Vääntöä vanhoista asioista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Tammi 2009, 22:31

Minulle ei ole vielä tullut Päivämiestä, josta voisin alustuksen lukea. On syytä huomioida, että Maalaispoika ei ole kanssamme samalla tavalla uskomassa. Itsekin tekisi vielä joskus mieli päästä juttelemaan alustuksesta jonkun kanssa, mutta varmaankaan viisain vaihtoehto ei ole puhua siitä tahon kanssa, jonka 'johtoajatuksina' ovat käsitteet: "Mutta", "Kuitenkin", "Ei aivan noin", jne... Analyysi näyttää lähinnä keskittyvän hyökkäykseen Jumalan valtakuntaa vastaan ja sen kantavana ideana on vikoa kristillisyyttä ja eksyttää Jumalan lapsia pois elävästä uskosta.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja saaraleena » 06 Tammi 2009, 23:03

nuusku kirjoitti:On syytä huomioida, että Maalaispoika ei ole kanssamme samalla tavalla uskomassa.

Nyt en ymmärrä. Maalaispoika itse osallistui puhujainkokoukseen. Niin miten ei ole "samalla tavalla uskomassa"?
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Tammi 2009, 23:21

saaraleena kirjoitti:
nuusku kirjoitti:On syytä huomioida, että Maalaispoika ei ole kanssamme samalla tavalla uskomassa.

Nyt en ymmärrä. Maalaispoika itse osallistui puhujainkokoukseen. Niin miten ei ole "samalla tavalla uskomassa"?


Tuota tietoa en huomannutkaan. Ehkä olisin kommentoinut toisella tavalla, jos sen olisin huomannut. Enpä osaa sitten enempää kommentoida. Ilmeisesti kokouksessa oli kuitenkin paikalla myös muita kuin pelkkiä puhujia, kuten nuoria teologian opiskelijoita jne, joten käsittääkseni em. kokouksessa mukanaolo ei tarkoita yhtäkuin että on absoluuttisesti puhujanvirassa. Mutta käsittääkseni jokaisen tuhannenkin kokousvieraan uskontilaa ei voi jollain "mittarilla" varmistaa, joten jos maalaispoika on siellä tosiaan ollut, niin voinee vain todeta, että mukana on ollut myös jokunen yksittäinen kuollutkin kala.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Tammi 2009, 16:22

saaraleena kirjoitti:Nyt en ymmärrä. Maalaispoika itse osallistui puhujainkokoukseen. Niin miten ei ole "samalla tavalla uskomassa"?


Sokea kanakin huomaa, ettei Maalaispoika ole (SRK-)vl-tavalla uskomassa. Voittosen alustus vaikutti asialliselta, mutta luen sen mieluummin aikanaan Päivämiehestä.

Laajemmin Maalaispojan esittämistä "raamattufundamentalismi"-syytöksistä: Olen huomioinut, että kun tulee puhe homostelusta, naispappeudesta, eronneiden uudelleen avioitumisesta ja ehkäisystä, meitä syytetään "amerikkalaistyyppisiksi raamattufundamentalisteiksi". Kun tulee puhe suhtautumisesta televisioon, meitä syytetään "katolisesta jatkuvan ilmoituksen opista". Niin tai näin, aina väärin päin. :( Väitteitä esittävistä tahoista näkyy jo kilometrin päähän moderni kristinuskon tulkinta ja ekumenia, vaikka niitä yritetään peitellä ja häivyttää. Nähdäkseni sellaisille on ominaista taitava aikakauden ajattelu- ja muotivirtausten aistiminen ja myötäily. Omaa ajattelua ja aitoa kyseenalaistamista ei esiinny oikeasti lainkaan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 07 Tammi 2009, 17:09

saaraleena kirjoitti:Nyt en ymmärrä. Maalaispoika itse osallistui puhujainkokoukseen. Niin miten ei ole "samalla tavalla uskomassa"?

Oletko varma, että hän osallistui? Osallistuipa hän siihen tai ei, niin samalla tavalla hän ei kuitenkaan usko.

Voittosen alustus sisälsi juuri sitä, mitä Jumalan valtakunnassa on julistettu aina; armoa ja neuvoja syntisyytensä tuntevalle Jumalan lapselle. Karvasta luettavaa se sen sijaan on sille, jonka tuntoa synnit polttavat ja joka siitä päästäkseen etsii muuta kuin Jumalan vanhurskasta tahtoa.

Auringon alla ei kertakaikkiaan ole mitään uutta, sillä jo Abelin vanhurskas uhri Jumalalle vihastutti omavanhurskaan Kainin. Kun tämän päivän Jumalan lapsi uhraa oikean uhrin, eli yksinkertaisesta vain uskoo evankeliumin ilman omia töitä, kuten puhujien kokouksessakin haluttiin uskoa, katsoo Kainin perillinen hänen uhrimenojaan vihan täyttämällä sydämellä.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Emka » 07 Tammi 2009, 17:25

saaraleena kirjoitti:
nuusku kirjoitti:On syytä huomioida, että Maalaispoika ei ole kanssamme samalla tavalla uskomassa.

Nyt en ymmärrä. Maalaispoika itse osallistui puhujainkokoukseen. Niin miten ei ole "samalla tavalla uskomassa"?



Kyllä se Henki vastaa edelleenkin Henkeen.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Tammi 2009, 17:55

Lukaisin minäkin aamupäivällä sen analyysin, odotan mielelläni Päivämiestä, jospa siinä julkaistaan alustus, ainakin osia siitä. Jos ei lehdessä julkaista, se tulee sitäkin suuremmalla toden näköisyydellä seuraavaan vuosikirjaan. Sitten voidaan verrata analyysejä ja uutisia. Tässäkin asiassa Jumalan myllyt jauhavat monen mielestä liian hitaasti, mutta ne jauhavat varmasti.

Mitä tulee uskovaisuuteen tai uskon oikeellisuuteen, pelkkä puhujain kokoukseen osallistuminen ei anna kumpaakaan. Vaikka kävelisi ovesta sisälle, ja vaikka kirjoittaisi nimensä osanottajalistaan, sydämen tila pysyy täsmälleen samana, mikä se oli kotoa lähtiessä tai matkalla mennessä. Olen joskus ennenkin lukenut Maalaispojan kommentteja ja ihmetellyt niitä kehuja, joita hänelle on vuodatettu. Vähemmilläkin kehuilla on joltakin saatettu riistää usko ja armon omistaminen sydämestä, ja saattaa hänet katsomaan enemmän omaa erinomaisuuttaan, kuin omistamaan Jeesuksen ansiota kohdalleen.
Päivämies ilmestynyt tänään, muta jakelu ei ehtinyt vielä meille. Odotan sitä siis huomiseen ja katson sitten.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Taavetti!

ViestiKirjoittaja mutsi » 07 Tammi 2009, 18:54

On Päivämiehessä kokonaan se Voittosen alustus...Huomenna näet, tähän lähelle se jaettiin jo tänään.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja nuusku » 07 Tammi 2009, 20:58

Minunkaan Päivämieheni ei vieläkään ole tullut. Tuntuu kyllä mielenkiintoiselta saada lukea niitä tietoja. Yksittäiset lainaukset muilla palstoilla ovat lisänneet yleistä turvallisuuden tunnetta.

Esimerkiksi Raamatun käännöksistä kipuilin aiemmin itsekseni, kun olin suuren pelvon vallassa -92 käännöksen käytön lisääntymisestä, mutta ilmeisesti siellä on turvallisesti päätetty, että Bibliaa edelleen käytetään entiseen malliin. Samoin näytetään turvallisesti pitäytyvän henkiopissa ja uskotaan kuten ennenkin on uskottu.

Näyttää siltä, että Mopin palstan eksytys muuttuu yhä vaikea-asteisemmaksi ja väärään henkeen joutuneet kihisevät siellä kiukusta. Jumala varjelkoon Siionia niiiltä ja kaikilta eksytyksiltä ja auttakoon meitä kaikkia. Eräs keskeinen moppilaisten tavoita näyttää olevan myös poistaa uskovaisilta ristin kantaminen, ja on väärä käsitys siitä, että uskovaisten jotkut elämänvanhurskauteen liittyvät asiat olisivat osa uskonvanhurskautta.

Voiko tuossa käydä toteen vanha toteamus, että he eivät voi asioita oikein nähdäkään ulkoa päin, kun eivät itse ensin ole sisällä. Vaikka itse aiemmin kommentoin vain yhtä kirjoittajaa, niin nythän näyttää selvästi siltä (kun Mopin palstan ketjua lukee), että yksikään ko. ketjuun kommentoinut ei ole oikeasti uskomassa, vaan kaikki heistä ovat tilassa, että on "nimi ettäs elät mutta olet kuollut."
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja weha » 07 Tammi 2009, 21:11

Empä ole mopin palstalla käynytkään, vaikka nyt vilkaisin ja veljen kommentti tuli elävästi mieleeni, jo ennen kuin "nuuskun" tekstin näin, siis ihan oikeasti ja olisin sen varmasti kirjoittanut:

"(kun Mopin palstan ketjua lukee), että yksikään ko. ketjuun kommentoinut ei ole oikeasti uskomassa, vaan kaikki heistä ovat tilassa, että on "nimi ettäs elät mutta olet kuollut."

Eivät ole tässä laumassa!!!
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Hynde » 10 Tammi 2009, 19:42

Ei kannata noin suoraan sanoa.

Kalleellaan väärään henkeen.
Elämänvanhurskauden asiat nähdään vain tapoina.

70luvullakin oli moni kallellaan Saaren uuteen heräykseen.
Nyt siellä nähdään kuin Sillanpääläisten joukossa, että koko kristillisyys mennyt vikaan.

Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 10 Tammi 2009, 21:25

Mutta hänellähän oli valtavasti kannattajia, jotka ihaillen toistelivat saarnaajan kovia ja teräviä sanontoja.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja näre » 10 Tammi 2009, 22:28

Hynde ja mutsi: en nyt pysy yhtään ajatuksienne perässä. Mihin tai kehen viesteissänne viittaatte?
näre
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2009, 22:40

näre kirjoitti:Hynde ja mutsi: en nyt pysy yhtään ajatuksienne perässä. Mihin tai kehen viesteissänne viittaatte?

Eikö toisaalla liene parikymmentä vuotta sitten kuollut Heikki Saari ja toisaalla nykyisten kritisoijien ydinjoukko.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 10 Tammi 2009, 22:49

Hynde kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.

Minkä "eriseuran" Saari teki?
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2009, 23:54

Jani_S kirjoitti:
Hynde kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.

Minkä "eriseuran" Saari teki?

Ensin aioin odottaa Hynden vastausta, päätin omalta osaltanu kuitenkin jotain vastata, kun vielä ilmeni muutakin asiaa.
Ei se tainnut eriseuraksi asti revetä, en ainakaan tiedä missään niin käyneen. Varmasti joitakin hengenheimolaisia siellä täällä on jouduttu sitomaan, ja jotkin heistä saattavat nykyisin meuhkata sitonutta seurakuntaa ja keskusjärjestöämme vastaan.
Sen sijaan minulle tuli Hynden ja Janin viestit luettuani ajatus, että jos asiat olisi hoidettu sillä tavoin, eli jätetty hoitamatta, repeämä voisi olla hyvinkin suuri. Kun toisella laidalla vaikutti täydellisen hempeyden vaatimus, eli oppi ettei mitään saisi tehdä eikä hoitaa, ja toisella laidalla kiivas,armottoman hoidon vaatimus, voi vain kuvitella,mitä niiden törmäys olisi pahimmillaan saanut aikaan. Osaltaanhan ne törmäsivätkin, vaikka onneksi Jumala varjeli pahimmalta mahdolliselta taistelulta. Satuin mukaan oman paikkakuntamme ulkopuolelle laskutavasta riippuen kahteen tai kolmeen kokoukseen, eikä missään niistä vallinnut läheskään niin kiivas sanasota. kuin muutamilla naapuripalstoilla nyt näyttää vallitsevan. Meidän Siionissa kokoukset olivat korostetun rauhallisia, kun niiden alkuun päästiin. Sen tarkempaan en niistä tässä kerro, tuskin kerron missään, ellei todellista syytä ilmene. Vielä sellaista ei ole tiedossani.

Sitten vielä yksi ajatus Hynden esille ottamana. Mitään eriseuraa ei ole syntynyt eikä revennyt, toivottavasti Jumala varjelee niin, ettei synnykään. Vaikka jonkun kotiseudulla sattuisi olemaan erimielisiä, heitä tulee tervehtiä ja tervehditään Jumalan lasten tervehdyksillä toivossa, että eksytys saisi heidänkin kohdallaan tulla korjatuksi. Muistetaan Kristuksen kirkkojärjestyksen opetus seurakunnan tehtävästä ja odotetaan sitä.

Oli Suomi-24:lle kopsattu osa tätä viestiketjua.

Tuon luettuani tuli mieleen siirtää tämä toistaiseksi Areiopagille. Voitanee siirtää takaisin yleiselle, kunhan pöly on laskeutunut.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 11 Tammi 2009, 10:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 11 Tammi 2009, 01:45

Tuli mieleen uudestaheräyksestä tai 'Saaren eriseuroista' että itse en niistä tiedä tarkemmin, voisin kyllä tutkia, onko siitä kirjoitettu tänne.

Muilla palstoilla olen vain lähinnä törmännyt arvioihin, joiden mukaan Siionissa olisi keskeisissä asemissa edelleen uudenheräyksen tms. opissa olevia "vanhoja hoitajia", ensiksi tulee itselleni mieleen A. Haho, joka on voimakkaimmin Suomi24:n hampaissa.

Erityisen montaa AH:n puhetta en ole kuullut, mutta muutamia olen, suviseuroista sekä radioseuroista kuten myös hänen LLC:n seuroissa pitämänsä puheen. En missään tapauksessa itse käsitä niitä uudenheräyksen hengessä puhuttuina, päin vastoin oma tuntemukseni on että ne ovat olleet erittäin rakkaudellisia, raamatullisia ja raittiita puheita. Kritiikin sanaa en ole keksinyt. Jos siis vaikkapa nyt A.H. on uudenheräyksen opissa, olen siinä itsekin, sillä voin täysin yhtyä siihen henkeen, jossa ne puheet on pidetty. (Ja oman käsitykseni mukaan puheissa olleiden tietojen taustavaikuttajana on Jumalan henki) Sain tänään myös vaihtaa muutaman kuulumisen paikallisessa Siionissa yhden tutumman veljen kanssa, joka ei käytä lainkaan nettifoorumeita, ja hänkin oli kokenut Hahon puheet ja hengen aivan raamatullisena.

Myös kaikki ne (tosin melko vähälukuiset) tahot, joiden kanssa saanut keskustella (myös ei-nettipalstojen kanssa tekemisissä olevat) ovat olleet aina ja kautta linjan siinä ymmärryksessä, että SRK:n tai ns. "keskeiset veljet" eivät ole lakihengessä, ja samoin on aina samoin ymmärretty että parannuksen tekeminen väärästä hengestä on raamatullinen asia, samoin on julkinen rippi raamatullista, kuin on myös Raamatun mukaan niin, että Jumala puhdistaa puimatannerta jo täällä ajassa, ei vasta maailman lopussa. Itse olen uskomassa noihin tietoihin, niin vaikka en ole vielä kovin kauaa ollut mukana elävässä uskossa enkä opista erityisen paljoa ymmärrä, niin mielestäni olen saanut kuulla varsin tukevat ja selkeät perustelut melko laaja-alaiselta rintamalta, että eivät ne "vanhat hoitajat" ole harhassa tai väärässä hengessä, vaan päin vastoin kalliisti uskomassa, ja vaikkei ole syytä kiinnittäytyäkään ihmisiin, niin itse ainakin olen Jumalalta pyytänyt, että saisin nyt ja aina olla samassa hengessä näiden "vanhojen hoitajien" kanssa, joiden nimiä on Suomi24:ssä nostettu esille.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Tammi 2009, 05:56

Kävin katsomassa Suomi24 palstalta, kovin häiritseviä kommentteja en ainakaan vielä löytänyt tästä keskustelusta johtuvina. Paljon pahempaa epäilin, mutta onneksi epäilykseni oli tällä kerralla turha. Joskus niinkin päin.
Sen sijaan siirto oli aiheuttanut laajahkon ihmettelyn, enkä aluksi ollut varsinaista siirtoa löytääkään, kun huomioni keskittyi siirron syiden kysyjien rauhoitteluun.

Lupasin vastata jotakin siirron aiheuttaneeseen heinähatun kyselyyn, mutta lähinnä tällä palstalla. Mistähän syystä hän ei voinut kysymystään esittää täällä, vaan piti kopioida aiheet sinne, sitä jään ihmettelemään.
-----------------------------------------

Sitten varsinaiseen kysymykseen, heinähattu kysyi: "Niinpä kysyisin, että ketkä ne olivat niitä, jotka ihaillen toistelivat Saaren sanontoja"?

Sitten hiukan vastausta, tyhjentävää vastausta en tiedä antaa, mutta ehkä hiukan taustoja. Nimiä on mahdoton luetella, niitä oli niin paljon. Saaren saarnoissa se ei tullut esille, ei ainakaan niissä harvoissa saarnoissa, joita minulla oli tilaisuus kuulla. Sen sijaan sieltä täältä alkoi kuulua erilaisia kommentteja, joista saattoi päätellä etteivät ne aivan vapaan armon ja yhteisen seurakunnan käsitysten mukaisia olleet. Oikeastaan olen jo ylempänä tässä ketjussa siitä jotakin kirjoittanut, jos lisää tarvitaan, päivällä sitten virkeämpänä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Tammi 2009, 10:56

Poistin S24 kopioinnista ilmoittaneen muutaman sanan osuuden, muuten tätä ei ole sensuroitu. Tuntuu aivan oikealta säästää häntä, koska kertomisessa ei sinänsä ollut mitään väärää. Sitten ne eilen annetut kysymykset, yritän vähäisen tietoni ja ymmärrykseni mukaan niihin vastailla. Varmaan joskus tulee täydentävää tietoa jostakin.

heinähattu kirjoitti:Mutta hänellähän oli valtavasti kannattajia, jotka ihaillen toistelivat saarnaajan kovia ja teräviä sanontoja.


Tässä on lainauksia Larssin palstalla olleesta ketjusta. Toin sen tänne, koska en voi keskustella siellä,siis sillä palstalla. Niinpä kysyisin, että ketkä ne olivat niitä, jotka ihaillen toistelivat Saaren sanontoja? Mihin nämä ihailijat joutuivat, kun Saari pantiin paitsioon? Tekivätkö he parannusta ja oikoivatko niitä väärintekemisiä, joita olivat Saaren kanssa tehneet? Mitä tehtiin niille asioille, joita Saari ihailijoineen oli toimeenpannut? Miten yleensäkin on korjattu Saaren aiheuttamia vahinkoja?


Yritän vastailla kysymys kerrallaan. Ensimmäiseen kysymykseen vastasin edellisessä viestissäni, joten ohitan sen tällä kerralla.

heinähattu kirjoitti:Mihin nämä ihailijat joutuivat, kun Saari pantiin paitsioon? Tekivätkö he parannusta ja oikoivatko niitä väärintekemisiä, joita olivat Saaren kanssa tehneet?

Tietoa ei ole paljoakaan, täytyy siis turvautua oletukseen. Osa oli ilmeisesti hoidettu jo ennen Saarta, tai samaan aikaan hänen kanssaan eri puolilla maatamme. Huomattavin osa löysi tilansa ja nöyrtyi parannukseen, mutta oletettavasti pieni vähemmistö heistä tuli sidotuksi ja taitaa nyt kiivailla keskusjärjestöämme vastaan. Ainakin kiivautta löytyy nykyisin huomattavasti enemmän näistä nettiympyröistä, kuin mitä olen kohdannut koskaan todellisessa elämässä. Silloinkin monien kannattajien kiivaus oli paljon rajumpaa, kuin konsanaan Saaren kiivaus, joka ei oikeastaan edes ollut kiivautta, vaan paremminkin sävyisää tiukkuutta.
Kuitenkin silloin kohtaamani kannattajien kiivaus kalpenee sävyisäksi, jos sitä vertaa vaikkapa tämän hetkisiin keskusteluihin S24 palstalla. Olen perin harvoin tavannut vastaavaa kiivautta elävässä elämässä edes uskomme ulkopuolelta. Omien oletusten pitäminen varmana tietona on kuitenkin täsmällinen yhtäläisyys ainakin (Saaren) kososlaisuudelle ja S24 vl-palstan kiivaille kyselyille. Tämä viimeinen on todellinen oman kokemukseni havainto.

heinähattu kirjoitti:Mitä tehtiin niille asioille, joita Saari ihailijoineen oli toimeenpannut? Miten yleensäkin on korjattu Saaren aiheuttamia vahinkoja?

Näitä asioita on itse kunkin viisainta kysyä omassa koti Siionissaan, jos tuon kaltaisia traumoja on jollekin jäänyt. Siellä missä ne ovat tapahtuneet, siellä ja lähinnä vain siellä niitä voidaan selvittää.
Voin vastata vain omalta osaltani, että Jeesuksen veren anteeksiantamus on puhdistanut ja korjannut kaiken. Mitään traumoja ei ole jäänyt, sen sijaan on karttunut kokemusta ja rakkauden opetusta minullekin, vähäiselle oppilaalle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Tammi 2009, 18:52

Innostuin vastaamaan S24 palstalla aiheeseen liityvää, kopioin vastaukseni tänne, kenties se tarvitsee hiukan muokkausta tai stilisointia.

Tarkoitin kirjoittamallani niitä lukuisia jotka nimettöminä puskasta huutelevat perättömiä syytöksiä. Itse väitteen heittäjä tietää itsensä, esimerkkejä ei tarvinne sen kummemmin etsiä tai eritellä. Ainoaakaan nimimerkkiä en muista maininneeni kummallakaan palstalla, mutta toiminnan yhtäläisiin piirteisiin olen todellakin viitannut. Siis yksi yhtäläinen piirre sekä Saaren kannattajilla ja täällä huutelijoilla, ja se on keksiä omia oletuksiaan ja julkaista niitä varmoina totuuksina.
Yhden esimerkin jos kertoisin, sillä se voi valaista asiaa. Itse heiton keksijä tietää keksineensä väitteen, että kiusaisin lapsia pyhäkoulua pitäessäni. Samoin sen väitteen kertominen eteenpäin totuutena, itse hän tietää, onko sellaista väitettä levittänyt. Olen tasan varma, että jos lapsia kiusaisin, ei minulle olisi jatkopestiä annettu sellaiseen opettajan tehtävään.

Kuitenkin sellaisen väitteen jatkaminen on suoraan verrattavissa niihin keksittyihin juttuihin silloin 1970 -luvulla. Olemme niistä asiat sopineet ja ne on armon mereen upotettu, niin en halua lähteä niitä sieltä takaisin onkimaan.

Ei minulla ole kannetta sen enempää ketään vastaan, olen saanut armon antaa nimimerkittömille huutelijoillekin jo etulahjana kaikki aiheettomat huutelut anteeksi, vaikka perin harva on niitä edes ymmärtää anteeksi pyytää. Sitten onkin aivan eri asia, onko niillä hutelijoilla taivaasta annettua halua uskoa anteeksi. Ellei sitä halua ole, sille en voi mitään. Sitä halua kuitenkin haluan rukoilla jokaiselle ja niin sopii toistenkin tehdä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron