Vääntöä vanhoista asioista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Tammi 2009, 22:57

saaraleena kirjoitti:Sinulla on sama tuomiomieli kuin esikoisilla suuren hajaannuksen aikana.


Olen samaa mieltä kuin veljet v. 1909. Onko tuomiomieltä, että Jumalan rakkauden tähden haluaa saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta myös niille, jotka ajattelevat autuuden asiasta toisin?

"Seurasi kysymys: Mitä on kristittyjen ajatteleminen autuuden asiassa toisin ajattelevista? Ensimmäisessä kristittyjen yleisessä kokouksessa Oulussa jo paljon puhuttiin siitä asiasta ja tultiin seuraavaan päätökseen: Rakkaudesta on saarnattava evankeliumia kaikille rajoittamatta Jeesuksen käskyn mukaan ja että erityisesti yksityisiäkin rakkaudessa puhutellaan. Ei nytkään ole toisenlaisia ajatuksia eikä muuta keinoa."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hynde » 20 Tammi 2009, 00:03

saaraleena kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Tuskin Voittonen on väittänyt, että Pyhä Henki olisi silloin paennut koko Siionista?

En suostu uskomaan, että olisi paennut, vaan Jumala säilytti silloinkin ainakin tarpeen verran hyvää siementä uskovaisten joukossa. Jumala halusi säilyttää sen, auttaakseen harhaan johdetuita vapaaseen ilmapiiriin. Eikä vain halunnut, vaan johdatti ja auttoi monia oikeaan parannukseen.

Se on hyvä se. Mutta miksi "Jumala halusi" jättää työn kesken? Miksei Hän "halunnut auttaa" harhaan johdettujen sitomia ja helvettiin tuomitsemia takaisin, vaan pysäytti työnsä siihen, että VAIN "harhaan johdetut" pääsivät "vapaaseen ilmapiiriin". Mikähän jumala oli asialla? Ei kuulosta Jeesuksen rakkaalta Taivaalliselta Isältä. Olisikohan puuhassa ollutkin kollektiivinen kolmen kyynärän jumala, seurakuntaepäjumala?



Kuuntelisit joskus monta kertaa Jumala on sinuakin kutsunut. On niitä vääriä henkiä olemassa, maailman opin tuulia, muistatko mitä ihmeiden hullutustakin joskus uskoit. Nekin harhat voi uskoa anteeksi.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Tammi 2009, 10:10

saaraleena kirjoitti:miksi "Jumala halusi" jättää työn kesken? Miksei Hän "halunnut auttaa" harhaan johdettujen sitomia ja helvettiin tuomitsemia takaisin, vaan pysäytti työnsä siihen, että VAIN "harhaan johdetut" pääsivät "vapaaseen ilmapiiriin".


Jumalan armovalitsemus on ihmeellinen asia. Jumala sallii maailmaa rakastavien luopua uskostaan, vaikka Jumala ei tahdo sitä. Havaintojeni mukaan teissä 1970-luvulla sidotuissa on omasta mielestään kilvoituksessaan onnistuneita ihmisiä, jotka eivät olisi ansainneet tulla sidotuiksi. Sydämen kristityn lähestymistapa on mielestäni päinvastainen. Elävä kristitty ajattelee ansainneensa synneillään kymmenkertaisen sitomisen, mutta uskoo Kristuksen armosta kaiken anteeksi.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja saaraleena » 20 Tammi 2009, 19:04

O.M kirjoitti:Elävä kristitty ajattelee ansainneensa synneillään kymmenkertaisen sitomisen,

Kyllä, SYNNEILLÄÄN! Mutta meitähän ei sidottukaan syntiemme takia, vaan jonkin epämääräisen väärän hengen. Ja nyt jälkikäteen on osoittautunut, että sitojat itse olivat uudenheräyksen kaltaisen ajattelun vallassa.
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja saaraleena » 20 Tammi 2009, 19:11

O.M kirjoitti:Olen samaa mieltä kuin veljet v. 1909. "Seurasi kysymys: Mitä on kristittyjen ajatteleminen autuuden asiassa toisin ajattelevista? Ensimmäisessä kristittyjen yleisessä kokouksessa Oulussa jo paljon puhuttiin siitä asiasta ja tultiin seuraavaan päätökseen: Rakkaudesta on saarnattava evankeliumia kaikille rajoittamatta Jeesuksen käskyn mukaan ja että erityisesti yksityisiäkin rakkaudessa puhutellaan. Ei nytkään ole toisenlaisia ajatuksia eikä muuta keinoa."

"SAARNATTAVA EVANKELIUMIA", siinäpä se!
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Tammi 2009, 19:33

saaraleena kirjoitti:
O.M kirjoitti:Elävä kristitty ajattelee ansainneensa synneillään kymmenkertaisen sitomisen,

Kyllä, SYNNEILLÄÄN! Mutta meitähän ei sidottukaan syntiemme takia, vaan jonkin epämääräisen väärän hengen. Ja nyt jälkikäteen on osoittautunut, että sitojat itse olivat uudenheräyksen kaltaisen ajattelun vallassa.

Aiemmin kertomasi mukaan et itse edes mennyt sinne kokoukseen, pitääkö tieto vielä paikkansa, vai onko se muuttunut?

Kiinnostaisi vielä tietää, olitko sillä paikkakunnalla ainoa, joka ei katsonut itseään arvolliseksi siihen keskusteluun osallistua? Ei ole pakko vastata, jos kysymys tuntuu kiusalliselta.

Jos et ollut paikalla, miten voit tietää, mikä tai minkä kaltainen henki siellä vallitsi? Oletko aivan varma, ettei siellä sittenkin ollut myös luonnollisen ihmisen silmille näkymätön Jumalan seurakunta paikalla? Tai silmille näkymättömän seurakunnan jäseniä sen verran, että olisi noussut väärää sitomista vastaan, jos se oli todella väärä, kuten todistelet.

Sopii kuitenkin muistaa, että jokainen asia tulee kahden tai kolmen todistajan vahvistaa, kuten siitä Jumalan sana opettaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 20 Tammi 2009, 19:40

saaraleena kirjoitti:
O.M kirjoitti:Elävä kristitty ajattelee ansainneensa synneillään kymmenkertaisen sitomisen,

Kyllä, SYNNEILLÄÄN! Mutta meitähän ei sidottukaan syntiemme takia, vaan jonkin epämääräisen väärän hengen. Ja nyt jälkikäteen on osoittautunut, että sitojat itse olivat uudenheräyksen kaltaisen ajattelun vallassa.


Väitätkö Saaraleena ettet olisi syntinen? Se olisikin jo melkein että asetut Jumalan rinnalle tuomioitasi jakamaan.

Voi sinua:( oletko jo niin sokea itsesi suhteen ? Ihan kuulostaa

10 Kaksi ihmistä meni ylös templiin rukoilemaan, yksi Pharisealainen ja toinen Publikani.
11 Pharisealainen seisoi ja rukoili näin itsellensä: minä kiitän sinua, Jumala, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, ryöväri, väärä, huorintekiä, taikka myös niinkuin tämä Publikani.
12 Kahdesti viikossa minä paastoon, ja annan kymmenykset kaikista mitä minulla on.
13 Ja Publikani seisoi taampana, eikä tahtonut silmiänsäkään nostaa ylös taivaasen päin, mutta löi rintoihinsa ja sanoi: Jumala, armahda minun syntisen päälleni!
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

Vain parannuksen ahtaan portin kautta on sinunkin nöyrryttävä kulkemaan, vaikka nyt kuinka kopeasti täällä käyttäydyt. Voimia sinulle toivon käydä parannuksen askelille, sillä ilman sitä olet omassa vankilassasi!
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Tammi 2009, 13:15

saaraleena kirjoitti:Kyllä, SYNNEILLÄÄN! Mutta meitähän ei sidottukaan syntiemme takia, vaan jonkin epämääräisen väärän hengen.


Ymmärtääkseni väärää henkeä ei voi nielaista ilman syntiä. Ensin synnin petoksen tähden sydän voi alkaa paatua. Paatumisen torjumiseksi Jumala on antanut seurakuntaansa ripin armoedun, jossa voi puhdistautua kaikenlaisesta lihan ja hengen saastaisuudesta. Jos syntiä ja kuormaa ei pane pois, lopulta väärä henki valtaa sydämen Pyhältä Hengeltä. Väärä henki ja Pyhä Henki eivät ymmärtääkseni mahdu samaan sydämeen, vaan toinen ajaa toisen pois.

saaraleena kirjoitti:Ja nyt jälkikäteen on osoittautunut, että sitojat itse olivat uudenheräyksen kaltaisen ajattelun vallassa.


Sokeakin kana voi joskus löytää jyvän.

"SAARNATTAVA EVANKELIUMIA", siinäpä se!


Noin on! Hengellisesti kuolleita ei voi auttaa elävään uskoon muutoin kuin elävää evankeliumia saarnaamalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Tammi 2009, 13:48

Tähän asti esille tulleilla tiedoilla en suostu uskomaan, että kaikki sitomisessa mukana olleet olisivat olleet väärän ja vahingollisen hengen hallitsemia. Olen (melkein) vakuuttunut, että huomattava osa, kenties melkein kaikki sitomiseen osallistuneet olivat Jumalan Hengen ohjauksessa. Yksi tai muutama ihminen ei olisi sitomista voinut viedä päätökseen, kyllä siihen täytyi (koko) seurakunnan yhtyä. Jos seurakunnan hiljaisetkin siihen yhtyivät, sitomisen perusteet vastasivat heidän käsitystään.
Yritän vielä etsiä tähän yhden paikan Raamatusta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Tammi 2009, 14:16

saaraleena kirjoitti:Kyllä, SYNNEILLÄÄN! Mutta meitähän ei sidottukaan syntiemme takia, vaan jonkin epämääräisen väärän hengen. Ja nyt jälkikäteen on osoittautunut, että sitojat itse olivat uudenheräyksen kaltaisen ajattelun vallassa.


Mistä se on osoittautunut?? Miten ihmeessä sää osaat vääristellä erilaisia irrallisia lauseita noin paljon? Kyllähän suurin osa sitomisista tehtiin Jumalan hengessä! Ei "väärät henget" ole uudenheräyksen tai jotain muuta väärää oppiua, ne on ihan oikeaa oppia ja tänäkin päivänä käytössä koko Jumalan valtakunnassa! Kyllä sä oot yhä ihan 'aikuisten oikeesti' kososlaisen hengen vallassa. Ja kyllä se uuden heräyksen henkikin haistaa kososlaiset.

Lue niitä vanhoja artikkeleita; ei se jos HS:n oli uudessaheräyksessä meinaa että HS olisi opettanut selvästi väärää tietoa joitain kireitä poikkeuksia lukuunottamatta! Mä oon käsittäny että siinä oli keskeisenä jonkinlainen yleiskireys, niin että laki ja korostunut nuhde kävi armon edellä (?). Kyllä se HS (tai joku muu uusheränny) haistoi ihan oikein, että sinä oot kososlaisessa hengessä, asia on saatettu vaan ilmoittaa liian tiukasti tai lakihenkisesti, mutta ei asiasisältö, "asian ydin" ole välttämättä ollut (kuten ei näytä olleen) lainkaan väärä. Jos siellä salissa ois ollut 100% uusheränneitä niin sinut ois sidottu.. Mutta jos siellä olis ollut 100% Jumalan lapsia, sinut ois myös sidottu. Onko sillä siis mitään merkitystä, missä hengessä siellä salissa oltiin? Mutta tee hyvä ihminen jo parannus, aika käy vähiin!

Tuollainen arvio näistä voimakkaasti nousee.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 21 Tammi 2009, 14:30

Meneekö asian vierestä , mutta en taavetti ihan ole samaa mieltä kanssasi sitomisista.

Muistan tarkkaan kun istuimme ry:llä ja veljiä oli saapunut SRK:sta ja kyllä siinä jokainen istuja seurasi tarkkaan nostavatko veljet kätensä ja siunaavat.
Alussa saattoi joku ehättää siunaamaan armoa anovan , mutta lopetti kiireellä kun huomasi että veljet eivät siunanneetkaan.
Minä olin silloin nuori, mutta muistan tarkkaan ne tilanteet ja sen ahdistuneen tunnelman, joka niissä tilaisuuksissa oli.

Kun sitten nämä hoitajat eivät koskaan enää käyneet paikkakunnalla ja heidän asioiden korjaamisesta kuultiin vain huhuja(kaikki eivät edes niitä) on ihan uskottavissa, että pelko tälläisiä tilaisuuksia kohtaan jää, jospa minäkään en ymmärrä/osaa kun minua tullaan neuvomaan.

Toinen seikka on myös se miksi kaikki eivät uskalla mennä näihin tilaisuuksiin , kun tietää ja on kokenut millaisia ne ovat.

Itse en nyt menisi vaikka kuinka uskomassa haluaisin olla.
Tiedän että minun henkiset voimavarani ovat niin rajalliset etten jaksaisi .
Suuren perheeni keskellä välillä voimani ovat muutenkin koetuksella ja voimakkaasti tuntevana ja kokevana en uskaltaisi/haluaisi ottaa sitä riskiä ( kerran pienemmässä mittakaavassa kokeneena tiedän mitä se voi olla)
etten jaksakkaan perheeni keskellä olla äitinä lapsilleni.

Siksipä en ole valmis kivittämään ihmistä, joka sanoo ettei halunnut/voinut/uskaltanut mennä niihin kokouksiin vaikka pyydettiin.

Tuohon raamatunkohtaan, jossa temppeliin meni kaksi rukoilijaa:

Minua se puhuttelee ihan uskovaisena.
Olenko minä se fariseus.
Luulen että meillä jokaisella olisi syytä tämäkin raamatunpaikka tutkia omassa sydämessämme ja koko uskonyhteisönäkin.
Niin helppo on nähdä ne naapurin synnit mutta entäs ne omat... farisealaisuus ...asuuko se myös minussa ...niin ainakin Raamattu sanoo.
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Tammi 2009, 14:57

Oliko pomeranssi juuri siinä keskustelussa, josta saaraleena on kertonut jääneensä pois, ja jossa hän tuli sidotuksi? Vai onko kyseessä aivan muu keskustelutilaisuus, kenties eri paikkakunnallakin?

Tiedän kyllä omakohtaisesta kokemuksesta, miltä tuntuu kun seurakunta omalla kohdalla vaikenee. Koskaan en ole kuitenkaan kohdannut tilannetta, että olisi käsketty joidenkin puhujien liikkeitä seurata. En ole itsekään niitä seurannut, kun joku on omaa asiaansa kertonut. Olen kuunnellut ja seurannut sitä asiansa kertojaa, ja jos siinä on kuullut pitkän luettelon kertojan hyvistä tekemisistä ja pitkästä uskon kilvoituksesta, ei ole voinut välttyä ajatukselta, että yksi tärkeä tuosta puuttuu, eli oman syntisyyden tunto. Muuten on ikävää, jos jollekin on jäänyt uskovaisten keskusteluista vastenmielinen niin muisto, ettei uskalla katsomaankaan lähteä. Kannattaisi sentään käydä tarkistamassa tilanne.

Tämän keskustelun otsikko on jäänyt ajastaan jälkeen, kun tässä keskustellaan aivan muusta,kuin viimeisen puhujain kokouksen alustuksen aiheesta.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 21 Tammi 2009, 15:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Tammi 2009, 15:03

pomeranssi kirjoitti:Siksipä en ole valmis kivittämään ihmistä,


En minäkään! Se olisi laitontakin.

pomeranssi kirjoitti:joka sanoo ettei halunnut/voinut/uskaltanut mennä niihin kokouksiin vaikka pyydettiin.


Tarjottakoon heillekin evankeliumia. Ehkä sanan siemen joskus itää.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Munkki » 21 Tammi 2009, 20:23

Tämä tieten menne vähän asian sivhuun mutta kuiten.
Mie sitä olen ihmetelly omassa tykönäni, että kun ne sillon 70-luvulla olit toenneet, että jossakin sisaressa tahi veljessä oli joku väärä henki (Kososlainen, tai hempeä tai mitä niitä nyt oli),
niin miksi ne joissa oli väärä henki panthiin parannusta tekemään tai sijottiin?
Mie kun Raamattua luven niin siellä väärät henget ajettiin ihmisestä ulos. Jeesus ajo pahat henget pois henkien riivaamista (Luuk.4:40 Monien kotona oli joku sairaana, kuka missäkin taudissa. Auringon laskiessa sairaat tuotiin Jeesuksen luo, ja hän pani kätensä jokaisen päälle ja paransi heidät.
41 Monista lähti myös pahoja henkiä, jotka huusivat: "Sinä olet Jumalan Poika!" Mutta Jeesus nuhteli niitä eikä sallinut niiden puhua, koska ne tiesivät, että hän oli Messias)

Jeesus anto meille opetuslapsille saman vallan. Markus 16:17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä.

Kun Paavali hermostu orjatyttöön, jossa oli tietäjähenki, ei Paavali sitä sitonu, eikä patistanu parannukseen vaan ajo hengen pois

Apost.teot 16:16 Kun taas olimme menossa rukouspaikalle, kohtasimme orjatytön, jossa oli tietäjähenki ja joka ennustamalla hankki isäntäväelleen hyvät rahat.
17 Tyttö lähti Paavalin ja meidän muiden perään ja huusi: "Nämä miehet ovat Korkeimman Jumalan palvelijoita ja osoittavat teille pelastuksen tien!" [Mark 5:7]
18 Näin hän teki useana päivänä, kunnes Paavali menetti kärsivällisyytensä, kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinua: lähde hänestä!" Siinä samassa henki lähti.
(Tosin Mooseksen laki olisi vaatinu toimimaan toisin (3. Moos. 20:27 "Jos jossakussa miehessä tai naisessa puhuu vainaja- tai tietäjähenki, hänet on surmattava. Hänet kivitettäköön hengiltä, sillä hän on itse ansainnut kuolemansa." ) , mutta onneksi Paavali ei ollu lain, vaan armon alla.
Munkki
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Tammi 2009, 21:04

Ei menekään sivuun, vaan tuo aivan uuden ulottuvuuden aiheeseen. Paljon ajettiin vääriä henkiä pois silloinkin, sitenhän se kielikuva on ymmärrettävä, että silloin annettiin paljon syntiä anteeksi. Jeesus saattoi ajaa kokonaisen legioonan vääriä henkiä jostakin ihmisestä, mutta saman vallan Hän antoi opetuslapsilleenkin. Eräässä tilanteessa se ei kuitenkaan opetuslapsilta onnistunut, ja Jeesus sanoi, että sitä lajia ei voi ajaa pois muuten, kuin rukouksella ja paastolla. Paljon ajettiin vääriä ja saastaisia henkiä ulos Munkin kysymänä aikanakin, eikä sellaisia tarvinnut sitoa.
Jeesus itse antoi sitomisenkin tehtävän uskovaisille samalla, kun Hän antoi tehtävän syntien anteeksi antamisesta. Jeesus kertoi esikuvalla siitäkin, miten pois ajettu saastainen henki voi tulla takaisin sinne, mistä se on ajettu pois. Sellaisista tapauksista enimmät sitomiset ovat seurauksena.

Matteus 12
43 Mutta kuin rietas henki on lähtenyt ihmisestä, niin hän vaeltaa lävitse kuivia paikkoja, etsein lepoa, ja ei löydä.
44 Silloin hän sanoo: minä palajan jälleen minun huoneeseeni, kusta minä läksin. Ja kuin hän tulee, niin hän löytää sen tyhjäksi, käväistyksi ja kaunistetuksi.
45 Silloin hän menee ja ottaa kanssansa seitsemän muuta henkeä, itseänsä pahempaa, ja ne sisälle menevät ja asuvat siellä, ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmaksi kuin ensimmäiset. Näin myös tapahtuu tälle pahalle sukukunnalle.
46 Kuin hän vielä kansalle puhui, katso, hänen äitinsä ja veljensä seisoivat ulkona ja pyysivät häntä puhutella.
47 Niin yksi sanoi hänelle: katso, äitis ja veljes seisovat ulkona, ja tahtovat sinua puhutella.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja saaraleena » 21 Tammi 2009, 22:47

Taavetti kirjoitti:Aiemmin kertomasi mukaan et itse edes mennyt sinne kokoukseen, pitääkö tieto vielä paikkansa, vai onko se muuttunut?

Pyrin kertomaan faktoja omasta elämästäni. Niinpä siis: En mennyt kokoukseen. Kokous oli aika mones sellainen Joensuussa. Aikaisemmin olin niissä ollut ja nähnyt mitä niissä tapahtui. Niihin aikoihin eräs johtokunnan naispuolinen jäsen oli kysäissyt minulta seuroissa, pidänkö miestäni uskovaisena. Hölmistyin kysymystä ja vastasin, että pidän. "Sitten meissä on eri henki", kuului tuomio. Mieheni vaelsi vielä silloin "Siionin rakkaudessa", koska ketään ei ollut Joensuussa siihen mennessä sidottu. Eräs paikallinen puhuja oli samoihin aikoihin puhutellut miestäni seuroissa ja sanonut, että "seurakunta sairastaa sinun takiasi". Sitten hän oli puhunut jostakin naisjutusta, että mieheni oli muka pettänyt jotakuta. Tiesin tarkkaan ettei mieheni ollut edes seurustellut kenenkään kanssa ennen minua, mutta joku tyttö oli haaveillut hänestä ja pettynyt odotuksissaan, mistä oli sitten kertonut ystävättärilleen. Nämä taas olivat puhuneet tuolle paikalliselle puhujalle.

Nuo olivat siis taustat silloin, kun puolentusinaa Joensuun ry:n johtokunnan jäsentä tuli omakotirakennustyömaallemme kutsumaan meitä seuraavaan hoitokokoukseen, koska kuulemma asiamme eivät ole kunnossa. Mieheni oli hissuksiin siinä tapaamisessa, mutta minä erehdyin ihmettelemään ääneen, että onhan uskovaisten välit ennenkin korjattu ilman kokouksia. Kysyin vielä että sanokaa mitä meidän pitää korjata. Sain vastaukseksi, että se paljastuu vasta kokouksessa, sen vuoksi siihen osallistuminen on välttämätöntä.

Oli joulun alusaika ja meidän piti saada talo muuttokuntoon jouluksi. Hoitokokous olisi ollut arki-iltana. Mieheni sanoi lähetystön lähdettyä, että eiköhän jätetä menemättä, kun noin hulluksi on uskovaisten elämä mennyt. Niinpä emme menneet kumpikaan.

Saimme kokouksen jälkeen kotiin kirjeen, jossa ilmoitettiin ettei meitä enää pidetä Jumalan lapsina. Kirjeessä ei ollut allekirjoitusta, vaan lähettäjäksi oli koneella kirjoitettu sen naisen nimi, joka minut jo seurapenkissä oli todennut "erihenkiseksi". Hän toimi siihen aikaan ry:n sihteerinä.

Myöhemmin sitten soitin sille tytölle, joka oli pannut liikkeelle jutun että mieheni on pettänyt hänet. Hän pahoitteli tapahtunutta, kysyi olenko katkera ja kutsui kylään kun joskus liikumme pohjoisessa.

Että tällainen stoori.

PS. O.M.:lle henkilökohtaisesti: Minun mielestäni meihin ei sovellettu Kristuksen kirkkolain kolmiportaista käsittelyä.
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja saaraleena » 21 Tammi 2009, 22:53

nuusku kirjoitti:Kyllä sä oot yhä ihan 'aikuisten oikeesti' kososlaisen hengen vallassa. Ja kyllä se uuden heräyksen henkikin haistaa kososlaiset.

Kyllä se HS (tai joku muu uusheränny) haistoi ihan oikein, että sinä oot kososlaisessa hengessä, Onko sillä siis mitään merkitystä, missä hengessä siellä salissa oltiin?

Nuusku-kulta, silloin kun minut sidottiin, ei kukaan vielä ollut maininnutkaan kososlaisesta hengestä. Myöhemmin kuulin, että mm. se nainen, joka minut seurapenkissä nimesi "erihenkiseksi", oli tehnyt parannusta kososlaisuudesta.

Ota siitä sitten selvä! Sotku mikä sotku, aina vaan!
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 21 Tammi 2009, 23:08

Taavetti, vastaus on en ollut siinä kokouksessa, mutta monessa muussa olin.

Niissä ei tarvinnut koskaan ääneen sanoa tai kieltää nostamasta kättään (seuraamasta veljien reagointia) , vaan se vain "opittiin" kuuluvaksi kokouskäytäntöön.

Odotin muuten että joku olisi kommentoinut tuohon farisealaisuus kommenttiini, mutta taidankin olla täällä ainut joka sitä löytää itsessään, te muut siltä kiusaukselta olette välttyneet
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Tammi 2009, 23:26

pomeranssi kirjoitti: Odotin muuten että joku olisi kommentoinut tuohon farisealaisuus kommenttiini, mutta taidankin olla täällä ainut joka sitä löytää itsessään, te muut siltä kiusaukselta olette välttyneet


Meidän kenenkään ei tarvitse sen enempää fariseuksen omavanhurskaalle, kuin bublikaanin heränneelle sielun tilallekaan. Aivan armosta on lupa uskoa farisealaisuuden tartunnaiset anteeksi, ja todellisen bublikaanin, Matteuksen tavoin jokaiselle kuuluu Jeesuksen armorikas kutsu: Seuraa Minua! (siis Jeesusta)
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Tammi 2009, 23:53

Minäkin oon uskomassa koko ajan kososlaisuuttani, uusherännäisyyttä, kuivuuttani ja tiukkuuttani ja hempeyttäni ja seurakunnan vikoiluakin anteeks, oon kyllä aatellu pitäs naapurin sisarelle tai jollekki muulle saada kohta nimeltäkin purkaa tunnonasioita, mutta oon aatellu että ku niitä on koko ajan uskomassa anteeks niin se riittää.

Onko saaraleena ja pomeranssi uskomassa omaa kososlaisuutta ja muita omia vääriä henkiä ja vikoilua tällähetkellä anteeks?
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron