Ihmettelen vaan?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Ihmettelen vaan?

ViestiKirjoittaja weha » 17 Tammi 2009, 09:50

Kuin olen lukenut n. eri hengellisyyksiä esim. nimeltä mainitsemattomalta palstalta, ja muualtakin. Olen niin usein törmännyt väitteeseen, ettei Vanhoillislestadolaiset lue Raamattua, eikä osaa sitä selittää, ja että Raamattua ei saa lukea uskovainen yksikseen kotona.

Sitten ihmettelen esim. onko tänne palstalle sitten tullut Raamattua kokonaan lukemattomia uskovaisia? Kun luin tuolla jossain luin ihan esimerkkinä vain "Petsorin" ja "madon", tekstejä, niin kuinka kaalliisti siinä tuli uskomisen asian perusteita. Sitten täällä on myös näitä palstalla vanhempia veljiä, joilta kanssa olen hyvin paljon saanut oppia, ihan seurakunnan opettamia asioita.

Kun katsoo sitä valtavaa työtä mitä rakkaassa kirkossamme, tehdään nuorten opetuksen ja työn eteen esim. rippikouluissa, tuollaiset puheet tuntuvat ihan "satuiluille ja parjauksille" uskovaisia vastaan. Varsinkin kun olen monasti kuullut, kuinka puhujaveljet kehoittavat lukemaan Raamattua kotona. Eräs veli ja useampikin, on täällä palstalla tuonut esiin, että tulisi elää rauhassa kaikkien kanssa, mikäli se meistä riippuu. Tämän erikoisesti minun ja meidän kaikkien varmaan tulisi muistaa. Minusta kuitenkaan näistä asiallinen puhuminen, omalla palstalla tulisi olla ihan positiivinen asia. Kunhan muistetaan se, että tämä palsta ei todellakaan korvaa seurakunnan yhteyttä ja sitä, että seurakunta on se äiti, joka synnyttää ja ruokkii sanalla ja sakramenteilla, Jumalan valtakunnan asukkaita.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja mato » 17 Tammi 2009, 14:29

Älä minua turhaan kehu. Häpeällisen vähän olen Raamattua lukenut ja silloinkin yleensä vain sieltä täältä. Minun lainaukseni ja "tietämykseni" siitä kirjasta perustuu usein raamattuohjelman ja nettiraamatun taitavaan käyttöön... Sieltä haen senkaltaisilla hakusanoilla kuin muistan jossakin jakeessa käytetyn. Vaan kyllähän seuroissa oppii hyvin itseään Raamattuakin.

Mutta tällä tavalla ei sitten opi kovin helposti, missä päin Raamattua mikin asia on sanottu. Siispä olen varmasti vaikeuksissa jos aivan normaalissa suullisessa keskustelussa pitäisi jotakin onkia Raamatusta. Ja jos lukisi Raamatun perusteellisesti, niin ehkä muodostuisi muistiin sellainen tietokanta josta voi sitten sopivilla kysymyksillä hakea ja löytää vastauksia siihen, mitä Raamattu sanoo mistäkin.

Minäkin olen joskus ihmeekseni törmännyt jossakin tuollaisiin kummallisiin väitteisiin mitä weha esitti. Voin vahvistaa, että Raamattua pikemminkin kehotetaan lukemaan. Lisäksi kaikki varmasti tietävät lukemisen tärkeyden. Myös vanhempia on kannustettu lukemaan Raamattua lapsille. Jos minusta joskus isäksi on, niin haluni olisi todellakin lukea siitä perheelleni, vaan tiedän valmiiksi että suunnitelman toteutusvaihe on jostakin syystä aivan hirmuisen hankala.

Muistaakseni joku puhuja kertoi hyvän keinon saattaa itsensä tutuksi Raamatun tekstien kanssa, koska sekin on monesti niin vaikeaa: hän kertoi vaimonsa lukevan sitä hänelle iltaisin ääneen.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2009, 14:56

Tuosta vaimon Raamatun lukemisesta tuli mieleen Lauri Taskilan menettely. Kun vaimo luki toista käännöstä, Lauri seurasi toisesta. Kun tuli eteen selvä ero käännösten kesken,pysähdyttiin tutkimaan sitä tarkemmin. Silläkin tavalla saa lukemiseen mielenkiintoa, ja kun on kaksi siinä kiinni, se osaltaan sitoo toistakin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 17 Tammi 2009, 15:40

Toivottavasti tästäkin ei tule jotakin väittelyketjua, niinkuin tuossa edellisessä, jossa Taavetin tavoin huomasin sen menneen kolme kertaa ympäri ja josta ei ainakaan eritavalla uskovaiset, näyttäneet sitä huomaavan ja sitä ymmärtävän?.

On kanssa yksi asia jota useasti on tämän uskon ulkopuoliset väittäneet, ettei meikälaiset vie evankeliumia eteenpäin. Tästäkin on hirveitä parjauksia, ihan ilkeämielisesti esitetty. Mutta, ajattelen siten, että kuinka paljon ja aktiivisesti evankeliumia viedään esim. kirkoissa ja kuinka paljon, Jumalan armosta, on seuroja esim. minun paikkakunnallani toimitalolla ja kodeissa, ihan netistäkin kuulee, kaikkialle. On kolmasti viikossa, ynnä Raamattuluokkia jms. ihan kiitettävästi.

Eikä tämä ole tehty miksikään viihteeksi, armolahjaseminaariksi, jossa Jumala jakaisi ihmeenomaisia lahjoja. Eräs jehovantodistajakin sanoi, kuinka on vapautunut viinasta, kun tuli uskoonsa ja heillähän ei ole edes kolmiyhteistä Jumalaa. Hyvä asiahan se on, jos viinasta vapautuu ja pystyy vapautumaan, mutta sillä ei pääse taivaaseen.

myös kielillä "siansaksaa" puhutaan myös puhutaan myös pakanauskoissa ja olen lukenut, että esim. mormoonit, puhuvat paljon kielillä.


Jo aikaisemmin lukiessani Raamattua, tuli mieleen seuraava kohta Raamatusta:
2.kor.2:12.” Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla”.

Samoja sanoja käytetään myös väärien profeettojen ihmeistä, mutta hedelmät on huonot:

Matt.24:24. ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin”.

20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet? 23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

Kun luen näitä kotisivuja seurakunnasta ja sen tekemästä lähetystyöstä, ei voi olla kuin tosi kiitollinen. Tätä uskoa löytyy yhä myös muualta:

http://www.srk.fi/index.php?p=srkn_suviseurat
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Vincent » 17 Huhti 2009, 17:01

Minulle jäi kyllä sellainen kuva lestadiolaisista pariksi kymmeneksi vuodeksi, että he eivät itse lue Raamattua, kun eräs nuori lestis sanoi minulle niin. Ilmeisesti häntä itseään ei kiinnostanut lukea Raamattua.
Hän asui samassa soluasunnossa ja halusin jutella hänen kanssaan uskonasioista, mutta hän ei siitä niin ilahtunut.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja weha » 22 Touko 2009, 19:54

Joo no, uskovaisen tehtävä on lähinnä saarnata parannusta ja syntein anteeksiantoa, mutta miksei myös, jos niin kokee, neuvoa terveellä opilla ja oma perusta ja todistus kertoa.

Vincent, onhan tässä uskossa sellaisia, jotka ovat väin tässä uskossa sisällä, mutta ei silleen ole pohtinut toisten hengellisyyksien oppeja ja eivät ole rohjenneet puhua "rajakiistoja".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Vincent » 22 Touko 2009, 22:40

Uskonasioista voi keskustella kunnioittamalla toisen taustaa ja vakaumusta ("kunnioittakaa kaikkia"). Ei eri suuntiin kuuluvien tarvitse kinastella tai ensimmäiseksi kaivaa esille "rajakiistoja". Yhteisestä uskosta voi rakentua silti. Meitä vain on niin moneen junaan joka seurakunnassa.
Siinä vain jää niin hölmö olo itselle, kun haluaa vilpittömästi tutustua toisen tapaan ajatella ja ei saakaan vastakaikua - ei ole halua tai taitoa keskustella. Mutta ei siinä mitään...ei se ole ongelma enää.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja Emka » 22 Touko 2009, 23:49

Olen täällä nettikeskusteluissa törmännyt myös tuohon väitteeseen, etteivät vl-t lukisi Raamattua. En ole koskaan seuroissa tai muuten vl-n kanssakeskusteluissa sellaista kuullut. Päin vastoin, kehoitetaan lukemaan Raamattua, nuorille pidetään ennen rippikoulua raamatun opetusta raamattuluokissa.

Kyllä se jää jokaisen omalle kohdalle Raamatun lukeminen, mutta seuroja on viikottain ja joskus useamminkin, ja siellä luetaan joskus pitempikin Raamatun paikka, ja siitä puhuja sitten tuo esille sen mitä Pyhä Henki antaa sanottavaa,
Tänään kuuntelin Ruotsin Suviseurojen aattoseuroja, eräs puhuja luki Jaakobin ja Eesaun esikois siunauksesta, ja nyt minullekkin selvisi se miksi isä siunasi Jaakobin esikois-siunauksella ja mikä oli sen hengellinen sanoma, vaikka näin kun sen lukee,eikä sitä kukaan selitä niin luulisi siinä tapahtuneen vääryyden, mutta niin Jumala oli sen tarkoittanut tapahtuvaksi,että Jaakob sai isältään siunauksen eikä Eesau.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja weha » 23 Touko 2009, 08:15

Vincent kirjoitti:Uskonasioista voi keskustella kunnioittamalla toisen taustaa ja vakaumusta ("kunnioittakaa kaikkia"). Ei eri suuntiin kuuluvien tarvitse kinastella tai ensimmäiseksi kaivaa esille "rajakiistoja". Yhteisestä uskosta voi rakentua silti. Meitä vain on niin moneen junaan joka seurakunnassa.
Siinä vain jää niin hölmö olo itselle, kun haluaa vilpittömästi tutustua toisen tapaan ajatella ja ei saakaan vastakaikua - ei ole halua tai taitoa keskustella. Mutta ei siinä mitään...ei se ole ongelma enää.


Minusta sinulle on selvin Raamatunkohdin kerrottu, miksi uskovainen ei voi syyllistyä hengelliseen huoruuteen. Uskomme, että Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla, eikä siksi mitään hengellistä yhteyttä voi olla. Ulkopuolellamme yleisesti opetetaan mm. iljettävää synergismiä, joka johtaa aivan toisenlaiseen evankeliumiin. Onhan kyse vanhurskauttamisopista. Sitten monet ulkopuoliset panostavat mm. apostolisiin ihmeisiin ja väittävät niiden olevan Jumalasta. On syytä mennä oppiin, eikä ihmeisiin. Tämä on Jumalan lapselle päivänselvä asia. Mielestäni on eroitettava apostolinen murros aika ja tämä aika muutenkin.

On niin paljon asioita, miltei kaikki uskonkohdat, jotka uskomme eritavalla , että on usein hyvä suositella menemään uskovaisten pitämiin seuroihin kirkkoihin ja toimitaloillemme.

2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö".
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.


Uskovaisilla oli tapana tuolloinkin pitää kodeissa seuroja. Apostoli sanoo, että joka toisin opettaa, ei tule ottaa kotiin opettamaan, eikä tule edes hengellisesti tervehtiä häntä, tai tulee osalliseksi toisuskoisen synneistä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 23 Touko 2009, 16:00

Emka kirjoitti:Tänään kuuntelin Ruotsin Suviseurojen aattoseuroja, eräs puhuja luki Jaakobin ja Eesaun esikois siunauksesta, ja nyt minullekkin selvisi se miksi isä siunasi Jaakobin esikois-siunauksella ja mikä oli sen hengellinen sanoma, vaikka näin kun sen lukee,eikä sitä kukaan selitä niin luulisi siinä tapahtuneen vääryyden, mutta niin Jumala oli sen tarkoittanut tapahtuvaksi,että Jaakob sai isältään siunauksen eikä Eesau.


Jäin pohtimaan, että toimiko Jaakob itse silti oikein? En tiedä. Tuli vain mieleen Juudas, joka kavalsi Jeesuksen. Jumalan tahto tapahtui, kun Jeesus tuomittiin ja ristiinnaulittiin, mutta Juudaksen teko oli silti väärin. Voiko näitä rinnastaa?
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Touko 2009, 16:49

kehakukkanen kirjoitti:
Emka kirjoitti:Tänään kuuntelin Ruotsin Suviseurojen aattoseuroja, eräs puhuja luki Jaakobin ja Eesaun esikois siunauksesta, ja nyt minullekkin selvisi se miksi isä siunasi Jaakobin esikois-siunauksella ja mikä oli sen hengellinen sanoma, vaikka näin kun sen lukee,eikä sitä kukaan selitä niin luulisi siinä tapahtuneen vääryyden, mutta niin Jumala oli sen tarkoittanut tapahtuvaksi,että Jaakob sai isältään siunauksen eikä Eesau.


Jäin pohtimaan, että toimiko Jaakob itse silti oikein? En tiedä. Tuli vain mieleen Juudas, joka kavalsi Jeesuksen. Jumalan tahto tapahtui, kun Jeesus tuomittiin ja ristiinnaulittiin, mutta Juudaksen teko oli silti väärin. Voiko näitä rinnastaa?

Sopii miettiä kumpi oli kavala, Jaakob vai Eesau? Eesau oli myynyt esikoisoikeutensa, koska piti sitä halpana ja tarpeettomana. Siitä huolimatta Eesau halusi pitää, omistaa sen myymänsä oikeuden ja siunauksen. Iisakille oli Jumala jo ennen poikien syntymää ilmoittanut, että nuorempi on palveleva vanhempaa. Varmaan molemmat vanhemmat tiesivät veljesten tekemästä kaupastakin, siitä huolimatta Iisak oli valmis sen ohittamaan, mutta Rebekka toimi ainoalla siihen yhteiskunnalliseen aikaan mahdollisella tavalla.
Tapahtumiin sisältyy paljon muuta, syväälsempää hengellistä sanomaa, että suosittelen etsimään puheen Ruotsin suviseurojen arkistosta ja kuuntelemaan tarkkaavaisesti. On tarpeettoman työläs sitä tähän kirjoittaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 23 Touko 2009, 20:57

Voisin vaikka kuunnellakin. Osaisiko joku neuvoa mistä nuo Ruotsin suviseurojen puheet arkistona löytyvät? En itse löytänyt.
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja weha » 23 Touko 2009, 21:42

Tuohon Jumalan lasten hengelliseen tervehdykseen "Jumalan terve" toisilleen, puhujaveli ihan sitä "vahingossa" tänään sivuutti ja sanoi sen tarkoittavan, "taivaasta terveisiä".

Tavattoman kirkkaasti puhujaveli sitäkin kirkasti, ettei meidän tehtävä ole todistaa Jumalan olemassa oloa, kun epäuskoinen sitä tenttaa. Jumala sen todistuksen vain voi antaa, sydämelle. Voidaan kehoittaa tekemään parannus ja uskomaan evankeliumi. Muuta merkkiä ei siis ole kuin Joonaan merkki.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Touko 2009, 21:45

kehakukkanen kirjoitti:Voisin vaikka kuunnellakin. Osaisiko joku neuvoa mistä nuo Ruotsin suviseurojen puheet arkistona löytyvät? En itse löytänyt.

Foorumimme linkkiosassa löytyy linkit Ruotsin rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen sivuille. Samoin siellä on linkki parhaillaan kuultavien Ruotsin suviseurojen sivulle, joka linkki löytyy nyös yleisen ja Terveisiä seuroista osista.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 23 Touko 2009, 21:53

Taavetti kirjoitti:
kehakukkanen kirjoitti:Voisin vaikka kuunnellakin. Osaisiko joku neuvoa mistä nuo Ruotsin suviseurojen puheet arkistona löytyvät? En itse löytänyt.

Foorumimme linkkiosassa löytyy linkit Ruotsin rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen sivuille. Samoin siellä on linkki parhaillaan kuultavien Ruotsin suviseurojen sivulle, joka linkki löytyy nyös yleisen ja Terveisiä seuroista osista.


Kiitos Taavetti, nämä jo huomasinkin, ja noita Ruotsin suviseuroja aamupäivällä kuuntelin. Ajattelin vain, että joko puheet ovat jossain arkistona kuunneltavissa, vai tulevatko ne kenties myöhemmin johonkin? :smile:
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja Emka » 23 Touko 2009, 23:31

Tänään oli netti auki koko päivän Ruotsin Suviseurojen kuuntelemiseen. Juuri vähän aikaa sitten loppui viimeinen puhe. Radio Proon kautta kuuntelin sillä en löytänyt muuta linkkiä joka olisi avautunut koneellani. onneksi ei täällä ukkostanut, vaikka lähipitäjässä oli rytissyt aika tavalla.

vein kovaäänisen oven pieleen joten sain istuskella kutimeni kanssa pihalla ja silti kuunnella seurapuheita. naapurini tietävät että olen vl, ja heitä ei kuulemma häirinnyt vaikka itsekkin olivat pihassaan. Tietävät vanhoillislestadiolaisuudesta kun vanha äitinsä joka asuu myös tässä talossa on uskovaisesta kodista ja hänellä on elossa ainakin yksi sisar joka on meikäläisiä.

Nyt sitten nukkumaan,että jaksaa taas aamulla herätä ajoissa kuuntelemaan.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja weha » 24 Touko 2009, 07:12

Osaatteko, te Ruottia? turha minun ainakaan on edes yrittää kuunnella...


:cool:
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Touko 2009, 08:35

weha kirjoitti:Osaatteko, te Ruottia? turha minun ainakaan on edes yrittää kuunnella... :cool:

Kaikki puheet tulkitaan, suomeksi saarnatut ruotsiksi ja päin vastoin, aivan suorassa lähetyksessä. Enemmistö puhujista on Suomesta, he puhuvat suomeksi, heidän saarnansa tulkitaan ruotsiksi. Monet Suomesta muuttaneet vanhemmat puhujatkin osaavat paremmin Suomen kielen ja siitä syystä käyttävät mieluummin sitä saarnatessaan.
Nuoremmat puhujat ja Ruotsin kirkon papit puhuvat ruotsiksi, mutta kaikki tulkitaan välittömästi suomeksi. Vajaan kielitaidon omaaville kuuntelu on samalla hyvää kieliverryttelyä, kun saa kuulla saman asian peräkkäin kahdella kielellä. Verryttelyä se tuntui olevan eilen illalla nuorille tulkeillekin, koska joutuivat hakemaan joitakin harvemmin kuultuja suomalaisia sanoja tai ilmaisuja, mutta siinähän kielitaito samalla kehittyy.

http://www.sommarmote.net/

kehäkukkanen kirjoitti:Kiitos Taavetti, nämä jo huomasinkin, ja noita Ruotsin suviseuroja aamupäivällä kuuntelin. Ajattelin vain, että joko puheet ovat jossain arkistona kuunneltavissa, vai tulevatko ne kenties myöhemmin johonkin?

Yritin eilen illalla etsiä tallenteita. Vaikka pääsin viime vuodenkin Ruotsin suviseurojen sivulle Taalainmaan Rauhanyhdistyksen kotisivun kautta, varsinaista saarna-arkistoa en tällä kerralla löytänyt. Siitä minulla ei ole tietoa, onko se poistettu käytöstä lopullisesti vai tilapäisesti, eikä siitäkään, mikä tulee olemaan tämän vuoden käytäntö. Kannattaa kuitenkin seurata muutaman viikon ajan sivuston linkkejä, josko seurojen jälkeen ehtivät arkistoa järjestää. Varmaan nyt seurojen aikana on kyllin tekemistä suorien lähetysten hoidossakin, ja täytyyhän heidänkin levätä välillä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 24 Touko 2009, 10:47

Yritän nyt viimeinkin kuunnella niitä suviseuroja tuosta annetusta linkistä, mutta ihmettelin että mitä ihmeen ekumeenia-rakkautta sieltä oikein kuuluu, kun tulee joku jumalanpalvelus jossa ei kyllä mikään uskovainen pappi ole saarnaamassa, eikä seura-aikataulun mukaan nyt edes pittäs olla jumalanpalveluksen aikakaan. Tutkimisen jälkeen huomasin helpotuksekseni, että lähetys tuleekin hetken aikaa jostain muualta kuin seurapaikalta, kun sama radiokanava lähettää jonkun kotimaisen jumalanpalveluksen, ja suviseuroihin palataan vasta sen jälkeen. Täytyy pysyä kuulolla, josko jumalanlasten seurat pian jo kuuluvuuden päässä ovat!
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Vincent » 24 Touko 2009, 22:14

Vai vielä seuroihin.... mahtaa olla lämmin vastaanotto :cool:
Vincent
 

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa