kuikuilija kirjoitti:Palaan nyt niihin aikoihin pienen esimerkin kautta. Lapsi kävi kaupassa ja otti luvatta karkkia ja jäi kiinni. Asia sovittiin kauppiaan kautta anteeksiantamisella ja korvattiin vahinko kauppiaalle. Siihenaikaan meni tilanne sellaiseksi että kaikki mahdolliset synnit oli kososlaisuutta. Poika pyysi kososlaisuutta anteeksi seurakunnan edessä.
Munkki kirjoitti:Mie sitä olen ihmetelly omassa tykönäni, että kun ne sillon 70-luvulla olit toenneet, että jossakin sisaressa tahi veljessä oli joku väärä henki (Kososlainen, tai hempeä tai mitä niitä nyt oli),
niin miksi ne joissa oli väärä henki panthiin parannusta tekemään tai sijottiin?
Mie kun Raamattua luven niin siellä väärät henget ajettiin ihmisestä ulos.
Munkki kirjoitti:Kun Paavali hermostu orjatyttöön, jossa oli tietäjähenki, ei Paavali sitä sitonu, eikä patistanu parannukseen vaan ajo hengen pois
Apost.teot 16:16 Kun taas olimme menossa rukouspaikalle, kohtasimme orjatytön, jossa oli tietäjähenki ja joka ennustamalla hankki isäntäväelleen hyvät rahat.
17 Tyttö lähti Paavalin ja meidän muiden perään ja huusi: "Nämä miehet ovat Korkeimman Jumalan palvelijoita ja osoittavat teille pelastuksen tien!" [Mark 5:7]
18 Näin hän teki useana päivänä, kunnes Paavali menetti kärsivällisyytensä, kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinua: lähde hänestä!" Siinä samassa henki lähti.
Munkki kirjoitti:(Tosin Mooseksen laki olisi vaatinu toimimaan toisin (3. Moos. 20:27 "Jos jossakussa miehessä tai naisessa puhuu vainaja- tai tietäjähenki, hänet on surmattava. Hänet kivitettäköön hengiltä, sillä hän on itse ansainnut kuolemansa." ) , mutta onneksi Paavali ei ollu lain, vaan armon alla.
pomeranssi kirjoitti:Odotin muuten että joku olisi kommentoinut tuohon farisealaisuus kommenttiini, mutta taidankin olla täällä ainut joka sitä löytää itsessään, te muut siltä kiusaukselta olette välttyneet
O.M kirjoitti:Ymmärtääkseni 70-luvullakin ajateltiin vääriä henkiä ja hengen saastaa ajettavan ihmisistä pois. Edellytyksenä oli, että Pyhä Henki sai puhuttelujen kautta herättää puhuteltavan tunnon.
pomeranssi kirjoitti:Odotin muuten että joku olisi kommentoinut tuohon farisealaisuus kommenttiini, mutta taidankin olla täällä ainut joka sitä löytää itsessään, te muut siltä kiusaukselta olette välttyneet.
saaraleena kirjoitti:PS. O.M.:lle henkilökohtaisesti: Minun mielestäni meihin ei sovellettu Kristuksen kirkkolain kolmiportaista käsittelyä.
Jani_S kirjoitti:kuikuilija kirjoitti:Palaan nyt niihin aikoihin pienen esimerkin kautta. Lapsi kävi kaupassa ja otti luvatta karkkia ja jäi kiinni. Asia sovittiin kauppiaan kautta anteeksiantamisella ja korvattiin vahinko kauppiaalle. Siihenaikaan meni tilanne sellaiseksi että kaikki mahdolliset synnit oli kososlaisuutta. Poika pyysi kososlaisuutta anteeksi seurakunnan edessä.
Onko tuo nyt aivan totta ja yleispätevää?
pomeranssi kirjoitti:Muistan tarkkaan kun istuimme ry:llä ja veljiä oli saapunut SRK:sta ja kyllä siinä jokainen istuja seurasi tarkkaan nostavatko veljet kätensä ja siunaavat.
Alussa saattoi joku ehättää siunaamaan armoa anovan , mutta lopetti kiireellä kun huomasi että veljet eivät siunanneetkaan.
ELIHU kirjoitti:kuikuilija kirjoitti:Esimerkki josta kirjoitin on tapahtunut, ja myös totta.
ELIHU :
Varmaan ei tuota kukaan epäillytkään, itse kiinnitin vain huomion siihen yleistykseen, minkä täysin yksiselitteisesti esitit olevan samanlainen koko Siionissa. Luullakseni myös Jani S tätä tarkoitti kysymerkin laittaessaan .
------------------------------------------------------------------
Lainaus:
"Palaan nyt niihin aikoihin pienen esimerkin kautta. Lapsi kävi kaupassa ja otti luvatta karkkia ja jäi kiinni. Asia sovittiin kauppiaan kautta anteeksiantamisella ja korvattiin vahinko kauppiaalle. Siihen aikaan meni tilanne sellaiseksi että kaikki mahdolliset synnit oli kososlaisuutta. Poika pyysi kososlaisuutta anteeksi seurakunnan edessä. "
-------------------------------------------------------------------
Itse tuon ajan eläneenä en voi mitenkään noin vahvasti sanoa, sinun omakohtaiset kokemuksesi olivat varmaan tuonkaltaisia.
Itse haluaisin välttää kärjistyksiä puoleen, kuin toiseen, niitä molempia aivan vilisee nettimailmassa.
kuikuilija kirjoitti:Tässä piilee se asiaan kohdistunut ero. Silloin oli pelkoa että olenko uskomassa oikein ja tehtiin parannusta parannuksen takia eikä synnistä.
Sitten liittyi myös muuta. Alettiin kaivamaan tuntoa että olenko minä oikein uskomassa kun minussa ei ole kososlaisuutta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa