Pohdintojani vanhoillislestadiolaisuudesta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Pohdintojani vanhoillislestadiolaisuudesta

ViestiKirjoittaja weha » 08 Marras 2008, 11:48

Lyhyesti: "Tämä usko on turvallinen ja selkeä, sillä se tekee kirkkaan eron kaikenmaailman sekaoppeihin, mitä useilla palstoilla viljellään. On oikein puhua yhdestä elävästä uskosta ja että Raamatussa on vain yksi oikea usko ja oppi. Niinpä Pyhä Henki opettaa, vain yhdellä tavalla tänäänkin".

"Onneksi meillä on uskonnonvapaus ja samme kastaa lapsiemmekin, eikä erihengellisyydet/ ratkaisukristitty voi sitä kieltää, eikä estää".


"Näin uskon näistä asioista. Uskokoon joku toisin, mutta näin meillä"
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja kesis » 08 Marras 2008, 15:58

ottiko veha jostai muualata palstalta nuo ku ovat lainausmerkeissä vai miksi ovat lainausmerkeissä
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja weha » 08 Marras 2008, 17:15

ite ne oon siihen pistänyt, eli oma lainaus :-(
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Maarimi » 08 Marras 2008, 19:48

Olenpa tuossa iltaisin lueskellut erästä vanhempaa kirjaa, jossa aika jännästi väitellään eri herätysliikkeiden kesken.

Huvittuneena olen useasti huomioinut kuinka samanlaisia nämä uskonsuunnat kuitenkin ovat, vaikka itse niin hirveän erilaisia väittävät olevansa.

Kaikki korostavat elävää uskoa! Ja se on mahtavaa, mutta miksi pitää riidellä? Se alkaa askarruttamaan minua yhä enemmän.

Ennen ns. pappishajaannusta evlut.kirkossa oli paljon enemmän vl-tyyppisiä saarnoja, ja körtit sekä evankelisetkin saarnasivat elävästä uskosta ihanasti.

Viime sunnuntaina sellainen ihme kirkossa tosin tapahtui, että eräs pappi ilahdutti saarnallaan, taisi olla sley:n pappi. Ymmärsin vaan että usko on omakohtaista, eikä aina riipu siitä minkä suunnan tunnustaja on kyseessä.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Marras 2008, 21:09

Maarimi kirjoitti:Kaikki korostavat elävää uskoa! Ja se on mahtavaa, mutta miksi pitää riidellä? Se alkaa askarruttamaan minua yhä enemmän.

Kuka tai mikä on se, joka riidan nostaa? Uskomme kuitenkin eri tavalla, eikö se ole selvää? Miksi pitää teeskennellä samanlaista?

Jossakin Raamatussa on kirjoitettu, että kun me rauhaa (Jumalan rauhaa, ei mitä tahansa kuollutta sielun tilaa) tarjoamme, niin he sodan julistavat.

Maarimi kirjoitti:Ennen ns. pappishajaannusta evlut.kirkossa oli paljon enemmän vl-tyyppisiä saarnoja, ja körtit sekä evankelisetkin saarnasivat elävästä uskosta ihanasti.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että syy siihen on pappien (Laestadius -seuran) erkaantumisessa joukostamme? Minulla on siihen aivan toisen kaltainen käsitys, eli monien kirkon pappien saarnat ovat väljähtyneet. Olen kuunnellut erilaisia, myös kirkon yleishengellisten pappien saarnoja jossain määrin yli 50 vuoden aikana, eikä koskaan niissä ole montakaan lestadiolaisten kaltaista saarnaa. Ero on aina ollut selvää näin lestadiolaisen korvin kuultuna. Uskostamme osaton voi niistä samankaltaisuutta löytääkin, mutta jo muutamasta lauseesta useimmat meistä eron huomaavat.
Evankeelisten saarnoista voi samankaltaisuutta löytää, mutta körttien, eli heränneiden saarnoissa sitä ei löytänyt hakemallakaan. Tiedän sen, sillä olen asunut Herättäjä-yhdistyksen matkasaarnaajan naapurina lapsuudessani ja nuoruudessani. Rippikoulun vuoksi kävin heidän ja paikallisten pappien yhteisissä seuroissa aikanaan, joten saarnoja olen kuullut sekä paikalla ollen, että radiosta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 09 Marras 2008, 10:38

Anteeksi jos tuon nyt jotain lapsellista ja merkityksemätöntäkin tähän ja ihan aiheetonta. Mutta ihan omia ajatuksia kuitenkin, älkääkää lukeko, kun arvelen, ettei ne kiinnosta. Saampa purkaa ajatuksiani ja jotka voin lennättää haluttaessa bitti avaruuteen, vai kuinka se sanottiin?

Tiedän ettei tää nyt ihan näin ole hengellisesti ajateltuna, mutta jos nyt ajattelen myös maalaisjärjellä. Olen varmaan ollut "kylässä" lähes kaikkissa maamme eri hengellisissä "liikkeissä". Kunkin seurakunnan opin tiedän jo lähes ennakkoon, koska on niistä kokemusta myös niiden jäsenten kautta.

Maassamme on tullut Jeesuksen nimi tunnetuksi. Entinen seurakuntani oli Stlk. nimestä ei niin väliä, mutta tuntuu mielestäni tosi oudolle, että "poppoossa" on vain yksi pappi ja jäseniä tuskin senvertaa, kuin paikkakunnallani uskovaisia. Koti Siionissani taitaa olla 9 kaitsijaa ja kaksi heistä toimii kirkon pappinakin. Usein sitten puhutaan kuinka moneen osaan lestadiolaisuus on hajonnut. Hengellisesti ajateltuna ymmärrän sen kyllä "täysin". Tätä käytetään usein lyömäaseena, uskovaisia kohtaa. Nyt ei oteta huomioon, kuinka moneen osaan esim. ns. luterilaisuus on hajonnut. Luvut taitavat tuplaantua kirkon sisällä + ulkopuolella olevat luterilaiset. Olihan toki näitä hajaannuksia jo Raamatussa.

Oman käsitykseni mukaan lähes kaikkia muita hengellisyyksiä yhdistää yhteinen seurakunta oppi, että harhaoppistenkin opettajien seuraajissa on Jumalan lapsia.

Käsitykseni mukaan, tässä uskossa opetetaan, ihan Raaamatun mukaisesti, ettei väärien opettajien seuraajissa ole Jumalan lapsia ja on vain yksi lauma ja yksi paimen, eli Pyhä Henki puhuu omiensa kautta ja opettaa oikein.

Joh.10:5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".

16. ...Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron