Uskonnonvapaus on ihmisoikeus

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 25 Tammi 2009, 01:21

Hynde kirjoitti:Jyvitetäänkö ihmisoikeuksia niin että usko onkin alempiarvoinen?


Epäilen, että homma ei mene siihen pisteeseen asti. Tietyt tahot eivät varmastikaan jätä yhtään kiveä kääntämättä omissa pyrkimyksissään. Kyse lienee viime kädessä vallankäytöstä: telaketjufeministit, ekumeenikot, liberaaliteologit yms. kauhistukset yrittävät pakottaa vl:ia pitämään uskovaisina myös ehkäisyn hyväksyviä ihmisiä.

Hynde kirjoitti:Exät eivät kuulu yhteisöön, eikä heitä kohtaan painosteta mihinkään
Yhteisön jättäneitä ei syrjitä.


Noin on!
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Tammi 2009, 03:08

O.M.:n kommentointi vastaa aamenta.

Tuli päivällä vielä pohdittua ehkäisyasiaa. Ajattelin, että jos multa tultaisiin tenttaamaan kohtaa, mistä se Raamatusta löytyy, niin tämä hyppää silmille:

(1) Minä (olen) Herra sinun Jumalas; joka sinun Egyptin maalta orjuuden huoneesta ulos vienyt olen.
Ei sinun pidä muita jumalia pitämän minun edessäni.
Ei sinun pidä tekemän sinulles kuvaa eikä jonkun muotoa, niiden jotka ylhäällä taivaassa ovat, eli niiden, jotka alhaalla ovat maan päällä, eikä niiden, jotka vesissä maan alla ovat. (2. Moos. 20:2-4)


Mielestäni ehkäisemällä ihminen tekee itselleen epäjumalan omasta ymmärryksestään ja viisaudestaan. Tai että siinä omaksuu itselleen Jumalan tehtäviä, otetaan elämän herraus Jumalalta pois. Ei luoteta Jumalaan, vaikka Jumala on sanonut, että ihmiset ja uskovaiset ovat aivan hänen silmäteriään kaiken universaalin luomakunnan joukossa. Tiivistetyksi: koetaan, että ymmärretään Jumalaa paremmin näissä populaatiokysymyksissä, ja että ilmeisesti Jumalalla ei ole tilanne nyt aivan "ohjaksissa", kun hän antaa lasta liian paljon.


Job. 38:
1 Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui: [1. Kun. 19:11-13; Hes. 1:4]
2 -- Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?
3 Vyötä itsesi, puolustaudu kuin mies! Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat.

4 Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan perustukset? Kerro, miten se tapahtui, jos osaat! [Ps. 24:2+]
5 Kuka määräsi maan mitat? Tiedätkö sen? Kuka veti mittanuoran sen yli? [Sananl. 30:4; Jes. 40:12]
6 Mihin laskettiin sen peruspylväät? Kuka pani paikoilleen sen kulmakiven,
7 kun aamun tähdet riemuiten karkeloivat ja Jumalan pojat huusivat ääneen iloaan? [Ps. 148:2]

8 Kuka sulki meren portit, kun vedet syöksyivät esiin maan kohdusta? [38:8-11: Ps. 104:6-9]
9 Pilvenhattaroihin minä vaatetin meren, myrskypilvillä sen kapaloin.
10 Minä laadin sille lait ja rajat ja asetin portit ja salvat sen tielle, [Ps. 33:7]
11 sanoin: "Tähän asti, ei edemmäs! Tässä on sinun ylpeitten aaltojesi raja."

12 Oletko sinä kutsunut esiin aamun, edes yhden kerran? Oletko käskenyt aamuruskon paikalleen,
13 niin että se tarttuu kiinni maan liepeisiin ja ravistaa pois kaikki jumalattomat?
14 Aamuruskon syttyessä maa muuttuu kuin savi, johon painetaan sinetti: kaikki tulee näkyviin kuin uudelleen vaatetettuna.
15 Ne, jotka ovat luopuneet Jumalasta, jäävät vaille valoa. Röyhkeän käsivarsi murskataan.

16 Oletko käynyt meren lähteillä, oletko tutkinut syvyyden pohjan? [1. Moos. 7:11]
17 Nousivatko eteesi tuonelan portit, saitko nähdä kuoleman varjon ovet? [Ps. 9:14, 107:18; Jes. 38:10]
18 Oletko tutkinut maan sen ääriä myöten? Jos olet tämän kaiken tehnyt, kerro toki!

19 Tunnetko sinä tien valon kotipaikalle, tunnetko paikan, jossa pimeys asuu?
20 Sinäkö tuot valon maan ylle, sinäkö opastat sen takaisin majaansa?
21 Totta kai, sinähän tiedät kaiken, sinä synnyit jo ennen niitä, niin suuri on päiviesi luku!

22 Oletko käynyt paikassa, jossa minä säilytän lunta, oletko nähnyt rakeiden varastot?
23 Olen täyttänyt ne ahdingon aikoja varten, sodan päiviä, taistelun päivää varten. [2. Moos. 9:18; Joos. 10:11]
24 Tunnetko valon kulkutiet? Mistä nousee polttava itätuuli?
25 Kuka on uurtanut väylän rankkasateelle, kuka on avannut tien ukkosen jylinälle? [Job 28:26]
26 Kuka antaa sateen asumattomaan maahan, autioon maahan, jossa ei ole yhtään ihmistä?
27 Kuka ruokkii autiomaan, tyhjän maan, niin että se vehmaana viheriöi?
28 Kuka on sateen isä? Kenen pisarat kasteena hedelmöittävät maan?
29 Kenen kohdusta syntyy jää, kenen sylistä taivainen huurre,
30 kun vedet peittyvät kuin kivisen kannen alle ja syvyyden pinta vetäytyy umpeen?

31 Osaatko sinä solmia yhteen Seulasten tähdet tai avata Orionin siteet? [Job 9:9]
32 Osaatko tuoda ajallaan esiin eläinradan tähdet, sinäkö talutat Leijonaa ja sen pentuja?
33 Sinäkö tunnet taivaan säännöt, määräätkö sinä, miten ne vaikuttavat maan päällä?
34 Kantaako äänesi pilviin asti, kutsutko rankkasateen virtaamaan ylitsesi?
35 Sinkoatko sinä salamoita, sanovatko ne sinulle: "Tässä olen, käske"?
36 Kuka on antanut iibis-linnulle viisauden? Kuka on antanut kukolle ymmärryksen?* [Iibis-lintu oli muinaisessa Egyptissä viisauden vertauskuva, se ilmoitti Niilin tulvan alkamisen. Kukko ilmoittaa aamun tulon; muinaisessa Lähi-idässä tunnetun uskomuksen mukaan se ennusti myös syyssateiden alkamisen.]
37 Kuka viisas voi laskea pilvien luvun? Kuka kykenee kumoamaan taivaan vesiruukut,
38 kun maa on kuin valettua metallia ja multa on kovettunut kokkareiksi?

39 Sinäkö metsästät leijonalle saaliin, sinäkö ruokit sen pennut, [38:39-41: Ps. 104:21,27,28, 145:15,16, 147:9]
40 kun ne kyyristelevät luolassaan tai odottavat tiheikössä?
41 Sinäkö tuot ruoan korpille, kun sen poikaset huutavat apua Jumalalta ja hyppivät nälkäisinä sinne tänne?


.
.

(Seuraavat luvut samanlaista vertausta, sitten luku 42:)

1 Silloin Job sanoi Herralle:
2 -- Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa.
3 Sinä kysyit: "Kuka on tämä, joka näin peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?" Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä -- ne ovat minulle liian ihmeellisiä. [Job 38:2]
4 Sinä sanoit: "Kuuntele nyt, kun minä puhun. Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat."
5 Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut.
6 Sen tähden minä häpeän puheitani ja kadun niitä tomussa ja tuhkassa. [Joona 3:6]
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Maarimi » 25 Tammi 2009, 14:50

Maailma on täynnä asioita, joita ihminen tekee ihan huomaamattaankin, ja jopa riippuvaisena jostain muusta kuin Jumalasta, antaen muiden asioiden kuin Jumalan hallita itseään. Ihmisillä on siis paljon epäjumalia. Esimerkkeinä voisi mainita tietokonepelien liiallinen pelaaminen tai tv:n katselu, ylensyönti, työnarkomania, tupakanpoltto, ja jopa tämä liiallinen keskustelupalstoilla oleminen. Lista on loppumaton, koska ihmisen liha on heikko.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 28 Tammi 2009, 03:47

16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat sutten keskelle: olkaat sentähden taitavat niinkuin käärmeet, ja vakaat niinkuin kyyhkyiset.
17 Mutta kavahtakaat ihmisiä; sillä he ylönantavat teidät raastupiinsa, ja synagogissansa he hosuvat teitä.
18 Te viedään myös päämiesten ja kuningasten eteen minun tähteni, heille ja pakanoille todistukseksi.
19 Kuin he teitä ylönantavat, älkäät murehtiko, kuinka eli mitä teidän pitää puhuman; sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän pitää puhuman.
20 Sillä ette te ole, jotka puhutte, vaan teidän Isänne Henki, joka teissä puhuu.
21 Mutta veli antaa ylön veljensä kuolemaan, ja isä pojan, ja lapset karkaavat vanhempia vastaan, ja antavat tappaa heitä,
22 Ja te tulette vihattavaksi kaikilta minun nimeni tähden. Mutta joka loppuun asti vahvana pysyy, hän tulee autuaaksi.

Matt. 10:16-22
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Tammi 2009, 17:06

Muutaman päivän vanha Keski-Pohjanmaa:

"Vaikeita tapauksia on enää muutama vuodessa, eikä paljon puhuttuja kuolemantapauksia ole osunut ainakaan Mustosen uralle Keski-Pohjanmaalla.

– Minä olen ollut täällä kolmekymmentä vuotta, eikä kuolemantapauksia ole sinä aikana sattunut, huomauttaa Mustonen."


--> Tuo Mustonen oli ilmeisesti sama lääkäri, joka oli siinä Mtv3:n haastattelussa? Hänkään ei näytä tietävän kuolemantapauksia, vaikka kaikki ei-vl-nettikeskustelijat "tuntevat" naapurustostaan useita synnytyksiin kuolleita vl-naisia.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hynde » 28 Tammi 2009, 21:13

Nettikeskustelijat tuntevat jopa sellaisen joka tuli sairaalaan katsomaan uuden vaimon kanssa.

urbaanilegenda anekdootti.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Tammi 2009, 22:56

O.M kirjoitti:Muutaman päivän vanha Keski-Pohjanmaa:

"Vaikeita tapauksia on enää muutama vuodessa, eikä paljon puhuttuja kuolemantapauksia ole osunut ainakaan Mustosen uralle Keski-Pohjanmaalla.

– Minä olen ollut täällä kolmekymmentä vuotta, eikä kuolemantapauksia ole sinä aikana sattunut, huomauttaa Mustonen."


--> Tuo Mustonen oli ilmeisesti sama lääkäri, joka oli siinä Mtv3:n haastattelussa? Hänkään ei näytä tietävän kuolemantapauksia, vaikka kaikki ei-vl-nettikeskustelijat "tuntevat" naapurustostaan useita synnytyksiin kuolleita vl-naisia.

Keski-Pohjanmaa on sikälikin merkittävä alue, että siellä on Oulun ympäristön ohella eniten Rauhanyhdistysten jäseniä, erityisesti nuorisoa. Ainakin muutama vuosi sitten oli Kallion leirikeskuksen tukialueella eniten rippikuluikäisiä ja sitä ikää lähestyviä. Kallion ja Reisjärven rippileirit täyttyvät enimmäkseen Keski-Pohjanmaan alueelta ja Pohjois-Pohjanmaan eteläosista, jotka alueet jakaantuvat Kokkolan ja Oulun keskussairaaloiden kesken.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 28 Tammi 2009, 23:04

Keski-Pohjanmaasta puhuttaessa on usein epäselvää mitä maantieteellistä aluetta käsitellään.
Maakuntana Keski-Pohjanmaa on kapea kaistale Kokkolasta Perhoon.

Usein Keski-Pohjanmaalla tarkoitetaan kuitenkin maakuntajaosta poiketen historiallista Keski-Pohjanmaata. Tällöin normaalisti Pohjois-Pohjanmaahan luetut eteläiset reilun Kalajokilaakson alueet kuuluvatkin Keski-Pohjanmaahan.

Esim. Taavetin viestissä käsitellään Keski-Pohjanmata laajemmassa merkityksessä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Tammi 2009, 14:42

Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jack » 30 Tammi 2009, 10:46

Me uskovaiset emme ole lain alla. Jos meillä olisi laki, jossa lukee mitä saa tehdä ja mitä ei, me etsisimme vaikeissa tilanteissa niitä porsaanreikiä, että voisiko ehkä jonkun syyn nojalla hyväksyä ja tehdä syntiä. Ehkäisy on vain yksi tällainen asia, joka selkeästi on Jumalan valtakunnassa synniksi ymmärretty, mutta johon joidenkin tahojen suunnalta on voimakasta halua etsiä kiertoteitä.

Uskovaisella ihmisellä Jumalan armo opettaa elämään Jumalan mielen mukaisesti. Silloin ei tarvitse etsiä porsaanreikiä mistään kielloista. Jumalan lapsella on halu kilvoitella hyvällä omallatunnolla, ja siionin yhteisessä rakkaudessa. Meille tulee elämässä jatkuvasti tilanteitä, joissa joudumme tekemään ratkaisuja. Näissä tilanteissa, joskus vaikeissakin, Jumalan armo opettaa uskovaisen sydämessä, ja turvallista on myös kysellä neuvoa kotisiionista.
Jack
tutustunut
 
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Touko 2005, 12:13
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja nuusku » 31 Tammi 2009, 13:45

Aihe oli muuttunut raskaan sarjan väännöksi, joten jaoin sen kahtia ja siirsin jatkokeskustelun puolipiiloon. Tämä alkuperäinen keskustelu on toistaiseksi lukittu, ja siihen voivat kommentoida vain moderaattorit.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron