Kielilläpuhumisesta ja naispappeudesta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kielilläpuhumisesta ja naispappeudesta

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 09:42

Jo aikoja sitten oli erään kokoneen puhujaveljen "uljaksen" luona. Hän selitti tuota 1.kor.14-lukua ja siitä puhuimme.

Tässä alkuosa Bibliasta:
1.kor.14:1. Noudattakaat rakkautta, olkaat ahkerat hengellisten lahjain perään; mutta enemmin propheteeraamaan.
weha= kehoitetaan olemaan kiinnostuneita hengellisten asioiden ja lahjain vuoksi. Mutta tärkein on selkeä puhe ja opetus.

2. Sillä joka kielillä puhuu, ei hän ihmisille puhu, vaan Jumalalle; sillä ei kenkään kuule, vaan hän puhuu salaisuudet hengessä. weha=Jos puhutaan, jotain eri kieltä, siitä ei kukaan hyödy, vaan hän puhuu hengessä Jumalalle.

3. Mutta joka propheteeraa, se puhuu ihmisille parannukseksi ja neuvoksi ja lohdutukseksi.
weha=mutta joka puhuu selkeällä kielellä, se rakentaa ja on hyödyksi muille.

4. Joka kielillä puhuu, hän parantaa itsensä; mutta joka propheteeraa, hän seurakunnan parantaa.
weha= jos puhuu erikieltä, siitä on itselle hyötyä, mutta joka puhuu selkeää kieltä, on siitä seurakunnalle hyötyä.

5. Mutta minä tahtoisin, että te kaikki kielillä puhuisitte, mutta paljoa enemmin, että te propheteeraisitte; sillä se, joka propheteeraa, on suurempi kuin se, joka kielillä puhuu, paitsi sitä jos hän sen selittää, että seurakunta sais siitä parannuksen.
weha =Paavali tahtoisi, että kaikki profeetet=opettajat, osaisivat erikieliä, mutta tärkeämpää on selkeä opettaminen äidinkielellä, paitsi jos joku myös selittää erikieltä.

6. Vaan nyt, rakkaat veljeni! jos minä tulen teidän tykönne kielillä puhuen, mitä minä olisin teille hyödyllinen, ellen minä puhuisi teille eli ilmoituksen kautta, eli tiedon kautta, eli prophetian kautta, taikka opin kautta?
weha= Vaikka apostoli tulisi eri kielillä puhuen, se ei ketään hyödytä, ellei se olisi selkeätä opetusta.

7. Kuitenkin ne hengettömät, jotka äänen antavat, joko se on huilu eli kantele, koska ei ne anna eri ääntä itsestänsä, kuinka se tiedetään, mitä huilulla eli mitä kanteleella soitettu on?
weha= ellei osaa soittaa, sanomasta ei ymmärrä mitään.

8. Ja jos vaskitorvi antaa ymmärtämättömän äänen itsestänsä, kuka tietää sotaan hankita?
weha= Ei voida ymmärtää mitään soitosta ja olla hengellisessä sodassa.

9. Niin myös te, jos te kielillä puhutte ja ette puhu selkiästi; kuinka se ymmärretään, mitä puhuttu on? Sillä te puhutte tuuleen.
weha= Jos ei puhuta selkeätä kieltä, se on höpö, höpöä.

10. Moninaiset tosin ovat äänet maailmassa, ja ei yhtään niistä ole äänetöintä;
weha= Maailmassa on paljon eri kieliä, mutta kaikkia voi ymmärtää.

11. Sentähden, ellen minä tiedä äänen tointa, niin minä olen puhujalle outo, ja se, joka puhuu, on myös minulle outo.
weha= Jos en minä ymmärrä erikieltä, minä olen turha puhujalle ja joka puhuu erikieltä, on minulle turha.

12. Niin tekin, koska te ahkerasti hengellisiä lahjoja etsitte, niin ahkeroitkaat seurakunnan parannukseksi, että teillä kyllä olis.
weha= Koska hengellisiä lahjoja halutaan, niin halutkaa niitä seurakunnan parhaaksi, että paljon hyötyä olisi seurakunnalle.

13. Sentähden, joka kielillä puhuu, se rukoilkaan, että hän sen taitais myös selittää.
weha= Joka puhuu erikielillä, niin tulee rukoillaa, että myös ymmärtää selittää sen.

14. Sillä jos minä kielillä rukoilen, niin minun henkeni rukoilee, mutta minun mieleni on hedelmätöin.
weha= Jos minä puhun erikieltä, jota en ymmärrä, henkeni rukoilee, mutta ymmärrys on hedelmätön.

15. Kuinkas se siis on? Minä rukoilen hengessä, ja rukoilen myös mielessäni: minä veisaan hengessä, ja veisaan myös mielessäni.
weha= Minä rukoilen hengessä ja ymmärryksessä ja veisaan hengessä ja ymmärryksessä.

16. Mutta koska sinä hengessä siunaat, kuinkas se, joka oppimattoman siassa on, pitää sinun kiitoksees amen sanoman? sillä ei hän ymmärrä, mitäs sanot.
weha= Koska sinä puhut vain erikieltä, kuinka seurakuntalainen/ oppimaton, voisi aamenta sanoa, koska ei ymmärrä mitään.

17. Sinä tosin hyvästi kiität, vaan ei se toinen siitä parane.
weha=sinä kiität hyvin erikielillä, mutta ei kukaan siitä hyödy.

18. Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki.
weha=apostoli kiittää, että osaa erikieliä enemmän kuin muut.

19. Mutta seurakunnassa tahdon minä paremmin viisi sanaa puhua minun mielestäni, muita neuvoakseni, ennen kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. weha =Seurakunnassa apostoli tahtoo puhua vain ymmärrettävää kieltä.


20. Rakkaat veljet, älkäät olko lapset taidossa; vaan olkaat lapset pahuudessa, mutta olkaat taidossa täydelliset.
weha= Ei tule olla lapsia puheessa, vaan pahuudessa. Täytyy olla taitavia ja puhua selkeää kieltä.

21. Laissa on kirjoitettu: minä tahdon puhua tälle kansalle toisilla kielillä ja toisilla huulilla, ja ei he sittekään minua kuule, sanoo Herra.
weha= juutalaisille, puhutaan monenlaisilla kielillä ja huulilla, eikä he kuule, sanoo Herra.

22. Niin siis kielet ovat merkiksi, ei niille, jotka uskovat, vaan niille, jotka ei usko; mutta ei prophetiat ole uskottomain, vaan uskovaisten tähden.
weha= Eri kielet, on epäuskoisille, mutta selkeä kieli uskovaisille.

23. Sentähden jos koko seurakunta yhteen paikkaan kokoontuis ja kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisivat oppimattomat taikka uskottomat; eikö he teitä mielipuoleksi sanoisi?
weha= Jos kaikki puhuisivat kielillä, niin monet seurakuntalaiset ja epäuskoiset, sanoisivat kaiken olevan järjetöntä.

24. Mutta jos te kaikki propheteeraisitte, ja sinne tulis joku uskomatoin taikka oppimatoin, ja hän nuhdeltaisiin kaikilta ja tuomittaisiin kaikilta,
weha: Jos kaikki puhuu selkeää kieltä ja tulisi epäuskoinen tai oppimaton seurakuntalainen, hän siitä hyötyy.

25. Ja niin hänen sydämensä salaudet julki tulisivat, ja hän lankeais kasvoillensa ja rukoilis Jumalaa, tunnustain että Jumala olis totisesti teissä.
weha= Hän voi tulla vaikka synnin tuntoon

26. Kuinkas se on, rakkaat veljet? Koska te kokoon tulette, niin kullakin teistä on psalmi, hänellä on opetus, hänellä on kieli, hänellä on ilmoitus, hänellä on selitys: ne tapahtukoon kaikki parannukseksi.
weha=Kaikilla on jotain annettaa seurakunnalle.

27. Jos joku kielillä puhuu, se puhukaan itse toisena, taikka ensinnäkin itse kolmantena, ja vuorottain, ja yksi sen selittäkään. weha= Jos joku puhuu eri kieltä, joku profeetta=opettaja sen selittää.

28. Ellei hän selittäjä ole, niin olkaan seurakunnassa ääneti ja puhukaan itsellensä ja Jumalalle.
weha= Ellei selittäjää ole, olkoon vaiti seurakunnassa ja puhukoon ja rukoikoon Jumalalle ja itselle.

29. Mutta prophetat puhukaan itse toisena, eli itse kolmantena, ja ne muut tuomitkaan.
=Mutta profeetat puhuu selkeästi ja muut profeetat arvostelee.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 10:13

jatkuu UUsikäännös:

29. "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot".
weha: "Profeetoista/opettajista saa kaksi tai kolme puhua ja toiset profeetat= opettajat arvostelee"

30. "Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta".
weha: "Jos joku profeetoista=opettajsita saa ilmestyksen, muut vaikenee."

31. "Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua".
weha : Kaikki profeetat voi OPETTAA, että kaikki saisi opetusta.

32. Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
weha: todelliset profeetat pystyvät toimimaan järjestyksen mukaisesti.

33. sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala.
weha= Jumala ei ole eriseuran Jumala, vaan rauhan Jumala. (Biblia).

34. naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
weha=Kaikissa Pyhien seurakunnissa naisten tulee olla vaiti (ja on kyse opettamisesta, kuten edellä oli)

35. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
weha: On oikein kysellä kotona, eikä seurakunnan tilaisuudessa.

36. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
weha: "naistenko luota Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Vai onko se pelkästään tullut teidä luoksenne"

37. Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
weha: "Jos joku, (vaikkapa nainen) luulee olevansa profeetta=opettaja, niin tämä on Herran käsky.

38. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
weha: tämä tulee hyväksyä, Että Jumala hyväksyy hänet.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 10:51

Tärkeä huomio on, että Korinto oli kansainvälinen kaupunki ja oli tarpeen tulkata kieli, että oppimaton, eli seurakuntalainen voisi aamenta sanoa.
1.Kor.14:16. "Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot".

Vielä pitäisi olla yhtä sellaisten kanssa, jotka opettavat, että apostolisen murrosajan ihmeet olisivat voimassa. Johon käsitykseni mukaan, myös kielilläpuhuminen kuuluu.

Minulla on vahvasti se käsitys, että kun Raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu, että merkit ovat tuossa merkityksessä lakanneet, eikä niitä tarvita.
Mark.16:20. "Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta".

Sitten se kieli, mitä usein esim. eri hengellisyyksissä kuulee, ns. "siansaksa", ei ole käsitykseni mukaan Raamatullista. Samaa kieltä on pakanauskoissakin, kuten mormooneilla. (älkää kukaan loukaantuko käsityksestä)

Raamattu tuntee nähdäkseni vain erikielen lahjan, josta nimenomaan Paavalikin puhui: 1.kor.14:18. Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki.

On siis kyse siitä, että seurakunnassa tulee puhua selkokieltä: 1.kor.14:8. "Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? ".

Tässä onkin yksi hyvä aihe, joka on otettava vakavasti, sillä siitä jälleen tulee ilmi, ettei voi olla hengellisessä yhteydessä hurmoksellisten henkien kanssa.
Raamattu puhuu nimenomaan vääristä ja petollisista ihmeistä:
Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

Matt.7:20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 21:57

Apostolisena murros aikana, merkkejä oli "aina ja kaikkialla". Oli olemassa mm. parantamisen lahja, että aina henki vei apostolit sellaisen luokse, jonka tahtoi parantaa. Ei kerrota, että joku ei olisi parantunut. Tänä aikana ei ole tuollaista parantamisen lahjaa, että aina parani. Itse en ole sellaista ruumiillista parantumisihmettä edes nähnyt. Useat hengellisyydet niistä puhuvat ja niitä yrittävät tehdä.

Yksi tapaus tuli mieleen elävästi, eräässä vapaanseurakunnan tilaisuudessa. Siellä joku naisprofeetta, sanoi tutulleni, että voit heittää nuo käveleykepit nyt kokonaan pois, sillä Jumala on sinut parantanut. Hänellä on vaikea reuma edelleenkin. Tilaisuuden jälkeen hän otti kepit jälleen kainaloonsa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 22:13

Siis kun olen noissa monissa hengellisyyksissä käynyt, niin Raamattu menee selkeästi yksiin sen kanssa, että on ollut erilaisia murrosaikoja, jollon Jumala on ihmeenomaisia merkkejä antanut.

Tuosta profetoimisesta (ennustaminen, yksi merkitys). Kerran menin Juntusen eteen ja hän tuli ihan lähelle seisomaan ja painoi peukalolla ja etusormella otsaani. Yritti vängällä kaataa, mutta oli senverran hyvä tasapaino, ettei hän onnistunut kaatamaan minua. sitten hän näytti kädellä, että kaatuisin, mutta en sellaiseen ruvennut. Sitten antoi väärän profetian minulle. Nää on siis täysiä puoskareita minulle, enkä niistä perusta
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 28 Heinä 2009, 22:23

'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
Apt. 2:17-18


Näkemykseni mukaan tässä kohdassa viitataan helluntaihin, ns. apostoliseen murrosaikaan "Joelin päiviin". Silloin Pietari astui esiin, ja muut yksitoista hänen kanssaan. Hän alkoi puhua kuuluvalla äänellä:
"Kuulkaa minua, juutalaiset, te kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! Tietäkää tämä:
15. Eivät nämä miehet ole juovuksissa, niin kuin te luulette - nythän on vasta aamu, päivän kolmas tunti*.
16. Tämä on sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu:


17. - Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.
18. Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini minä vuodatan Henkeni niinä päivinä, ja he profetoivat.

Nyt on Raamattu loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu ja apostoleita ei enään ole, ovat merkit tuossa merkityksessä lakanneet:

Mark.16:20. "Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta".

Hebr.2:3. "kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille, 4. kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?"

2.kor.12:12. Niin ovat tosin apostolin merkit teidän seassanne tapahtuneet kaikella kärsivällisyydellä, merkeillä, ihmeillä ja voimallisilla töillä.

Diakonia, eli avustus ja toimitustyö ja sen vastuunkantaminen kirkossa, sopii hyvin naisille myös. Voi myös hyvin palvella Herraa ja on hengellinen pappeus, mutta seurakunnan kaitsijan tehtävä on Raamatun mukaan miehinen. Tämä on Jumalan säätämys, ei tasa-arvo kysymys.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 29 Heinä 2009, 12:57

Taitaapi olla ihmiset nauttimassa kauniista kesäsäästä ja hyvä näin.Kyllä nää lämpöset ilmat on pian takanapäin ja syksy/talvi edessä.
[/quote]

Juu päivittäin olen kyllä ulkona, näin lomallakin. Liika on tietysti liikaa...justiin taas reilu 10km pyöräillessä ja vähän kävelyä.
tosin puhelimessakin lähes 2 tuntia päivässä...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Nepheg » 29 Heinä 2009, 22:50

weha kirjoitti:Olen poiminut näitä kirjoituksiani mopin palstalta, kun pannarit tuli- Toivottavasti kukaan ei pahennu niihin.


Jaa... ymmärsin joidenkin kirjoituksista, että siellä ei bannita vaan saa esittää eri käsityksiä ihan vapaasti. Taisikin olla vaan mainospuheita.

No, taisit kirjoitella liian raittiisti opillisessa mielessä. Jotkut tykkää syödä sikojen rapaa, eikä ne helmistä mitään ymmärrä. ;)
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Rontsa » 30 Heinä 2009, 08:10

Siellä näyttää olevan tapana heittää ei-toivotut keskustelijat tarvittaessa ilman varoituksia kokonaan pihalle, ei määräaikaisia banneja. Takaisin ilmeisesti pääsee jos rekisteröityy uudestaan. Oma tapansa tuokin, mutta aika raju.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53

ViestiKirjoittaja weha » 30 Heinä 2009, 08:40

Onhan seurakunnassa ollut rakkauden neuvo, huom. rakkauden neuvo, (vaikka me varmasti monasti toisin tunnemme ja ajattelemme), että tulee laittaa turhat väittelyt pois, ettei omaa uskonelämäänsä vaaranna.
Näin se (seurakuntaäiti), ikäänkuin varjelee omia lapsiaan.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 30 Heinä 2009, 08:47

Nepheg kirjoitti:
weha kirjoitti:Olen poiminut näitä kirjoituksiani mopin palstalta, kun pannarit tuli- Toivottavasti kukaan ei pahennu niihin.


Jaa... ymmärsin joidenkin kirjoituksista, että siellä ei bannita vaan saa esittää eri käsityksiä ihan vapaasti. Taisikin olla vaan mainospuheita.

No, taisit kirjoitella liian raittiisti opillisessa mielessä. Jotkut tykkää syödä sikojen rapaa, eikä ne helmistä mitään ymmärrä. ;)


Uskon, että saatto jotkut siellä ärsyyntyä, kun kertoi mitä Vl-seurakunta opettaa tai, että seurakunta opettaa toisin . Aika helppo asia se on kyseenalaistaa mitä tahansa... Siellä oli esim nimimerkki "urahtaja", jolta yhden kysymyksen jälkeen saattoi tulla vaikka liuta muita kysymyksiä. Se on aika loputon työmää...Ei taida avautua Jumalan valtakunnan asiat, kuin sisältäpäin, parannuksen armon kautta...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Rontsa » 30 Heinä 2009, 11:47

weha kirjoitti:Rontsa, ei sinne voi rekusteröityä samalla nimimerkillä, vaikka moppi niin suomi24 palstallaan sanoi. Pitäisi olla kaikki uudet tiedot, sähköpostia myöten. Ei maksa vaivaa...

Jos joku haluaa...
Kirjoittanut: Bergeronnette / 26.7.09 / klo 18:18 ...jatkaa keskustelua entisellä nikillään, se vaatii vain rekisteröitymisen vaivan.

Bannaaminen on niin radikaali ratkaisu, että käytän sitä vain ääritapauksissa.


Jaa, entistäkin erikoisempaa, jos tuo uudelleen rekisteröityminen ei onnistukaan.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Heinä 2009, 13:17

Minua kertakaikkiaan ihmetyttää käsitys, että banni olisi jyrkempi ratkaisu, kuin kertakaikkinen nimimerkin poistaminen. En yksinkertaisesti suostu uskomaan sellaista. Banni kohdistuu lähinnä vain bannattuun yksilöön, mutta nimimerkin yllättävä poisto käyttäjälistalta vie kaikki yksityiset viestit kaikilta, joiden kanssa poistettu on niitä vaihtanut. Se kohdistuu siis viestien vaihdon vilkkaudesta riippuen joskus hyvinkin suureen osaan muitakin käyttäjiä. Juuri siitä syystä olen pitkittänyt pyydettyjäkin poistoja, samalla kehottaen halukkaita ottamaan talteen säilyttämisen arvoiset yksityiset viestit, joita on poistoa pyytäneen kanssa vaihdellut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Rontsa » 30 Heinä 2009, 23:31

Minun nähdäkseni täällä on ollut varsin hyvä käytäntö bannien suhteen. Ja minusta Taavetin näkemys yllä on oikea. Ja pitäisin nimimerkkien poistamista kovempana ratkaisuna kuin määräaikaista bannaamista ilman tuota yksityisviestien häviämistäkin.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Elo 2009, 12:02

Olen bannaamisesta ja nimimerkin poistamisesta samaa mieltä edellisten keskustelijoiden kanssa. Nimimerkin poistoa voisi Svebeliuksen termejä käyttäen verrata "suurempaan pannaan" ja bannia "vähempään pannaan". Jos nimimerkki poistetaan, ei voi enää rekisteröityä samalla nimimerkillä uudestaan, vaan on peräti virtuaalisesti uudestisynnyttävä uudella nimimerkillä. Määräaikainen banni voisi rinnastua ehtoollisyhteydestä poissulkemiseen ja vastaa paremmin pienempää kurinpidollista toimenpidettä. En osaa ottaa kantaa, oliko Wehan viesteissä sellaista, joihin olisi tarvinnut soveltaa kumpaakaan "pannaa". Yleisesti olen pistänyt merkille, että vlfoorumilaisia on Mopin palstalta lentänyt silloin tällöin pihalle. Tästä olen jo aikoja sitten päätellyt, että toivotuimpia viestejä siellä lienevät piikikkäät SRK:ta arvostelevat viestit. Jos joku kykenisi osoittamaan päätelmäni vääräksi, olisin pelkästään iloinen.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 07 Joulu 2009, 15:25

Kirjoitin vaikeasta aiheesta "kielilläpuhumisesta". Enkä tahdo ottaa niistä ansiota itselle, sillä olen lukenut "Martti Lutheria" aiheesta...
Puhujaveljet ovat samaan tapaan joskus noita sivuuttaneet puheessa...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 06 Tammi 2010, 15:22

Olen kuullut selitettävän sitä raamatun kohtaa, jossa sanotaan, että nainen vaietkoon seurakunnassa siten, että siihen aikaan naiset puhua pulputtivat seurakunnan tilaisuudessa ja siksi olisi tuo käsky annettu, eli ei tarkoittaisi saarnaamista. Tämä siis epäuskoisten selitys. Minä en osaa siihen mitään sanoa mitä on tarkoitettu. Mutta sitä en ole koskaan kuullut perusteluksi naispappeuden vastustamisessa, että raamatussa sanotaan, että seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies (1.Tim.3:2). Ei sanota, että yhden miehen vaimo. Mielestäni siinäkin olisi yksi peruste siihen, ettei nainen voi olla pappi.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja weha » 06 Tammi 2010, 16:23

Siinä asianyhteydessä ja luvussa puhutaan myös opettamisesta ja sitten Paavali jatkoi vapaasti muistellen: "Jos joku luulee olevansa profeetta= opetta, tai hegellinen, tämä mitä kirjoitan on Jumalan käsky"

weha: voitaisiin siis sanoa myös, että joku=nainen, sillä se sana "joku", sisältää erikoisesti naisen asianyhteyksineen.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Matkavieras » 06 Heinä 2010, 20:09

Ymmärrän kielilläpuhumisen armolahjan siten, että Pyhä Henki ihmisessä rukoilee salaisuuksia Hengessä, ei ole tarkoituskaan, että itse, tai kukaan muukaan sitä ymmärtää. Sen tarkoitus on rakentaa ihmistä itseään hengellisesti, se on henkilökohtaista rukousta. Jos kyseessä olisi profetia, se tulisi selittää ymmärrettävällä kielellä.

En kuitenkaan kiistele tästä aiheesta. Otin vain kantaa, kun luin tämän ketjun.
Matkavieras
 

ViestiKirjoittaja weha » 18 Heinä 2010, 21:10

Nythän on kysymys, sekä rukouksesta ymmärryksellä ja hengellä.
Käsitykseni mukaan ei ole olemassakaan pelkkää hengellä rukoilemista, ellei kyseisiä lausetta irroita tekstistä ja sen yhteydestä irrallisena.

1.kor.14:14. Sillä jos minä kielillä rukoilen, niin minun henkeni rukoilee, mutta minun mieleni on hedelmätöin.
15. Kuinkas se siis on? Minä rukoilen hengessä, ja rukoilen myös mielessäni: minä veisaan hengessä, ja veisaan myös mielessäni.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron