nuusku kirjoitti:Viinasta tulee mieleen, että kuulemani mukaan jotkut voivat sanoa, että he ovat niin heikkoja, etteivät voi olla juomatta lasillista. Itse kääntäisin sen niin päin, että uskovainen kokee olevansa niin heikko, ettei voi juoda lasillistakaan. Vaikka lasillinen ei vielä olisi syntiä, niin uskovaisilla on tapana jättää heikkouden vuoksi lasillinenkin väliin.
nuusku kirjoitti:Itselläni on mm. tunne, että mm. Maarimi ja Timoteus on nyt tässä keskustelussa tiukassa lain hengessä, yrittäen omin töin kelvata Jumalalle.
Sama havainto.nuusku kirjoitti:Sen sijaan jatkavat armolapset Jumalan armosta vapaata ja rauhallista elämää, ilman tarvetta yrittää omaa vanhurskauttansa vahvistaa.
anne kirjoitti:Jos on itse tupakoinut yrittää sitä puolustaa "ei-syntinä".
Bono kirjoitti:Harva väittää tosissaan, etteivätkö Raamatun henkilöiden juoma viini olisi ollut alkoholipitoista.
Jani_S kirjoitti:Joskus aprikoitsin "omassa suuressa viisaudessani", että alkoholi ei olisi syntiä, koska se on "vain kemiallinen yhdiste", läsnä jopa jogurtissa ja pieninä määrinä oikeastaan vaaraton.
Jani_S kirjoitti:Miten sitten suhtautua niihin vahvoihin ja viisaisiin, jotka osaavat "alkoholin käytön jalon taidon"? He käyttäkööt sitä taitonsa mukaan, koska sitä tarvitsevat ja olkoot onnellisia taidostaan.
Jani_S kirjoitti:Täydellisen absolutismin vaatimusta ei ole, sillä onhan käyttämämme ehtoollisviini vahvasti alkoholipitoista ja alkoholitonta kotikaljaa ei ole olemassakaan, mutta alkoholin nauttiminen niin että "se tuntuu", on nähty Jumalan sanan vastaiseksi, syntinä hylättäväksi asiaksi.
kehakukkanen kirjoitti:7 Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. 8 Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. 9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh.2)
Henk.koht. en kyllä käsitä, miten tästä voi päätellä niin, että hyvä viini olisi alkoholitonta? Valvojahan nimenomaan sanoo, että huonoa viiniä tarjotaan tavallisesti sitten, kun vieraat ovat jo juopuneet (eivätkä siksi huomaa eroa?)... Sinänsä ei tarvetta itse asiasta, juopumisesta ja sen hyväksyttävyydestä vääntää, varmaan aika samoilla linjoilla ollaan.
kehakukkanen kirjoitti:Mitä ehtoolliseen tulee, niin eihän siellä viiniä nautita vaan Kristuksen verta
O.M kirjoitti:kehakukkanen kirjoitti:7 Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. 8 Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. 9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh.2)
Henk.koht. en kyllä käsitä, miten tästä voi päätellä niin, että hyvä viini olisi alkoholitonta? Valvojahan nimenomaan sanoo, että huonoa viiniä tarjotaan tavallisesti sitten, kun vieraat ovat jo juopuneet (eivätkä siksi huomaa eroa?)... Sinänsä ei tarvetta itse asiasta, juopumisesta ja sen hyväksyttävyydestä vääntää, varmaan aika samoilla linjoilla ollaan.
Kreikan sana μεθυω (methuo, methyein, methyskesthai), joka tuossa on käännetty sanoilla 'alkaa juopua', voidaan kääntää myös yhtä lailla 'tulla kylläiseksi', 'olla kyllästetty', 'olla täynnä jostakin' jne. Vaihtoehtoinen käännös voisi olla: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat kyllästyä siihen, huonompaa."
Jes. 34:7 ja Jer. 46:10 -kohtien 'juopua verestä' on Septuagintassa käännetty hepreasta kreikaksi juuri μεθυσθησεται-sanalla (methyskestai).
Jer. 46:
"10 Mutta tämä on Herran Sebaotin päivä, tänään hän kostaa egyptiläisille. Hänen miekkansa ahmii kyllikseen, se juopuu vihollisen verestä. Herralla Sebaotilla on uhrijuhla pohjoisessa maassa Eufratin rannalla."
Jes. 34:
"7 Villihärkiä kaatuu yhteen joukkoon, mullikoita härkien mukana. Heidän maansa juopuu verestä, ja heidän multansa tiukkuu rasvaa."
Huti tuli minunkin kohdallani, varsinaisesti en ole edes aloittanut tupakointia koskaan. Jos aivan tarkkoja olemme, olen eläessäni polttanut henkeen vetäen täsmälleen kolme (3) savuketta, ne kaikki hammaskivun vuoksi. Kun saunanrakennuksellamme työskennellyt piipun muuraaja näki tuskani, hän halusi auttaa. Käski istumaan tukevasti penkille, ja polttamaan reilusti henkeen vetäen tarjoamansa pilli-lupin, eli paperiholkkisen ohuen klubi tupakan. Siitä myrkystä hampaideni bakteeristo pani niin pahakseen, että sain reilun vuoden ajaksi rauhan kivulta ja tulehdukselta. Seuraavan vuoden syksynä säryn ajamana kävin pyytämässä tupakan naapurin isännältä,eikä se vahva Työmies sätkä auttanut, kuin vajaan vuoden, jolloin pyysin toisen naapurin pojalta elämäni kolmannen savukkeen. Saimaa savuke tehosi reilun puoli vuotta, ja lopulta hammaslääkärin keinot auttoivat pysyvämmin.anne kirjoitti:Jos on itse tupakoinut yrittää sitä puolustaa "ei-syntinä".
O.M kirjoitti:Kreikan sana μεθυω (methuo, methyein, methyskesthai), joka tuossa on käännetty sanoilla 'alkaa juopua', voidaan kääntää myös yhtä lailla 'tulla kylläiseksi', 'olla kyllästetty', 'olla täynnä jostakin' jne. Vaihtoehtoinen käännös voisi olla: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat kyllästyä siihen, huonompaa."
Ira kirjoitti:Onko Jumala kiivas koston Jumala, jonka suurin ongelma on luomiensa ihmisten esiaviollinen seksi, tupakin polttaminen, meikkaus, pukeutuminen, tanssiminen, kalossit, korvakorujen pitäminen, tatskat tai alkoholijuomien nauttiminen.
Ira kirjoitti:Onko Jumala kiivas koston Jumala, jonka suurin ongelma on luomiensa ihmisten esiaviollinen seksi, tupakin polttaminen, meikkaus, pukeutuminen, tanssiminen, kalossit, korvakorujen pitäminen, tatskat tai alkoholijuomien nauttiminen.
Ira kirjoitti:Onko Jumala kiivas koston Jumala, jonka suurin ongelma on luomiensa ihmisten esiaviollinen seksi, tupakin polttaminen, meikkaus, pukeutuminen, tanssiminen, kalossit, korvakorujen pitäminen, tatskat tai alkoholijuomien nauttiminen.
anne kirjoitti:Jos on itse tupakoinut yrittää sitä puolustaa "ei-syntinä".
O.M kirjoitti:Olen lukenut perusteluja, joiden mukaan mehut eivät olisi Raamatun aikana säilyneet ollenkaan, koska ei ollut jääkaappeja. Tulee mieleen, että eikö antiikin aikana Välimeren maissa todella tunnettu kellareita? Toki säilyvyysongelma on ollut nykyistä pahempi, mikä huomioon ottaen tämän ajan uskovaisten on hyvän omantunnon säilyttämiseksi noudatettava täyttä raittiutta (ei tosin vaadittuina, vaan hyvällä mielellä), vaikka voitaisiin osoittaa, että Raamatun uskovaiset olisivat juoneet vahvempia viinejä. Jos he ovat niin joutuneet tekemään säilyvyysongelman aikaansaamien olosuhteiden pakottamina, niin tämän ajan ihmisillä on tyystin eri tilanne, koska säilyvyysongelmaa ei ole.
Vanhaa viiniä jatkettiin vedellä, jos sitä jouduttiin juomaan. Vanhan viinin juomista paheksuttiin. Vanhaa vahvempaa viiniä tykkäsivät Raamatunkin aikaan juoda puliukot, kuten nykyäänkin.
O.M kirjoitti:Monesti puhutaan suomalaisten huonosta viinapäästä ja yritetään perustella, että Etelä- ja Keski-Euroopassa on sivistyneempää alkoholikulttuuria, jota suomalaisten tulisi tavoitella. Eipä ole juurikaan. Perjantai-ilta Madridissa on melkoista dokaamista. Lisäksi on todettava, että Etelä-Euroopan liikennekuolemat ja onnettomuudet eivät kokonaan mene kansanluonteen ja liikennekulttuurin piikkiin, vaan osuutensa on myös ruokajuomana käytetyllä alkoholilla. Jatkuva pikkumyötäinen tekee ihmisistä liikenteessä väärällä tavalla vapautuneita.
nuusku kirjoitti:Itselläni on sellainen käsitys, että maailma pitää joka tapauksessa uskovaisia luusereina, ja näkevät uskovaisissa mitä erilaisimpia vikoja ja virheitä ja sen vuoksi Jumalan valtakunta jää heiltä peitetyksi. Käsittääkseni astian ulkoapäin puhdistaminen on perin turhaa, ja toisaalta koko tarkasteltavan aiheen keskustelun lähtökohta voi vinoutua, jos on jollakulla on sellainen käsitys, että uskovaisilla olisi tapana edes vähässä määrin yrittää töiden kautta kelvata Jumalalalle. Käsittääkseni mm. hyvät tavat ja terveelliset elintavat ovat hyviä ja suositeltavia asioita, mutta jos niillä yrittää edes minimaalisessa määrin pedata taivaspaikkaa itselleen, tilanne on äärimmäisen vakava.
O.M kirjoitti:1. Piet. 2:
"11 Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niinkuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan.
m@mi kirjoitti:Väitän kuitenkin, että suomalaisten juomakulttuuri ON omaa luokkaansa
m@mi kirjoitti:ja Lestadiuksellakin on ollut painava syy puhua täysraittiuden puolesta nimenomaan Suomen/Ruotsin alueella.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa