Eriseurat

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Tammi 2010, 23:19

weha kirjoitti:Jäin miettimään sanaa "eriseura". Tarkoittaako se sitä, että on eripaikassa ja ei ole elävää uskoa ja oppia? sekä tarkoitaneeko sitä, että poikkeaa seurakunnan neuvoista ja elämäntavoista?

Terminä se merkitsee niin poikkeavia käsityksiä Jumalan sanaan sidotun seurakunnan opetuksista, että taisteltuaan aikansa seurakunnan opetuksia vastaan, vetäytyy erilleen ja siten toimii omassa, erillisessä joukossaan. Alkuvaiheessa sellainen erillään toimiminen voi olla hiljaista, pienissä piireissä tapahtuvaa. Vähitellen pienten piirien merkitys lisääntyy, seurakunnan merkityksen samalla vähentyessä. Kun sillä tavalla on tapahtunut seurakunnasta irtautuminen, muodostuu se pienempi piiri omaksi, erilliseksi seurakunnakseen, jota voidaan nimittää eriseuraksi. Samalla paikkakunnalla ei Jumalan sanan mukaan saa olla kahta, toisiaan vastaan taistelevaa, kristillisyyttä tunnustavaa joukkoa. Joko toinen, tai joskus jopa molemmat, ovat ulkona Jumalan valtakunnasta.

Muoks. Lisäsin yhden r- kirjaimen vastaukseni ensimmäiseen sanaan, jolloin temistä tuli termi, kuten kuuluu ollakin.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 09 Kesä 2010, 21:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 06 Tammi 2010, 23:09

Ok taavetti!

Tässä malliesimerkki:
Tiit.3:10. Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on.

jae 11. kertookin, että tuollainen ihminen olisi käännytetty pois...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 06 Tammi 2010, 23:13

38-käännös lienee saman sanovan:

10. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, 11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.

Sensijaan mielestäni uusikäännös hieman poikkeaa tässä:

10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja metsätähti » 06 Tammi 2010, 23:49

Just tämä kolmen käännöksen erilaisuus saa ainakin tällaisen edelleen uuden ihmisen epätoivon partaalle, kun yrittää saada tolkkua siitä, mitä mikäkin tarkoittaa. Otin papin neuvosta vaarin ja kuljetan 92-käännöksen Raamattua seuroissa mukana, mutta kun luen tekstin siitä itsekseni ja yritän sovittaa puhujan käyttämää Biblian ja perinteen mukaista kieltä ymmärrykseen, niin ennen pitkää on aina pihalla kuin lumiukko. :-x Tuossa wehan kahdessa viestissä tulee erinomaisen selväksi se, että ne kaikki kolme näyttävät ainakin näin irrallisina jakeina eri asialta. Pitempänä jaksona ja selitettynä tekstinä se niinkin saattaisi mennä ymmärrykseen. Mutta on oikeasti raskasta yrittää ymmärtää tekstiä, johon mahtuu kielikuvia, sanontoja ja vanhoja ilmauksia, kun on tottunut vain tuohon nykysuomen 92-käännökseen jo rippikoulussa ja kaikessa kirkon toiminnassa. (En varmaan olekaan tuota eriseura-sanaa kysynyt kysymysteni joukossa, mutta ensimmäistä kertaa mie sen olen näissä ympyröissä kuullut, en kirkossa koskaan.)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja weha » 07 Tammi 2010, 13:11

Minusta noissa kohdissa ei ole mitään ratkaisevaa eroa, vaan kaikki kertovat saman asian. Kun lukee vanhankäännöksen hengessä 92-käännöstä, niin ok.

Onhan vanha Biblia tehty kuitenkin uskonpuhdistuksen käännöksen pohjalta...
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 07 Tammi 2010, 15:25

Vanhan Raamatun sana "käännytetty" uskosta pois tarkoittanee, että jotkut ovat eksyttäneet pois elävästä uskosta...

38:käännös: 11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.

"joutunut harhaan"...Asialla ei liene merkitystä, kokonaisuuteen nähden
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Tammi 2010, 15:53

metsätähti kirjoitti:(En varmaan olekaan tuota eriseura-sanaa kysynyt kysymysteni joukossa, mutta ensimmäistä kertaa mie sen olen näissä ympyröissä kuullut, en kirkossa koskaan.)


Muissa käännöksissä eriseurainen on käännetty ainakin lahkolaiseksi ja harhaoppiseksi. Harhaoppi on vakava juttu: "Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika" (2. Joh. 1:9).

Wehalle: J. U. (jonka ilmeisesti tunnetkin) on kirjoittanut eriseuran muodostumisesta jossain SRK:n vuosikirjassa. Ensin muodostuu kuppikunta/nurkkakunta, jossa voi olla monenlaista tallaaja, mutta jossa ollaan yhtä mieltä yhdestä asiasta: uskovaisten opetuksessa on jotain oleellisesti väärää. Kuppikunnasta ei välttämättä ole pitkä matka avoimeen eriseuraan, jos seurakunnan kanssa erimieliset saavat jostain itselleen valovoimaisen johtajan. Tekisi mieleni väittää, että internet on tarjonnut aiempaa paremman kasvualustan kuppikuntien muodostumiselle. Aika näyttää, muodostuuko internetin kuppikunnista myös avoimia eriseuroja.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

...

ViestiKirjoittaja mutsi » 07 Tammi 2010, 16:00

Juuri näin! Ei lisättävää Ommin muotoiluun.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Emka » 07 Tammi 2010, 16:35

Alla olevasta osoitteesta löytyy Raamatun käännöksia Suomalaisia kolme ja muilla kielillä myös. Itse käytään aika paljon tuota sivustoa, sillä siellä voi verrata kaikkia kolmea Suomalaista käännöstä jae jakeelta. Jos vain muistaa yhdenkin sanan, niin sieltä löytyy nopeasti asia jota etsii :)

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja weha » 07 Tammi 2010, 18:13

Tattista, selkeistä termeistä...noinhan se on...tulisi varmasti hyvä nykykieli ja "verraton" käännös, jos uuttakäännöstä muokattaisiin vanhankäännöksen hengessä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 09 Kesä 2010, 18:52

Taavetti kirjoitti:Kokemukset, muistot, mutta erikoisesti Raamatun sana osoittavat asian olevan juuri, kuten kysyjä kertoi. Toisaalta on hyvä muistaa, että myös Jumalan valtakunnan jäseniä ovat yleiskirkolliset kautta aikojen kutsuneet eriseuraisiksi, eli nykytermin mukaan lahkolaisiksi, kuten seuraavat hakukoneen löytämät jakeet joiltakin osin osoittavat. Tummennan joukosta sen kysytyn jakeen, niitä kaikkiakin jakeita kannattaa tarkastella erikseen asiayhteyksissään, johon en nyt tässä lyhyessä viestissäni edes yritä. Yritän antaa vain lyhyen yleiskatsauksen aiheeseen.

Löytyi 12 jaetta Biblia 1776 tekstistä.

4. Moos. 26:9
Ja Eliabin pojat, Nemuel ja Datan ja Abiram. Nämät ovat Datan ja Abiram, jotka kutsuttiin kansasta, jotka asettivat heitänsä Mosesta ja Aaronia vastaan Koran eriseurassa, koska he asettivat heitänsä Herraa vastaan,

4. Moos. 26:10
Ja maa avasi suunsa ja nieli heidät ja Koran, koska se eriseura kuoli, ja koska myös tuli söi viisikymmentä miestä kolmattasataa, ja tulivat merkiksi.

Ap. t. 24:5
Sillä me olemme löytäneet tämän miehen vahingolliseksi, joka nostaa kapinan kaikille Juudalaisille ympäri koko maanpiirin, ja on Natsarealaisten eriseuran päämies.


Ap. t. 24:14
Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he eriseuraksi kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,


Ap. t. 26:5
Jotka minun ennen ovat tunteneet, (jos he tahtoisivat todistaa,) että minä meidän jumalanpalveluksen kaikkein ahkerimman eriseuran jälkeen olin Pharisealainen.

1. Kor. 1:10
Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

1. Kor. 11:19
Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.


Gal. 5:20
Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,

Tit. 3:10
Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,

Jaak. 3:17
Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitte rauhallinen, siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuratoin ja ulkokullatoin.

2. Piet. 2:1
Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,

Juud. 1:19
Nämät ovat ne, jotka eriseurat tekevät, lihalliset, joilla ei henkeä ole.


En vielä tässä vaiheessa osaa olla kovin huolissani, enkä ylimääräistä huolestumista suosittele kellekään. Aina on ollut jonkin tason kuohuntaa Jumalan valtakunnan liepeillä, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että Jumalan vastustaja hyvin tietää joukon, jota vastaan hyökkäyksensä kohdistaa. Kaikesta siitä huolimatta vallitsee Jumalan valtakunnassa rauha, kuten se vallitsi muinaisessa Egyptissä Goosenin maakunnassa, jonka Joosefin aikainen faarao oli antanut Joosefin isän perheelle asuinpaikaksi.
Rauha ei merkitse, eikä saa merkitä sitä, että taistelu syntiä ja maailman vaikutuksia vastaan loppuisi uskovaisilla. Sitä taistelua käymme kuitenkin hengen asein, ei synnittöminä, vaan synnin pois panijoina ja anteeksi uskojina. Joillakin uskoa tunnustavilla sellainen taistelu on loppunut, he ovat nukahtaneet oman tietoisuutensa eli oman vanhurskautensa uneen. Siitä on tullut heidän omalakisuutensa, kun ovat itse sitä ehkä huomaamattaan, omantuntonsa tärkeimmäksi neuvojakseen, ohi Raamatun neuvojen ja uskovaisten yhteisen, Pyhän Hengen valossa löytyneen ymmärryksen. Kun heitä yritetään siitä unesta herätellä, ovat he usein ärtyisiä kuin monet kesken luonnollisen unenkin herätetyt.

Jos siellä rintamailla on havaittavissa seurapuheissa varoituksia omalakisuudesta, se kertoo vain siitä, että taivaassa vielä valvotaan ja muistetaan uskovaisten uskon asiassa. Täällä syrjemmällä ei ainakaan vielä ole tullut esille omalakisuuden varoitukset, vaikka olen niitä havainnut jonkin verran muualla. Sellaisia varoituksia on tosin ilmennyt esimerkiksi joissakin kirjoituksissa jo yli kymmenen vuotta sitten. Esimerkiksi vanhoista SRK.n vuosikirjoista sellaisia muistan lukeneeni.






Noista eriseuroista edellisten kirjoituksiin. aina on ollut eriseuroja aika ajoin Jumalan valtakunnassa. Se on murheellista. Nyt on varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa hyvin outoja mielipiteitä, jotka perustuvat lihalliseen vapauteen ja maailman mielisyyteen. Kuten eriseuroissa yleensä on nytkin SRK hampaissa ja Päivämies. Tätä henkeä tapaa siellä ja täällä missä liikkuukin. Srk:n pitäisi ottaa kuulema selvä kanta muutamiin asioihin ja listata ne Päivämieheen.

Muutamia rakkaita puhujia myös arvostellaan, samalla tavalla , kuin vl palstalla
eriseuraiset ynm. Olen itse ottanut heille puheeksi nämä asiat, mutta he huitaisevat asiat vanhanaikaiseksi ajatteluksi. Jatkavat... onneksi on tullossa uudenlasta ajattelua.

Ollaan menossa väärälle tielle, kun toivotaan ja uskotaan, että kaitaa tietä voidaan leventää oman makunsa mukaan. Maailman mielisyyden henki ja oman SYDÄMEN laajentuminen tuo monia murheellisia ilmiöitä esille, esim. omia pieniä lapsia ei opeteta tervehtimään Jumalan lasten tervehdyksellä ja jo pienet lapset opetetaan tämän maailman uskovaiselle sopimattomiin tapoihin, kun lapselle tulee kuulema "traumoja erilaisuudesta"
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

Re: Eriseurat

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 31 Elo 2010, 15:17

vanamo.n kirjoitti:Muistanko oikein, että Raamatussa on maininta siitä, että eriseurat ovat aina keskellänne ja että eriseuran siemen jää Jumalan valtakuntaan aina, vaikka joku eriseura tulisikin ilmi ajallaan ja erkanisi. Nyt olen kuullut keskusteluja, että uusi eriseura olisi taas tulollaan ja eriseurathan ovat ymmärtääkseni saaneet aina alkunsa synninluvallisuudessa elämisestä. Nyt on paljon seuroissa sananpalvelijoiden saarnoissa kuulunut termi "omalakinen ihminen". Miten te olette kokeneet tämän ajan? Ja oletteko te huolissanne mahdollisen eriseuran puhkeamisesta?



En ole osannut vielä eriseurasta huolestua, mutta huolestuneena ja silmät pyöreänä olen kyllä kuunnellut nuorten ja keski-ikäisten omalakisuus puhetta, lapsirajoitus myöteisyyttä, musiikin vapautta, Srk:n " miesten " arvostelua, jopa henkilöarvosteluja , Päivämies-lehden arvostelua, muutoksen vaatimusta jne. Kun lähtee arvostelun tielle siitä ei tule loppua.

Valvomattomuus uskossa ja kovakorvaisuus Jumalan seurakunnan opetuksille kasvattaa omalakisuuteen ja sitä tietä pois Jumalan valtakunnasta.

Meidän kannatta rukoilla Taivaan Isältä nöyrää mieltä uskomiseen
Ja haluja valvoa uskossa. Jeesus tulee pian ja uskolliset kutsutaan Isän siunattuna taivaan kunniaan. Vähänkö tämä on? Ei todellakaan vähän , sillä vähässä sinä olit uskollinen, minä panen sinut paljon päälle, saoo Jeesus.
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja weha » 02 Syys 2010, 09:12

Minusta "eriseuroista" ei tarvitse sikäli huolehtia "normaalia" enempää, koska Raamattu todellakin sanoo aina, eriseurojen olevan meidän keskuudessamme:

1.kor.11:19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja hepa » 13 Syys 2010, 09:18

Kuuntelin eilen netistä seurapuhetta väärästä huoneenhaltijasta
Luuk. 16:
1 Mutta hän sanoi myöskin opetuslapsillensa: oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltia, ja hänen edessänsä kannettiin hänen päällensä, että hän oli hukuttanut hänen hyvyytensä.
2 Ja hän kutsui hänen ja sanoi hänelle: miksi minä sinusta sen kuulen? tee luku hallituksestas; sillä et sinä saa tästedes hallita.
3 Niin huoneenhaltia sanoi itsellensä: mitä minä teen, sillä minun herrani ottaa minulta pois hallituksen? en minä voi kaivaa, häpeen minä kerjätä.
4 Minä tiedän, mitä minä teen, että kuin minä viralta pannaan pois, niin he korjaavat minun huoneesensa.

5 Ja hän kutsui tykönsä kaikki herransa velvolliset ja sanoi ensimäiselle: kuinka paljo sinä olet minun herralleni velkaa?
6 Mutta se sanoi: sata tynnyriä öljyä. Ja hän sanoi hänelle: ota kirjas ja istu pian, ja kirjoita viisikymmentä.
--
Tässä väärä huoneenhaltija käskee vähentää öljyvelkaa puoleen. Kymmenen neitseen vertauksessa öljy tarkoittaa evankeliumia.
Huoneenhaltija halusi että vähempikin evankeliumin määrä riittää.
----------------------------------------
7 Sitte hän sanoi toiselle: kuinka paljon sinä olet velkaa? ja se sanoi: sata puntaa nisuja. Hän sanoi hänelle: ota kirjas ja kirjoita kahdeksankymmentä.
--
Tässä huoneenhaltija halusi vähentää nisuvelasta 20%, eli nisu tarkoittaa Jumalan sanaa. (kylväjävertaus) Huoneenhaltija ei halunnut uskoa koko raamatun sanaa, vaan vain osan siitä
----------------------------
8 Ja herra kiitti väärää huoneenhaltiata, että hän toimellisesti teki; sillä tämän maailman lapset ovat toimellisemmat kuin valkeuden lapset heidän sukukunnassansa.
--
Tämän maailman epäuskoiset ja väärähengelliset ovat monesti toimellisempia kuin uskovaiset.
---------------------
9 Ja minä myös sanon teille: tehkäät teillenne ystäviä väärästä mammonasta, että kuin te tarvitsette, niin he korjaavat teitä ijankaikkisiin majoihin.
--
epäuskoisten keskuudessakin on hyvä saarnata parannnusta ja syntien anteeksiantamusta
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja mato » 13 Syys 2010, 18:26

Olipa hämmentävä selitys. Minulle on tutumpi se, jossa rikas mies tarkoittaa Jumalaa, ja kiero taloudenhoitaja on evankeliumin julistaja, joka vähentää ihmislasten syntivelkoja. Vertauksen taloudenhoitaja varasti rikkaalta mieheltä tämän velkojen muodossa olevaa omaisuutta ja jakoi sitä velallisille, jotta pääsisi näiden suosioon ja pelastuisi heidän avullaan vararikolta. Jeesus käskee tehdä samoin, tosin vain kuvainnollisesti. Vrt. Matt. 25:31-46, josta tähän liittyy selkeiten:

34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35 "'Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. (--) Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'

37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? (--)' 40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'


Oikealla puolella olevat "väärät huoneenhaltijat" olivat voittaneet kuninkaan mielisuosion, kun olivat "vääryydellä" hankkineet itse kuninkaalle kavalasti velkahelpotusta, kun vain olivat tehneet niin yhdelle vähäisimmistä kuninkaan veljistä.

Toisin sanoen Jeesus käskee vertauksen avulla ainakin helpottamaan ihmisten syntitaakkoja vielä kun olemme hengissä eli "taloudenhoitajan virassa", jotta säästyisimme itsekin kadotukselta eli "kerjäämiseltä" ja "kaivamiselta". Ehkä Jeesus tarkoittaa vielä jotain muutakin, kuten ylipäänsä kaikkea hyvän tekemistä?

Tämmöisen selityksen tunnen ja minusta se vastaa henkeen, vaikken osannutkaan kirjoittaa niin kuin kuuluisi. Selityksesi jäi minusta varsin hämäräksi. Esimerkiksi, miksi Jeesus ylisti taloudenhoitajaa, kun tämä oli vähentänyt evankeliumia eikä uskonut koko raamatun sanaa? Minusta jaetta 9 ei voi irrottaa vertauksesta yksinäiseksi jakeeksi keskelle evankeliumikirjaa, vaan se sisältää edelleen vertauksen asiaa. Jae 8 on siltä osin aivan selvä, koska siinä mainitaan huoneenhaltija.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Syys 2010, 18:45

Molemmat selitykset ovat oikeita ja kauan aikaa Jumalan valtakunnassa käytettyjä. Siitä huolimatta, joku asia tökkii toisessa selityksessä, eihän Jeesus kumonnut lakia, vaan sanoi tulleensa lakia täyttämään. Siis ei syntejä anneta anteeksi osittain, vaan joko kaikki synnit anteeksi, tai ei yhtään syntiä anteeksi. Kummassakin selityksessä yhteistä se, että ihmisten syntivelkoja se väärä huoneenhaltija lyhentää. Toisessa lyhennetään synnin suuruutta, toisessa evankeliumin tarvetta, kumpikin selitys johtaa samaan lopputulokseen. Jos joku tuntee, ettei ole täysin Jumalaa vastaan rikkonut, ei hän tarvitse kokonaista evankeliumiakaan.
Sellaista syntivelan lyhentämistä ajassamme on esimerkiksi se, että uskovaisia moititaan jostakin höpösyntien suosimisesta tai niiden opettamisesta. Muitakin esimerkkejä on, en ala niitä tähän muistelemaan.

Sen sijaan Jeesus ei kehunut sitä väärää huoneenhaltijaa, vaan eikö sanamuoto kuulu tähän tapaan: Hänen herransa kehui sitä väärää huoneenhaltijaa. Kymmeniä vuosia sitten olen kuullut selityksen, että tässä vääryyden teossa, syntivelkojen lyhentelemisessä, oli huoneenhaltijalle vaihtunut herra. Hän ei ollut enää Hyvän Paimenen, Herran Jeesuksen, ei taivaallisen Jumalan palvelija, vaan oli palvelemassa Jumalan vastustajaa ja omaa vatsaansa.

On eri opetus sitten siinä, kun Jeesus neuvoi opetuslapsiaan hankkimaan ystäviä väärällä mammonalla. Siinä on kyse lähinnä Jumalan valtakunnan työn tukemisesta, mutta aivan yhtä varmasti diakoniastakin, siis köyhien auttamisesta, vaikka luonnollisesti köyhillä tuskin on majoja, joihin he auttajiaan korjaisivat. Sen sijaan Jumalalla on iankaikkinen maja, johon Hän ajallaan korjaa jokaisen uskovaisen.

Kerjäläisen passia kyllä tarvitsee tässä valtakunnassa esittää, siis kerjätä omia syntejänsä anteeksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mato » 14 Syys 2010, 01:31

Kyllä siinä lukee pelkästään "herra" tai "Herra" riippuen käännöksestä, mutta sovitaanpa sitten niin, että Jeesus ei ylistänyt, vaan isäntä. Miksi isäntä ylisti huoneenhaltijaa, kun tämä leikkasi rajusti hänen velkakirjojaan? Aika paljon pitää omasta päästä keksiä jopa vastoin itse tekstiä, jos päättää, että isäntä on vaihtunut. Ehkä onkin, mutta ei se minusta ole kovin vakuuttavaa selitystä, että tekstiin tuodaan asioita, joita ei voi huomata tekstistä tai jostain muualta.

Tarkastelin raamatunkäännöksiä. Toisissa huoneenhaltijaa ylistää Jeesus, toisissa isäntä. Eräs meni niin pitkälle, että selitti alaviitteessä huoneenhaltijan mahdollisesti ottaneen veloista pois itsensä niihin lisäämän osuuden. Samaisessa käännöksessä jae 9 sanoo jotenkin näin: "Hankkikaa ystäviä käyttämällä maallista rikkautta niin, että kun se sitten häviää, teidät otetaan ikuisiin asuntoihin." Ehkä maine levisi ja isäntä sai lisää velallisia? Siinäkin käännöksessä tosin tuntuu oudolta, että vertauksen yhteydessä kehaistaan maailman lapsia verraten valon lapsiin.

Hmm. Luther näyttää selittäneen siihen tapaan, että kyse on ajallisen omaisuuden käyttämisestä oikein.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Syys 2010, 02:24

mato kirjoitti:Kyllä siinä lukee pelkästään "herra" tai "Herra" riippuen käännöksestä, mutta sovitaanpa sitten niin, että Jeesus ei ylistänyt, vaan isäntä. Miksi isäntä ylisti huoneenhaltijaa, kun tämä leikkasi rajusti hänen velkakirjojaan? Aika paljon pitää omasta päästä keksiä jopa vastoin itse tekstiä, jos päättää, että isäntä on vaihtunut. Ehkä onkin, mutta ei se minusta ole kovin vakuuttavaa selitystä, että tekstiin tuodaan asioita, joita ei voi huomata tekstistä tai jostain muualta.

Tarkastelin raamatunkäännöksiä. Toisissa huoneenhaltijaa ylistää Jeesus, toisissa isäntä. Eräs meni niin pitkälle, että selitti alaviitteessä huoneenhaltijan mahdollisesti ottaneen veloista pois itsensä niihin lisäämän osuuden. Samaisessa käännöksessä jae 9 sanoo jotenkin näin: "Hankkikaa ystäviä käyttämällä maallista rikkautta niin, että kun se sitten häviää, teidät otetaan ikuisiin asuntoihin." Ehkä maine levisi ja isäntä sai lisää velallisia? Siinäkin käännöksessä tosin tuntuu oudolta, että vertauksen yhteydessä kehaistaan maailman lapsia verraten valon lapsiin.

Hmm. Luther näyttää selittäneen siihen tapaan, että kyse on ajallisen omaisuuden käyttämisestä oikein.

Niissä useissa kristillisyytemme puhujaveljiltä kuulemissani selityksissä jotka muistan, onkin otettu huomioon Raamatun kokonaisuus, eikä pelkästään sitä, mitä tähän keskustelukokoelmaan on saatu mahtumaan. Jos kyse olisi vain ajallisesta omaisuudesta, voisi selityksen ymmärtää eri tavoin. Jeesus kuitenkin mainitsee, että tämän maailman lapset ovat ovelampia, kuin valon lapset. Oveluudesta Jeesus käski ottamaan oppia, ei siitä vääryydestä, jonka se väärä haltija teki, ei kai Jeesus halunnut vääryyteen opettaa, ei edes maallisissa asioissa. (En jaksa tarkistaa sanamuotoja, mutta tähän tapaan se on kirjoitettu.)

mato kirjoitti:Olipa hämmentävä selitys. Minulle on tutumpi se, jossa rikas mies tarkoittaa Jumalaa, ja kiero taloudenhoitaja on evankeliumin julistaja, joka vähentää ihmislasten syntivelkoja. Vertauksen taloudenhoitaja varasti rikkaalta mieheltä tämän velkojen muodossa olevaa omaisuutta ja jakoi sitä velallisille, jotta pääsisi näiden suosioon ja pelastuisi heidän avullaan vararikolta. Jeesus käskee tehdä samoin, tosin vain kuvainnollisesti.

Et kai tosissasi tarkoita, että Jeesus opetti varastamaan, edes kuvaannollisesti? Miksi sitten isäntä vaati huoneenhaltijalta tilin tekoon, ja miksi hän sanoi, ettei tämä enää saa hänen huonettaan hallita?

Eiköhän ole tarpeen erottaa tässä maallinen ja hengellinen selitys toisistaan? Maallinen selitys tosin opettaa oveluuteen, samoin erään toisen Raamatun paikan opetus: Olkaa ovelia kuin käärmeet, ja (mutta) viattomia kuin kyyhkyset. Siinä kaksi erilaista arvomaailmaa kohtaa toisensa erikoiselta vaikuttavalla tavalla. Siitäkin olen kuullut useita esimerkkejä.

Hengellinen selitys tässä valtakunnassa, jota Jumalan armosta saamme asua, opettaa syntiveloista, ettei niitä saa lyhentää. Eikä niitä lyhennetä sillä tavalla, kuin vertauksen huoneen haltija teki. Synnit ovat anteeksi joko kaikki, eikä kuten vertauksen huoneenhaltijalla, että kirjoita pienempi summa. Tai sitten ei ole ainoaakaan syntiä anteeksi. Mitenkähän meidän ihmispoloisten kävisi, jos joutuisimme Tulisilmäisen Tuomarin eteen vaikka vain yksi pieneltä tuntuva synti tunnolla? Ei mahtaisi olla häävit tuntemiset, jos vaikka pieni himokas katse tunnolla joutuisi tuomiolle, kun jo siitä saisi ikuisen kadotustuomion, kuten siitä Jeesus aikanaan opetti. Onhan se himo kielletty käskyissäkin: Älä himoitse lähimmäisesi emäntää, karjaa äläkä mitään, mikä hänen omansa on. Siihen tapaan ne viimeiset käskyt on kirjoitettu.

Joka on yhden käskyn rikkonut, on vikapää koko lakiin. Näinkin siitä on kirjoitettu, en taida jaksaa niitä kohtia nyt tähän etsiä. Löytyi pikaisesti melko liuta:

Matt. 5:28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki jo huorin hänen kanssansa sydämessänsä.


Mark. 4:19
Ja tämän maailman suru, ja rikkauden viettelys ja muut himot tulevat ja tukahuttavat sanan, ja saatetaan hedelmättömäksi.

Joh. 8:44
Te olette isästä perkeleestä, ja teidän isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän on ollut murhaaja alusta, ja ei pysynyt totuudessa; sillä ei totuus ole hänessä. Kuin hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omastansa; sillä hän on valehtelia ja valheen isä.

Room. 1:24
Sen tähden on myös Jumala heidät laskenut sydämensä himoihin, saastauteen, häpäisemään keskenänsä omaa ruumistansa,

Room. 1:26
Sentähden on Jumala heidät antanut ylön häpiällisiin himoihin, että myös heidän vaimonsa ovat muuttaneet luonnollisen tavan luontoa vastaan,

Room. 1:27
Niin myös miehet ovat antaneet ylön vaimon luonnollisen pitämisen, toinen toisensa puoleen himoissansa palaneet, miehet miesten kanssa riettauden tehneet ja saaneet, niinkuin pitikin, eksymisensä palkan itsessänsä.

Room. 6:12
Niin älkäät salliko synnin vallita kuolevaisessa ruumiissanne, niin että te häntä kuulisitte hänen himoissansa.

Room. 7:5
Sillä kuin me lihassa olimme, niin ne syntein himot, jotka lain kautta olivat meidän jäsenissämme, vaikuttivat kuolemalle hedelmää saattamaan.

Room. 7:7
Mitäs me siis sanomme? Onko laki synti? Pois se! Mutta en minä muutoin syntiä olisi tuntenut, ellei lain kautta; sillä en minä olisi himoistakaan mitään tiennyt, ellei laki olisi sanonut: ei sinun pidä himoitseman.

Room. 7:8
Mutta synti otti tilan käskystä ja kehoitti minussa kaikkinaisen himon; sillä ilman lakia oli synti kuollut.

Room. 13:9
Sillä se: ei sinun pidä huorin tekemän; ei sinun pidä tappaman; ei sinun pidä varastaman; ei sinun pidä väärää todistusta sanoman; ei sinun pidä himoitseman, ja mitä muuta käskyä on, se tähän sanaan suljetaan: sinun pitää rakastaman lähimmäistäs niinkuin itsiäs.

1. Kor. 7:5
Älkäät toinen toistanne vältkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.

1. Kor. 10:6
Mutta nämä olivat meille esikuvaksi, ettemme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.

Gal. 5:16
Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;

Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan: nämät ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte.

Gal. 5:24
Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.

Ef. 2:3
Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin.

Ef. 4:19
Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.

Ef. 4:22
Niin pankaat pois vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee;

Kol. 3:5
Niin kuolettakaa sen tähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,

1. Tess. 4:5
Ei himoin halauksissa niinkuin pakanat, jotka ei Jumalasta mitään tiedä,

1. Tim. 6:9
Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeevat kiusaukseen ja paulaan ja moniin tyhmiin ja vahingollisiin himoihin, jotka ihmiset vahinkoon ja kadotukseen upottavat.


1. Tim. 6:10
Sillä ahneus on kaiken pahuuden juuri, jota muutamat ovat himoinneet, ja ovat uskosta eksyneet ja itsellensä paljon murhetta saattaneet.


2. Tim. 2:22
Nuoruuden himot vältä; mutta noudata vanhurskautta, uskoa, rakkautta ja rauhaa kaikkein niiden kanssa, jotka puhtaasta sydämestä Herraa rukoilevat.

2. Tim. 3:6
Sillä ne ovat niitä, jotka huoneesta huoneeseen juoksevat ja vaimoväen vangiksi vievät, jotka synneillä rasitetut ovat ja moninaisten himoin kanssa käyvät,

2. Tim. 4:3
Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,

Tit. 2:12
Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,

Tit. 3:3
Sillä me olimme myös muinen taitamattomat, kovakorvaiset, eksyväiset, palvellen himoja ja moninaisia hekumia, ja vaelsimme pahuudessa ja kateudessa, vainoten ja vihaten toinen toistamme.

Jaak. 1:14
Vaan jokainen kiusataan, kuin hän omalta himoltansa vietellään ja houkutellaan.

Jaak. 1:15
Sitte kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.


Jaak. 4:1
Kusta sodat ja tappelukset tulevat teidän seassanne? Eikö siitä, (nimittäin) teidän himoistanne, jotka teidän jäsenissänne sotivat?

Jaak. 4:2
Te himoitsette, ja ette saa sillä mitään. Te kadehditte ja kiivaatte, ja ette sillä voita mitään. Te soditte ja tappelette, ja ei teillä mitään ole, ettette mitään anokaan.

Jaak. 4:3
Te anotte, ja ette saa, että te kelvottomasti anotte, että te teidän himoissanne sen kuluttaisitte.

Jaak. 4:5
Eli luuletteko, että Raamattu sanoo turhaan: henki, joka meissä asuu, himoitsee kateutta vastaan?


1. Piet. 1:14
Niin kuin kuuliaiset lapset, ei asettaen teitänne niinkuin ennen, kuin te teidän tyhmyydessänne himoissa elitte,

1. Piet. 2:11
Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niin kuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,

1. Piet. 4:2
Ettei hän enää sitä aikaa, jonka hän lihassa edespäin on, ihmisten himon jälkeen, vaan Jumalan tahdon jälkeen eläisi.

1. Piet. 4:3
Sillä kyllä siinä on, että me edesmenneen ajan elämästä kulutimme pakanain mielen jälkeen, vaeltaissamme irstaudessa, himoissa, juopumisessa, ylönsuömisessä, ylönjuomisessa ja hirmuisissa epäjumalan palveluksissa.

2. Piet. 1:4
Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoovaisen maailman himon vältätte.

2. Piet. 2:10
Mutta enimmästi ne, jotka lihan jälkeen saastaisessa himossa vaeltavat ja herrauden katsovat ylön, rohkiat, itsestänsä paljon pitäväiset, jotka ei pelkää valtojakaan pilkata.

2. Piet. 2:18
Sillä he puhuvat röyhkeitä sanoja, jotka turhat ovat, ja yllyttävät tavattomuuden kautta lihallisiin himoihin niitä, jotka tosin ovat niitä välttäneet, kuin eksyksissä vaeltavat,

2. Piet. 3:3
Ja tietäkäät se ensin, että viimeisinä päivinä tulevat pilkkaajat, jotka oman himonsa jälkeen vaeltavat,

1. Joh. 2:16
Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.

1. Joh. 2:17
Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.

Juud. 1:16
Nämät ovat napisiat ja valittajat, omain himoinsa jälkeen vaeltavaiset, ja heidän suunsa puhuu röyhkeitä sanoja ja he ihmettelevät ihmisiä hyödytyksen tähden.

Juud. 1:18
Että viimeisellä ajalla tulevat pilkkaajat, jotka jumalattomissa himoissansa vaeltavat.

Ilm. 18:14
Ja hedelmät, joita sinun sielus himoitsee, ovat sinulta paenneet pois, ja kaikki, jotka lihavat ja kauniit olivat, ne ovat sinusta oljenneet pois, ja ei sinun pidä niitä enää löytämän.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 25 Loka 2010, 13:28

Oliko Nikolailaiset alkuseurakunnan eriseura, ja mitä he opettivat.

Ilm. 2:6 Mutta se sinulla on, ettäs vihaat Nikolailaisten töitä, joita minäkin vihaan.
Ilm. 2:15 Niin myös sinulla on niitä, jotka Nikolailaisten oppia pitävät, jota minä vihaan.

sitten on Balaamin oppia

14 Mutta minulla on vähä sinua vastaan: että sinulla siellä on niitä, jotka Balaamin oppia pitävät, joka opetti Balakin antamaan pahennusta Israelin lasten edessä, epäjumalten uhria syödä ja salavuoteudessa maata.

Niistä käsketään tehdä parannus:
16 Tee parannus; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian, ja tappelen heidän kanssansa minun suuni miekalla.

Kyllä se on niin että jumalan lapsilla on sota sielunvihollista vastaan, ja vääriä/eksytyksen henkiä vastaan:

Ef. 6:12
Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla .
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Eriseurat

ViestiKirjoittaja mies » 08 Huhti 2014, 09:48

Tuosta väärästä huoneenhaltijasta, Luuk.16:1-9:stä on myös Lutherin kirkkopostillasta saarna.

Löytyy englanniksi täältä:
http://www.lutherdansk.dk/1%20Web-AM%20 ... c107415423

Palstaltakin löytyy E.R:n kirjoitus:
E.R. "Väärä Huoneenhaltija"
viewtopic.php?f=21&t=3592
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron