Homoseksuaalisuus ja vanhoillislestadiolaisuus

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Homoseksuaalisuus ja vanhoillislestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja clementsdotter » 16 Huhti 2008, 18:52

Kirkko ja Kaupunki -lehti antaa pohtimista:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid= ... &news=1url
clementsdotter
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Huhti 2008, 19:54

Aihetta on palstalla pohdittu ennenkin, kun laitoin hakusarakkeeseen sanan homo* , sain 9 osumaa, tämä niistä uusin.

Kokeilin kopioida tulosta tähän, mutta vaikutti tulevan niin sekava sotku, että tuumasin jättää pelkän vihjeen varaan. Katsoo ja kokeilee ken haluaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Homoseksuaalisuus ja vanhoillislestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Huhti 2008, 22:14

clementsdotter kirjoitti:Kirkko ja Kaupunki -lehti antaa pohtimista:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid= ... &news=1url


Olipa hienoja näkemyksiä nimimerkillä Tuomas. Homoseksuaalinen taipumus, jos jollekin on se osa annettu, on epäilemättä raskas koettelemus, mutta Jumala ei senkään tähden uskovaistaan hylkää. Varmasti jokaisella uskovaisella on omat pistimensä, vaikka toisten koettelemukset saattavatkin tuntua raskaammilta kuin toisten.

2. Kor. 12:
"7 Ja ettei ilmoitusten ylönpalttisuus minua ylen paljon korottaisi, on pistin annettu minun lihaani, nimittäin saatanan enkeli, rusikoitsemaan minua, etten minä itsiäni ylen paljon korottaisi.
8 Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: tyydy minun armooni; sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Sentähden minä mielelläni kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima minussa asuis.
10 Sentähden iloitsen minä heikkoudessa, ylönkatseissa, hädissä, vainoissa ja ahdistuksissa Kristuksen tähden; sillä koska minä heikko olen, niin minä väkeväkin olen."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Homoseksuaalisuus ja vanhoillislestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Huhti 2008, 14:02

Linkin kuvatekstissä lukee:

Toiset lukevat Raamatustaan, että homoseksuaalisuus on syntiä.


Toki homoseksuaalinen vietti on synnillinen vietti, mutta taipumus sinänsä on perisyntinä sovitettu eikä sitä lueta uskovaiselle synniksi. Muutoin on syytä tarkastella hieman joitakin raamatunkohtia, joiden perusteella "toiset lukevat Raamatustaan, että homoseksi on syntiä." Mielestäni tarkastelu on siksi tarpeellista, ettei kenellekään synny käsitystä, että kyse olisi vain jostain tulkintakysymyksestä.

Juutalaisessa laissa homoseksuaalisuuden harjoittaminen oli kuolemanrangaistuksen arvoinen teko. (Vertailun vuoksi mainittakoon, että esim. kieltäytymiselle säädöksestä, jonka perusteella kuolleen aviomiehen veljen tuli ottaa leski puolisokseen ja herättää siementä veljelleen, oli vain julkisen häpäisyn arvoinen rangaistus.) Uuden liiton aikana kuolemanrangaistukset sinällään eivät ole voimassa, mutta hengellinen kuolemanrangaistus homoseksuaalisuuden harjoittamisesta seuraa aina, jos sitä laita syntinä pois.

3. Moos. 18:
"22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko. [1. Moos. 19:7+]
23 Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista. [3. Moos. 20:15,16; 5. Moos. 27:21]"


3. Moos. 20:
"13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa."

Paavalin mukaan homouden harjoittaminen on erityisen irstas eksymisen muoto, joskin huoruuden synti ylipäätään on vakava synti. Homoudessa elävä ihminen ei peri Jumalan valtakuntaa.

Room. 1:
"24 Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. [Ps. 81:13; 1. Kor. 6:18; Ef. 4:19; 1. Piet. 4:3]
25 He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, [3. Moos. 18:22,23]
27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. [1. Moos. 19:5]"


1. Kor. 6:
"9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, [6:9,10: Room. 13:13+]
10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.
11 Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. [Ap. t. 22:16; 1. Kor. 1:2; Tit. 3:5]"


Paavalin mukaan huoruus on siinä suhteessa vakavampi synti kuin mikään muu synti, että siinä ihminen tekee syntiä omassa kehossaan. Uskovaisen ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli eikä tarkoitettu irstailua varten.

1. Kor. 6:
"18 Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. [1. Kor. 10:8]
19 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, [1. Kor. 3:16+]
20 sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa! [1. Kor. 7:23; Gal. 3:13; 1. Piet. 1:18,19; Ilm. 5:9 | Joh. 15:8; 1. Piet. 4:11]"


Paavali toteaa, että naimattomuus on hyvä osa niille, joille se on annettu.

1. Kor. 7:
"7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen. [Matt. 19:11]
8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin."


Ymmärtäisin niin, että jos ihmisellä on luonnostaan niin voimakas homoseksuaalinen taipumus, ettei hän kykene rakastumaan vastakkaista sukupuolta olevaan ihmiseen, hänen luonnollinen osansa on naimattomuus. Jeesus toteaakin opetuslapsilleen, että jotkut ovat äitinsä kohdusta saakka avioon kelpaamattomia.

Matt. 19:
"11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. [1. Kor. 7:7,17]
12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.""


Linkissä sanotaan edelleen näin:

– Homoutta ajatellaan kauhean seksikeskeisenä. Seksihän on vain yksi ihmisyyden osa-alue. Ei seksuaalisuus leimaa homoja sen enempää kuin muitakaan, Perttula sanoo.


Olen samaa mieltä, että ehkä homoja ajatellaan usein yliseksuaalisiksi ihmisiksi, mutta mielestäni he ovat osin itsekin syypäitä maineeseensa. Kukaan ei kyseenalaista, etteikö pedofiili voi ja etteikö pedofiilin tule kuolettaa taipumuksensa, mutta kun puhutaan homoista, usein taipumuksen kuolettaminen nähdään täysin mahdottomana ajatuksena, joka voi johtaa harkitsemattomiin raiskauksiin tms. Toki sellainen retoriikka luo helposti mielikuvaa yliseksuaalisista ihmisistä. Edes normaalien heteroiden kohdalla selibaattia ei nykypäivän retoriikassa nähdä lainkaan samalla tavoin mahdottomuutena kuin homojen selibaattia.

Sen sijaan voin yhtyä kaikkiin linkissä mainitun nimimerkki Tuomaksen ajatuksiin. Esim.

– Koen, että homoseksuaalinen taipumus on Jumalan rakkautta minua kohtaan. Se on minulle annettu koettelemus. Jokaisella on ristinsä kannettavana, ja minulla on tämä. Se, että joudun jatkuvasti kamppailemaan taipumukseni kanssa, auttaa pitämään uskon päämäärän tärkeänä.
- -
– Ihmisillä voi olla taipumusta moniin asioihin, vaikkapa varastamiseen. Mutta kaikkia taipumuksia ei saa toteuttaa. Usko varjelee ja näyttää suuntaa, mikä on oikein. Raamatussa sanotaan, että avioliitto on tarkoitettu miehen ja naisen väliseksi. Paavalin mukaan on ihmisiä, jotka eivät sovi avioliittoon, Tuomas perustelee.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron