Tervehdys vaan pitkästä aikaa

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Tervehdys vaan pitkästä aikaa

ViestiKirjoittaja weha » 23 Elo 2008, 09:19

Olen tainnut olla hieman tökerö palstalla ja tainnut hieman piikitelläkkin. Olen kokenut hirveästi asioita ja oikeestaan ihan maailmanhengessä tavallaan ollut. Olen saanut taas haistaa Jumalan armollista tietä, jota hän tahtoo osoittaa.

Aika tökerö teksti tuokin:(

Olin tuossa thaimaassakin käymässä ja olen kokenut hyvin paljon myös siellä hengellisellä "rintamalla". Ne tilaisuudet joissa siellä kävin, oli lähinnä hyvin sekavaa kristillisyyttä ja ei varmasti ole minun juttuni se. Siellä näytti olevan eräänlainen baptismi vallalla. Buddhalaisuus hyvin voimakas ja vaarallinen. Sitä syötetään lapsille jo pienestä asti. Niistä tilaisuuksista ja ns. herätyksistä siellä voin sanoa, että ihmiset kyllä menivät pitkienkin matkojen takaa tilaisuuksiin ja viljaa näyttäs olevan paljon, vaan missä oiket työmiehet?

Voisin kuvata noita tilaisuuksia siten, että esim. naiset saarnasivat ja puhuivat vitsejä ja ihmiset melusivat ja nauroivat. Fiilis oli se, että kaikkien piti nousta seisomaan ja rukoilla ääneen, kohotella käsiä ja tanssia ja hyppiä. Kuulostaa tietysti mollaukselle ja rehlisesti kerron asian ja kuulumiset sieltä.

Tosta Buddhalaisuus kertoo esim seuraava Raamatun kohta:

Ps. 115:1. Ei meille, Herra, ei meille, vaan sinun nimelles anna kunnia, sinun armos ja totuutes tähden.
2. Miksi pakanat sanovat: kussa on nyt heidän Jumalansa?
3. Mutta meidän Jumalamme on taivaissa: mitä ikänä hän tahtoo, sen hän tekee.
4. Vaan heidän epäjumalansa ovat hopia ja kulta, ihmisten käsillä tehdyt.
5. Heillä on suu, ja ei puhu: heillä ovat silmät, ja ei näe.
6. Heillä ovat korvat, ja ei kuule: heillä ovat sieraimet, ja ei haista.
7. Heillä ovat kädet, ja ei rupee: heillä ovat jalat, ja ei käy; ja ei puhu kurkustansa.
8. Jotka niitä tekevät, ovat niiden kaltaiset, ja kaikki, jotka heihin uskaltavat.
9. Mutta Israel toivokaan Herran päälle: hän on heidän apunsa ja heidän kilpensä.
10. Aaronin huone toivokaan Herran päälle: hän on heidän apunsa ja heidän kilpensä.
11. Jotka Herraa pelkäävät, toivokaan myös Herran päälle: hän on heidän apunsa ja heidän kilpensä.
12. Herra muistaa meitä ja siunaa meitä: hän siunaa Israelin huoneen, hän siunaa Aaronin huoneen.
13. Hän siunaa ne, jotka Herraa pelkäävät, sekä pienet että suuret.
14. Herra siunatkoon teitä enemmin ja enemmin, teitä ja teidän lapsianne.
15. Te olette Herran siunatut, joka taivaat ja maan on tehnyt.
16. Taivasten taivaat ovat Herran; mutta maan on hän ihmisten lapsille antanut.
17. Kuolleet ei taida Herraa kiittää, eikä ne, jotka menevät alas hiljaisuuteen.
18. Mutta me kiitämme Herraa, hamasta nyt ja ijankaikkiseen, Halleluja!
1. Sitä minä rakastan, että Herra kuulee minun rukoukseni äänen;
2. Että hän korvansa kallistaa minun puoleeni; sentähden minä avukseni huudan häntä elinaikanani.
3. Kuoleman paulat ovat minun piirittäneet, ja helvetin ahdistukset ovat minun löytäneet: minä tulin vaivaan ja tuskaan.
4. Mutta minä avukseni huudan Herran nimeä: o Herra, pelasta minun sieluni!
5. Herra on armollinen ja vanhurskas, ja meidän Jumalamme on laupias.
6. Herra kätkee yksinkertaiset: kuin minä olin kovin vaivattu, niin hän minua autti.
7. Palaja taas, minun sieluni, sinun lepoos; sillä Herra tekee hyvästi sinulle.
8. Sillä sinä olet sieluni temmannut pois kuolemasta, silmäni kyynelistä, jalkani kompastuksesta.
9. Minä vaellan Herran edessä eläväin maassa.
10. Minä uskon, sentähden minä puhun; mutta minä sangen vaivataan.
11. Minä sanoin hämmästyksessä: kaikki ihmiset ovat valehteliat.
12. Kuinka minä maksan Herralle kaikki hänen hyvät tekonsa, jotka hän minulle teki?
13. Minä otan sen autuaallisen kalkin, ja saarnaan Herran nimeä.
14. Minä maksan lupaukseni Herralle kaiken hänen kansansa edessä.
15. Hänen pyhäinsä kuolema on kallis Herran edessä.
16. O Herra! minä olen sinun palvelias, minä olen sinun palvelias, sinun piikas poika: sinä olet minun siteeni vallallensa päästänyt.
17. Minä uhraan sinulle kiitosuhria, ja Herran nimeä saarnaan.
18. Minä maksan Herralle lupaukseni kaiken hänen kansansa edessä,
19. Herran huoneen esikartanoissa, keskellä sinua, Jerusalem. Halleluja!
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja nuusku » 23 Elo 2008, 09:51

Onpa mukava kuulla Wehastakin pitkästä aikaa. Terve tuloa taas kirjoittelemaan rauhalliselle palstallemme!
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Tervehdys vaan pitkästä aikaa

ViestiKirjoittaja O.M » 23 Elo 2008, 15:23

Tervetuloa Wehalle takaisin palstalle minunkin puolestani. Olen havaitsevanani viesteissäsi nyt uuden sävyn, etsivää mieltä, aivan kuin toivoisit Jumalan kirkastavan sinulle jotain, joka sinulta puuttuu. Vaikuttaa siltä, että yleishengellinen sianruoka ei ole tarjonnut sinulle sellaista tyydytystä, joka lopettaisi hengellisen etsinnän ja saattaisi tuntemaan totuuden Jeesuksessa Kristuksessa. Rukouksen mieli on Jumalan puoleen, että hän vielä saisi sinullekin kirkastaa elävän uskon ja taivastoivon.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 23 Elo 2008, 16:42

Ihan asiallistahan täällä näyttää olevan kirjoitusten suhteen...olen yrittänyt melko tarkaan lukea ja sen verran kun niitä ymmärrän...Olen joidenkin tahoilta kuullut, että VL:ät opettaa tälläkin palstalla teoista pelastumista, mutta itse en ole sellaista löytänyt täältä...voihan olla, etten ole löytänyt tai ymmärtänyt sellaista opetusta. Voiko joku ei VL:ä palstalta sellaisen kohdan näyttää, jos tätä lukee?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Jani_S » 23 Elo 2008, 21:15

Tervetuloa weha jälleen. Olen sen verran uusi täällä, etten sinua muuten muistakaan muuten kuin s24:stä joskus aikojen alussa.

Sen verran täällä on "tekouskoa" saarnattu, että tekisivät parannuksen ne, jotka vielä ulkona ovat. Vaan se tuntuu olevan monille peräti mahdoton tehdä. Älä sinäkään weha jää sinne missä olet, vaan usko kallis armoevankeliumi, niin perit taivaan. Eikö olekin hyvät lupaukset Jumalalla vieläkin?
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja weha » 23 Elo 2008, 21:24

Kiitosta vaan kaikille. Paikkakunnalla missä asun, ei mielestäni ole mitään varteenotettavaa "seurakuntaa". On kaikenlaisia ns. vapaita suuntia, jotka mielestäni ovat eksyneet ja kauaksi. Olen enempi huolissani vaimostani, että saisi aikanaan käydä seuroissa, toki mahdollisimman pian. On hyvinkin seurallinen ja pitää lapsista, kuten heillä tapana on.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja nuusku » 24 Elo 2008, 02:23

weha kirjoitti:Olen joidenkin tahoilta kuullut, että VL:ät opettaa tälläkin palstalla teoista pelastumista, mutta itse en ole sellaista löytänyt täältä...voihan olla, etten ole löytänyt tai ymmärtänyt sellaista opetusta


Käsittääkseni nuo huhupuheet voi kuitata perättöminä väitteinä, ns. urbaanina legendana. Tietojeni mukaan armoa on edelleen tarjolla armoa kerjäävälle, sitä riittää entiseen malliin:

Tuo armon lasinen meri / on täynnä riemua, / :,: siell' valittuin joukko kiittää / Jumalan Karitsaa. :,:
Tuo armon lasinen meri / puhdistaa synnistä / :,: ja vahvistaa kaikki heikot / voitolla pysymään. :,:
Oi autuus suuri, kun pääsee / morsian kotihin. / :,: Siell' loppuu jo taisto sulta, / saat voiton sodasta. :,:
Vaan laulan riemuiten silloin / kiitoksen Herralle, / :,: kun verensä kautta minut / kihlasi omakseen. :,:
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Elena » 24 Elo 2008, 10:41

Tervetuloa takaisin, weha! On mukava nähdä sinut taas täällä, etenkin kun nyt viesteissäsi on maltillinen ja sovinnollinen sävy.

Jumalan puoleen nousee täältäkin rukous, että sinä ja vaimosi saisitte parannuksen armon. Olen ite veeällä, mutta ei ole mielestäni teko-oppia näkynyt. :D
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja weha » 24 Elo 2008, 11:03

Kiitos elena...ei ole näkynyt ei...Oletkos ihan varma, etten ole saanut jo parannuksen armoa? Vai onko kirjotuksissani eriseuraisen juttuja? Ihan vaan muuten haluan kysyä. Eikös se hedelmistä, eli oikeasta opista myös nähdä?

Ihan tässä yleisesti tuli mieleen tällainen kohta, enkä ole varma kuinka hyvin edes sopii aiheeseen, mutta tulipa mieleen:

Mark.9:38. Mutta Johannes vastasi häntä sanoen: Mestari, me näimme yhden sinun nimelläs perkeleitä ajavan ulos, joka ei seuraa meitä, ja me kielsimme häntä, ettei hän seuraa meitä.
39. Niin Jesus sanoi: älkäät häntä kieltäkö; sillä ei ole ketään, joka tekee voimallisen työn minun nimeni kautta, ja taitaa kohta pahasti puhua minusta.
40. Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän edestämme.
41. Sillä kuka ikänä juottaa teitä vesipikarilla minun nimeeni, että te olette Kristuksen, totisesti sanon minä teille: ei hän suinkaan kadota palkkaansa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 24 Elo 2008, 12:06

Olimpas sekava, mutta luulin että rivien välistä voisi lukea oikein.

Weha:
Paikkakunnalla missä asun, ei mielestäni ole mitään varteenotettavaa "seurakuntaa". On kaikenlaisia ns. vapaita suuntia, jotka mielestäni ovat eksyneet ja kauaksi. Olen enempi huolissani vaimostani, että saisi aikanaan käydä seuroissa, toki mahdollisimman pian. On hyvinkin seurallinen ja pitää lapsista, kuten heillä tapana on.


Vastaus: Tarkoitin tietysti tässä, että toki yksi sellainen seurakunta on. Olenhan siitä muualla kirjoittanut. Mutta olin tietysti epäselvä tässä. Mainitsin lapset, joita RY:ssä on. Jota ei niinkään oo muualla...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja timoteus » 24 Elo 2008, 15:36

weha kirjoitti:Ihan asiallistahan täällä näyttää olevan kirjoitusten suhteen...olen yrittänyt melko tarkaan lukea ja sen verran kun niitä ymmärrän...Olen joidenkin tahoilta kuullut, että VL:ät opettaa tälläkin palstalla teoista pelastumista, mutta itse en ole sellaista löytänyt täältä...voihan olla, etten ole löytänyt tai ymmärtänyt sellaista opetusta. Voiko joku ei VL:ä palstalta sellaisen kohdan näyttää, jos tätä lukee?


Kai sinä vl opit tunnet vai miksi kyselet?
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja timoteus » 24 Elo 2008, 15:46

Jostakin syystä ei wehan paluu vakuuta :| Ainahan voi mieli muuttua :-)
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja nuusku » 24 Elo 2008, 16:41

Tieto oikeasta uskosta on hyvä asia, ja sekin on hyvä, että mukauttaa omat opinkäsityksensä vastaamaan oikeita käsityksiä, ja myös on hyvä, että on tieto siitä, että elävästä seurakunnasta saarnataan Jeesuksen nimessä ja veressä syntejä anteeksi kaikille katuville. Mikään näistä (tieto, oman opin muuttaminen) ei kuitenkaan avaa tietä seurakunnan sisälle, vaan ainoastaan omakohtainen paranus, ja synninpäästön uskominen omalle kohdalle. Parannusta varten täytyy Jumalan ensin pehmittää sydän ja herättää synnintunto, jotta on halu pyytää armon kerjäläisen roolissa synninpäästöä omalle kohdalle. Tärkeämpää kuin se, onko oppi tai seurakuntakäsitys sama kuin uskovaisilla, on se, onko siihen seurakuntaan tultu sisälle parannuksen ahtaan portin kautta.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja weha » 24 Elo 2008, 17:28

timoteus kirjoitti:
weha kirjoitti:Ihan asiallistahan täällä näyttää olevan kirjoitusten suhteen...olen yrittänyt melko tarkaan lukea ja sen verran kun niitä ymmärrän...Olen joidenkin tahoilta kuullut, että VL:ät opettaa tälläkin palstalla teoista pelastumista, mutta itse en ole sellaista löytänyt täältä...voihan olla, etten ole löytänyt tai ymmärtänyt sellaista opetusta. Voiko joku ei VL:ä palstalta sellaisen kohdan näyttää, jos tätä lukee?


Kai sinä vl opit tunnet vai miksi kyselet?


Siis, kysyin ei VL:iltä, että missä täällä opetetaan teko-oppia? Ilman muuta kysymys oli sinulle osoitettu. Ketäs mun täytyy vakuuttaa, onko halu uskoa tässä yhdessä laumassa?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Elo 2008, 19:28

timoteus kirjoitti:Jostakin syystä ei wehan paluu vakuuta :| Ainahan voi mieli muuttua :-)

Taidat timoteus todella toivoa sitä, mistä kerrot? Ainakin vaikuttaa siltä, että haluat olla nyhtämässä oikean siemenen kasvua pois wehan tunnolta.

Hiljaisesti olen seurannut ja kuulostellut, tai tietysti tässä tapauksessa lukenut wehan kirjoituksia, saadakseni selon tilanteesta. Niinpä vasta nyt saan aikaiseksi esittää tervetulotoivotuksen takaisin palstalle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 24 Elo 2008, 20:35

Kiitos vain Taavetti tuesta, sitä varmasti tarvitsen. Olen tavallaan uskonut helpolla uskolla ja elänyt sen mukaan. Olin ihan seuroissa ja mukana oli VL-misu ja toinenkin palstalta, jonka nimimerkkiä en nyt just muista.

Tapasin erästä puhujaveljeä ja hänen vaimoaan, joita oon kokenut aina siten, että heitä on helppo lähestyä, olin sitten uskomassa tai en. Oikeastaan oikein menin tapaamaan heitä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Ahasverus » 25 Elo 2008, 12:47

Miksi buddhismi on niin erityisen vaarallista? Eikös Suomessakin "syötetä" lapsille luterilaisuutta jo pienestä pitäen?
Ahasverus
 

ViestiKirjoittaja weha » 25 Elo 2008, 13:35

Ahasverus kirjoitti:Miksi buddhismi on niin erityisen vaarallista? Eikös Suomessakin "syötetä" lapsille luterilaisuutta jo pienestä pitäen?


Vastaus: Koska se patsas kelpaa vain sytykkeeksi ja ihmisen tekele se on. Meillä taas on elävä Jumala; Sensijaan Raamatussa opetetaan, että vain Jeesuksen kautta pelastuu.

Joh.14:6. Jesus sanoi hänelle: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Ahasverus » 25 Elo 2008, 13:53

Vai niin. No, ennen kun päästät sisäisen pyromaanisi valloilleen, suosittelen kuitenkin tutustumaan kristinuskoa ja buddhalaisuutta yhdistäviin tekijöihin (esim. Gautama Buddhan ja Kristuksen vaiheisiin), Näillä uskonnoilla kuitenkin on aika paljon yhteistä perintöä.
Ahasverus
 

ViestiKirjoittaja weha » 25 Elo 2008, 14:12

No epä-jumala on ihmisen tekemä puupaalu ja ne munkitkin vain ihmisiä, eikä ne mitään voi.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa