Esikoislestadiolaiset

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Esikoislestadiolaiset

ViestiKirjoittaja Ira » 10 Heinä 2008, 21:32

Keitä ovat esikoislestadiolaiset? Poikkeaako heidän oppinsa vanhoillislestadiolaisista?
Ira
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 10 Heinä 2008, 22:58

Sen verran eroavat, että ovat tämän uskon jättäneet.
Tarkemmin sitä on turhaa miettiä.
Kaipa niilläkin on jossain omat kotisivunsa kuten meillä on srk.fi, josta voi lukea tarkemmin uskostamme.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Humilton » 11 Heinä 2008, 10:49

Esikoislestadiolaiset ymmärtävät itse olevansa se alkuperäinen esikoisten seurakunta.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

ViestiKirjoittaja Juuso » 01 Joulu 2008, 22:53

Eka viestini foorumilla.
En viitsinyt avata uutta ketjua niin ehkä laitan tämän tänne. En ole mikään maailman aktiivisin ja paras kirjoittelija, mutta tuntuu että jotenkin haluaisin jakaa ajatuksiani, kun niitä pyörii mielessä. Tän jutun kluu on tekstin loppupuolella, eli älä turhaan pohdi lukiessasi että miten tää nyt liittyy aiheeseen.

Kävelylenkillä

Puen kevyemmät lenkkivaatteet päälle ja astun ulos. Suuntaan kaupunkia kohti. Ajatukset vapautuu. Kävelen rauhalliseen tahtiin. On pimeää ja keli on hieman loskainen. Kerrostaloja, metsää, omakotitaloja.. Jokaisessa niissä paljon elämää...

Huomaan pimeällä kadulla hahmon. Hän seisoskelee keskellä katua. Lähestyn häntä kulkeakseni kohta ohitse. Hahmo liikkuu eteeni. Nostan katsettani ja lähestyn hitaampaa. "Hei!". Se on joku laitapuolen kulkija. "Moi!", vastaan ja pysähdyn. Katson miestä silmiin ja hän minua. Hieman lasittunut katse. Ei näytä olevan enää kovin pahasti humalassa. Kykenee puhumaankin selvästi, joskin hieman hitaasti. Kuuntelen mitä miehellä on mielenpäällä.
"Tiijäkkö misä on Pyykkösjärvi, pitäis päästä sinne".
"Pyykkösjärvi, jaa kyllä minä järviä tiijän, mutta en oo varma niistä nimistä.. Oisko se se mikä on tuolla Puolivälikankaan takana?"
"Se on kuivasjärven pohjoispuolella", mies sanoo hiljaisella äänellä.
Katson edelleen miestä silmiin. Ei hän ainakaan sinne asti voi kävellä.
"Pitäisi saada taksi ettei palellu."
Soitan eräälle tutulleni ja kysyn taksin numeroa. Ei muistanut ulkoa. Soitan numerotiedustelun kautta Oulun aluetaksille. Aikoivat lähettää taksin.
"Paljonko oon velkaa?", mies kysyy ja kaivaa kakskymppisen.
"Eei mittään, pieni palvelus", vastasin. "Odottele tässä niin se taksi tulee kohta".
Katsoin miestä edelleen syvälle silmiin. Minun kävi häntä sääliksi. Maailma on hänenkaltaisiaan täynnä. Harvoin pysähdyn heitä ajattelemaan. Mutta tätä miestä säälin. Millainen elämä on ajanut hänet pulloon ja kierteeseen?
Mies tarjoaa kättä kiitollisena. Tartun siihen ja toivotan hyvää jatkoa.

Parin sadan metrin päässä taksi tuleekin jo vastaan. Pysähdyn ja käännyn katsomaan. Taksi poimii miehen kyytiin ja ajaa kohta ohitseni. Heilautan kättä.

Toisella puolellani on pienehkö rakennus, jonka parkkialueella seisoo yksi auto. Kävelen pihalle. Rakennuksen yhteydessä on pieni asunto, ilmeisesti talonmiehen. Yhdessä matalassa, korkealla olevassa ikkunassa palaa kynttelikkö. Asunnossa ollaan ilmeisesti kotona. Kävelen pääoven luokse, eri kuin asunnon ulko-ovi. Olen käynyt täällä kerran aikaisemmin. Viimetalvena eräänä sunnuntai-iltapäivänä. Oven vieressä on kyltti. "Esikoislestadiolaiset Ry, hartaustilaisuudet sunnuntaisin klo 14". Katson kylttiä. Esikoislestadiolaisia. Sunnuntaisin. Eksyneitä sieluja? Eksytettyjä? Etsiviä? Jumalan lapsia?? Kenen lapsia? Miksi? Mitä järkeä siinä on? Hajonnut lauma. Hajotettu lauma. Sielunvihollisen työtä. Ketään ei näy missään. Mitään ei näytä tapahtuvan. Välittääkö kukaan? Juuri heistä.

Muistan viimetalvelta pienet lapset rukoushuoneen penkeillä. Jumalan lapsia. Varmasti.

Lähden kävelemään takaisin. Luon vielä katseen rukoushuoneelle. En ymmärrä miksi maailma on tällainen. Kenellä edes kiinnostaa.


Alunperin ei ollu tosiaankaan aikomusta laittaa tätä juttua tänne tai ylipäätään mihinkään. Mutta sitten hoksasin, että ehkäpä jollakin kiinnostaa lukea.
Juuso
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Joulu 2008, 23:13

Ensiksi,tervetuloa foorumille, Juuso!

Toiseksi viestistäsi välittyy kysymys, en tiedä odotatko siihen vastausta. Olen kuitenkin varma, että joku saattaa odottaa, mutta en aio tähän nyt sellaista kirjoittaa. Sen sijaan kerron, mistä vastauksen tai kenties vastauksia useampaankin kysymykseen saattaisi löytyä.
Tänä vuonna julkaistiin Seppo Lohen historiateos, jossa kysymystäsi koskevan asian juuria on tutkittu ja luettavaksemme kirjoitettu melko kattavasti. Kirjaa on vielä saatavana, foorumimme etusivun sivupaneelista löytyy linkkejä, joiden takaa sitä voi etsiä ostaakseen. Uskon myös, että useimmista kirjastoista se on lainattavissa, ellei muuten niin kaukolainana.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Juuso » 01 Joulu 2008, 23:51

Kiitoksia vastauksesta.

Olen lukenut Lohen hajaannuksia käsittelevän kirjan alkuvuonna jos tarkoitir sitä. Oon aika hyvin perillä sinänsä noista taustoista ja hajaannuksien ajoista. Historiallehan ei voi mitään. Se on sellainen kuin on..

Mutta kysymyksiä on silti ja ne varmasti välittyy tekstistä. Kysymykset ei varmaan koske niinkään historiaa ja sitä että mitä silloin tapahtu vaan sitä että mitä tapahtuu tänä päivänä ja mitä pitäisi tapahtua. Mitä meidän uskovaisten pitäisi tehdä?

Kas, kun esikoislestadiolainen liike on edelleen elossa ja mua vaan ihmetyttää että miksi ja minkä voimasta se on edelleen voimissaan. Perinteenäkö vaan. Perinteen takiako he seuroja pitää ja ilman vaikutusta/turhaan ovat syntejään koettaneet uskoa anteeksi??? Se tuntuu aika kauhialta, että ihmiset tässä meidän ympärillä eläisi sillä tavalla. Ja me suljetaan silmät siltä. Mitä mä siellä kävin kuuntelemassa, niin oma kokemus oli tosiaan että aika painostavaa puhetta jotenkin.. ihan oma kokemus vaan. ei tietenkään voi yhen saarnaajan perusteella yleistää mutta ehkä se anto oikeanlaisen kuvaa yleisestä ilmapiiristä. Hämmästyin saarnan lopussa ihmisten itkua ja sitä kuinka he toisiltaan pyytelivät anteeksi ja toisilleen todistivat anteeksi.. Mä istuin perällä hiljaa ja yritin olla huomaamaton. Sitten lähdin aika pian. Ryllä oli alkamassa seurat. Oli paljo kotoisempaa. Ja oli tuttuja. Muutenki yksin meneminen rukoushuoneelle hieman jänskätti, mutta ketä oisin pyytäny kaveriksi? Mutta oli vaan tunne että pitää mennä. Jos ei ite koe niin joitakin asioita ei voi ymmärtää oikiasti. Sitä on vaan sen varassa että mitä on lukenut kirjoista tai kuullut toisilta. Ja rakentaa mielikuvat vaan niiden perusteella.
Juuso
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Joulu 2008, 03:24

Toinen huomion arvoinen kirja tämän asian suhteen on Aulis Zidbeckin Juhani Raattamaata käsittelevä, kirjan alussa on hänen lyhyt muistelmansa, tavallaan elämäkertansa. Siinä kerrotaan vilpittömän tutkijan ja etsijän tarinaa, kirjoittaja piirtää muutamalla lauseella, miltä tuntui toimia ainoana esikoisten joukossa vaikuttavana pappina ja siitä, miten huomattava osa esikoisten puhujista ainoaan joukossa vaikuttavaan pappiin ja hänen puheisiinsa suhtautuivat. En niitä viittausta enempää aio tässä selostaa, jos jotakin kiinnostaa, voi etsiä kirjan käsiinsä ja lukea. Kenties Juuso on senkin lukenut, mutta näitä rivejä saattaa lueskella muitakin kiinnostuneita, ja heidänkin vuokseen kirjoitan tämän vihjeen.

Zidbeck muistelee myös, miten joidenkin puhujien puheissaan viljelemät vihjaukset papillisessa muodossa lähestyvästä vaarasta, ja puhujien hakkaava puhetyyli lopulta karkottivat hänet siitä joukosta, ja samalla useiksi vuosiksi eroon kaikesta lestadiolaisuuteen liittyvästä.

Puhuttelevin kohta on kuitenkin kertomus kiinnostuksesta tutustua vanhoillisten keskusjärjestöön, ja vierailu SRK.n konttorilla yhtenä keskuudessamme vallinneen kuohunnan aikana. Erikoisesti oli vierasta puhutellut isäntiensä vapaa ja humorin sävyttämä keskustelutapa. Vierailun kohokohdaksi muodostui se, kun Zidbeck ilmaisi halunsa uskoa samalla tavoin kanssamme, ja kun hänen sen kertaiset isäntänsä. SRK.n silloin vastuuta kantaneet toimihenkilöt armon kerjäläistä liikuttuneina siunasivat sisälle Jumalan valtakuntaan.

Kirja kertoo muutenkin sisältörikkaasti Juhani Raattamaan opetuksista, verraten niitä Martti Lutherin vastaaviin opetuksiin molempien kirjoituksia siteeraten.
Jotakin on tällä foorumilla ennenkin aiheesta kirjoitettu, vaikka tämä ei olekaan varsinaisesti lestadiolaisuuden hajaannuksiin keskittyvä foorumi. Tyystin ei aihetta kuitenkaan voi, eikä kannata kiertää, yritän löytää sen keskustelun ja tuoda linkin aiheeseen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Juuso » 02 Joulu 2008, 10:00

Joo, olen törmännyt tuohon pappeja hakkaavaan puhetyyliin ja asenteeseen. Joitakin vanhoja kirjeitä lukiessani. En ihmettele että karkottaa. Mitenhän lie nykyisellään pappien asema heidän piirissään.

Mutta olen tosiaan tietoinen siitä että foorumi ei keskity näihin hajaannuksiin. Jos niistä jossain määrin voi täällä jutella, niin se on kuitenkin hyvä. Toki parasta näistä on keskustella jossakin livenä veljien kanssa. Minulle aihe on tärkeä. En tiedä miksi, mutta hajaannukset vain on osa todellisuutta, vaikka niitä ei ole onneksi suuremmin tapahtunut lähihistoriassa.
Juuso
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Joulu 2008, 10:35

Ymmärrän hyvin tuollaisen kiinnostuksen ja tiedon halun, joitakin kymmeniä vuosia sitten etsin itsekin vanhoja tietoja asiassa aivan tietyistä syistä, joita ei tässä tarvinne kertoa. Silloin nimenomaan vanha tieto tuntui olevan saavuttamattomissa, lopulta sitä löytyi mielestäni tarpeeksi. Ratkaiseva haluamani tieto löytyi Porin Rauhanyhdistyksen vanhasta historiakirjasta, sen jälkeen olen saanut lisää tietoa edellä mainitsemistani kirjoista, ja jonkin verran ihmisiltä, jotka ovat lapsuutensa viettäneet esikoislestadiolaisessa perheessä.
Veljeni kävi kerran esikoisten seuroissa, ja kertoi joitakin havaintoja sieltä. Itse en ole heidän seuroissaan käynyt, enkä tunne sinne vetoakaan. Tunnen toki muutamia heidän joukossaan kulkevia, koulussa istuin useana vuotena esikoisperheen pojan vieressäkin. Kerran olen käynyt heidän rukoushuoneellaan, en seuroissa, vaan sienikurssilla, johon heidän keittiönsä oli vuokrattu. Totta kai tutustuin kiinnostuksella ainakin heidän laulukirjaansa, joka taitaa olla se eri lestadiolaisryhmien yhteistyössä kokoama sen jälkeen, kun he luopuivat SRK.n julkaiseman laulukirjan käytöstä.
Nyt täytyy lähteä aamupuurolle ja sen jälkeen metsään katsomaan, vieläkö siellä voin työtäni tehdä, jatketaan keskustelua myöhemmin, jos jotakin keskusteltavaa löytyy.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Joulu 2008, 11:53

Taavetti kirjoitti:tutustuin kiinnostuksella ainakin heidän laulukirjaansa, joka taitaa olla se eri lestadiolaisryhmien yhteistyössä kokoama sen jälkeen, kun he luopuivat SRK.n julkaiseman laulukirjan käytöstä.


Wikipediasta kurkkasin asiasta. Siionin matkalauluja käyttää nykyisin rauhansanalaiset ja uusheränneet, esikoisilla on ollut vuodesta -92 oma kirja. Itselleni on jonkin verran yllätys, että esikoislestadiolaiset ovat olleet ko. hankkeessa mukana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Siionin_matkalaulut
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Joulu 2008, 12:10

Tervetuloa palstalle, Juuso.

Juuso kirjoitti:- - Toisella puolellani on pienehkö rakennus, jonka parkkialueella seisoo yksi auto. Kävelen pihalle. Rakennuksen yhteydessä on pieni asunto, ilmeisesti talonmiehen. Yhdessä matalassa, korkealla olevassa ikkunassa palaa kynttelikkö. Asunnossa ollaan ilmeisesti kotona. Kävelen pääoven luokse, eri kuin asunnon ulko-ovi. Olen käynyt täällä kerran aikaisemmin. Viimetalvena eräänä sunnuntai-iltapäivänä. Oven vieressä on kyltti. "Esikoislestadiolaiset Ry, hartaustilaisuudet sunnuntaisin klo 14". Katson kylttiä. Esikoislestadiolaisia. Sunnuntaisin. Eksyneitä sieluja? Eksytettyjä? Etsiviä? Jumalan lapsia?? Kenen lapsia? Miksi? Mitä järkeä siinä on? Hajonnut lauma. Hajotettu lauma. Sielunvihollisen työtä. Ketään ei näy missään. Mitään ei näytä tapahtuvan. Välittääkö kukaan? Juuri heistä.

Muistan viimetalvelta pienet lapset rukoushuoneen penkeillä. Jumalan lapsia. Varmasti. - -


Kyllähän el:ten pienet lapset ovat varmasti uskovaisia, kuten kaikki pienet lapset. Isoesikoisuus on kristillisyyden eriseura. Raamatun mukaan eriseuroja tulee aina olemaan. On ihme, että saa itse uskoa. Kenties Jumala johdattaa esikoisuudestakin joitakin valitsemiaan lampaita parannukseen, jolloin pitää oleman yksi lauma ja yksi paimen (Joh. 10:16).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Esikoislestadiolaiset

ViestiKirjoittaja ensi » 06 Helmi 2010, 20:00

[quote="Ira"]Keitä ovat esikoislestadiolaiset? Poikkeaako heidän oppinsa vanhoillislestadiolaisista?[/quote]


Esikoislestadiolaisuus
Esikoislestadiolaisuus on Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike. Se on järjestäytynyt yhdistykseksi nimellä Esikoislestadiolaiset ry.

Synty ja historia

Lestadiolainen heräys kuuluu luterilaisuuden piirissä vaikuttaneeseen laajaan pietistis-herrnhutilainen herännäisyyteen. Nimensä herätysliike on saanut Lars Levi Laestadiuksesta (1800-1861) , joka toimi 1826-1861 kirkkoherrana Pohjois-Ruotsin suomenkielisellä alueella. Hänen herätystyönsä ympärillä syntyi 1840-luvulla väkevästi kansan uskoa ja elämää muuttanut heräys. Se levisi yli kieli- ja kansallisuusrajojen erityisesti suomenkielisillä alueilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Pohjois-Amerikassa ja Venäjällä. Lestadiolainen herätysliike jakautui 100 vuotta sitten. Esikoislestadiolaisuus osaltaan jatkoi alkuheräyksen perintöä.

Sanoma

Esikoislestadiolaisuus on sitoutunut Raamatun ja uskonpuhdistuksen sanomaan. Julistustoiminnassa pyritään vaikuttamaan, että Raamatun pelastussanoma leviäisi kansamme parissa. Tahdotaan julistaa elävää sanaa, joka muuttaa ihmisen uskoa ja elämää eli että omattunnot heräisivät, ihmiset etsisivät ja löytäisivät pelastuksen uskomalla henkilökohtaisesti omakseen Kristuksen suorittaman sovituksen. Se johtaa sovintoon myös lähimmäisten kanssa ja antaa voimaa uskon mukaiseen elämään. Uskonelämän ylläpitämiseksi tarvitaan Jumalan sanan kuulossa käyntiä ja henkilökohtaista syventymistä Jumalan sanaan.

Toiminta

Esikoislestadiolaisilla on hengellistä toimintaa eri puolella Suomea omilla rukoushuoneilla, kirkon tiloissa sekä kodeissa. Päätoimintamuoto on pyhäseurat, joiden sisältönä ovat virret, rukoukset, luettu saarna yleensä Lestadiuksen postillasta sekä saarna eli selitys jostain Raamatun luvusta. Pyhäseurojen lisäksi on eri paikkakunnilla 3-4 kertaa vuodessa useampipäiväisiä ”isoja seuroja”. Vuosittaiset päätapahtumat ovat Suomessa Lahden juhannusseurat ja koko herätysliikettä koskevat Jellivaaran jouluseurat Ruotsin Lapissa. Muina työmuotoina ovat kanssapuheet ja raamattuillat. Samoin tehdään nuoriso- ja pyhäkoulutyötä sekä lähetystyön tukitoimintaa ja diakoniatyötä. Esikoislestadiolaisen herätysliikkeen toimintaa on eri Pohjoismaissa, Pohjois-Amerikassa (Old Apostolic Lutheran Church of America), Venäjällä yhdessä Inkerin luterilaisen kirkon kanssa ja Baltian maissa. Jokainen uskova on samalla uskontodistaja omassa elinympäristössään.

Julkaisut

Esikoislestadiolaiset ry julkaisee hengellistä kirjallisuutta. Sen painopisteenä ovat Lestadiuksen ja Lutherin kirjoitukset ja muu herätysliikkeen piirissä syntynyt kirjallisuus. Suomen esikoislestadiolaisuuden aikakauslehtenä on neljästi vuodessa ilmestyvä Rauhan Side.

Lähteenä tekstille on käytetty sisältöä esitteessä: Esikoislestadiolaiset ry:n Lahden paikallisosasto, 1996: ”Usko on sydämen asia”.

PS: On onni että ihminen ei voi toista tuomita, vaan sen tekee Jumala.
ensi
 

ViestiKirjoittaja weha » 05 Syys 2010, 20:08

Vanhoillislestadiolaisuus on yhä säilyttänyt käsityksen, että laki ei kuulu kristitylle, että siis laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle.

Tässä varmasti yksi ratkaiseva ero esim. esikoisuuteen. Ns. Ortodoksi luterilaiset toivat lain kolmannen käytön kirkkoon Lutherin kuoleman jälkeen.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 05 Syys 2010, 20:21

On perin tuttu kohta tämä Raamatusta, joka osoittaa, ettei väärässä opissa voi vahingossakaan pelastua:

Joh.10:4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

Lisäksi seuraava kohta osoittaa, kuinka epäuskoisetkin ja siis väärät hegellisyydet tulee johtaa yhteen laumaan:
Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen ja samaan paikkaan. Yhdellä paikkakunnalla on vain yksi Jumalan lasten joukko. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.
apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 05 Syys 2010, 20:42

Laitan tämän kristillisyyden opetuksen tähänkin.
Laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle

Olen oppinut uskovaisten seuroissa ja lukenutkin kristillisyytemme opetusta, että lain ensimmäinen käyttö Raamatun mukaan, yhteiskunnan ja esivallaan, ja on sekin Jumalan asettama:

Room.13:1. "Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan...5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee. "

Lain ensimmäinen käyttö ohjaa yhteiskunnalliseen vanhurskauteen. Sen piirissä myös kristityt "on lain alla". Yhteiskunnallinen vanhurskaus, ei ole uskonvanhurskautta. Tuota lakia voi noudattaa epäuskoinenkin.

Lain toinen käyttö

Laki lupaa, että joka sen täyttää pelastuu. Syntiinlankeemus turmelsi ihmisen, ettei hän voi lakia täyttää. Lain tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi. Luther sanoi, että laki on kuin ajokoira, joka ajaa ihmisen Kristuksen luo. Paavali ilmaisee näin lain toisen käytön:

Room.3:20. "Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee".

Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.

Lain kolmas käyttö

Lain kolmas käyttö merkitsee, että lain tulisi olla uskovaisen elämässä synnin paljastajana ja hyvien tekojen opettajana? Paavali torjui tuon käsityksen. Hän kirjoitti galatalaisille:
Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla".

Lain kolmannen käytön hylkääminen ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saaneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi:

Room.6:14. "Sillä ei synnin pidä teitä vallitseman, ettette ole lain, vaan armon alla.
15. Kuinkas siis? Pitääkö meidän syntiä tekemän, ettemme lain alla ole, vaan armon? Pois se!
16. Ettekö te tiedä, että jolle te annatte itsenne palvelioiksi kuulemaan, sen palveliat te olette, jolle te kuuliaiset olette, taikka synnille kuolemaksi eli kuuliaisuudelle vanhurskaudeksi?"

Gal.2: 19. "Mutta minä olen lain kautta laista kuollut pois, että minä Jumalassa eläisin.
20. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni.
21. En minä hylkää Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin on Kristus hukkaan kuollut".

Gal.5:13. "Sillä te, rakkaat veljet, olette vapauteen kutsutut; ainoastaan karttakaat, ettette salli vapauden lihalle tilaa antaa, vaan palvelkaat rakkaudessa toinen toistanne".

Tiit.2:11. "Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
15. Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön".

Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei opeta myöskään toisin kun kymmenen käskyn laki. Nyt lain tuomio ja kirous ovat kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.

Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Syys 2010, 16:04

Osaat Weha selittää mielestäni selkeästi lain kolme eri käyttöä ja myös sen, miten neuvot kuuluvat evankeliumin kokonaisuuteen.

weha kirjoitti:Vanhoillislestadiolaisuus on yhä säilyttänyt käsityksen, että laki ei kuulu kristitylle, että siis laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle.

Tässä varmasti yksi ratkaiseva ero esim. esikoisuuteen.


Tarkkaan ottaen esikoislestadiolaisuudessa ei hyväksytä lain kolmatta käyttöä. Esikoislestadiolaisia on luonnehdittu "lainomaisiksi evankelisiksi". Sen sijaan uudessaheräyksessä lain kolmas käyttö hyväksytään. Uusheräys oli toinen 1900-luvun alun ns. suuren hajaannuksen yhteydessä vanhoillislestadiolaisuudesta erkaantunut eriseura. Uusheräys on ilmeisestikin ainut vanhoillislestadiolaisuudesta suoraan eronnut suunta, joka pitää lakia myös kristittyjen ojennusnuorana. Lyngenin lestadiolaisuudesta ja muista pienemmistä suunnista en ole varma.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Syys 2010, 16:56

En ole varma, kuinka esikoislestadiolaiset ymmärtävät opillisesti lain kolmannen käytön, mutta käytännössä se heillä ainakin on. Melkein jokaiseen saarnaan kuuluu olennaisesti alkuosan lakisaarna, vaikka paikalla ei olisi ainuttakaan heidän joukkoonsa kuuluvaa. Aiemmin tässä keskustelussa mainitsemani hakkaava saarnatyyli on eräs sellaisen käytännön merkki. Ulkonaisesti he sillä pyrkivät pitäytymään Laestadiuksen tavassa saarnata ensin lakia epäuskoisille ja armon varkaille, ja lopuksi evankeliumia herätetyille ja uskoon autetuille.

Toinen ulkonainen merkki on ainakin käytännössä uusheränneiden kanssa yhteinen kansanopisto Kalajoella. Olen kuulut muutamien uusheränneiden sanovan sitä omakseen, kuten se ilmeisesti onkin, mutta omakseen sitä olen kuullut sanovan joidenkin esikoistenkin. Hallinnosta ja omistuksesta en ole tietoinen, mutta molempia siellä on tietoni mukaan ollut oppilaina.

Vastaava kansanopiston yhteisomistus taitaa olla Karstulassa, joka tietoni mukaan on evankelinen, mutta jota joissakin yksityisissä keskusteluissa ovat omineet myös heränneet eli körttiläiset. Kysyin asiaa heränneisiin lukeutuneelta naapuriltani, kun Karstulan kansanopiston johtaja oli puhujana kylämme körttiseuroissa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Syys 2010, 20:28

Käsittääkseni opillisesti esikoislestadiolaisilla ei ole lain kolmatta käyttöä. Olen pohdiskellut, miten isoesikoiset mieltävät seurakuntansa neuvot. Katsovatko isoesikoiset neuvot osaksi evankeliumin kokonaisuutta (kuten vl:t) vai eivät (kuten pikkuesikoiset)? Epäilen, että tässä saattaa olla opillinen ero vl:ten ja el:ten välillä, mutta en ole varma. En toistaiseksi ole löytänyt asiaan vastausta kirjallisuudesta tai netistä. Jos jollain on asiakirjallisuudesta poimittua, varmennettua tietoa asiasta, arvostaisin tiedon saattamista myös muiden tietoon.

En ole koskaan kuunnellut isoesikoisten saarnoja, mutta aiheesta oli taannoin artikkeli paikallisessa lehdessä. Toimittaja oli käynyt tutustumassa eri uskonnollisiin liikkeisiin, myös esikois- ja vanhoillislestadiolaisuuteen. Hän luonnehti el:ten saarnoja "pietistiseksi syntisen lihan pehmittämiseksi". Vl:ten saarnoja hän luonnehti yllätyksekseni erittäin positiivisella ilmauksella, "armosta uskovien vahvistamiseksi taivasmatkalla" tms.

El:ten lakisaarnaa saatetaan ehkä perustella sillä, että niin yritetään saada "armovarkaita" tai mahdollisia ulkopuolisia tuntoihinsa. Taavetin luonnehdinta el:ten hakkaavasta saarnatyylistä vaikuttaa esiintyvän kirjallisuudessakin. Ainakin se antaa askeettisuuden korostamisen ohella esikoisuudesta lakihenkisen vaikutelman.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja hepa » 30 Syys 2010, 14:56

Eräältä sivustolta löytyi mm. tällaisia eroja »itäisen» ja »läntisen tulkintaperinteen» välillä?

itä
8. Laestadius oli vain ihminen. Hänen
saarnoissaan esiintyy puutoksia
ja heikkouksia. Kaikkia kohtia
ei pidä ottaa vakavasti.

10. Siionin laulut ovat puhtaasta hengestä.
Ne rakentavat sydämen
kristillisyyttä tuoden myötään hyvät
hedelmät.

11. Musiikki kuuluu Uuden Testamentin
seurakuntaan.

länsi
8. Laestadius oli 7. enkeli (Ilm. 10:
7). Hän on saarnannut jokaisen
sanan Pyhän Hengen kautta vuoden
1844 jälkeen. Jokainen sana
on Jumalansana, ja pitää otettaman
vakavasti.

10. Siionin lauluja Raattamaa kutsui
hengellisiksi huoralauluiksi, joista
yksi kolmasosa on hunajaa, kaksi
kolmasosaa myrkkyä. Ne nukuttavat
omantunnon tuoden myötään
hengellisen kuoleman.

11. Jumalan Poika on jättänyt kaikki
Daavidin soitot Golgatalle. Uuden
Testamentin seurakunnassa
ei ole mitään soittimia.
-------------

Vähän tuntuu olevan esikoisilla outoja käsityksiä.
Laestadiuksen saarnat on korotettu raamatun tasolle

Laulamisesta ja soittamisesta puhutaan uudessa testamentissa näin:
Ef. 5:19
Ja puhukaat keskenänne psalmeilla, ja kiitosvirsillä, ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja soittain Herralle teidän sydämessänne,
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa