Eriseura ja harhaoppinen

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Eriseura ja harhaoppinen

ViestiKirjoittaja weha » 08 Helmi 2009, 13:39

Vanha Biblia puhuu eriseuroista, ja uudemmat harhaoppisista ihmisistä.

Tiit.3:10. "Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on".

38:käännös: 10. "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut".

Eriseuranen ja harhaoppinen ihminen, käsittääkseni tarkoittaa, yksinkertaisesti sitä, että uskoo ja opettaa eritavalla ja siinä mielessä nuo sanat tarkoittaa samaa. Oletteko näin aatellut tästä veljet ja siskot?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 05 Maalis 2009, 22:56

Mitäs jos esim Helluntailaisten keskuudessa kuunnteltaisiin VL-seuroja ja uskottaisiin synnit anteeksi. Niin pääsevätkö he taivaaseen? Vai tarviikoheidänki esim lopettaa omat juttunsa samantien?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Maalis 2009, 07:20

pikkupoika kirjoitti:Mitäs jos esim Helluntailaisten keskuudessa kuunnteltaisiin VL-seuroja ja uskottaisiin synnit anteeksi. Niin pääsevätkö he taivaaseen? Vai tarviikoheidänki esim lopettaa omat juttunsa samantien?

Jumalan Pyhä Henki liittää kaikki oikein sen Hengen ohjauksessa uskovat samaan Jeesuksen lammaslaumaan. Eli kun joku helluntailainen on saanut syntinsä todella anteeksi, hän on jättänyt helluntailaiset harhansa ja lähtenyt seuraamaan Jeesuksen omia opissa, elämässä ja kärsimisessäkin.

Niitä pikkupojan kysymän kaltaisia väitteitä kuulee silloin tällöin, mutta eivät sellaiset mitään todellisia eivätkä oikeita uskovaisia ole, vaikka muotomenoissa pyrkivät uskovaisia jopa matkimaan. Heistä voi todeta Paavalin tavoin, että heillä on jumalinen meno olevinaan, mutta sen voiman he kieltävät pois. Siis ulkonaisesti vaikka samoin sanoin synnin päästön julistaminen ilman sille voiman antavaa Pyhää Henkeä, on vain ulkonainen suoritus, jolla on korkeintaan psykologinen vaikutus.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Kuka voi pelastua?

ViestiKirjoittaja Vincent » 14 Huhti 2009, 09:54

Terveh, (eka kirjoitukseni)

Olen ajatellut näin, että jos ihminen ottaa Jeesuksen elämäänsä vastaan vapahtajana ja pyytää - ja saa - synnit anteeksi, hän on silloin Jumalan lapsi.
Kun uskoo siten, miten tämä "yleinen uskontunnustus" (Nikean uskontunnustus) opettaa, niin mitä siihen voi tai saa vielä lisätä?
Eikö Jeesuksen sovitustyö koske kaikkia? Tai mitä menisimme lisäämään tapaukseen: ryöväri ristillä, joka sanoi, että: "muista minua"?
Vincent
 

ViestiKirjoittaja joonas » 14 Huhti 2009, 10:58

Vincent:
Olen ajatellut näin, että jos ihminen ottaa Jeesuksen elämäänsä vastaan vapahtajana ja pyytää - ja saa - synnit anteeksi, hän on silloin Jumalan lapsi.
Kun uskoo siten, miten tämä "yleinen uskontunnustus" (Nikean uskontunnustus) opettaa, niin mitä siihen voi tai saa vielä lisätä?
Eikö Jeesuksen sovitustyö koske kaikkia? Tai mitä menisimme lisäämään tapaukseen: ryöväri ristillä, joka sanoi, että: "muista minua"?


Teitpä heti perustavaa laatua olevan kysymyksen, johon yhdyn. ;) Minullekaan ei vielä ole selvinnyt, mitä muuta vielä tarvitaan tullakseen Jumalanlapseksi ja ollakseen Jumalanlapsi. Ehkäpä saamme hyviä vastauksia. Toivotaan ainakin.
Viimeksi muokannut joonas päivämäärä 14 Huhti 2009, 16:11, muokattu yhteensä 1 kerran
joonas
 

Ja mitä se on?

ViestiKirjoittaja Vincent » 14 Huhti 2009, 15:37

Terveh, jos ajattelen tuota jonon alkupäässä olevaa kysymystä, että mitä on harhaoppisuus tai eriseuraisuus, niin mitä se on? Etenkin sellainen, mikä vaikuttaa pelastumiseen?

Mieleeni tulee ensin uskontunnustuksen ulkopuolinen opetus ja Jumalan sanan vastainen vaellus elämässään. Viimekädessä Jumala näkee sydämeen ja tietää kaiken.

Ymmärrän, että tässä vajavaisessa maailmassa erilaisia seurakuntakoteja, koska emme ole päässeet täydellisiksi rakkaudessa.

Usein on se "uusi viini laskettu uusiin leileihin", koska vanhat eivät sitä kestä.
Eli tulkitsen, että juuri se on se syy, että kun uusi herätys voi olla niin raju ja Jumala toimii sellaisella ei-totutulla tavalla, että vanhat seurakunnat eivät ole kestäneet sitä, kun ovat niin omiin perinteisiinsä rakastuneita. Silloin on uudet Jumalan lapset joutuneet pakosti perustamaan uuden seurakunnan.

Jos olisimme vain "pukeutuneet rakkauteen" ja ottaneet vastaan ne uudet kummallisen näköiset ja käytöksessään hiomattomat uskovat, niin ei olisi aina uusia seurakuntia uuden herätyksen tultua.

A mitä työ sanotte?
Vincent
 

ViestiKirjoittaja timoteus » 14 Huhti 2009, 17:49

Vincent
Uskon kyllä että siinä on yksi syy siihen miksi seurakuntia on useampia. Tosi on, että aikojen myötä moni vanha seurakunta on vieraantunut elävästä uskosta ja raamatusta. Silloin on herätys purkaantunut toisia reittejä ja uusiakin seurakuntia on syntynyt. Sentakia en teilaisi heti uusia seurakuntia vaikka joskus leviää todella pahojakin harhaoppeja ns.uusien seurakuntien kautta. Useimmiten seurakunnat ovat kuihtuneet ja mädänneet kuitenkin sisäisesti ja vanhatkin seurakunnat ovat luopuneet totuudesta ja vastaanottaneet jonkin muun vakavan harhaopin.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

Eriseuraisuudesta ja muustakin

ViestiKirjoittaja Vincent » 14 Huhti 2009, 21:07

Kun mietin näitä kaikkia opin tuulia, joita on ollut ja joista on itsekin ollut välillä kiinnostunut, niin kyllä kauhistuttaa välillä mennyt meno Suomenkin kristikunnassa.
Ehkä se pääongelma on se, että ei ole tunnettu Raamatun sanaa - sitä ei ole tutkiskeltu ja siten kaikenlaiset harhaopit ovat päässeet yllättämään.

Moni niihin hairahtunut on saanut tehdä parannuksen, kuka suuremmilla ja kuka pienemmillä vahingoilla, mutta jotkut ovat joutuneet uskossaan haaksirikkoon.
Paavalikin sanoi, että kun hän tulee, niin hän tuntee vain Kristuksen ristiinnaulittuna - jotenkin noin se meni. Se perussanoma on varma ja se vie perille.

Ei ole turhaa keskustella harhaopeista ja eriseuraisuudesta. Olen sitä saanut kokea ja katsella tarpeeksi aikoinaan. Ne tulevat huomaamatta joskus yhden ihmisen kautta riidankylväjänä tai tuomalla jotain vähän lisää evankeliumiin.... Julistavat jotain muuta evankeliumia, kuin mitä Raamatussa on.
Vincent
 

Kirkkautta pimeyteen

ViestiKirjoittaja Vincent » 19 Touko 2009, 21:59

Olen ystäväni kanssa puhunut viime päivinä Suomen kristillisyyden tilasta ja etenkin kirkossa sekä yhteiskunnan tilasta.
Funtsin, et ehkä se surkea tila on myös toivo siitä, että uudistuminen pääsee vaikuttamaan. Täytyy olla hengellisesti nälkäisiä ihmisiä, jotka huutavat Jumalan puoleen. Mitä tulee kirkkohistoriaan, niin hengelliset herätykset tulevat yleensä mahdollisimman surkeaan tilanteeseen.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja weha » 21 Touko 2009, 08:30

Päätin kirjoittaa tähän omaan alustukseeni. Aivan oikein sanoi Taavetti, niinkuin asiat hyvin tietää, jos joku tietää, että jos vaikkapa nyt "helluntailainen" saa kuulla evankeliumin uskovaisilta, niin ei Pyhää Henkeä voi varastaa ja viedä sinne omien joukkoon, väärään oppiin ja uskoon.

Vaan niinkuin veli oikein sanoi, että tulee lähteä Herraa ja meitä seuraamaan opissa elämässä ja vaivassa. Näin opettaa Raamattu ja niin mekin.

1 Tess. 1:6: "Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan."

Pikkupojalle, siis on vastaus kyllä, pitää harhoistaan luopua tämänkin perusteella.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 21 Touko 2009, 08:43

Täälläkin eräs uskovainen sanoi, jotenkin niin kirkaasti (vapaasti lainaten), että pitäytyy Jumalan valtakunnan yleisissä opetuksissa, eli oppi "ei ole minun, vaan Jumalan seurakunnan ja Raamatun opetus".

Tässä on iso ero kun ajatellaan ulkopuolisia hengellisyyksiä ja heidän opetuksiaan, sekä niiden perustuksia.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Nepheg » 21 Touko 2009, 12:58

weha kirjoitti: Aivan oikein sanoi Taavetti, niinkuin asiat hyvin tietää, jos joku tietää, että jos vaikkapa nyt "helluntailainen" saa kuulla evankeliumin uskovaisilta, niin ei Pyhää Henkeä voi varastaa ja viedä sinne omien joukkoon, väärään oppiin ja uskoon.


Aivan näin minäkin asian ymmärrän.
Siinä tilanteessahan evankeliumin kuulija ei ole tehnyt parannusta, jos ei halua kuitenkaan seurata Jeesusta ja hänen omiaan.
Toinen jalka haluttaisiin pitää siellä maailmassa tai väärässä hengellisyydessä, mutta kuitenkin haluttaisiin saada uskovan nimi.
Niinhän ei raamatun mukaan uskominen käy.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Muut lammastarhat

ViestiKirjoittaja Vincent » 22 Touko 2009, 10:48

Kun täällä on se näkemys vallalla, että kaikki VL:n ulkopuolinen kristillisyys on harhaoppista, niin mitä se oikein tarkoittaa, kun Jeesus sanoi, että hänellä on muitakin lampaita, joista hänen on pidettävä huolta?

Itse näen harhaopin tarkoittavan sitä, että ei tunnusteta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä oppi ole Nikeaan uskontunnustuksen mukaista.
Vincent
 

Re: Muut lammastarhat

ViestiKirjoittaja weha » 22 Touko 2009, 13:33

Vincent kirjoitti:Kun täällä on se näkemys vallalla, että kaikki VL:n ulkopuolinen kristillisyys on harhaoppista, niin mitä se oikein tarkoittaa, kun Jeesus sanoi, että hänellä on muitakin lampaita, joista hänen on pidettävä huolta?

Itse näen harhaopin tarkoittavan sitä, että ei tunnusteta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä oppi ole Nikeaan uskontunnustuksen mukaista.



Eihän tämä usko ole nimestä kiinni, vaan samanlaisesta "jaetusta uskosta". Lars Levi Laestadius, oli "vain" herätyksen tuoja. LLL suvussakin oli samaa uskoa, joka oli ns. lukijalaisuutta.

Joh.10:5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

Tämän mukaan väärässä opissa ei voi vahingossakaan pelastua. Ei tule siis seurata vääriä paimenia, vaan hänen omansa seuraa hyvän Paimenen ääntä.

16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

On tiestysti pakanat, että juutalaiset. Kaikki tulee saattaa yhteen "laumaan". Raamatussa on vain yksi oikea usko ja oppi. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin.

Ei ole ainut "kriteeri" kadottavasta harhasta, että tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Re: Muut lammastarhat

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Touko 2009, 15:51

Vincent kirjoitti:Kun täällä on se näkemys vallalla, että kaikki VL:n ulkopuolinen kristillisyys on harhaoppista, niin mitä se oikein tarkoittaa, kun Jeesus sanoi, että hänellä on muitakin lampaita, joista hänen on pidettävä huolta?

Itse näen harhaopin tarkoittavan sitä, että ei tunnusteta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä oppi ole Nikeaan uskontunnustuksen mukaista.

Kun Jeesus puhui muista lampaista, Hän sanoi sen suunnilleen näin: Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammashuoneesta. Myös niitä tulee Minun johdattaa ja he saavat kuulla Minun ääneni, ja on oleva yksi lammashuone ja yksi paimen.
Puhuessaan tästä lammashuoneesta, Jeesus kaiken todennäköisyyden mukaan tarkoitti Israelin kansaa. Ne muut lampaat ovat pakanakansoista yhteen lammashuoneeseen saatettavia, jotka Jeesuksen puhuessa eivät vielä olleet sisällä yhdessä lammashuoneessa. Tekstille väkivaltaa tekemättä muilla lampailla voidaan myös ymmärtää heitä, joista Jeesuksella ja Isällä Jumalalla toki on tieto, että he joskus parannuksen ahtaan portin kautta tulevat sisälle tähän yhteen lammashuoneeseen, jota Jeesus, lampaidensa ainoa oikea paimen lohduttaa ja paimentaa joka ikinen hetki.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Muut lammastarhat

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Touko 2009, 16:05

Taavetti kirjoitti:
Vincent kirjoitti:Kun täällä on se näkemys vallalla, että kaikki VL:n ulkopuolinen kristillisyys on harhaoppista, niin mitä se oikein tarkoittaa, kun Jeesus sanoi, että hänellä on muitakin lampaita, joista hänen on pidettävä huolta?

Itse näen harhaopin tarkoittavan sitä, että ei tunnusteta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä oppi ole Nikeaan uskontunnustuksen mukaista.

Kun Jeesus puhui muista lampaista, Hän sanoi sen suunnilleen näin: Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammashuoneesta. Myös niitä tulee Minun johdattaa ja he saavat kuulla Minun ääneni, ja on oleva yksi lammashuone ja yksi paimen.
Puhuessaan tästä lammashuoneesta, Jeesus kaiken todennäköisyyden mukaan tarkoitti Israelin kansaa. Ne muut lampaat ovat pakanakansoista yhteen lammashuoneeseen saatettavia, jotka Jeesuksen puhuessa eivät vielä olleet sisällä yhdessä lammashuoneessa. Tekstille väkivaltaa tekemättä muilla lampailla voidaan myös ymmärtää heitä, joista Jeesuksella ja Isällä Jumalalla toki on tieto, että he joskus parannuksen ahtaan portin kautta tulevat sisälle tähän yhteen lammashuoneeseen, jota Jeesus, lampaidensa ainoa oikea paimen lohduttaa ja paimentaa joka ikinen hetki.


Yhdyn Taavetin selitykseen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 22 Touko 2009, 17:32

Sekin vielä kerran tulkoon sanotuksi, että Pyhä Henki on rakkauden Henki, joka johtaa omansa aina yhteen. Niinpä siis, yhdellä paikkakunnalla on vain yksi lauma. Jos kerran on vain yksi oikea lauma, niin toiset ovat eripaikassa, eikä tahdo olla meidän kanssa yhtä.

Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet
".

1.Joh.4:66. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron