Lukuvihje:

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja saaraleena » 17 Heinä 2008, 19:45

Uusimman Kotimaa-lehden pääkirjoitus käsittelee vanhoillislestadiolaisuutta. Aiheesta näytään keskusteltavan sekä S24:lla että Mopin palstalla ...
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja nuusku » 17 Heinä 2008, 19:49

.. Eipä mitään uutta auringon alla. :)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja Emka » 17 Heinä 2008, 20:02

saaraleena kirjoitti:Uusimman Kotimaa-lehden pääkirjoitus käsittelee vanhoillislestadiolaisuutta. Aiheesta näytään keskusteltavan sekä S24:lla että Mopin palstalla ...


Eipä tosiaan kiinnosta. Paljon mielenkiintoisempaa on kuunnella suviseurapuheita uudemman kerran.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja saaraleena » 17 Heinä 2008, 20:08

Emka kirjoitti:
saaraleena kirjoitti:Uusimman Kotimaa-lehden pääkirjoitus käsittelee vanhoillislestadiolaisuutta. Aiheesta näytään keskusteltavan sekä S24:lla että Mopin palstalla ...


Eipä tosiaan kiinnosta. Paljon mielenkiintoisempaa on kuunnella suviseurapuheita uudemman kerran.


Kummallista jos ei kiinnosta. Siinä annettiin kiitostakin vl-liikkeelle.
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja Nepheg » 17 Heinä 2008, 22:39

saaraleena kirjoitti:Kummallista jos ei kiinnosta. Siinä annettiin kiitostakin vl-liikkeelle.


S24 ja mopin palstalaiset saavat ihan keskenään kehua meitä. :-(
Kehujahan siellä vaan tulee, niidenhän takia haluat meitä sinne.

Puhun toki omasta puolestani sillä jokaisella on vapaus katsoa tai olla katsomatta kotimaan artikkelia.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Jani_S » 17 Heinä 2008, 23:39

Älkääpä te nyt saaraleenan aivan ystävällistä vihjettä noin torjuko! Minä kyllä luen kyseisen artikkelin.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 18 Heinä 2008, 09:00

Jani_S kirjoitti:Älkääpä te nyt saaraleenan aivan ystävällistä vihjettä noin torjuko! Minä kyllä luen kyseisen artikkelin.


No leikilläni minä.
Voin toki etsiä itselleni löysemmän pipon.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Heinä 2008, 09:55

Luin ko. artikkelin eilen. Se on mielestäni selvästi kriittisempi artikkeli vanhoillislestadiolaisuudesta kuin yleiskirkolliset artikkelit yleensä, joskin kritiikin sekaan on haluttu laittaa sopivassa suhteessa myös kehuja, kuten hyvään kritiikkiin katsotaan kuuluvan.

Vl:ten käsitykset sakramenteista mahtuvat tunnustuskirjojen raameihin. Vl:t eivät ole ainut ryhmä kirkon sisällä, joiden mukaan sakramenteilla on uskoa vahvistava vaikutus eikä suoranaisesti uskoa synnyttävä vaikutus. Sakramenteissa on uskovalle vakuutus Kristuksen sovitustyöstä - kirkkomme opin mukaan armovälineitä ovat sana ja sakramentit, mutta epäuskoinen ei sakramenttien avulla tule uskoon. Sakramentteja ei tule myöskään väärinkäyttää ripin laiminlyömiseen, joskaan pakkorippiä vl:t eivät tunnusta. Myös tunnustuskirjojen mukaan usko tulee ulkonaisesta, suullisesta sanasta.

"Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."

Vl-seurakuntakäsitys on täysin luterilainen ja tunnustuskirjojen mukainen, toisin kuin monet nykyiset ekumeeniset käsitykset. Vl-käsityksessä on kirkko kirkossa, ecclesiola in ecclesia. Sen mukaan kirkon sisällä vaikuttaa todellinen pyhien yhteisö, jolla tiettyjä tunnistuspiirteitä: pieni, pyhä, yhdessä mielessä, yhdessä ymmärryksessä etc. oleva joukko ja yhteisö, ei pelkkä epämääräinen (ekumeeninen) yhteys.

"Uskontunnustukseen lisättyä sanaa communio ei pidä kääntää sanalla Gemeinschaft (yhteys), vaan sanalla Gemeine (yhteisö).
- -
Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä."


Edelleen tunnustuskirjojen hengessä vl:t opettavat, että kirkko-organisaation sisällä on myös jumalattomia sekä seurakuntalaisina että kirkon virassa. He eivät ole todellinen kirkko.

"Vaikka siis teeskentelijät ja jumalattomat kuuluvat tähän todelliseen kirkkoon ulkonaisten menojen puolesta, on kuitenkin kirkkoa määriteltäessä välttämätöntä määritellä se Kristuksen eläväksi ruumiiksi eli siksi, mitä kirkko sitä nimityksensä puolesta että todella on. - - kirkko on hengellinen kansa, toisin sanoen kansa, jota ei erota pakanoista yhteiskunnallinen järjestys, vaan joka on todellinen Jumalan kansa, Pyhän Hengen uudestisynnyttämä.
- -
Näin ollen ovat evankeliumin mukaan Jumalan kansaa vain ne, jotka ottavat vastaan luvatun Pyhän Hengen. Lisäksi vielä kirkko on Kristuksen valtakunta, erotukseksi Perkeleen valtakunnasta. Sillä varmaa on, että jumalattomat ovat Perkeleen vallassa ja hänen valtakuntansa jäseniä, niin kuin Paavali opettaa sanoessaan, (Ef. 2:2) että Perkele tekee työtään epäuskoisissa. Ja fariseuksille, jotka varmasti olivat yhteydessä silloiseen seurakuntaan, toisin sanoen lain kansassa oleviin pyhiin - hehän toimivat kansan johtajina, uhrasivat ja opettivat - Kristus sanoo: (Joh. 8:44) "Te olette isästä Perkeleestä." Siispä kirkko, joka on todella Kristuksen valtakunta, on pyhien yhteisö sanan varsinaisessa mielessä. Jumalattomiahan hallitsee Perkele, jonka vankeja he ovat, ei heitä hallitse Kristuksen Henki.

Mutta eihän päivänselvä asia sanoja kaipaa. Jos kirkko, joka todella on Kristuksen valtakunta, on jotakin aivan muuta kuin Perkeleen valtakunta, tästä seuraa välttämättä, että jumalattomat eivät ole kirkko, koska he ovat Perkeleen valtakunnassa. Tosin he kyllä tässä elämässä, kun Kristuksen valtakunta ei vielä ole tullut ilmi, ovat kirkkoon sekoittuneina ja hoitavat kirkon virkoja."


Vaikka vl:illa on jonkin verran terävärajaisemmin ymmärretty ecclesiola kuin millään muulla kirkon sisällä toimivalla ryhmällä, toimii kirkon sisällä muitakin itsensä ecclesiolaksi mieltäviä ryhmittymiä.

Vl:ten opetuksen sopivuutta luterilaiseen kirkkoon on pohdittava siltä pohjalta, miten vl:ten opetukset sopivat tunnustuskirjojen ja Lutherin opetukseen - ei siltä pohjalta, miten hyvin vl:ten opetus sopii yhteen epäluterilaisen ekumenian kanssa.

Hoitokokouksista voi todeta, että vl:t eivät ole toimittaneet ketään kirkkoon seurakunnan eteen tekemään julkirippiä, jota ei kirkon nykyisissä säännöissä sallitakaan. Julkirippi tosin 1800-luvulle saakka kuului kirkon armovälineisiin, kuten Svebiliuksen katekismus osoittaa:

"1. Mitä se sana rippi merkitsee?
Vastaus: Synnin tunnustusta.
- -
6. Kuinka se tapahtuu?
Vastaus: Monella tavalla:
- -
2. Koko seurakunnan edessä; koska julkisyntinen, joka suuren pahan teon tehnyt on, tunnustaa ja anteeksi anoo syntinsä; se kutsutaan julkiripiksi.
- -
7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä?
Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä loh-dutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon."


1970-luvun hoitokokouksia voi mielestäni tutkia, joskin rippisalaisuus asettaa tutkimiselle tietyt rajat. Aihe on kuitenkin kipeä. Harva muukaan porukka availee vain 30 vuoden takaisia asioita historiantutkimuksen piiriin. Hoitokokousjakson vertaaminen traumaattisuudeltaan vaikkapa v. 1918 kansalaissotaan on liioittelua, mutta kesti vuosikymmeniä ennen kuin sitäkään traumaattista aihetta voitiin lähestyä muutoin kuin vapaussota-näkökulman kautta.

Itse näkisin hoitokokousten voimakkaassa tuomitsemisessa jonkin verran myös perinteisistä arvoista irrottautuneen yhteiskuntamme defenssejä. Siinä missä vl:t kokivat maallistumisen uhkana, näki ympäröivä yhteiskunta vl:ten pysyttäytymisen konservatiivisissa arvoissa piikkinä kollektiivisessa omassatunnossaan. Suomalainen yhteiskunta hyväksyy usein vain yhden totuuden kerrallaan; samoin kirkon sisällä on monilla vaikeuksia hyväksyä tosiasiaa, että aina tulee olemaan ihmisiä, joiden mukaan on monta oikeaa seurakuntaa ja aina ihmisiä, joiden mukaan on yksi oikea seurakunta. Suvaitsevaisuuden mittari ei ole se, pitääkö jotain toista uskovaisena vai ei. Suvaitsevaisuuden mittari on se, hyväksyykö toiselle oikeuden pitää "väärän" maailmankatsomuksensa vai ei.

Hoitokokoukset ovat varmasti olleet ainakin ulkopuolelle jääneille traumaattisia. Traumojen käsittelemiseksi keskustelu aiheesta ei tietenkään ole pahitteeksi. Jos keskustelu kuitenkin sisältää vaatimuksen tunnustaa toisen osapuolen "väärä" maailmankatsomus yhtä lailla taivaskelpoiseksi vastoin toisen osapuolen omaatuntoa, keskustelu on lähtökohdiltaan suvaitsematonta. Eihän ihmisillä ole valtaa vastoin Raamattua julistaa ketään taivaskelpoiseksi; sen tekee Pyhä Henki uskovaisten huulilla niille ihmisille, jotka haluavat syntinsä anteeksi. Samoin Pyhä Henki sitoo ihmisen sinetöimällä seurakuntalaisten huulet.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Heinä 2008, 10:29

Lapsen uskosta piti myös sanoa sanani. Vl-käsitys on luterilainen: Luther on perustellut, että koska ympärileikkaamattomana kuollut poikalapsi ei joutunut kadotukseen VT:n aikana, ei joudu myöskään kastamattomana kuollut lapsi UT:n aikana. Koska opetamme Lutheriin pitäytyen, että myös pieni lapsi on perisyntisenä Jumalan edessä vikapää, on ainut tie lapsellakin pelastukseen usko, joka omistaa Kristuksen sovituksen. Niin kastamattomanakin kuollut pieni lapsi pelastuu uskon kautta, syntisenä mutta vanhurskaana. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden. Raamattu asettaakin lapsen useissa kohdissa uskon esikuvaksi.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Lukuvihje:

ViestiKirjoittaja Jani_S » 18 Heinä 2008, 15:59

O.M kirjoitti:Luin ko. artikkelin eilen. Se on mielestäni selvästi kriittisempi artikkeli vanhoillislestadiolaisuudesta kuin yleiskirkolliset artikkelit yleensä, joskin kritiikin sekaan on haluttu laittaa sopivassa suhteessa myös kehuja, kuten hyvään kritiikkiin katsotaan kuuluvan.


Totesin saman. Yleissävy ei ollut kuitenkaan edes mitenkään sovitteleva, vaan noudatti mielestäni pitkälle suomi24-palstan sisältöä, johon siinä epäsuorasti viitattiinkin. Pääkirjoituksen sisältämä lausahdus "Sen olisi kuitenkin aika miettiä itsekriittisesti sitä, olisiko maailman kahdessa miljardissa kristityssä joku muukin oikealla tiellä oleva?" osoittaa, että ekumenia on hyvin pitkälle enää ainoa uskon mittapuu kirkossamme.

Loppuheitossa vedottiin piispoihin. Jumala antakoon heille viisautta, jotta he eivät lähtisi vaientamaan selvää evankeliumin sanaa ja siten hajottamaan kansankirkkoamme entisestään.
Jani_S
 


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron