Kysymys tupakka jutusta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kysymys tupakka jutusta

ViestiKirjoittaja veturi » 11 Maalis 2009, 02:44

mulla heränny kysymyksiä tupakan suhteen.
elikkä mietityttäny semmonen juttu ku hiusten värjäys on synti ni miten sit keuhkojen värjäys ei sitte tervalla mustaksi ole syntiä?
ku tupakka asiassa aina vedotaan siihen että siitä ei tuu paha meno.
no se on totta mutta värjää kyllä keuhkot pitemmän päälle piki mustaksi
ja terveys menee.
ku jumalan sana kieltää värjäämästä tukkaa.ottaa tatuointeja.ottaa lävistyksiä eli turmella ruumista/ottaa epäjumalan kuvaa omaan ruumiiseen ihan siksi ku jumala on luonut meidät omaksi kuvaksi ni siksi me ei saaha sitä turmella eikä ottaa edellä mainittuja juttuja.
siis kysymys kuuluuki miksi sisäisen ruumiin turmelus sit on hyväksytty?
siis tupakka ainakin pitemmän päälle värjää keuhkot mustaksi.
ja entäs sitte ku kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin eikö sen melkeen voi rinnastaa itsemurhaan ku tupakointi on kuitenki ihan tahallista toimintaa.
syöpiä ja sairauksia tietysti voi tulla vaikka ei tupakoi ja muutenki elää terveellisesti mut ne ei kuitenkaa ole tahallaan aiheutettuja.
ku ruuallaki voi tappaa ihtesä jos käyttää likaa oli se sit terveellistä tahi ei.
veturi
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Maalis 2009, 04:41

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewto ... ht=tupakka

Tässä linkki keskusteluun, jossa aiheeseen on enemmän keskustelua, ja sieltä löytyy lisää linkkejä. Pienellä haulla olisi tältä foorumilta löytynyt vastauksia kysymykseen. Mutta eipä siinä mitään, menköön vielä tämäkin. Sinänsä vahinko, ettei tässä softassa voi eri keskusteluja yhdistää yhdeksi.

Tervetuloa kuitenkin, veturi, keskustelemaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja veturi » 11 Maalis 2009, 05:35

kiitos linkistä taavetti.
joka ikisessä keskustelussa tupakkaa verrataan alkoholiin.
no syystäki ku ne molemmat on nautinto aine. alkoholi aiheuttaa pahan menon ja tupakka ei mut onko missään keskustelussa otettu esille sitä seikkaa että tupakoinnissa keuhkot värjääntyy mustaksi siis ainaki pitemmän päälle eli asiaa voi verrata tukanvärjäykseen ja se ku on kielletty.
veturi
 

ViestiKirjoittaja veturi » 11 Maalis 2009, 13:24

no miksi mukamas sitä ei vois verrata tukan värjäykseen keuhkojen värjäystä ku kumpiki on meidän luonnollista osiota.
jos tukanvärjäys kielletään ni sillon mä kieltäisin myös keuhkojen värjäyksen ja se varmasti ennen pitkää mustaksi tulee ku polttaa tupakkaa.ja sit siinä sivussa terveys pilaantuu ajan mukaan ja sit rahat aivan turhaan menee.
ja ku jeesus nuhtelee fariseuksien kalliista mintusta ni miten on tupakan laita jos minttu on vielä terveysvaikutteinen aine.
ja raamattu kieltää että meitä ei saa mikään hallita.eikö juuri tupakkaan koukkun jääneitä hallitse tupakka?eli suoraan sanottuna on tupakan orja.

Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.
tuossaki hyvin yksin kertainen kielto vahingoittamasta ihmistä.
tupakoitsia vahingoittaa ihtiä ja myös sivullisia.
eli tukanvärjäys on jumalan luomistyötä vastaan.
ni eikö myös tervakeuhkoki ole jumalan luomistyötä vastaan ja radikaali semmonen.ihan myös siitäki syystä ku terveyttä tahalleen heikennetään.
jos siis jumalan sana kieltää vahingoittamasta ihtiä/tärveltämästä ihtiä.
eli ottamasta väriä tukkaan.lävistää ihtiä.ottamasta tatuointia.tahalliset viiltelyt.mun mielestä siis tupakka kuulu myös listan jatkeeksi vaikka se on nautinto aine mut myrkyttää kehon sisältä ja todella vakava myrkky verrattuna esim tukan värjäykseen.
eli voi melkeen sanoa niin ku jeesus sanoi fariseuksille.suodadatte hyttysen mutta nielette kamelin,
veturi
 

ViestiKirjoittaja Jani_S » 11 Maalis 2009, 19:02

Nämä tupakkajutut on taivasteltu jo aikaa sitten, erityisesti S24:ssä. Avaaja voisi mennä sinne kirjoittelemaan samanmielisten joukkoon saadakseen kannatusta, vaikka tuskin sielläkään enää jaksetaan kovin innostua.

Syynä tähänkin ketjuun on avaajan uusimman kirjoituksen lopun paljastama hengellinen viha, ja nimenomaan se saa hänet tarttumaan tähän tupakka-keppihevoseen. Sen vihan vaarallisuuden edessä kalpenevat kaikki paheet, joita avaaja kantaa Jumalan lasten päälle.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja veturi » 11 Maalis 2009, 19:55

mistä sä sen päättelet että mulla on hengen viha?
ai siitä ku mä siihen loppuun kirjoitin että melkein vois sanoa niin ku jeesus sanoi fariseuksille.
huom mä kuitenki sanoin että MELKEIN vois sanoa niin.
mä vihaan sitä tupakkaa enkä tupakoitsioita.
eikä mulla ole uskovaisia mitään vastaan.
no kyllä minuki mielestä sit voidaan lopettaa keskustelu tupakasta.
tää vaan mun näkökanta kautta vertaus tupakasta muihin juttuihin.
ja voin kyllä ny itekki luopua tästä näkökulmasta kahtottuna.
kait se sit on vaan pahe se tupakointi.
mut nää mun viestit saa kyllä poistaa jos pidätte näitä pahentavana.
veturi
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Maalis 2009, 20:23

Olen virallisesti raittiuslautakunnan jäsenenä toiminut eri tavoin myös tupakkaraittiuden edistämiseksi. Pidän sitä kyllä terveydellisenä ongelmana, ja sellaisena kuuluvaksi enemmän terveysvalistuksen alueeseen kuluvaksi. Ei ole mieltä alkaa syyllistämään sellaisia veljiä ja sisaria, jotka ovat nuoruudessaan nikotiinin riippuvaiseksi itsensä altistaneet. Useimmilla heillä on itsellään tarpeeksi painolastia riippuvuudessa, josta haluaisivat eroon, mutta eivät syystä tai toisesta siihen pysty.

Minun puolestani tämä keskustelukin saa jäädä, osoitukseksi tuleville vastaaville avauksille, että on täällä aiheesta keskusteltu, ja aina samoin tuloksin. Muuten nämä saattaisivat joutaakin pois.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 11 Maalis 2009, 21:33

Tupakka ei ole terveellistä ja uskon ettei tupakointi ole kuitenkaan niin suuri ongelma vl-n keskuudessa kuin esim s.24:llä annetaan ymmärtää. Itse en tupakoi ja vastustan tupakanpolttoa, mutta Raamatun aikana tupakkaa ei olut keksitty, niin siitä ei löydy sieltä mainintaa kuten alkoholista,

Myös, jos alkaisimme "hiuksia halkomaan" olisi kahvi, kofeeiinia sisältävät juomat, ja kuten Elihu mainitsi ylensyönti ja kaikki mihin ihmisellä saattaa tulla himo, kellä lakritsiin ym ym.

Ihanne olisi tietysti että nuoremme ei alkaisi tupakoimaan ja kaikki tupakoitsijat lopettaisivat "kärhäämisen" koska siitä on terveydelle haittaa, mutta uskomisen este se tupakka ei silti ole kuten ei kahvinjuominenkaan :)

Valitettavasti tupakoitsija, jos polttaa askin päivässä, menettää vuodessa noin tuhat euroa, en kyllä tiedä mitä tupakka aski maksaa mutta oletan sen olevan jo n.liki kolme-euroa. Jos joka päivä laittaisi säästöpossuun kolme euroa ja lopettaisi tupakan polton niin vuosittain olisi mukava raha käytössä, saatikka sitten vuosikymmenien kestävä tupakointi.

Toivottavasti veturi itse et sorru tupakoimaan :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 11 Maalis 2009, 22:55

Olisin voinut asettaa sanani veturille paljon taitavammin. Sen verran selitän ajattelematontani käytöstä, että asiasta on jauhettu paljon ja hikeennyin siitä. Lupaan yrittää vastedes ottaa asian tyynemmin.

En halua mitenkään puolustaa tupakkaa, vaikka en suostukaan sitä syntinä pitämään. Meillä on paljon tapoja, jotka ovat terveydelle haitallisia, olkoonkin, että tupakka merkittävästi käytettynä lienee pahemmasta päästä.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 11 Maalis 2009, 23:05

Tuli mieleen....että saako autoja ruuvata...?
Kun ruuvaa autoa...niin kädet tulee mustiksi....eikä musta väri lähde kuin kulumalla....
Kummaa Lestadiolaisten hommaa....kun ei saa värjätä hiuksia....mutta kädet kyllä saa värjäytyä mustiksi...

Ja tosiaan....ne tupakoitsijoiden keuhkot....ovat ...mustat...vaikka hiukset ei saa olla....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja mato » 12 Maalis 2009, 00:38

Veturi:
Jos tuon kysymyksesi toit tänne aivan vakavalla mielellä ja tosissasi, niin paljon parempi osoite kysymyksillesi olisi joku vähän viisaammaksi tietämäsi uskovainen aivan netin ulkopuolelta. Tai kuka tahansa muu, jonka voisit ajatella tietävän asiasta edes vähän.

Hänelle voisit osoittaa kysymyksesi kasvotusten, jolloin saisit varmasti hyvän vastauksen. Täällä tällaiset kaltaisesi viestit tulkitaan herkästi silkaksi pilkaksi ja häirinnäksi ja vastaukset ovat sitten tylyjä.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Maalis 2009, 13:01

Nepheg kirjoitti:Tuli mieleen....että saako autoja ruuvata...?
Kun ruuvaa autoa...niin kädet tulee mustiksi....eikä musta väri lähde kuin kulumalla....
Kummaa Lestadiolaisten hommaa....kun ei saa värjätä hiuksia....mutta kädet kyllä saa värjäytyä mustiksi...

Ja tosiaan....ne tupakoitsijoiden keuhkot....ovat ...mustat...vaikka hiukset ei saa olla....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Nepheg kuvasi hienosti meitä lestadiolaisia tuossa. Olemme muutoinkin tosi outoa sakkia.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Nepheg » 12 Maalis 2009, 19:24

Toivottavasti veturi ei loukkaantunut. Ei ollut tarkoitus.

Mm. meikkaamisen, tupakoinnin, alkoholin tai vaikka television käyttämistä tai käyttämättä jättämistä Vanhoillislestadiolaisuudessa aletaan käytännössä aina rinnastaa ulkopuolisten toimesta johonkin sellaiseen asiaan, jota ei voi rinnastaa missään tilanteessa.

Tuo hiusten värjäys ja tupakointi ovat oikeat kouluesimerkit erilaisten asioiden väkinäisestä yhteen-niputtamisesta.

Edit.
O.M. totesi kyllä hienosti.
Olemme muutoinkin tosi outoa sakkia.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

tupakka ei-hyvä

ViestiKirjoittaja Vincent » 17 Huhti 2009, 21:24

Moni on närkästynyt tuosta tupakka-asiasta - miten nyt tuollaista uskaltaa kyseenalaistaa. Tupakka on terveydelle vaarallista ja kuormittaa terveydenhuoltojärjestelmää, eikä siksi ole pelkästään "oma asia". Siihen liittyy myös käsky: "älä tapa".
Siihen liittyy myös riippuvuus, mikä on usein huumeriippuvuutta voimakkaampi, eli ei siitä myöskään noin vain voi irrottautua.
Mielestäni siitä ei pidä tehdä pelastukseen vaikuttavaa tekijää, tai tehdä uskovaa huonommaksi tai paremmaksi. Se on terveydellinen asia, mitä ei tule puolustaa, tai sen vastustajia väheksyä.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja Petsor » 18 Huhti 2009, 11:20

Kännykällä kirjoittaessa en lukenut kaikkia ketjun viestejä, mutta vastaan nyt tähän että tupakka ei aiheuta sitä pahaa menoa jota alkoholi ja huumeet aiheuttaa. Siksi se on terveydellinen asia.
"Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana" (Joh. 1:1)
Petsor
perehtynyt
 
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Syys 2005, 17:32
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Vincent » 19 Huhti 2009, 09:37

Minulla kun käy vieraita (tai omat lapset...), niin parvekkeella on pullo tuhkakuppina. Tiedän, että eivät lopeta minun käskystäni polttamista, vaan valitsevan sen ihan itse, jos siltä tuntuu. En halua tuomita - PAITSI - ärsyttää työkaverit, jotka pitävät tuplaten taukoja käymällä tupakkatauoilla. Silloin olin vähällä vetää herneen nenään, kun piti aloittaa raportti töissä, mutta osa lähtikin tupakalle. Joskus menen vain seuraksi seisoskelemaan "passiiviselle tupakalle".

Ei tupakoitsijan tarvitse sitä puolustella, vaan todeta että: tuli joskus tyhmyyksissään aloitettua ja nyt ei tahdo saada lopetettua. Oikeastaan lopettaminen on helppo ja vieroitusoireet menevät ohi parissa viikossa. Sitä varten on keksitty nikotiinilaastarit. Mutta se henkinen riippuvuus on se pahin, kun tekee mieli polttaa.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Huhti 2009, 10:06

Rebekka kirjoitti:Tupakoiminen aiheuttaa riippuvaisuutta yhta lailla kuin huumeet ja alkoholikin. Koettakaapa uskovat lopettaa kerralla tupakan poltto - tulette todistamaan sanani oikeiksi.

Ainoa riippuvaisuus mita meilta edellytetaan, on riippuvaisuus Jumalan armosta Jeesuksen lunastustyossa.


En pitäisi riippuvuuksia varsinaisesti syntinä, vaikka ne haitallisia ilmiöitä ovatkin. En ole koskaan ollut tupakoitsija ja siten tupakkariippuvainen. Jos kuitenkin tupakointi olisi syntiä riippuvuuden vuoksi, tekisin itse syntiä mm. vl-palstoilla roikkuessa, koska täällä roikkumisella on itseeni selkeästi addiktoiva vaikutus.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Vincent » 19 Huhti 2009, 19:41

Ohjasin juuri erään opiskelijan tutkinnon suorittamista ja samalla tuli itsekin kerrattua näitä päihdejuttuja. Eli: riippuvuus voi kehittyä periaatteessa mihin tahansa toistettavissa olevaan asiaa. Jotkut niistä aiheuttavat haittaa, jotkut eivät. Jos asian haluaa hengellistää, niin älkööt mikään meidän riippuvuuksista menkö Jumalan edelle.
Poltin joskus aikoinaan hermosauhuja, tai sosiaalista tupakointia harrastin, mutta lopetin senkin, kun sairaalassa hoidin keuhkoahtaumapotilaita. Ahdisti itseänikin, kun yöllä eräs nainen pyysi happea lisää. Hänen pelkonsa tukehtumisesta ja tuskansa oli sellaista, että en ole sitä unohtanut.
Vincent
 

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 21 Huhti 2009, 08:39

Se on kumma homma, että sitten kyllä tupakasta päästään eroon ku on tullu joku veritulppa. ennen mitään sairautta on jotenki "mahotonta" päästä eroon.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Rontsa » 21 Huhti 2009, 12:29

Riittävä motivaatio on edellytys kaikelle. Lihavan on mahdollista laihtua ja tupakoitsijan on mahdollista lopettaa tupakointi, kunhan vain tarpeeksi tahtoa löytyy.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron