Uskovaisille omat koulut?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Uskovaisille omat koulut?

ViestiKirjoittaja weha » 02 Joulu 2008, 21:16

Tämä aihe minulle syntyi tuolla juutalaisuutta käsittelevistä "O.M" kirjoituksesta.

Kuin kouluissa on uskomme kielteistä kehitysoppia ja uskovaisten vastaista vapaata "seksiä" myös kannatetaan ja olen kuullut, että olisi jaettu kumeja.

Olen miettinyt, että jos tällaisia "kristillisiä" kouluja vielä maahamme syntyisi, niin se olisi mielestäni hyvä asia.

Olen kuullut, että esim. ameriikassa olisi tun.luterilaisilla omat koulut lapsille. Mitä ajatuksia nämä teissä synnyttävät? Pitäsikö Vanhoillillestadiolaisilla olla kanssa ihan omat koulut?

Voihan nämä ajatukseni kuulostaa hassuille ja oudoille, mutta tiedän, että eri hengellisyyksissä on näistä ollut keskustelua. Ihan vain heitin aiheen tänne...toivottavasti ei loukkaa ketään...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Elena » 02 Joulu 2008, 21:22

Minusta ei ole hyvä eristäytyä ympäröivästä yhteiskunnasta perustamalla omia kouluja vl-perheiden lapsille. Meidän kaikkien on osattava olla kaikenlaisten ihmisten kanssa aikuisenakin, miksei sitten lapsena? Eivät opettajat lopulta voi kaataa kovin paljon omaa ajatusmaailmaansa lapsen päähän, kyllä kotikasvatus on kaiken ydin ja perusta lapsen ajattelulle.
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Joulu 2008, 21:36

Sama ajatus minulla Elenan kanssa, olemme kyllä maailmassa, vaikka emme maailmasta. Kun se järjestys on näin muodostunut Jumalan sallimana ja ohjaamana, siihen meidän on tyytyminen. Meille on kyllä Jumala siunannut kolme kristillistä, omaa kansanopistoa, jos niitä enemmän tarvitaan, on Jumalalla kaikki mahdollisuudet siunata niitä lisääkin.Samoin meillä on useita leirikeskuksia, joissa sekä me itse, että nuoremme saavat hetkittäin irtautua arjen kiusauksista uskovaisten joukkoon. Se on hyvä, mutta laajempi eristäytyminen ei ole Jumalan tahto.
Uskovaiset on lähetetty hyväksi siemeneksi ja sen kylväjiksi kylmän maailman keskuuteen. Siksikin meidän sopii arkisissa toimissamme elää normaalisti ihmisten keskuudessa. Entisenä maanviljelijänä tiedän, että kun haluaa kylvää peltonsa viljaa tai muuta hyötykasvia kasvamaan, siemenet heitellään mahdollisimman tasaisesti peltoon. Ei jätetä siemensäkkiä tai pussia pellon nurkkaan ti muualle säkkikasaa, siinä ei siemenet idä eivätkä tuota satoa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 02 Joulu 2008, 21:56

Aika hyvälle kuulostaa tuommonen näkökanta, jonka rakkaat tänne toi...

Kun on ainakin minun korviini on paljon tullut, että eri "suuntausliikkeet" perustaisivat sitten omat koulun yhdessä, mutta meikäläisiä niissä ei sitten olisi.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Nepheg » 03 Joulu 2008, 00:50

Tavallaan ymmärrän niitä jotka perustavat kristillisiä kouluja.
Vaikka muut hengellisyydet eivät olekaan oikeassa uskossa, niin he haluavat kuitenkin lapsilleen kristillisen kasvatuksen.
Totuus on siinä mitä weha jo sanoikin, että nykyisen koululaitoksen arvot ovat pahasti rappeutuneet ja kristillisiä arvoja arvostavat/kunnioittavat ymmärrettävästi toivovat ajatusmaailmaansa lähempänä olevia kouluja.

Olen lukenut joitain juttuja lehdistä kristillisistä kouluista, niin eivät nekään kuitenkaan mitään huippupaikkoja ole uskovaisenkaan silmissä.
Monet asiat ovat ok, mutta niissä kouluissa kasvatetaan nuorison ajatusmaailma hyvin ekumeeniseksi.
Siinä mennään pahasti metsään...

Tuli mieleen kristillisten koulujen "moniarvoiset" hengelliset opetukset, että myöhemmin väärästä hengellisyydestä on hyvin vaikea tehdä parannusta ja nöyrtyä ottamaan vastaan Jumalan valtakunnasta saarnattavaa anteeksiantoa omakohtaisesti.
Taas sellaisen ihmisen jolla ei ole ko. väärää rauhaa, voi olla loppujen lopuksi kuitenkin helpompi tulla Jumalan valtakunnan asukkaaksi, hänellähän ei ole mitään mihin nojata.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Joulu 2008, 09:28

Minullakin tuli ensimmäisenä ajatuksena mieleen, että menisikö jo liikaa eristäytymisen puolelle. Maailmassa, vaikka ei maailmasta. Puolensa ja puolensa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja näre » 03 Joulu 2008, 23:29

Jos kysymystä meikäläisten omista kouluista lähestyy siitä näkökulmasta, olisinko itse halunnut käydä sellaista tai laittaisinko (kuvitteelliset) lapseni sellaiseen, jos sellainen mahdollisuus olisi, niin molempiin kysymyksiin on vastaukseni kielteinen. Olen itse käynyt kouluni ympäristössä, jossa meikäläisiä oli luokasta noin kolmasosa, ja jo siinä pääsi läheltä näkemään niitä etuja ja haittoja mitä asiaan liittyy. Uskon, että nykyisen kaltaisessa kouluympäristössä lapsen on täysin turvallista kasvaa ja opiskella, eritoten jos kotona tai muussa luottoympäristössä on mahdollista - kuten tulisi olla - keskustella niistä asioista ja ihmetyksen aiheista, joita koululaisen tielle tulee. Mitä sitten tulee yksittäisiin asioihin kuten evoluutioteoriaan tai koulun seksivalistukseen, niin vaikea niitäkään on pitää huonona tai sellaisena asiana, josta uskovaisen ei tulisi mitään tietää. Tieto lisää ehkä tuskaa, mutta toisaalta kokeileva uteliaisuus voi tappaa.
näre
 

ViestiKirjoittaja Maarimi » 03 Joulu 2008, 23:40

Minusta kristillinen koulu kuulostaa hyvältä. Olen käynyt lukemassa heidän nettisivujaan, ja arvomaailma on sellainen kuin toivoisin omille lapsilleni. Kovin kauas kotoa en lasta kuitenkaan veisi kouluun, mutta jos sattuisi olemaan kristillinen koulu lähellä, niin ihan mielelläni.

Toki myös tavallinen koulu voi olla hyvä, se riippuu niin paljon esim. opettajasta. Ateistia en lasteni opettajaksi toivoisi.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 04 Joulu 2008, 00:00

Olen myös käsittänyt, että uskovaisten keskeisin toimenkuva on olla maailman keskellä valona ja suolana, ja olen kuullut seuroissa kertomuksiakin, kun on joku jo pienenä koulupoikana saanut epäuskosta parannuksen armon uskovaisten koulukaverien saarnan kautta. Sekään ei olisi ollut mahdollista, jos uskovaiset olisivat linnoittautuneet omiin kouluihinsa.

Inhimillisesti ajatellen tuntuisi ylen houkuttelevalta, jos uskovaiset perustaisivat vaikkapa jonkun oman pikkukaupungin riittävän etäälle muusta maailmasta, kuten jonnekin Kainuun korpimaihin, mutta silloin siinä kumoutuisi Jeesuksen lähetykäsky olla maailmassa ja saarnata evankeliumia kaikille luoduille, ja mikä mielestäni on myös huomioitava, niin kyllä se sielun vihollinen sinne kaupunkiinkiin löytäisi.. Jos sotaa käydään saatanaa, omaa lihaa ja maailmaa vastaan, niin maailman kiusaukset voisivat jäädä vähäisemmäksi, mutta vihollinenpa osaa kiusata yksinäisyydessäkin, vaikkapa keskellä erämaatakin se kyllä kiusaa, sinnekin se löytää. Onhan tässä maailmassa runsas joukko maailmasta eristäytyneitä munkkeja, nunnia ynnä sen sellaisia, mutta eivät he liene elävästä Jumalasta kuulleetkaan.

Jos itselläni olisi lapsia, olisin kyllä luullakseni melko ahdistunut joutuessani laittamaan heidät kouluun, tietäessäni että siellä on kohdattava kaikki maailman saasteet, musiikin ja elokuvien, kiroilun, Jumalan pilkan, vääristyneiden seksuaalikäsitysten ynnä muiden pelottavien asioiden muodossa, mutta onneksi usko ei olekaan ihmisen voimissa vaan Jumalan työ.

14 Minä annoin heille sinun sanas, ja maailma vihasi heitä; sillä ei he ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15 En minä rukoile, ettäs heitä ottaisit pois maailasta, vaan ettäs heitä pahasta varjelisit.
16 Ei he ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heitä totuudessas! Sinun puhees on totuus.
18 Niinkuin sinä minun lähetit maailmaan, niin minä myös lähetin heidät maailmaan,
19 Ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat totuudessa pyhitetyt.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja weha » 04 Joulu 2008, 20:49

Maarimi kirjoitti:Minusta kristillinen koulu kuulostaa hyvältä. Olen käynyt lukemassa heidän nettisivujaan, ja arvomaailma on sellainen kuin toivoisin omille lapsilleni. Kovin kauas kotoa en lasta kuitenkaan veisi kouluun, mutta jos sattuisi olemaan kristillinen koulu lähellä, niin ihan mielelläni.

Toki myös tavallinen koulu voi olla hyvä, se riippuu niin paljon esim. opettajasta. Ateistia en lasteni opettajaksi toivoisi.



Mietin hetken tuota asiaa ja tulin siihen näkökantaan, että eksyttävämpää ja vaarallisempaa olisi mennä yhteiskristilliseen kouluun, kuin valtion järjestämään kouluun. Ero olisisi selkeämpi tuohon normaali kouluun, kun taas yleishengelliset vesittävät kaikki yhteen ja se olisi vaikeampi tie. Näin itse ajattelen ja ihan kokemuksesta puhun tässä-
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja mato » 04 Joulu 2008, 21:05

nuusku kirjoitti:Inhimillisesti ajatellen tuntuisi ylen houkuttelevalta, jos uskovaiset perustaisivat vaikkapa jonkun oman pikkukaupungin riittävän etäälle muusta maailmasta, kuten jonnekin Kainuun korpimaihin, mutta silloin siinä kumoutuisi Jeesuksen lähetykäsky olla maailmassa ja saarnata evankeliumia kaikille luoduille, ja mikä mielestäni on myös huomioitava, niin kyllä se sielun vihollinen sinne kaupunkiinkiin löytäisi..

Tuosta eristäytymisestä olen pohdiskellut viime aikoina, että ehkei se ole aivan niin, että lähetystyö lakkaisi, jos uskovaiset asuisivat omaa kaupunkiaan tai vaikka maataankin. Ei niin eristyksiin joukolla voi kovin helposti paeta, etteikö jotain yhteyksiä ulkomaailmaan olisi silti. Etenkin ulkona tiedetään tarkalleen selkeä paikka tälle joukolle ja rauhaa hakevia varmaankin kävisi paikalla kyselemässä. Eipä vain oikein ole tällä hetkellä tarpeen sellaista oman linnan perustaminen. Eri juttu olisi, jos muu maailma tai jokin kumma tilanne pakottaisi sellaiseen, miksipä ei.

Ja miksi tällaisella linnoittautumisella ei olisi juuri merkitystä:
nuusku kirjoitti:Jos sotaa käydään saatanaa, omaa lihaa ja maailmaa vastaan, niin maailman kiusaukset voisivat jäädä vähäisemmäksi, mutta vihollinenpa osaa kiusata yksinäisyydessäkin, vaikkapa keskellä erämaatakin se kyllä kiusaa, sinnekin se löytää. Onhan tässä maailmassa runsas joukko maailmasta eristäytyneitä munkkeja, nunnia ynnä sen sellaisia, mutta eivät he liene elävästä Jumalasta kuulleetkaan.


Noniin, tämä oli vähän tällaista vapaamielistä ajattelua...

Evoluutio-opeista sen verran, että minulla ei tee yhtään pahaa ajatella niiden oppien mukaan. Olen siitä pitkähkön pätkän jonnekin tänne kirjoittanutkin.

Viksut ja viisaat ihmiset epäilevät luojan olemassaoloa ja luomistyötäkin ääneen ainakin kahdesta syystä ja käyttävät mieluusti kaikkia mahdollisia hienoja valheita välineenään. Ensinnäkin on mieluista julistaa epäuskoaan ääneen, koska sitä pidetään tänä päivänä viisaiden keskuudessa viisaana (kunnia). Toinen vaikutin on eräästä kulmasta varsin henkilökohtainen ja toisesta aivan maailmanlaajuinen: maailman valtaistuimella istuvalle ihmiselle olisi tympeän ankeaa uskoa Kaikkivaltiaan olemassaoloon, koska sellainen tarkoittaisi ihmisen ja ihmiskunnan vallan rajallisuutta. Olisi suuri auktoriteetti, jolle ollaan alamaisia ilman mitään mahdollisuutta hallita sitä. Siitä alamaisuudesta seuraa kuuliaisuuden vaatimus yms.

Seksuaalivalistuksesta yhden hyvän puolen keksin: niistä oppii todella myös siveettömyyden kiroja. Uskossaan valvova nuori varmaankin tunnistaa, ettei joskus valistuksen taustalla oleileva estottomuuden ylistys ole hänen tavoitteisiinsa sopiva.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

Re: Uskovaisille omat koulut?

ViestiKirjoittaja Hynde » 06 Tammi 2009, 01:20

weha kirjoitti:Tämä aihe minulle syntyi tuolla juutalaisuutta käsittelevistä "O.M" kirjoituksesta.

Kuin kouluissa on uskomme kielteistä kehitysoppia ja uskovaisten vastaista vapaata "seksiä" myös kannatetaan ja olen kuullut, että olisi jaettu kumeja.

Olen miettinyt, että jos tällaisia "kristillisiä" kouluja vielä maahamme syntyisi, niin se olisi mielestäni hyvä asia.

Olen kuullut, että esim. ameriikassa olisi tun.luterilaisilla omat koulut lapsille. Mitä ajatuksia nämä teissä synnyttävät? Pitäsikö Vanhoillillestadiolaisilla olla kanssa ihan omat koulut?

Voihan nämä ajatukseni kuulostaa hassuille ja oudoille, mutta tiedän, että eri hengellisyyksissä on näistä ollut keskustelua. Ihan vain heitin aiheen tänne...toivottavasti ei loukkaa ketään...


En kannata kun siitä seuraa eräänlainen munkkilaitos ongelma.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Maarimi » 06 Tammi 2009, 16:56

Weha, eiköhän tässä maailmassa ole suurempiakin vaaroja kuin kristillinen arvomaailma :P

Kristillisen koulun ajatus on, ettei siellä opeteta minkään suunnan korostuksia, kuten ei tavallisessakaan koulussa. Kuitenkin enemmän keskitytään yleisiin kristillisiin arvoihin, kuten lähimmäisen rakkauteen!
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 06 Tammi 2009, 23:38

Mä kyllä oon aika huono käsittämään noita asioita ja siksi luotan seurakunnan opetukseen tässäkin ja siis siihen mitä veljet ja siskot ovat täällä kertoneet.

Että antaa olla koulut ennallaan :D

1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja vl2003 » 16 Tammi 2009, 01:54

weha kirjoitti:Mä kyllä oon aika huono käsittämään noita asioita ja siksi luotan seurakunnan opetukseen tässäkin ja siis siihen mitä veljet ja siskot ovat täällä kertoneet.

Että antaa olla koulut ennallaan :D

1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus".


Onhan Suomessakin joillakin paikakkunnilla, esim. Turun lähellä Piikkiössä Toivolinna, näitä eri suuntauksien kristillisiä kouluja. Ne eivät taida olla kovin suuressa huudossa. Näissä kouluissa on ollut pedofiliaskandaaleja ja kaikkea muuta lieveilmiötä. Niissä on ehkä valvonta pettänyt, kun on kamppailtu resurssipulan kanssa. Tätä taustaa vasteen olen kiitollinen Suomen "tavallista" koululaitoksesta, jota pidän laadukkaana ja luotettavana ja suosittelen lämpimästi sen tukemista!

Mitä tarkoitat weha "kielteisellä kehitysopilla"? Minä olen kyllä uskovaisena ajatellut, että maailmankuvaani kuuluu tuotakin kehitysoppia, joskaan en sillä yritä korvata uskoa.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja weha » 16 Tammi 2009, 05:04

nämä nuoret opiskeliat ovat minulle selittäneet, että maailma on syntynyt tyhjästä, alkuräjähdyksen voimasta, eliöt tänne kehittyneet pikkuhiljaa ja ihminen on ollut oma apina lajinsa...plääp, plääp,plääp :-x
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja jtm » 16 Tammi 2009, 17:25

Kristillinen koulu on mielestäni hieno asia, ja harvoja nykyhallituksen hyviä puolia on se, että se on hyväksynyt lisää kristillisiä kouluja valtion tuen piiriin.

Kristillisiä kouluja on jo monissa maakuntakeskuksissa ja parilla pienemmälläkin paikkakunnalla. Vielä vai valitettavan vähän, eikä ole siksi kovin yksinkertaista lähteä lastansa niihin kuskaamaan.

Jos olisi itselläni sen ikäinen lapsi ja paikkakunnallani kristillinen koulu olisi, niin mielelläni sen valitsisin. Tokihan kristillinen kasvatus lähtee kotoa, mutta ei ole mukava, jos koulussa vedetään aivan eri suuntaan. (Minun kotiseudullani on vielä aika hyvin asiat, verrattuna johonkin pääkaupunkiseutuun, mutta kuitenkin...)

Kyllä koulun pitäisi tukea kristillistä etiikkaa ja maailmankuvaa, sillä sitä varmemmin lapsesta kasvaa tasapainoinen kunnon kansalainen ja kunnon kristitty, mitä varhemmin on kristillinen oppi hänen sydämeensä kylvetty. Kyllä uskovaisten lapset joutuvat ihan tarpeeksi tekemisiin uskomattomien kanssa koulun ulkopuolella, joten ei siitä munkkilaitos-ongelmaa synny. Sitäpaitsi kristillisissä kouluissa on hyvin vähän koulukiusaamista, mikä ei ole ollenkaan vähäpätöinen juttu.

Olosuhteiden pakosta ovat koulut yleensä yhteiskristillisiä (lukuunottamatta adventistien kouluja), mutta eivät ne olekaan seurakuntia, vaan kouluja, joissa opetuksen lähtökohtana on kristillinen maailmankatsomus. Seurakunnista sitten kukin opettaa dogmaattiset asiat oman katsomuksensa mukaan, mutta niistä ei riidellä koulussa. On sitä paitsi yksi oiva paikka oppia jo lapsesta ymmärtämään, että veljiä ja sisaria on kaikissa uskonsuunnissa.
jtm
perehtynyt
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Marras 2008, 18:18

ViestiKirjoittaja Hynde » 16 Tammi 2009, 17:40

jtm kirjoitti: On sitä paitsi yksi oiva paikka oppia jo lapsesta ymmärtämään, että veljiä ja sisaria on kaikissa uskonsuunnissa.


Ekumeeni hömppää filosofoituna.

Kannattaa jokaisen Perustaa oma henkilökohtainen suunta kun kerta kaikissa on joku uskova. Jos on kaks jäsentä niin saattaapi olla just se tekopyhä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Nepheg » 17 Tammi 2009, 00:46

jtm kirjoitti: On sitä paitsi yksi oiva paikka oppia jo lapsesta ymmärtämään, että veljiä ja sisaria on kaikissa uskonsuunnissa.


Laajenna sitä koskemaan samalla kaikkia uskontojakin.
Veljeilkää siellä sitten keskenänne.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja jtm » 17 Tammi 2009, 15:27

Enkä laajenna, koska ei ole aihetta.

Kristillisistä kouluistahan tässä puhuttiin.

Kerroin vain, mikä on olemassa olevien kristillisten koulujen toimintaperiaate. Mikäänhän ei estä perustamasta ihan omaa, ei-yhteiskristillistä koulua. Valtionosuuksien saatavuuksista en kylläkään tiedä. Amerikassa se on kai aika tavallista.

Todettakoon vielä, että en ole yleisesti kuullut kristillisten koulujen joutumisesta huonoon huutoon. Tuo Piikkiön tapaus oli yksittäistapaus, ja olisi voinut tapahtua muussakin koulussa. Toivottavasti ei tapahdu enää missään...

Mutta kyllä kristillinen kasvatus on Suomen kouluissa niin heikossa jamassa, että jotain toivoisi tehtävän. Toki uskovien pitää vaikuttaa julkisten koulujenkin opetusohjelmaan.
jtm
perehtynyt
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Marras 2008, 18:18

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron