Vaikeita tilanteita

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Vaikeita tilanteita

ViestiKirjoittaja weha » 05 Joulu 2008, 20:31

koen erittäin vaikeaksi, sen kun on ns. toisuskoisia läsnä ja puhuvat paljon uskonasioista, ekunemiasta ja "hehkutuksesta".

Odottaisivat varmaan uskovaistenkin hyväsymistä heidät. En tiedä mikä mättää, mutta eikö ne mitään sitten käsitä? Jos ihan joka asiasta ymmärretään toisin, niin on hyvin vaikea osallistua moisiin "suuntauksiin" ja puheisiin ollenkaan.

Eroavia asioita:

1. Opetus vanhurskauttamisesta.
2.opetus Pyhästä hengestä
3. opetus "henkikasteesta"
4.opetus seurakunnasta
5.opetus kasteesta
6.opetus ehtoollisesta
7.opetus ihmeenomaisista lahjoista
8. opetus kielilläpuhumisesta
9.opetus ilmestyskirjasta
10.opetus laista ja evankeliumista
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 07 Joulu 2008, 12:34

Eihän ne muuten minua, nuo eri hengellisyyksien "kohtaamiset" haittaa, mutta tulee niin helposti riitaa, kun on niin perusteelliseti erimieltä.

Olisihan heille oikein kiva kertoa näkemyksiäni, mutta sitten he suuttuvat, kun ei oma uskoni olekkaan samaa. He saattavat puhua ihmeistä ja puhua kielillä ja sitten kun en noita ilmenemisiä hyväksy, he suuttuvat ja eivät hyväksykkään minua :shock: :?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja nuusku » 07 Joulu 2008, 14:12

Tit. 3:10
1776: Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on
1992: Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja weha » 07 Joulu 2008, 19:14

nuusku kirjoitti:Tit. 3:10
1776: Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on
1992: Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.


weha: varmaan hengellisessä mielessä? Mutta, entä jos sukulaisissa ja tuttavissa on toisuskosia?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Joulu 2008, 21:41

weha kirjoitti:
nuusku kirjoitti:Tit. 3:10
1776: Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on
1992: Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.


weha: varmaan hengellisessä mielessä? Mutta, entä jos sukulaisissa ja tuttavissa on toisuskosia?

Totta kai normaalit sukulaisten yhteydet pidetään, jos toisin uskovat sen suvaitsevat ja suostuvat. Oikein uskovan puolelta sitä ei tarvitse katkaista, eikä suhteiden katkaisu ole suotavaakaan.
Mikäli mahdollista ja teistä riippuu, eläkää sovussa kaikkien ihmisten kanssa, opetti apostolikin. Pakeneminen ja karttaminen on symbolista, kuvaannollista laatua. Se on sellaista, että pysytään erossa väärien opettajien vääristä, ettei suostuta tai myönnytä niihin. Ei se ole jatkuvaa vastaan panemistakaan, vaan kuten Paavali sen kirjoitti, kun väärin opettavaa on kerran tai kahdesti varattu, hänen puhuttelunsa voi jättää siihen. Hänellä on jo tarpeeksi tietoa, jos hän haluaa enemmän keskustella vilpittömän etsijän mielellä, silloin voi uskova olla valmis keskustelemaan. Silloin siihen on jopa velvollisuus.

Tähän sopii muistaa vaikka Jeesuksen erään lähetyskäskyn muotoilu:Sanokaa taloon tullessanne: Rauha tälle huoneelle. Jos siellä on rauhan lapsi, teidän rauhanne jää hänen päälleen. Jos siellä ei ole rauhan lasta, teidän rauhanne palaa teille takaisin. Jos teitä ei jossakin oteta vastaan, pyyhkikää pölykin jaloistanne todistukseksi: totisesti on Jumalan valtakunta tätä huonetta lähestynyt.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 08 Joulu 2008, 21:53

Öhöm, tarkoitin tietysti sellaista asiaa, kun on tutuilla tai sukulaisissa kylässsä tai yhdessä koolla ja he puhuvat ja hehkuttelevat paljon uskoasioista, jonka itse kyllä ymmärtää perin toisin, niin ei kait siinä auta paljon kun olla hiljaa jos ei mitään henkilökohtaista kysytä uskonkysymyksistä, ettei mitään riitaa tulis...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja timoteus » 08 Joulu 2008, 22:08

weha kirjoitti:Öhöm, tarkoitin tietysti sellaista asiaa, kun on tutuilla tai sukulaisissa kylässsä tai yhdessä koolla ja he puhuvat ja hehkuttelevat paljon uskoasioista, jonka itse kyllä ymmärtää perin toisin, niin ei kait siinä auta paljon kun olla hiljaa jos ei mitään henkilökohtaista kysytä uskonkysymyksistä, ettei mitään riitaa tulis...


Minulla on kyllä sellainen käsitys, että kun sinun luokse tulee "vieraita" niin eivät he välttämättä aloita väittelyä :mowo: Minulla on myös käsitys ettei se väittely sinulle ihan vastenmielistä ole :laatikolla:

En itse pidä väittelystä vaan haluaisin keskustella rakentavasti, Silloin se onnistuu kun keskustelijat suhtautuvat toisiinsa arvostavasti. Myönnän kyllä, että liha on heikko ja kiivas.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja weha » 08 Joulu 2008, 22:23

No mielelläni keskustelen ihmisten kanssa, mutta on ihmisiä jotka suuttuvat ja ottavat niin hirveästi nokkiinsa,

Tällaisia sukulaisia ja ystäviä myös on. Ja haluan varoa riitaa.

Ohan se nyt älytön eroavaisuus jo esim. ihmeistä, kielilläpuhumisesta ja vanhurskauttamisesta, kasteesta ja puhumattakaan muusta.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 08 Joulu 2008, 22:43

timoteus, yksi hyvä esim. on vanhempasi ja muitakin suvusta löytyy. Ei kannata siis riidellä, kun on eri käsitys viimmesen päälle.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Maarimi » 08 Joulu 2008, 23:41

Opillisista asioista tosiaan on turha väitellä, jos on selkeästi eri mieltä. Sen sijaan ystäviä voi olla, vaikka olisi eri mieltä uskon asioista. Muuten olisi vaikea olla ylipäätään kenenkään kanssa tekemisissä.

Uskoa julkisesti tunnustavia on kuitenkin melko vähän, esim. työpaikoilla tai sukulaisissa, ja vielä vähemmän niitä, jotka uskovat pilkulleen kuten itse!

Henkilökohtaisesti näen tärkeimpänä sen, että on sama uskontunnustus, ja elävä usko! Koskaan ei kukaan ole tullut väittämään minulle, että olisi omin ansioin uskomassa, miten siitäkin voi saada riidan aikaiseksi?

Wehan lempiaiheita, kuten kielillä puhumista en edes ymmärrä, joten vaikea olisi siitä väitelläkään. Kykyni eivät tuollaiseen riitä, joten olen todennut, että paras vain uskoa lapsenkaltaisesti, ja olla ONNELLINEN!
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 08 Joulu 2008, 23:55

Vastaus Maarimille


weha: on ihmisiä, jotka eivät niin suutu, mutta on sellaisia jotka vihastuvat hirveästi. Kun on alusta loppuun erimietä, voi jättää pois uskonasiat siinä kokonaan. Se on ainut vaihtoehtö!

Kyllä tässä uskossa, on veljet ja siskot, joiden kanssa jaan ihan samanlaisen uskon.

Weha: No jos on jo vanhurskauttamisopissa eroa, niin minkäs voi?

Erkki Reinikainen:
Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen


Weha: Maarimi, ei se mikään lempiaihe ole, mutta eikös sinun suuntauksessasi puhuta juuri ns. kielillä? Luulisi, että tiedät mitä siitä opetetaan?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja nuusku » 08 Joulu 2008, 23:59

Itse voin jotenkin laidasta kuvitella rakkaan veljemme Wehan tilannetta, ja mieleen tuli vanha perinteinen sanonta, jonka mukaan me olemme vain kylvömiehiä, mutta Jumala antaa kasvun. Siis yhtäkään siementä ei saa ihminen väkisin itämään tahi kasvamaan. Jumala siis käyttää meitä kylväjinä, mutta ei ole meidän vallassamme tahi voimissamme itämisen mahdollistaminen.
Viimeksi muokannut nuusku päivämäärä 22 Joulu 2009, 14:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Vaikeita tilanteita

ViestiKirjoittaja timoteus » 09 Joulu 2008, 00:04

Odottaisivat varmaan uskovaistenkin hyväsymistä heidät. En tiedä mikä mättää, mutta eikö ne mitään sitten käsitä? Jos ihan joka asiasta ymmärretään toisin, niin on hyvin vaikea osallistua moisiin "suuntauksiin" ja puheisiin ollenkaan.


En nyt ihan niin paljoa näe niitä eroavia asioita. En siis ymmärrä miksi on vaikea nähdä että yhteisiäkin asioita on paljon.

Eroavia asioita:
1. Opetus vanhurskauttamisesta.

minä:pelastus on yksin armosta ilman mitään omia tekoja. Jumala on uskon alku ja ihmisen osuus on vastaanhangoitella. Oletko erimieltä?

2.opetus Pyhästä hengestä

minä:Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kaikki yhdessä ja erikseen. Olemme samaa mieltä tästä.

3. opetus "henkikasteesta"

minä:Jokainen uskova saa uskoon tullessaan pyhän hengen. Pyhällä Hengellä täyttyminen on taas toistuvaa. Käsittääkseni uskomme tämän samoin.

4.opetus seurakunnasta

minä:seurakunta koostuu Jumalan lapsista, uskovista. On olemassa näkyvä ja näkymätön seurakunta. Seurakunnat ovat itsenäisiä paikallis seurakuntia. Olemme samaa ja erimieltä.

5.opetus kasteesta

minä:tunnustan uskovien kasteen. olemme varmaan sekä samaa että erimieltä.

6.opetus ehtoollisesta

minä:ehtoollista nautitaan Jeesuksen muistoksi.

7.opetus ihmeenomaisista lahjoista

minä:ihmeenomaisia lahjoja ei ole enää esiintynyt. Olemme varmaan samaa mieltä.

8. opetus kielilläpuhumisesta

minä: erikielillä puhumisen lahjaa ei ole enää esiintynyt. Olemme varmaan samaa mieltä.

9.opetus ilmestyskirjasta

minä: ilmestyskirja on kuvakieltä. elämme nyt tuhatvuotista "valtakuntaa". Ei tule mitään ihanaa maanpäällistä valtakuntaa lopunaikana vaan kun Jeesus tulee alkaa tuomio. Olemme varmaan samaa mieltä.


10.opetus laista ja evankeliumista

minä:Laki tuo synnintunnon, paljastaa synnin ja evankeliumi on armoa. Ne on vakaasti erotettava toisistaan. Olemme varmaan samaa mieltä.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja weha » 09 Joulu 2008, 00:05

[quote="nuusku"]Itse voin jotenkin laidasta kuvitella rakkaan veljemme Wehan tilannetta, ja mieleen tuli vanha perinteinen sanonta, jonka mukaan me olemme vain kylvömiehiä, mutta Jumala antaa kasvun. Siis yhtäkään siementä ei saa ihminen väkisin itämään tahi kasvamaan. Jumala siis käyttää meitä kylväjinä, mutta ei ole meidän vallassamme tahi voimissamme itämisen mahdollistaminen.
quote]

Vastaus: Noin se on ja en ole toista mieltä. Mutta Jumalan voi vaikuttaa mieleen, jopa "kuumienkin" keskustelujen kautta, jos Jumala saa vaikuttaa mielen muutoksen. Tästä on Raamatussa esimerkkejä. Mutta tarkoitin siis tilanteita, jossa keskusteleminen on täysin hedelmätöntä, niin parempi kokonaan vaieta.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Re: Vaikeita tilanteita

ViestiKirjoittaja weha » 09 Joulu 2008, 00:26

Weha: opin kysymyksistä ja myös vanhurskauttamisesta, voidaan toki käyttää samoja sanoja, mutta tarkoitetaan jotain muuta.Esimerkiksi, käsistykseni mukaan, ihminen ei tule (synergismissä), kahden kesken Jumalan kanssa uskoon, vaan aina seurakuntansa kautta, kuten palstalla on paljon opetettu sitä, siis "Jumalan vanhurskaus siirtyy uskosta, uskoon" (Room.1:17).

Näin on kaikissa muissakin kysymyksissä ja vertasin käsityksiäni lähinnä helluntailaisuuteen ja miksei myös yleisesti muihinkin vapaisiin suuntiin, toki joku heistä voi joskus uskoa merkittävästikkin, joissain kysymyksissä toisin.

Lain ja evankeliumin eron uskomme myös perusteellisesti toisin.

Katos kun koti-siionissani, on opettu, että laki ei kuulu ensinkään uskovaiselle, vaan Jumalan terveellinen armo opettaa siviästi elämään ja jumalattoman menon hylkäämään, eli Pyhä Henki on kotiopettajana ja se on tarkempi kuin laki. Laki on kasvattaja Kristukseen, jotta me uskosta vanhurskaiksi tulisimme, eli Kristus on lain loppu, jokaiselle vanhurskaudeksi.

Eli on eri olla lain alla, kuin uskovaiselle ei laki kuulu.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Joulu 2008, 00:31

weha kirjoitti: Tästä on Raamatussa esimerkkejä. Mutta tarkoitin siis tilanteita, jossa keskusteleminen on täysin hedelmätöntä, niin parempi kokonaan vaieta.
Joskus voi vaikeneminen olla väkevintä puhuttelua. Muistan kuulleeni eräästä vastahakoisesta, jonka puhutteluun olivat hänen uskovaiset läheisensä kyllästyneet. Sille ihmiselle oli tullut kohta hätä, että onko Jumala hänet kokonaan hylännyt, kun uskovaiset eivät enää puhuttele uskon asiasta.


Sen verran timoteukselle, kun etsit ja luettelit yhtäläisyyksiä ja eroja, että joka on vähässä väärä,onkin kaikessa väärä. Joka rikkoo pienimmän lain käskyn, on vikapää koko lakiin. Jos joku kuvittelee olevansa evankeliumin alla ja hoidossa, mutta elää tahallisessa synnissä, onkin todellisuudessa lain alla ja yrittää omalla tekemisellään sovittaa sen pieneltä tuntuvan synnin, jota itsessään vaalii ja josa elää.
On siis aivan turhaa etsiä yhtäläisyyksiä, kun erottamassa on kokonainen valtakuntien raja muureineen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 09 Joulu 2008, 00:35

Voi veli, puit ajatukseni sanoiksi:

"On siis aivan turhaa etsiä yhtäläisyyksiä, kun erottamassa on kokonainen valtakuntien raja muureineen".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Joulu 2008, 11:04

Jos tietää keskustelun menevän väittelyksi ja vastapuoli tietää uskovaisten kannan parannuksen välttämättömyydestä, voi olla hyvä kääntää keskustelu hyvissä ajoin ajallisempiin asioihin. Sitähän se hengellinen karttaminen ymmärtääkseni tarkoittaa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Joulu 2008, 14:08

O.M kirjoitti:Jos tietää keskustelun menevän väittelyksi ja vastapuoli tietää uskovaisten kannan parannuksen välttämättömyydestä, voi olla hyvä kääntää keskustelu hyvissä ajoin ajallisempiin asioihin. Sitähän se hengellinen karttaminen ymmärtääkseni tarkoittaa.

Nimen omaan sitä!
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 09 Joulu 2008, 16:01

O.M kirjoitti:Jos tietää keskustelun menevän väittelyksi ja vastapuoli tietää uskovaisten kannan parannuksen välttämättömyydestä, voi olla hyvä kääntää keskustelu hyvissä ajoin ajallisempiin asioihin. Sitähän se hengellinen karttaminen ymmärtääkseni tarkoittaa.


Tarkoitin tilannette, jossa toisuskoiset vaan puhuvat ja kuin hehkuttvat omasta hengellisyydestään, ja tulee osalliseksi niistä puheista, kun ne keskenään puhuvat, vaikka itse puhuukin muuta.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron