Vääntöä vanhoista asioista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Tammi 2009, 10:20

pomeranssi kirjoitti:Nuusku:
Mistä sinä minun hengen haistoit sinne asti ja vain kahden kirjoituksen perusteella ja sotkit niihin kirjoituksiini saaraleena raukankin?


Ehkä nuusku vastaa omalta osaltaan, totean vain, ettei saaraleenaa ole tähän keskusteluun tarvinnut kenenkään sivullisen sotkea. Tämä on saaraleenan itsensä aloittama keskustelu, yksi pieni osa hänen mittavassa kampanjassaan, jonka hän on ottanut tehtäväkseen taistelussa kristillisyytemme valittuja luottamushenkilöitä ja työn tekijöitä kohtaan. Olemme vain pieneltä osaltamme pyrkineet kertomaan ja avaamaan niitä vähiä tietojamme ja käsityksiämme, joista oletamme saaraleenalle ja mahdollisesti muillekin totuuden etsijöille jotakin apua olevan.

Jos pomeranssi tunnustaudut saaraleenan alkaman eksytyksen kannattajaksi, vaikka vain yhdellä lauseella, ei siihen sen kummempia henkien haistamisia tarvita. Alkamastaan ja jatkamastaan eksyttämisestä huolimatta minusta vaikuttaa, että samaan aikaan saaraleena kuitenkin on myös etsivällä paikalla.Tuskin hän muuten niin paljoa olisi kyselemässä, vieläpä aivan asiallisesti.

kuikuilija kirjoitti:Mikä olisi parempi ilmaus asialle.

Tässä foorumissa, varsinkin Vanhojen opettajien kirjoitusten joukossa, on useita asiaa valaisevia kirjoituksia, kannattaisi sieltä etsiä. Olemme poimineet sinne pitkältä ajalta kirjoitusten katkelmia, joissa näitä asioita on eri aikojen opetuksien valossa tarkasteltu. Se ketjun on otsikoitu: Mitä on lakihenkisyys?
Koska voin näin viitata toisaalle, voinen välttyä monien ennen kirjoitettujen tarpeettomalta toistamisesta. Olisi toki paikallaan keskustella ja kirjoittaa kysymistäsi asioista enemmän. Kenties se mahdollistuu tässäkin, vaikka juuri nyt en tunne jaksavani. Sen verran voin valottaa sekä niistä vanhoista esille ottamistasi, että juuri tästä kysymyksestäsi, ettei mitään tapahdu, ellei Jumala sitä salli. Jos Jumala jotakin sallii, sillä täytyy olla ja sillä on joku tarkoitus. Emme ehkä tapahtumien hetkellä tarkoitusta ymmärrä, ehkä emme ymmärrä kymmenien vuosienkaan jälkeen. Ymmärtämättömyytemme ei kuitenkaan tarvitse horjuttaa uskoamme Jumalan hyvään tahtoon ja tarkoitukseen, eikä se saisi hämärtää uskomme päämäärää. Siksi onkin tarpeen avata uskon silmiä evankeliumin kuulemisella ja omistamisella.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja saaraleena » 26 Tammi 2009, 12:00

Taavetti kirjoitti:Jos pomeranssi tunnustaudut saaraleenan alkaman eksytyksen kannattajaksi, vaikka vain yhdellä lauseella, ei siihen sen kummempia henkien haistamisia tarvita.

Nythän sinä Taavetti kuin viittoja yllemme asettelet: minulle ikään kuin Luteruksen ja pomeranssille Melanchtonin. Itsesi yllä lienee sitten paavin viitta. :-o
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Tammi 2009, 12:24

Kenenkähän ideoita nuo viitat ovat? Minä en ole huomannut sellaisia edes ajatella, kaikkein vähiten pystyisin paaviksi.

Taitavat olla saaraleenan valveunia kaikki sellaiset, elleivät ole todellistakin nukkujan unta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 26 Tammi 2009, 12:41

pomeranssi kirjoitti:Mistä sinä minun hengen haistoit sinne asti ja vain kahden kirjoituksen perusteella ja sotkit niihin kirjoituksiini saaraleena raukankin?


Mieleeni muistui Raamatun lause: "Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoo, hän hajoittaa."

Kun keskustelu on jo ehtoopuolellaan, niin voisiko tiivistää, että ei nyt eikä ennen, täällä eikä muualla ole kysymys ihmisten välisistä valtataisteluista, tai siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Kun Jumala rakastaa totuudessa, tai vaikkapa varoittaa siitä, mitä jollekulle tapahtuva on, ellei omat synnit ole anteeksi, niin, sen taustalla on vain yksi tarkoitus ja toivo: että henki autuaaksi tulis Herran Jesuksen päivänä.

Tietääkseni edellä mainittu on se toive joka Jumalanlapsilla näistä asioista on, ja sen pyrkimyksen saavuttamiseksi Jumala joskus vähän härsytteleekin maan lapsia, ja toivoo että nämä jo tilansa näkemään heräisivät.

Tällainen käsitys minulla noista asioista on.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja saaraleena » 26 Tammi 2009, 15:46

Taavetti kirjoitti:kaikkein vähiten pystyisin paaviksi.

Tuli vain mieleen, paavihan piti Lutheria eksyttäjänä. Niin kuin sinä minua.
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Tammi 2009, 16:00

saaraleena kirjoitti:Tuli vain mieleen, paavihan piti Lutheria eksyttäjänä. Niin kuin sinä minua.


Ja Luther piti paavia ja katolisia opettajia eksyttäjinä, kuten sinä "Oulun miehiä":

"Jos siis toteutuu se, että he julistavat meidät kirkonkiroukseen ja vainoavat meitä saarnamme ja Kristuksen tuntemisen tähden, on meillä etu käteen Kristukselta se tuomiopäätös, etteivät he ole seurakunta; heidän virkansa - - ei ensinkään tehoa meihin, päinvastoin meidän saarnamme, meidän seurakuntavirkamme, seurakuntakirouksemme ja tuomiopäätöksemme on tehoava heitä vastaan Jumalan edessä taivaassa. - - oikea seurakunta on siinä, missä on pieni, Kristusta tunteva joukko, yksimielinen opissa, uskossa ja Kristuksen tunnustamisessa."
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2879
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja saaraleena » 26 Tammi 2009, 16:53

O.M kirjoitti:
saaraleena kirjoitti:Tuli vain mieleen, paavihan piti Lutheria eksyttäjänä. Niin kuin sinä minua.


Ja Luther piti paavia ja katolisia opettajia eksyttäjinä, kuten sinä "Oulun miehiä":

"Jos siis toteutuu se, että he julistavat meidät kirkonkiroukseen ja vainoavat meitä saarnamme ja Kristuksen tuntemisen tähden, on meillä etu käteen Kristukselta se tuomiopäätös, etteivät he ole seurakunta; heidän virkansa - - ei ensinkään tehoa meihin, päinvastoin meidän saarnamme, meidän seurakuntavirkamme, seurakuntakirouksemme ja tuomiopäätöksemme on tehoava heitä vastaan Jumalan edessä taivaassa. - - oikea seurakunta on siinä, missä on pieni, Kristusta tunteva joukko, yksimielinen opissa, uskossa ja Kristuksen tunnustamisessa."
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2879

Kiitos O.M.! "Seurakunnan (kirkon) kirouksessa" olen ollut 30 vuotta, pannassa siis.
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Tammi 2009, 17:07

saaraleena kirjoitti:Kiitos O.M.! "Seurakunnan (kirkon) kirouksessa" olen ollut 30 vuotta, pannassa siis.

Olisi ulkoisesti melko yksinkertaista päästä pois sen kirouksen alta, mutta onko se sinulle ulkonaisesti liian vaikeaa? Joka tapauksessa haluan rukoilla sinunkin puolestasi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Tammi 2009, 17:10

saaraleena kirjoitti:Kiitos O.M.! "Seurakunnan (kirkon) kirouksessa" olen ollut 30 vuotta, pannassa siis.


Mjoo. Eri näkemyksille voi löytää historiasta yhtäläisyyksiä ja eroja. Riippuu aina, miltä kantilta asiaa katsoo.

Jos käännetään asetelma minulle tutummaksi, niin vanhoillislestadiolaisuus on kirkon herätysliike, joka on aika ajoin ollut erouhan alla. Vaikka vl:t erotettaisiin kirkosta ja vl:ia alettaisiin haukkua "lahkolaisiksi", kyseessä ei olisi Jumalan edessä pätevä seurakunnankirous. Tuollaista uhkaa ei liene lähitulevaisuudessa näköpiirissä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 26 Tammi 2009, 22:43

Nyt olen kyllä aivan ymmälläni :shock: .
Enhän minä tunnustautunut miksikään, kerroin vain mitä kuulin, näin ja koin istuessani ry:llä joskus -70 luvulla.
Ne olivat ihan tosiasoita ja valehtelisin jos toisin kertoisin.

Mitä saaraleenaan tulee, en ole hänen , enkä kenenkään muun kannattaja, mutta sanon asian niinkuin se on , en korvasyyhyn mukaan.

Se taas on eriasia, että kunnioita ja arvostan Saaraleenaa hyvänä, asiallisena, maltillisena ja asioista perin juurin selvää ottavana keskustelijana.
En ole ollenkaan hänen tasoisensa keskustelija.
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Tammi 2009, 23:20

pomeranssi kirjoitti:Nyt olen kyllä aivan ymmälläni Shocked .
Enhän minä tunnustautunut miksikään, kerroin vain mitä kuulin, näin ja koin istuessani ry:llä joskus -70 luvulla.
Ne olivat ihan tosiasoita ja valehtelisin jos toisin kertoisin.


Se on hyvä että et tunne itseäsi kenenkään kannattajaksi. Valitettavasti viestistäsi sai sen suuntaisen käsityksen, mutta jospa se tuli näin korjatuksi.
Aivan samaa mieltä olen saaraleenan keskustelutaidosta ja asioista selvän ottamisesta. Valitettavasti suuntaus on ollut väärä, ja juuri siitä tässä on ollut kysymys.

Mitä niihin 1970 -luvun asioihin tulee, melkoisesti niistä on jo tehty selkoa SRK. muutamissa vuosikirjoissa, mutta joko ne ovat lukematta, tai eivät ole kelvanneet. Itsekin sitä aikaa eläneenä niistä jotakin tiedän, vaikka en tokikaan kaikkea. Minulle tietoni riittää, mutta jostakin syystä se ei näy riittävän kaikille. Olen miettinyt mielessäni, voisinko jotenkin asiallisella tavalla, rippisalaisuuksia paljastamatta edes osan tiedoistani kertoa, mutta mahdollisuudet tuntuvat olevan rajalliset. Kun on kyse kahden tai useamman ihmisen sovituista riidoista, on melko uskaliasta niistä kertoa edes nimet salaten. Asiayhteyksistä joku voi henkilötkin tunnistaa, vaikka heitä kuinka yrittäisi paljastumiselta varjella.

Mitä tulee saaraleenan aiemmin tässä keskustelussa esittämään vaatimukseen, että Heikki Saaren olisi pitänyt heti parannuksensa jälkeen lähteä Suomea kiertämään ja hoitoja purkamaan, niin hänelle siihen sanottuun kieltoon ymmärrän ainakin kaksi syytä, niitä voi olla enemmänkin.
Yksi sellainen on siinä, että yhdestä harhasta selvittyä, yleensä on paikallaan nähdä, miten muuten parannus kanttaa hedelmää. Palaako hän kenties takaisin entiseen harhaan, meneekö toiseen laitaan, vai alkaako raittiissa uskon ymmärryksessä seuraamaan Herran Jeesuksen askelia.
Toinen merkittävä seikka on siinä, että niissä parjatuissa hoitokokouksissa sentään annettiin paljon syntejä anteeksi. Ei kai ole tavoitteena, että ne anteeksiantamisetkin pitäisi peruuttaa. Jos niitä alettaisiin peruuttaa, ainakin minulta menisi saman tien taivastoivo kokonaan.
Sellaiseen uusherännäiseen harhaan en toivo kenenkään joutuvan, että anteeksi antamisia alettaisiin peruutella. Muuten tiedän asioista erinomaisen vähän, en ole millään tavoin pyrkinyt ottamaan selvyyksiä. Enimmät ovat vain tulleet kohti niin, ettei ole suurta väistämisen mahdollisuutta ollut. Onnekseni on Taivaan valtakunnan evankeliumikin saanut aivan kohti ja kohdalle uskottavaksi laskeutua.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 27 Tammi 2009, 00:44

Itsekin olen viestien perusteella kokenut Saaraleenan ihmisenä varsin mukavana ja leppoisana persoonana. Luultavasti hänen keskustelutaitonsa sekä elävässä elämässä että internetissä lyövät omani helposti laudalta. Ja esimerkiksi kahvia.. jos Saaraleena-rouva asuisi täällä päin ja tarjoaisi kahvia nuorukaiselle, voisi arvioida keskustelun sujuvan varsin mukavissa merkeissä.

Saaraleenan ristiretkestä Jumalan kansaa kohtaan on ilmeisen luonnollista joskus vihastuakin, mutta varmasti kaikilla on pyyntö näitä asioita anteeksi antaa, ja rukoilla sen puolesta, että Saaraleenan asiat vielä korjaantuisivat ja hän saisi palaamisen armon.

Pomeranssille selvennökseksi, että syy miksi liitin sinut aiemmin samaan asiayhteyteen, oli että palstalle kirjoittamasi 22 viestiä eivät ole vielä itselleni ns. haisseet tallille. Jos kuitenkin muiden vakipalstalaisten viesteistä käy ilmi toisenlainen tieto, tai jos jatkat kirjoittelua ja ko. haju alkaa viesteistäsi nousta, ja ne sitten vastaavatkin henkeen, pyydän siinä tapauksessa voimia sopia asian kanssasi. Tällaisessa ympäristössä ei juuri voi muuta kuin kirjoitettujen viestien perusteella tunnustella, onko jokin toinen samalla tavalla uskomassa kuin itse on.

Käsittääkseni näin saatetaan monesti tosin elävässä elämässäkin tehdä, jos tutustuu johonkin tuntemattomaan ihmiseen, ja haluaa keskustelun kautta selvittää, tuleeko yhteinen ymmärrys uskon asioista. Muistan lukeneeni, että näin on ollut tapana ennenkin toimia, ellei asia muutoin ole ollut selvillä. Olen ajatellut, että ennen tätä varmuutta ei sinänsä olisi syntiä olla asiasta epävarma ja odottaa sen selviämistä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Tammi 2009, 13:16

pomeranssi kirjoitti:kunnioita ja arvostan Saaraleenaa hyvänä, asiallisena, maltillisena ja asioista perin juurin selvää ottavana keskustelijana.


Keskustelijana (ja varmaan ihmisenä) Saaraleena on asiallinen. Pitää vain muistaa suodattaa hänen tilansa aikaansaama sokeus ja sokeuden aiheuttamat virheelliset johtopäätökset pois. Hengellisen näkökyvyn voi Jumala avata, evankeliumin kuulemisen kautta. Muuta keinoa ei nytkään voida löytää.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Emka » 27 Tammi 2009, 20:15

saaraleena kirjoitti:
O.M kirjoitti:
saaraleena kirjoitti:Tuli vain mieleen, paavihan piti Lutheria eksyttäjänä. Niin kuin sinä minua.


Ja Luther piti paavia ja katolisia opettajia eksyttäjinä, kuten sinä "Oulun miehiä":

"Jos siis toteutuu se, että he julistavat meidät kirkonkiroukseen ja vainoavat meitä saarnamme ja Kristuksen tuntemisen tähden, on meillä etu käteen Kristukselta se tuomiopäätös, etteivät he ole seurakunta; heidän virkansa - - ei ensinkään tehoa meihin, päinvastoin meidän saarnamme, meidän seurakuntavirkamme, seurakuntakirouksemme ja tuomiopäätöksemme on tehoava heitä vastaan Jumalan edessä taivaassa. - - oikea seurakunta on siinä, missä on pieni, Kristusta tunteva joukko, yksimielinen opissa, uskossa ja Kristuksen tunnustamisessa."
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2879

Kiitos O.M.! "Seurakunnan (kirkon) kirouksessa" olen ollut 30 vuotta, pannassa siis.



Miksi et kääntyisi sieltä tuhlaajatyttären retkiltäsi takaisin, vai oletko niin mieltynyt siihen sikojen ruokaan, ettet malta mieltäsi ja palaisi Isän kotiin? Vai onko sielunvihollinen varastanut sinun syntisi,ettet itse tiedä mitään väärin tehneesi? Muista että kun aikasi täällä on loppunut, on myös armonaikasi ohitesi käynyt?

25 Luopukaa siis valheesta ja puhukaa toinen toisellenne totta, sillä me olemme saman ruumiin jäseniä. [Sak. 8:16]
26 Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. [Ps. 4:5; Jaak. 1:20]
27 Älkää antako Paholaiselle tilaisuutta. [Ef. 6:11; Jaak. 4:7; 1. Piet. 5:9; 1. Joh. 5:18]
28 Varas älköön enää varastako, vaan tehköön työtä ja ansaitkoon rehellisesti toimeentulonsa, niin että voi myös antaa tarpeessa olevalle. [Ap. t. 20:34; 1. Tess. 4:11; 2. Tess. 3:8]
29 Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi. [Ef. 5:4]
30 Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten. [Ef. 1:13]
31 Hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen, kaikkinainen pahuus.
32 Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 27 Tammi 2009, 22:39

Nuusku ja muut

Valitettavasti haluni kirjoitella on jo pahasti latistunut.

Kirjoitin vain omia ajatuksiani ja kokemuksiani ja heti minua nuuhkitaan , mille haisen.

Livenä se tallin haju olisi sinulle jo häiritsevästi monesti tuoksunut nenään, mutta on erittäin epämiellyttävää huomata, että lähellä haistellaan minua nenänsieraimet ympyränä.

Turhahan täällä mitään on kirjoitella, aina kaivetaan minun, oliko se 22, entistä viestiä esiin, haistellaan ja isketään leima niihinkin uusiin viesteihin .

Surullista.

Minut on punnittu ja perin köykäiseksi havaittu.
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 27 Tammi 2009, 22:46

Muuten miksi Saaraleenan kanssa ei voi vain keskustella asiasta, vetämättä siihen hänen tilaansa tms.

Ja mitä ihmeen tilaa?

Arvioitteko te täällä aina viestin luettuanne kirjoittajan "tilan " ja päätelmän tehtyänne , vastaatte sitten sen mukaan , ettekä niinkään itse asiaan? Siis ensin sopivat silmälasit silmille ja sitten vastaamaan.
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Tammi 2009, 23:06

pomeranssi kirjoitti:Muuten miksi Saaraleenan kanssa ei voi vain keskustella asiasta, vetämättä siihen hänen tilaansa tms.

Ja mitä ihmeen tilaa?

Arvioitteko te täällä aina viestin luettuanne kirjoittajan "tilan " ja päätelmän tehtyänne , vastaatte sitten sen mukaan , ettekä niinkään itse asiaan? Siis ensin sopivat silmälasit silmille ja sitten vastaamaan.

Oletko tosiaan aivan tietämätön, miten rajuilla otteilla saaraleena on taistellut uskoamme vastaan? Jos et sitä tiedä, voi hyvin ymmärtää ihmettelysi.

Haluamme toki keskustella asioista myös saaraleenan kanssa, mutta hänen väitteeseensä kristillisyytemme harhaan menosta ei ainakaan minulla ole varaa yhtyä. Mieluummin haluan sellaiset väitteet torjua heti, koska tiedän ettei niillä ole totuuden kanssa mitään tekemistä. Ne ylilyönnit, joita muun muassa sinä pomeranssi ja muutamat muut, (minäkin siinä joukossa, vaikka en tunne tarvetta siitä numeroa tehdä) ovat tuoneet esille, ovat aivan asia erikseen.

Jos kaikki kuivahenkisyydet ja väärät hoitamiset pannaan samaan sarjaan oikeiden ja hyvien kanssa, ollaan kohta kaltevalla ja liukkaalla pinnalla. Jos kaikki hoitamiset pitää peruuttaa, silloin joudutaan peruuttamaan myös Heikki Saarta koskeneet hoidot. Siitä ja vain siitä tässä on kysymys.

Eivät kaikki minuunkaan kohdistuneet hoitamiset ole taiteen sääntöjen mukaan menneet. Jumala on kuitenkin minua rakastanut, antanut ja antaa vieläkin kaikki syntini anteeksi. Eikä se rajoitu vain siihen että antaa syntini anteeksi, mutta Jumala on antanut halun ja rakkauden niitä kuivia hoitajiakin kohtaan, lahjoittanut halun antaa heillekin heidän kuivuutensa anteeksi, ja sitä suuremmalla syyllä, kun ovat tilanteensa ymmärtäneet ja harhailujaan anteeksi pyytäneet.

Sitä samaa anteeksiantamista olemme tarjonneet saaraleenalle ja kaikille, mutta mikä on ollut vastaus? Sain noin tunti sitten lukea naapuripalstalta, että täällä kirjoitetaan kamalia. Ei täällä kuitenkaan sen kamalampaa ole kirjoitettu,kuin opastaa ihmisiä armolähteen äärelle.

Luukas 5
24 Vaan että te tietäisitte Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa (sanoi hän halvatulle:) minä sanon sinulle: nouse ja ota vuotees, ja mene kotias!
25 Ja hän nousi kohta heidän nähtensä ja korjasi vuoteensa, jossa hän maannut oli, ja meni kotiansa, kunnioittain Jumalaa.
26 Ja suuri hämmästys tuli kaikkiin ja kunnioittivat Jumalaa, ja he täytettiin pelvolla, sanoen: me näimme tänäpänä kamalia.
27 Sitte läksi hän ulos ja näki Publikanin nimeltä Levin, istuvan tullihuoneessa, ja sanoi hänelle: seuraa minua!
28 Ja hän antoi ylön kaikki, nousi ja seurasi häntä.

Vielä uusimmalla käännöksellä:

24 Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." [Ks. selitystä Matt. 16:13.]
25 Heti paikalla mies kaikkien nähden nousi jalkeille, otti vuoteen, jolla oli maannut, ja lähti kotiinsa ylistäen Jumalaa.
26 Kaikki olivat hämmästyksestä suunniltaan ja ylistivät Jumalaa. Pelon vallassa he sanoivat: "Me olemme tänään nähneet sellaista, mitä ei voisi todeksi uskoa."

Jeesus kutsuu Leevin
27 Tämän jälkeen Jeesus lähti sieltä ja näki Leevi- nimisen publikaanin istuvan tulliasemalla. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", [5:27-32: Matt. 9:9-13; Mark. 2:13-17]
28 ja Leevi jätti kaiken, nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa