Tarvinneeko heille sen kummemmin selittää? Jos joku pitää syntinä, hänelle se on synti ilman sen kummempia askarointia tai pohtimista. Ei se kuitenkaan sen kaltainen synti ole, että sen vuoksi olisi kellään aihetta itseään tai toisia lastata ja kuormittaa.m@mi kirjoitti:Ymmärrän kyllä käytön seuraukset, mutta miten selittää jollekin joka käsittää seuraukset mutta siitä huolimatta näkee, että molemmat ovat yhtä lailla huumaavia aineita ja näinollen molempien käyttöä pitää syntinä?
m@mi kirjoitti:Ymmärrän kyllä käytön seuraukset, mutta miten selittää jollekin joka käsittää seuraukset mutta siitä huolimatta näkee, että molemmat ovat yhtä lailla huumaavia aineita ja näinollen molempien käyttöä pitää syntinä?
nuusku kirjoitti:Mieleen nousee mm. Matt. 15:2-3, jossa Jeesus nuhtelee fariseuksia ulkokullaisuudesta, Miksi sinun opetuslapses rikkovat vanhinten säädyn? sillä ei he pese käsiänsä leipää syödessänsä. Niin hän vastaten sanoi heille: miksi tekin rikotte Jumalan käskyn, teidän säätynne tähden? Ja se näyttää vielä tarkentuvan jakeessa 11: Ei se ihmistä saastuta, mikä suusta menee sisälle, mutta se, mikä suusta tulee ulos, saastuttaa ihmisen.
JaniS
Kohtuullisen alkoholinkäytön puolustajat sanovat, että "alkoholi ei hallitse heitä". He eivät välttämättä juopottele, mutta eivät kuitenkaan huomaa vanhan osansa suurta turmelusta ja täydellistä lankeemusta, ihastumista tämän maailman keksimään sielun ja ruumiin tuhoavaan myrkkyyn, alkoholiin.
timoteus kirjoitti:Entä pystyykö yksikään uskova elämään niin, että rakastaisi Jumalaa alati vai edes hetken koko mielestään, sydämestään ja sielustaan niin kuin on käsketty? Joos.22:5, Matt.22:37. Itse korostaisin armon merkitystä, sillä lakia "noudattamalla" ei ole mahdollisuutta pelastua. Enintään omavanhurskauden kilpeä sillä voidaan kiillottaa.
"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta." Gal.2:10-11"
Taavetti kirjoitti:Syntien määrällä sen sijaan on autuuteemme aivan ratkaiseva merkitys, sillä siinä suhteessa Jumala tuntee vain kahdenlaisia ihmisiä. Heitä joilla ovat kaikki synnit anteeksi ja heitä, joilla ei ole anteeksi yhtään syntiä, eli he yrittävät ainakin osittain omalla synnittömyydellään tai vähäisellä syntiensä määrällä kelvata Jumalalle. Sellaista omaa synnittömyyttä yritetään osoittaa esimerkiksi tekemällä synniksi sellaista, josta ei tule pahaa menoa, kuten tupakka, tai selittämällä jotakin sellaista, josta Jumalan sana selvästi varoittaa.
timoteus kirjoitti:Kysyisin vain, että kumpi on pahempi. Lasillinen viiniä päivässä tai aski röökejä päivässä.
timoteus kirjoitti:Rehellisyyden nimissä on siis todettava, että viinin juominen muuttuu synniksi sillä hetkellä kun ihminen juopuu.
m@mi kirjoitti:Esimerkkinä esim, että miten tupakointi käsitetään paheena (joka sekin on huumaava aine), mutta juopuminen syntinä?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa