Ahasverus kirjoitti:Sitten tullaan taas siihen, että Raamattu oman aikansa kulttuurisena tuotteena sisältää käsityksiä, jotka ovat niin sanotusti aikansa eläneitä. Tämä ei muuten ole ainoastaan minun näkemykseni, vaan mm. Maimonides totesi, että vaikka Jumalan sana on ikuinen, sen täytyy mukautua ihmisen aikaan, koska ihminen on ajallinen olento.
Sinulle Raamattu onkin vain vanha satukirja muiden joukossa. Vaikka moni asia on maailmassa muuttunut, on mm. alkoholinkäyttö ja seksuaalinen käyttäytyminen yhtä muinaisella tasolla kuin VT:n aikoina. Uskallan väittää että tällä toiminnalla on juuri samat tavoitteet ihmisen elämässä kuin aikaisemminkin.
Raamatun (erit. VT:N) ihmiskuvassa on ongelmana, että se perustuu nimenomaan syntiinlankeemukseen (Lucifer, Aatami ja Eeva), jonka myötä aika monista inhimillisistä ominaisuuksista tuli syntiä tai muuten "likaista" - vrt. esim. tiedonpuu-kertomus, vaatimus homoseksuaalien teloittamisesta tai Sodoman ja Gomorran kohtalo.
Eli minulle ihminen on rakkauden arvoinen ihmisenä, ei Jumalan luomana olentona, joka kuitenkin olisi perisynnin takia jotenkin "korruptoitunut".
Ihminen ei siedä helposti sellaista väitettä, että hän on paha ja kelvoton hyvään. Hän haluaa ilman muuta olla rakastamisen arvoinen. Toisaalta rakastamisen arvoisia ovat - siis käytännössä rakastettuja - sellaiset, joista on muille iloa tai muuten hyötyä. Näin ollen ihminen, joka pitää ihmistä yleisesti rakastamisen arvoisena, ajattelee niin, koska silloin hänkin olisi rakastamisen arvoinen eli tällöin myös hyvä (ja siten oikeutettu elämään sen sisältämiin kauniisiin asioihin jne).
Voisi määritellä myös niinkin, että hieman toisenlaisessa merkityksessä 'hyvä' ihminen on sellainen, joka toimii niin kuin hänen pitääkin. Siksi ihminen haluaa itse määritellä sen, miten hänen kuuluu toimia. Olisi ikävää, jos toiminnassa ja säännöissä olisikin ristiriita. Paatunut rikollinen, eli muiden silmissä paha, ei toimi aina omasta mielestään väärin. Siis hän ei toimi sisäisiä sääntöjään vastaan, eikä hän siten ole sisäisessä ristiriidassa. Tällöin ulkoiset normit ovat asia erikseen. (Onko tämä sitten toisin sanoin ilmaistuna ihmisen omatunto?)
näillä säännöillä ja tabuilla juutalaiset ovat pyrkineet erottautumaan heitä ympäröineistä pakanakulttuureista
Ehkä joku on huomannut, että tällaista monissa asioissa on myös meidän elämämme.
Raamatussa (vanhojen miesten toimesta!) joka tapauksessa annetaan ihmiselle säännöstö ja mallit
Nykyajalle tyypillinen uuden arvostus näkyy muuten varsin monella tavalla, myös todellisessa (so. käytännön) ihmisarvossa. Vanhat ihmiset hylätään ja heistä huolehditaan lähinnä kauniilla sanoilla, koska heistä ei katsota olevan hyötyä nykyään itseisarvon asemassa olevalle kehitykselle (joka on sekin varsin epämääräinen käsite). Onhan tuohon vaikuttanut jo hyvin kauan aikaa sekin seikka, että kirjallisuus on korvannut vanhat ihmiset tiedonlähteenä.
Muutama asia minua vielä kiinnostaa: Mikä tekee sinun elämästäsi mielekkään elää ilman elämän rajan taakse ulottuvaa toivoa? Entä sitten jos joudut vaikkapa onnettomuuteen ja olet sen tähden loppuelämäsi sidottuna pyörätuoliin ehkä kovissakin tuskissa? Ainakaan toistaiseksi ei Suomessa harjoiteta eutanasiaa, jotta siitä pääsisi helposti pois. Sinua ei ilmeisesti häiritse mahdollisuus, että onkin olemassa Jumala, joka sinut tuomitsee ikuiseen kärsimykseen eläessäsi ilmoittamillaan kriteereillä. Muuttuisiko tämä suhtautumisesi, jos joutuisit suuriin vaivoihin täällä maan päällä eläessä, ja jos ylpeys ei kävisi esteeksi?