saaraleena kirjoitti:Toivon, ettet olisi vaihtanut puheenaihetta.
saaraleena kirjoitti:Palautan keskustelumme niihin asioihin, joiden vuoksi seurakunta käytti sideavaimia. Nyt samat asiat eivät enää johdakaan seurakunnasta erottamiseen. Miten niin vakavat asiat voivat olla "aikaan ja paikkaan sidottuja"?
nuusku kirjoitti:Ainakin itse olen mukana seurakunnassa, jonka opetukseen tämä sideavainten käyttö edelleen kuuluu.
saaraleena kirjoitti:nuusku kirjoitti:Ainakin itse olen mukana seurakunnassa, jonka opetukseen tämä sideavainten käyttö edelleen kuuluu.
Voisitko vastata kysymykseen, joka Sinun kannaltasi saattaa olla kuvitteellinen, mutta minun lähipiirissäni oli todellinen: Käyttäisikö koti-ry:si sideavaimia vanhukseen, joka harvakseltaan käy luterilaisen kirkon vanhusten kerhossa? Anoppini nimittäin koki 70-luvulla sellaisen kohtalon.
nuusku kirjoitti:Ei käyttäisi minun koti-ry:ni sideavaimia tuossa tilanteessa, enkä myös usko lainkaan, että Jumalan seurakunta on anoppiisi niitä avaimia käyttänyt tuollaisen asian vuoksi. Ilman tarkempia tietoja suhtaudun asiaan urbaanina legendana.
Sen tiedän ja olen kuullut, että 70-luvulla moni lankesi väärään henkeen, ja vaikka kuinka yrittivät tehdä parannusta nimellisistä synneistä, se ei mitään auttanut, koska eivät tahtoneet uskoa väärää henkeä anteeksi. Eli yksittäisten uskon hedelmien analysointi on sinänsä turhaa, jos seurakunnalle on kirkastunut, että niiden taustalla on vieras henkivalta, joka pitää ihmistä otteessaan.
saaraleena kirjoitti:väärän hengen hedelmiähän ne TV:n omistamiset ja kirkkotouhut olivatkin siihen aikaan.
saaraleena kirjoitti:Entä tänään? Kun ry:ssäsi käynnistyy sielunhoitoprosessi TV:n omistamisen takia, edellytetäänkö nytkin väärän hengen kirkastumista vai onko kyse yksittäisestä TV-synnistä?
Entä tänään? Kun ry:ssäsi käynnistyy sielunhoitoprosessi TV:n omistamisen takia, edellytetäänkö nytkin väärän hengen kirkastumista vai onko kyse yksittäisestä TV-synnistä?
O.M kirjoitti:Kommenttina vastaukseesi Nuuskulle Paavalin sanat:
1. Kor. 13:
"4 Rakkaus on kärsivällinen ja laupias. Ei rakkaus kadehdi, ei rakkaus ole tyly, ei hän paisu:
5 Ei hän käytä itsiänsä sopimattomasti, ei omaansa etsi, ei hän vihaan syty, ei hän pahaa ajattele,"
Siis: rakkaus ei etsi omaansa. Tässä on viisaus, joka erottaa vl:t esim. pikkuesikoisista ja 70-luvulla ulos joutuneista.
Ehdonvallan asioista tiedämme, että niihin on periaatteessa oikeus. Mutta jos (ja kun) ne ovat heikoille pahennukseksi, vahvat eivät etsi omaansa, vaan joustavat heikkojen tähden. Heikot eivät tuomitse niiden vuoksi, mutta toki heillä on oikeus kertoa, mitä vaaroja niistä on heille. Kun he kertovat vaaroista, Pyhä Henki opettaa vahvoja jättämään asiat, ei siksi, että he välttämättä kokevat ne omalle uskolleen vaaraksi, vaan koska he tietävät ne lähimmäisensä uskolle vaaraksi.
saaraleena kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että "heikot" eivät tuominneet anoppiani käyttäessään sideavaimia, vaan kertoivat vain, että tämän kerhoharrastus on heidän uskolleen vaaraksi. Anoppiniko itse väärin ymmärsi? Miksi "heikot" kuitenkin lakkasivat tervehtimästä häntä Jumalan terveellä?
Minulla on tosiaankin ymmärtämisongelmia teidän ajattelutavassanne.
Ankka kirjoitti:Raamatussa sanotaan et "jos veljes rikkoo sinua vastaan, mene ja nuhtele häntä kahden kesken..." eli jos veli tekee synnin. No mikstakii sit kehotetaan nuhtelemaan tällaisista asioista, jotka kertovat sydämen tilan, jos ne ei ookkaan syntiä? Synnistä kehoitetaan nuhtelemaan...ei epäilystä jos siel vaik ois synti taustalla. Siit puhuu Lutherki jossaki kohas...
Ankka kirjoitti:Myöhemmin mulle on selvinny tuo väärien profeettojen varoitus, tarkoittavan oman seurakunnan keskellä olevia 'susia lammasten vaatteissa' (Luterin mukaan...)
Ankka kirjoitti:Nytku oomma keskustellu noist elämäntapa-asioista suut vaahossa puolesta ja vastaan, yks asia mua hämmästyttää: Olen saanut kuulla et esim tyyliin meikkaamisasiat kertoo sydämen tilan. Samallai kun aiemmin sanottiin parran kertovan sydämen tilan. Siis ei ittessään ole synti, vaan kertoo sydämen tilan. Raamatussa sanotaan et "jos veljes rikkoo sinua vastaan, mene ja nuhtele häntä kahden kesken..." eli jos veli tekee synnin. No mikstakii sit kehotetaan nuhtelemaan tällaisista asioista, jotka kertovat sydämen tilan, jos ne ei ookkaan syntiä? Synnistä kehoitetaan nuhtelemaan...ei epäilystä jos siel vaik ois synti taustalla. Siit puhuu Lutherki jossaki kohas...
O.M kirjoitti:En tunne anoppisi tapausta. Pidän kyllä vähän outona sideavaimien käyttöä tuollaisessa tilanteessa, jos asiaan ei ole liittynyt mitään muuta kuin pelkkä kerhoharrastus. Älä pistä pahaksesi rinnastustani, mutta kun olen ollut jokusessa oikeudenkäynnissä siviilitarkkailijana ja myös lueskellut melkoisen määrän erilaisia työhöni liittyviä oikeustapauksia, niin oppimastani kriittisyydestä johtuen en pysty enkä halua muodostaa vain yhden näkökulman perusteella minkäänlaista kokonaiskuvaa tapahtumasta. Liittyikö vastaavaan kerhoharrastukseen paikkakunnallanne minkäänlaista symboliikkaa? Pidettiinkö sitä yleisesti sopimattomana? Tekivätkö anoppisi hoitajat myöhemmin itse parannusta liiallisesta kireydestä? Tällaiset taustatiedot voivat auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa.
-- Luther ei hyväksy vain selviä kymmenen käskyn rikkomuksia (kuten lain kolmannen käytön kannattajat) asioiksi, joihin avaimia voitaisiin käyttää. Schmalkaldenin opinkohdat on Lutherin kirjoittama luterilainen tunnustusteos ja sen mukaan avaimia voidaan käyttää molempiin suuntiin myös "hienoista ja salaisista synneistä". -- miten salaisista hienoista synneistä voisi sitoa. Ehkä salainen syntielämäkin ilmenee jollain tavalla omalakisuutena, hempeytenä, kireytenä tms.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa