mato kirjoitti:Kyllä siinä lukee pelkästään "herra" tai "Herra" riippuen käännöksestä, mutta sovitaanpa sitten niin, että Jeesus ei ylistänyt, vaan isäntä. Miksi isäntä ylisti huoneenhaltijaa, kun tämä leikkasi rajusti hänen velkakirjojaan? Aika paljon pitää omasta päästä keksiä jopa vastoin itse tekstiä, jos päättää, että isäntä on vaihtunut. Ehkä onkin, mutta ei se minusta ole kovin vakuuttavaa selitystä, että tekstiin tuodaan asioita, joita ei voi huomata tekstistä tai jostain muualta.
Tarkastelin raamatunkäännöksiä. Toisissa huoneenhaltijaa ylistää Jeesus, toisissa isäntä. Eräs meni niin pitkälle, että selitti alaviitteessä huoneenhaltijan mahdollisesti ottaneen veloista pois itsensä niihin lisäämän osuuden. Samaisessa käännöksessä jae 9 sanoo jotenkin näin: "Hankkikaa ystäviä käyttämällä maallista rikkautta niin, että kun se sitten häviää, teidät otetaan ikuisiin asuntoihin." Ehkä maine levisi ja isäntä sai lisää velallisia? Siinäkin käännöksessä tosin tuntuu oudolta, että vertauksen yhteydessä kehaistaan maailman lapsia verraten valon lapsiin.
Hmm. Luther näyttää selittäneen siihen tapaan, että kyse on ajallisen omaisuuden käyttämisestä oikein.
Niissä useissa kristillisyytemme puhujaveljiltä kuulemissani selityksissä jotka muistan, onkin otettu huomioon Raamatun kokonaisuus, eikä pelkästään sitä, mitä tähän keskustelukokoelmaan on saatu mahtumaan. Jos kyse olisi vain ajallisesta omaisuudesta, voisi selityksen ymmärtää eri tavoin. Jeesus kuitenkin mainitsee, että tämän maailman lapset ovat ovelampia, kuin valon lapset. Oveluudesta Jeesus käski ottamaan oppia, ei siitä vääryydestä, jonka se väärä haltija teki, ei kai Jeesus halunnut vääryyteen opettaa, ei edes maallisissa asioissa. (En jaksa tarkistaa sanamuotoja, mutta tähän tapaan se on kirjoitettu.)
mato kirjoitti:Olipa hämmentävä selitys. Minulle on tutumpi se, jossa rikas mies tarkoittaa Jumalaa, ja kiero taloudenhoitaja on evankeliumin julistaja, joka vähentää ihmislasten syntivelkoja. Vertauksen taloudenhoitaja varasti rikkaalta mieheltä tämän velkojen muodossa olevaa omaisuutta ja jakoi sitä velallisille, jotta pääsisi näiden suosioon ja pelastuisi heidän avullaan vararikolta. Jeesus käskee tehdä samoin, tosin vain kuvainnollisesti.
Et kai tosissasi tarkoita, että Jeesus opetti varastamaan, edes kuvaannollisesti? Miksi sitten isäntä vaati huoneenhaltijalta tilin tekoon, ja miksi hän sanoi, ettei tämä enää saa hänen huonettaan hallita?
Eiköhän ole tarpeen erottaa tässä maallinen ja hengellinen selitys toisistaan? Maallinen selitys tosin opettaa oveluuteen, samoin erään toisen Raamatun paikan opetus: Olkaa ovelia kuin käärmeet, ja (mutta) viattomia kuin kyyhkyset. Siinä kaksi erilaista arvomaailmaa kohtaa toisensa erikoiselta vaikuttavalla tavalla. Siitäkin olen kuullut useita esimerkkejä.
Hengellinen selitys tässä valtakunnassa, jota Jumalan armosta saamme asua, opettaa syntiveloista, ettei niitä saa lyhentää. Eikä niitä lyhennetä sillä tavalla, kuin vertauksen huoneen haltija teki. Synnit ovat anteeksi joko kaikki, eikä kuten vertauksen huoneenhaltijalla, että kirjoita pienempi summa. Tai sitten ei ole ainoaakaan syntiä anteeksi. Mitenkähän meidän ihmispoloisten kävisi, jos joutuisimme Tulisilmäisen Tuomarin eteen vaikka vain yksi pieneltä tuntuva synti tunnolla? Ei mahtaisi olla häävit tuntemiset, jos vaikka pieni himokas katse tunnolla joutuisi tuomiolle, kun jo siitä saisi ikuisen kadotustuomion, kuten siitä Jeesus aikanaan opetti. Onhan se himo kielletty käskyissäkin: Älä himoitse lähimmäisesi emäntää, karjaa äläkä mitään, mikä hänen omansa on. Siihen tapaan ne viimeiset käskyt on kirjoitettu.
Joka on yhden käskyn rikkonut, on vikapää koko lakiin. Näinkin siitä on kirjoitettu, en taida jaksaa niitä kohtia nyt tähän etsiä. Löytyi pikaisesti melko liuta:
Matt. 5:28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki jo huorin hänen kanssansa sydämessänsä. Mark. 4:19
Ja tämän maailman suru, ja rikkauden viettelys ja muut
himot tulevat ja tukahuttavat sanan, ja saatetaan hedelmättömäksi.
Joh. 8:44
Te olette isästä perkeleestä, ja teidän isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän on ollut murhaaja alusta, ja ei pysynyt totuudessa; sillä ei totuus ole hänessä. Kuin hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omastansa; sillä hän on valehtelia ja valheen isä.
Room. 1:24
Sen tähden on myös Jumala heidät laskenut sydämensä himoihin, saastauteen, häpäisemään keskenänsä omaa ruumistansa,
Room. 1:26
Sentähden on Jumala heidät antanut ylön häpiällisiin himoihin, että myös heidän vaimonsa ovat muuttaneet luonnollisen tavan luontoa vastaan,
Room. 1:27
Niin myös miehet ovat antaneet ylön vaimon luonnollisen pitämisen, toinen toisensa puoleen himoissansa palaneet, miehet miesten kanssa riettauden tehneet ja saaneet, niinkuin pitikin, eksymisensä palkan itsessänsä.
Room. 6:12
Niin älkäät salliko synnin vallita kuolevaisessa ruumiissanne, niin että te häntä kuulisitte hänen himoissansa.
Room. 7:5
Sillä kuin me lihassa olimme, niin ne syntein himot, jotka lain kautta olivat meidän jäsenissämme, vaikuttivat kuolemalle hedelmää saattamaan.
Room. 7:7
Mitäs me siis sanomme? Onko laki synti? Pois se! Mutta en minä muutoin syntiä olisi tuntenut, ellei lain kautta;
sillä en minä olisi himoistakaan mitään tiennyt, ellei laki olisi sanonut: ei sinun pidä himoitseman.Room. 7:8
Mutta synti otti tilan käskystä ja kehoitti minussa kaikkinaisen himon; sillä ilman lakia oli synti kuollut.
Room. 13:9
Sillä se: ei sinun pidä huorin tekemän; ei sinun pidä tappaman; ei sinun pidä varastaman; ei sinun pidä väärää todistusta sanoman; ei sinun pidä himoitseman, ja mitä muuta käskyä on, se tähän sanaan suljetaan: sinun pitää rakastaman lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
1. Kor. 7:5
Älkäät toinen toistanne vältkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.
1. Kor. 10:6
Mutta nämä olivat meille esikuvaksi, ettemme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
Gal. 5:16
Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä,
niin ette lihan himoa täytä;Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan: nämät ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte.
Gal. 5:24
Mutta jotka Kristuksen omat ovat,
ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.Ef. 2:3
Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin.
Ef. 4:19
Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.
Ef. 4:22
Niin pankaat pois vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee;Kol. 3:5
Niin kuolettakaa sen tähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,1. Tess. 4:5
Ei himoin halauksissa niinkuin pakanat, jotka ei Jumalasta mitään tiedä,
1. Tim. 6:9
Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeevat kiusaukseen ja paulaan ja moniin tyhmiin ja vahingollisiin himoihin, jotka ihmiset vahinkoon ja kadotukseen upottavat.1. Tim. 6:10
Sillä ahneus on kaiken pahuuden juuri, jota muutamat ovat himoinneet, ja ovat uskosta eksyneet ja itsellensä paljon murhetta saattaneet.2. Tim. 2:22
Nuoruuden himot vältä; mutta noudata vanhurskautta, uskoa, rakkautta ja rauhaa kaikkein niiden kanssa, jotka puhtaasta sydämestä Herraa rukoilevat.
2. Tim. 3:6
Sillä ne ovat niitä, jotka huoneesta huoneeseen juoksevat ja vaimoväen vangiksi vievät, jotka synneillä rasitetut ovat ja moninaisten himoin kanssa käyvät,
2. Tim. 4:3
Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,
Tit. 2:12
Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
Tit. 3:3
Sillä me olimme myös muinen taitamattomat, kovakorvaiset, eksyväiset, palvellen himoja ja moninaisia hekumia, ja vaelsimme pahuudessa ja kateudessa, vainoten ja vihaten toinen toistamme.
Jaak. 1:14
Vaan jokainen kiusataan, kuin hän omalta himoltansa vietellään ja houkutellaan.
Jaak. 1:15
Sitte kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.Jaak. 4:1
Kusta sodat ja tappelukset tulevat teidän seassanne? Eikö siitä, (nimittäin) teidän himoistanne, jotka teidän jäsenissänne sotivat?
Jaak. 4:2
Te himoitsette, ja ette saa sillä mitään. Te kadehditte ja kiivaatte, ja ette sillä voita mitään. Te soditte ja tappelette, ja ei teillä mitään ole, ettette mitään anokaan.
Jaak. 4:3
Te anotte, ja ette saa, että te kelvottomasti anotte, että te teidän himoissanne sen kuluttaisitte.
Jaak. 4:5
Eli luuletteko, että Raamattu sanoo turhaan: henki, joka meissä asuu, himoitsee kateutta vastaan?
1. Piet. 1:14
Niin kuin kuuliaiset lapset, ei asettaen teitänne niinkuin ennen, kuin te teidän tyhmyydessänne himoissa elitte,
1. Piet. 2:11
Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niin kuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,
1. Piet. 4:2
Ettei hän enää sitä aikaa, jonka hän lihassa edespäin on, ihmisten himon jälkeen, vaan Jumalan tahdon jälkeen eläisi.
1. Piet. 4:3
Sillä kyllä siinä on, että me edesmenneen ajan elämästä kulutimme pakanain mielen jälkeen, vaeltaissamme irstaudessa, himoissa, juopumisessa, ylönsuömisessä, ylönjuomisessa ja hirmuisissa epäjumalan palveluksissa.
2. Piet. 1:4
Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoovaisen maailman himon vältätte.
2. Piet. 2:10
Mutta enimmästi ne, jotka lihan jälkeen saastaisessa himossa vaeltavat ja herrauden katsovat ylön, rohkiat, itsestänsä paljon pitäväiset, jotka ei pelkää valtojakaan pilkata.
2. Piet. 2:18
Sillä he puhuvat röyhkeitä sanoja, jotka turhat ovat, ja yllyttävät tavattomuuden kautta lihallisiin himoihin niitä, jotka tosin ovat niitä välttäneet, kuin eksyksissä vaeltavat,
2. Piet. 3:3
Ja tietäkäät se ensin, että viimeisinä päivinä tulevat pilkkaajat, jotka oman himonsa jälkeen vaeltavat,
1. Joh. 2:16
Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
1. Joh. 2:17
Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.
Juud. 1:16
Nämät ovat napisiat ja valittajat, omain himoinsa jälkeen vaeltavaiset, ja heidän suunsa puhuu röyhkeitä sanoja ja he ihmettelevät ihmisiä hyödytyksen tähden.
Juud. 1:18
Että viimeisellä ajalla tulevat pilkkaajat, jotka jumalattomissa himoissansa vaeltavat.
Ilm. 18:14
Ja hedelmät, joita sinun sielus himoitsee, ovat sinulta paenneet pois, ja kaikki, jotka lihavat ja kauniit olivat, ne ovat sinusta oljenneet pois, ja ei sinun pidä niitä enää löytämän.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4