa, mutta syntinä en sitä pidä, sillä sen vaikutus ei ole sen kaltainen suusta tuleviin paheisiin johtava, kuin vakavampien huumeiden. Olen neljä vuotta tehnyt vapaaehtoista työtäkin tupakkaa vastustaen, mutta aivan eri syistä. Olin ne vuodet raittiuslautakunnan jäsen ja tehtäviini kuului muun ohessa seurata tupakan ja oluen myyjien toiminnan tasoa.

Mitä tulee päällimmäisiin mielessä oleviin asioihin, niin uskon ja omistan kohdalleni Jeesuksen sovintotyötä silloinkin, kun mietin ja ajattelen muutakin. Kun aamulla ensimmäisenä ajattelen aamukahvia, rukoilee sisimmässäni oleva Jumalan Henki puolestani sanomattomin huokauksin, vaikka en itse muuta mietikään, kuin kahvia ja päivän töihin lähtöä. Niin tiedän toistenkin kanssani samaa uskon sanomaa omistavien ymmärtävän, korjatkaa jos olen väärässä.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 10 Touko 2007, 03:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Touko 2007, 03:23

Seurustelusta ja avioliitosta ulkopuolisten kanssa sen verran, että siihen tilanteeseen tahtomattaan joutuneita on keskuudessamme siellä täällä. Joidenkin puoliso on luopunut uskosta avioliitossa ollessaan, jotkin ovat saaneet parannuksen armon ja puoliso on jäänyt maailmaan. Sellaiseen tilanteeseen ei kuitenkaan kannata ehdoin tahdoin pyrkiä, seurustelemallla ulkopuolisen kanssa. Ongelmia saattaa tulla esimerkiksi, jos ei ole yhteiset arvot vaikka lasten kasvatuksessa ja opetuksessa.

Muuten ELIHU kirjoittia asiaa sen verran kohdalleen, että enempää ei minun tarvitsekaan vaivautua, ainakaan tässä yhteydessä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja timoteus » 10 Touko 2007, 09:24

taavetti
7. Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: 8. 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; 9. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"


Viittaan niihin jakeisiin joita lainattiin vähän aiemmin. Pitäisi nähdä Jeesuksen opetus kokonaisuutena. Fariseukset noudattivat lukemattomia perinnäissääntöjä ja tapoja. Heillä oli ruokasääntönsä ym. säännöt. Ei riittänyt että noudatti perinnäissääntöjä jos puheet ja teot olivat pahoja.

Jokatapauksessa en raamatulla perustelisi tupakan käytön synnittömyyttä.

17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. 18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. 20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. 21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; 22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, 23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. 24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? 25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.Room.6


Ihminen tekee syntiä jokapäivä ajatuksin, sanoin ja teoin. Jokainen väärä ajatus, itsekäs teko tai väärä sana on syntiä. Vaikka tupakka ei vie järkeä niin aivan varmasti voi todeta että tupakoitsijalle tupakka on tärkeämpi kun Jumala. Tupakoitsija ei pääse irti pahasta tavastaan vaikka seurakunta sitä pyytäisi. En tarkoita että tupakka veisi kadotukseen mutta synti se on. Syntiä on vastustettava mutta ainoastaan armon kautta se onnistuu.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Touko 2007, 09:27

ELIHU kirjoitti:Se ei pidä paikkaansa, että kun on tullut ulkopuolelta, ei pääsisisi ikääkuin sisälle Siioniin.
Itsekin olen tullut ulkopuolelta ja tiedän todella monta muuta, ei heitä mitenkään eri tavalla kohdella.
Aktiivisuutta tietysti itseltä vaatii, kansamme luonne on kuitenkin sellainen keskimäärin , ettemme ole kovin vilkkaita ja ulospäin suuntautuneita,ainakaan ennen kuin tunnemme paremmin toisemme.
Eli niitä siltoja toisiin pitää "rakentaa"


Voin yhtyä Elihun viestiin, mutta tuota kansamme luonnetta ei voi mielestäni yleistää ihan noin vapaasti. Kansaamme kuuluu jäyhiä pohjalaisia, hitaita hämäläisiä ja lupsakoita sekä kieroja savolaisia. :)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Touko 2007, 09:43

timoteus kirjoitti:En tarkoita että tupakka veisi kadotukseen mutta synti se on. Syntiä on vastustettava mutta ainoastaan armon kautta se onnistuu.


Vastustan itsekin tupakkaa monessa mielessä, mutta ei se sentään itsessään ole synti. Paavalihan sanoo alkoholista, ettei sitä pidä käyttää, koska siitä juopuu ja juopumisesta tulee paha meno. Tupakka ei juovuta eikä siitä siis tule pahaa menoa.

Parveketupakointi ja väkijoukossa pössyttely ovat eettisesti arveluttavaa toimintaa. Alaikäisten tupakointi on lain hengen vastaista. Perheen vanhempien tupakointi on huonon esimerkin näyttämistä. Elimistölle tupakka on erittäin epäterveellistä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Touko 2007, 09:54

Jokatapauksessa en raamatulla perustelisi tupakan käytön synnittömyyttä.

Kommenttini:
Mutta ei synnillisyyttäkän voi Raamatulla perustella.

Muuten tämä keskustelu taitaa jo mennä kehän kiertämiseksi, joten lie aika lukita. Jatketaan toisessa keskusteluketjussa, jos on tarpeen. Jos joku välttämättä haluaa tähän vielä jatkaa, voidaan tämä toki vielä avatakin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Vl-palstojen olkinukkeja

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Huhti 2008, 10:13

Olkinukke, linnunpelätin, engl. Straw Man, on argumentointivirhe, jossa alkuperäinen väite väännetään sen irvikuvaksi. Vastaavalla tavalla ihmistä voidaan pilkata laittamalla linnunpelättimen päälle jonkun tietyn ihmisen käyttämät vaatteet.

Tyypillisiä on mm. seuraavia:

1. Vl-väite: "Usko Kristuksen sovitustyön kuulumiseen omalle kohdalle syntyy evankeliumin kuulemisen kautta."
Olkinukke: "Vl-usko kohdistuu evankeliumiin."
2. Vl-väite: "Evankeliumin ydintä on synninpäästö."
Olkinukke: "Vl-opetuksen mukaan evankeliumi on sama asia kuin synninpäästö."
3. Vl-väite: "Usko Kristukseen syntyy ja säilyy vain seurakunnassa."
Olkinukke: "Vl-usko kohdistuu seurakuntaan."

Jne. Tähän voi jokainen listata tyypillisimpiä tahallisia tai tahattomia irvikuvia, joita vl-käsityksistä näkee esitettävän.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Vl-palstojen olkinukkeja

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Huhti 2008, 10:21

Tässä tuli pari lisää:

- Vl-väite: "Jumala antaa synnit anteeksi vain suullisen sanan kautta."
Olkinukke: "Vl:t ovat riistäneet Jumalalta ihmisille vallan antaa synnit anteeksi."
- Vl-väite: "Ei se välttämättä ole niin suositeltavaa käydä teattereissa."
Olkinukke: "Vl:illa on teatterisynti."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Vl-palstojen olkinukkeja

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Huhti 2008, 10:33

Unohdin mainita, että olkinuken ideana on, että irvikuva kuitenkin jollain tavalla muistuttaa alkuperäistä väitettä. Jos väännös menee liian överiksi, se ei enää ole uskottava.

Lisää:

- Vl-väite: "Sairautta voidaan hoitaa, vaikka sillä olisi ehkäisevä sivuvaikutus."
Olkinukke: "Vl:ten mielestä saa ehkäistä sairauden vuoksi."
- Vl-väite: "Ehtoollinen on Jeesuksen muistoateria, josta ei epäuskoiselle ole hyötyä, vaan haittaa."
Olkinukke: "Vl:t opettavat ehtoollisen olevan pelkkä symbolinen muistoateria."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron