Rajan vedosta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Rajan vedosta

ViestiKirjoittaja Nepheg » 09 Maalis 2009, 19:56

timoteus kirjoitti:Jokaisella uskovalla on velvollisuus viimekädessä itse vastata omista valinnoista. Silloin kun seurakunnan johtajat ovat langenneet harhaan tai vääriin päätöksiin niin seurakuntalaiset ovat velvollisia tutkimaan itse sanan pohjalta mennäkö mukaan selvästi sanan vastaiseen toimintaan. Sokea luottamus seurakunnan erehtymättömyyteen voi johtaa ikäviin seurauksiin koko seurakunnan kannalta.


Näin asia on, jokainen seisoo omalla valvontapaikallaan ja pyytää puhujia selittämään asiaa raamatulla, jos ei jotain ymmärrä.
Olen kyllä siinä ymmärryksessä, ihan raamatunkin mukaan, ettei Jumalan valtakunta erehdy. Yksittäiset ihmiset, kuten teoriassa joku yksittäinen puhujakin voisi erehtyä, mutta kun seurakuntaa katsotaan kokonaisuutena, niin se on totuuden patsas ja perustus täällä pimeän maailman keskellä.

Luottamus omaan seurakuntaan ei ole kuitenkaan "sokeaa" siinä merkityksessä, kuin asiaa järjen kautta yrität tuoda esille.
Otan esimerkiksi asian, jonka sinäkin muistat: Kun olimme silloin samaan aikaan seuroissa, niin sanoit minulle ja taisit kirjoittaa täälläkin, että kaikki mitä VL-puhuja saarnasi, oli sellaista että pystyit itse aamenella hyväksymään.
Tämä juuri, kun seurakunta opettaa ja sielu yhtyy raamatunmukaiseen opetukseen aamenella, on se miksi Jumalan valtakunnan opetusta niin kovasti arvostaa.
Eikö siinä sinullekin kuulunut Hyvän Paimenen ääni?

Kun opetus vastaa aamenta, se on niin järkähtämätöntä Jumalan sanaa, että siinä opetuksessa haluaa silloin pysyä, josta sielukin niin hyvän todistuksen sanoo.

Hepr:Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.


Tunnen joitakin, jotka luottavat itseensä sokeasti.
Sokeasti itseensä luottavat ovat jopa hengellisestikin niin rikkaita, että tietävät jokaisen asian paremmin kuin seurakunnassa opetetaan.
Nämä henkilöt eivät seurakuntaa ja muita uskovia pahemmin tarvitse.
Näillä itseensä sokeasti luottavilla on aivan omat käsityksensä synnistäkin, sillä he ovat vahvempia kuin muut uskovat.
Nämä Jumalalta paljon voimaa ja viisautta, jopa varastoonkin saaneet, päivittelevät muiden kehnoa ja heikkoa uskoa, kun muut eivät voi omantuntonsa tähden tehdä jotain, mitä nämä hengellisesti huomattavasti rikkaammat pystyvät hyvällä ja kestävällä omalla tunnollaan tekemään.


timoteus kirjoitti:"Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa." Ilm.2:19-22


En hoksaa, miksi laitoit tuon kohdan, mutta olisiko sanomana vertaus hengellisestä huoruudesta (ekumeniasta) sopiva? ;)
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja timoteus » 10 Maalis 2009, 22:08

Luulin jo viestini kadonneen jonnekkin yöhön ;)

Mukava kun sinäkin olet sitä mieltä että sokeasti ei saa hyväksyä mitä vain. Olen iloinen kun voin sanoa aamen riippumatta siitä mihin seurakuntaan puhuja kuuluu.

Lainaukseni ilmestyskirjasta viittaa siihen ajatukseeni, että seurakunnan opettajat saattavat hairahtua totuudesta ja kuinka seurakuntalaiset omaksuvat heidän vääryytensä elleivät ole vastuullisia.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja mato » 11 Maalis 2009, 08:43

timoteus kirjoitti:Olen iloinen kun voin sanoa aamen riippumatta siitä mihin seurakuntaan puhuja kuuluu.

Hyvinpä harvoin on minulla tullut eteen sellaista tilannetta, että aameneita olisi voinut jakaa muuallakin kuin seuroissa. Yksi ainoa tulee mieleen ja se on eräs radiosta kuulemani ortodoksijumalanpalvelus, josta ajattelin: "oho, tuo pappihan ymmärtää jotain oikein." En vain muista lainkaan mikä oli puheen aihe. Ovat ehkä opiskelleet hyvin ja kunnioituksella sitä, mitä jo kauan sitten kirkkoisät kirjoittivat ja sanoivat?
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja timoteus » 11 Maalis 2009, 12:02

mato
Oletkos sitten juuri kuunnellut muita kuin omia puhujia? Voi olla yllätys että muuallakin saa sellaista opetusta johon voi sanoa aamen. Ennakkoluulot usein vaikuttavat niin vahvasti ajatteluumme.

Eräät menestysteologiset seurakunnat ja ultrakarismaattiset julistajat jotka kiertävät maailmaa ja keräävät rahaa ovat kuitenkin sellaisia joille en sano aamen. Niitä olen uteliaisuuttani käynyt kuuntelemassa enkä tunnistanut niissä Herran Jeesuksen henkeä.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Nepheg » 11 Maalis 2009, 18:34

timoteus kirjoitti:mato
Oletkos sitten juuri kuunnellut muita kuin omia puhujia? Voi olla yllätys että muuallakin saa sellaista opetusta johon voi sanoa aamen. Ennakkoluulot usein vaikuttavat niin vahvasti ajatteluumme.


Yllätys olisi, jos voisi muiden opetukseen vastata varauksettomalla aamenella. Sehän tarkoittaisi sitä, että onkin eksynyt meikäläisten tilaisuuteen, vaikka luuli menneensä muualle. ;)

Maailman hengellisyydet ja VL:t ajattelevat ja opettavat kuitenkin niin erilailla, että hyvinkin nopeasti muiden hengellisyyksien puhe "särähtää", kun tuleekin raamatun ulkopuolista opetusta. (käsitystä)

Pelkään Timoteus, että vastaat aamenella monien hengellisyyksien opetuksiin, koska olet saanut liian monta vuotta "siedätyshoitoa".
Tiedostamatta ohitat väärät opetukset, eli painat mielessäsi "villaisella"
väärin opetetut kohdat ja korkeintaan hymiset aamenella perässä.

Meikäläisyydessä, jos puhuja puhuisi levottomia, niin seurojen jälkeen olisi jo jonossa monta seurakuntalaista vetämässä puhujaa hihasta ja kyselemässä, miksi tämä niin opettaa.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja mato » 12 Maalis 2009, 01:13

timoteus kirjoitti:Oletkos sitten juuri kuunnellut muita kuin omia puhujia?

Aivan tarpeeksi olen kuullut. Mielenkiinto lopahtaa lyhyeen.

timoteus kirjoitti:Voi olla yllätys että muuallakin saa sellaista opetusta johon voi sanoa aamen.

Onhan tuo aika yllätys, että kaiken kovaa kyytiä harhaan menevän opetuksen seasta löytyy jotakin sellaista, mitä ennenkin on opetettu.

timoteus kirjoitti:Ennakkoluulot usein vaikuttavat niin vahvasti ajatteluumme.

Näin on. Ei kaiken aikaisemman kokemuksen jälkeen ole helppoa ymmärtää, miten on mahdollista, että yhä saattaa joskus kuulla jotakin terveellistä sieltä edellä mainitusta 'seasta'.

Ja minulla on tietysti uskonnollisen yhteisöni minuun istuttamia ennakkoluuloja, tiukkoja käsityksiä yms., jotka haittaavat kovasti asiaa X, joka sinun mielestäsi on tärkeä, mutta joka minun mielestäni on joko aivan turhaa, silkkaa valhetta tai kaikkea sitä. Tämän värssyn opin vielä jonakin päivänä ulkoa, kun sitä aina niin ahkerasti toistellaan.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja timoteus » 12 Maalis 2009, 16:37

Nepheg
Pelkään Timoteus, että vastaat aamenella monien hengellisyyksien opetuksiin, koska olet saanut liian monta vuotta "siedätyshoitoa".
Tiedostamatta ohitat väärät opetukset, eli painat mielessäsi "villaisella"
väärin opetetut kohdat ja korkeintaan hymiset aamenella perässä.


Jos mietit niin vastauksesi on yksinkertaistettu ja helppo. Voisinhan minä todeta samaa sinusta, että olet saanut jo liikaa "siedätyshoitoa" jne. Liian helppo on kätkeytyä fraaseihin ja lauseen parsiin. Pikemminkin pitäisi oikeasti miettiä miten perustella omat kantansa niin, että se olisi uskottavaa.
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Jani_S » 12 Maalis 2009, 17:10

Omavanhurskaan timoteuksen ja uskovaisen Nephegin keskustelussa on kaiken aikaa se ero, että Nepheg yrittää kirkastaa sekä timoteuksen eksymystä että Jumalan vanhurskautta, ei pitkillä jaarituksilla kuten minä, vaan sopivalla sanalla sieltä ja toisella täältä. Timoteuksella sen sijaan ei ole eväitä muuhun kuin tunnustuksen kerjäämiseen omalle väärälle hurskaudelleen.

Jos sinulla timoteus on muka eväät sanoa samoin kuin Nephegillä sinulle, miksi et kuitenkaan sano? Missä ovat sinun "fraasisi"? Eivät missään, koska sinulla ei ole mitään "fraaseja", sillä sanasi pyörivät vain ja ainoastaan oman väärän hurskautesi, mutta eivät Kristuksen lahjavanhurskauden ympärillä. Et osaa yhtään sellaista "fraasia", josta nälkäinen sielu eläisi ja syntinen tulisi lohdutetuksi.

Sinulle Pyhä Henki ei anna oikeita sanoja, koska et tunne häntä, vaan joudut kaivamaan sanasi turmeltuneesta järjestäsi, samasta jolla yrität olla uskovainen. Sanasi pönkittävät vain entisestään omavanhurskaita ja antaa heille vain lisävauhtia iankaikkiseen vaivaan. Et myöskään pysty kuulemaan etkä lukemaankaan niitä "fraaseja" niin kauan, kuin haet vain omaa vanhurskauttasi.

Tee hyvä mies parannus, kuuntele ja lue, miten Jumalan edessä ei kestä mikään muu kuin Jeesuksen täydellinen ansio. Se on sinullekin tarjolla ja sen ansion turvissa pääsisit sinäkin, et vain epäuskostasi, vaan osalliseksi kaikista Jumalan armolupauksista sekä elinpäivien tultua täyteen iankaikkiseen iloon taivaassa.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 12 Maalis 2009, 19:14

timoteus kirjoitti: Pikemminkin pitäisi oikeasti miettiä miten perustella omat kantansa niin, että se olisi uskottavaa.


Yritin kyllä kertoa, että uskova erottaa hyvän ja huonon paimenen äänen toisistaan.
Kysyin ensimmäisessä vastauksessanikin sinulta "Eikö siinä sinullekin kuulunut Hyvän Paimenen ääni?".
Suosittelen seuraamaan sitä Hyvää Paimenta ja hänen laumaansa.

Raamatussa varoitetaan vääristä opettajista ja eriseuroista. Otteita raamatusta on niin usein tänne laitettu, etten enää jaksa laittaa.
Ette te niitä kuitenkaan lue, tai ainakaan välitä uskoa, painatte varoitukset vääristä opetuksistakin villaisella.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron