Seurakuntakäsityksiä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Joulu 2009, 18:20

Martti Luther: GALATALAISKIRJEEN SELITYS. Latinan kielestä suomentanut Jukka Thurén. SLEY-Kirjat. Helsinki. ISBN 951-618-525-8. Karisto Oy Kirjapaino. Hämeenlinna. 2003.

"Toisesta laitoksesta suomensi Gustaf Dahlberg lyhennelmän (1854, 1873, 1887). Juuso Hedberg laati täydellisen käännöksen 1903. Myös Hedbergin pohjatekstinä on ollut vuoden 1538 laitos, vaikka nimilehdellä on vuosiluku 1535. A. E. Koskenniemen suomennos (1932) perustuu ensimmäisen painoksen tekstiin (julkaisu: Weimarer Ausgabe [WA] 40 I - II, 1911 - 1914), jota on kuitenkin "mikäli mahdollista" täydennetty hakasulkuihin pannuilla vuoden 1538 laitoksen lisäyksillä."

On se näköjään suomennettukin jo aikoja sitten.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja metsätähti » 21 Joulu 2009, 19:31

Siansaparo kirjoitti:Vl-pappi Kinnunen on asiasta kanssasi eri mieltä, Kinnunen (Päivämies):

Kuka niistä Kinnusista, annatko etunimen? Missä Päivämiehessä? (Meillä täällä on kaksi vl-pappi Kinnusta, sattuisiko se olemaan niistä jompikumpi. Mutta on niitä muuallakin. Vaan jos on täkäläinen, niin jututan joskus.)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Joulu 2009, 19:59

metsätähti kirjoitti:
Siansaparo kirjoitti:Vl-pappi Kinnunen on asiasta kanssasi eri mieltä, Kinnunen (Päivämies):

Kuka niistä Kinnusista, annatko etunimen? Missä Päivämiehessä? (Meillä täällä on kaksi vl-pappi Kinnusta, sattuisiko se olemaan niistä jompikumpi. Mutta on niitä muuallakin. Vaan jos on täkäläinen, niin jututan joskus.)

Tässä lähelläni, naapuriseurakunnassa on myös yksi Kinnunen, tunnen heistä useita muualtakin, erityisesti isänsä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Joulu 2009, 10:27

Siansaparo kirjoitti:OM:

"Periaatteessa kyllä, periaatteessa ei. Uskon kohde näet on Isä, Poika ja Pyhä Henki."

Vl-pappi Kinnunen on asiasta kanssasi eri mieltä, Kinnunen (Päivämies):

"Ulkonaisia organisaatioita tarvitaan, mutta Kristuksen seurakunta on uskontunnustuksemme mukaan uskon kohde, Kinnunen sanoi.


Epäsuorasti seurakuntakin on uskon kohde, mutta ei suoranaisesti. Kolmannessa uskonkohdassahan sanotaan:

"- - ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."

Siinä ei siten sanota: pyhään yhteiseen seurakuntaan, pyhäin yhteyteen, syntien anteeksiantamiseen, ruumiin ylösnousemiseen ja iankaikkiseen elämään. Viittaan tällä edelleen Siionin lauluun: "Mä uskon pyhän, puhtahan, / tääll' seurakunnan olevan, / jok' uskovaiset yhdistää / ja jonk' on Jeesus Kristus pää. / Sit' yhä holhoo Henkensä / sanalla, sakramenteilla." (SL 92:1.) Ymmärrän siis uskontunnustuksen niin, että kun uskoo Raamatun mukaisesti Pyhään Henkeen, uskoo samalla myös pyhän yhteisen seurakunnan olevan totta, pyhäin yhteyden olevan totta, syntien anteeksiantamisen olevan totta, ruumiin ylösnousemisen olevan totta ja iankaikkisen elämän olevan totta. Uskon myös Luther-tutkija Pekka Kinnusen tarkoittaneen samaa.

Siansaparo kirjoitti:Hän lainasi sanojensa tueksi Lutheria, joka kirjoitti: "Se, joka siis sanoo, että ulkonainen seurakunta tai yhteys muodostaa kristikunnan, puhuu röyhkeästi omiansa, ja joka tällaisen mielipiteen tueksi vetoaa Raamattuun, hän ottaa Jumalan sanan valheittensa todistukseksi ja tekee Jumalan vääräksi todistajaksi."


Vanhoillislestadiolaisuudessa on aina Lutherin opetusten hengessä opetettu, että evankelis-luterilainen kirkko, SRK tai rauhanyhdistykset eivät ole seurakunta, vaan seurakunta on Pyhää Henkeä sydämessään kantavien ihmisten yhteisö. Esim. seuroissa käyvät ns. kuolleet kalat eivät kuulu oikeaan seurakuntaan. Pekka Kinnusen seurakuntakäsityksestä saa vähän laajempaa kuvaa esim. seuraavasta hänen sanoittamastaan Siionin laulusta:

"Jeesus Kristus sanallansa / seurakunnan asetti, / perustuksen teoillensa / vahvan sille rakensi. / Se ei järky, vaikka kerran / maa ja taivas häviää. / Aika vaihtuu iäisyyteen, / seurakunta vielä jää.
- -
Herran Henki nuhteleepi / sanan kautta maailmaa, / syyllisyyden osoittaapi, / katumukseen johdattaa. / Että kelpais jokaiselle / päästön sana taivainen, / jota saarnaa katuville / seurakunta Kristuksen.
Monet ovat synnin tähden / seurakunnan jättäneet, / mukanansa muita vieden / eksytykseen johtaneet. / Heitä myöskin Herran Henki / parannukseen kehottaa, / hoitamaton tunto viepi / aina ulos maailmaan.
Valkeus on läpi kansain / aikojenkin kulkenut. / Pohjan äären kansat saivat / myöskin kutsun taivaisen. / Siellä lepää Henki Herran / seurakunnan turvana, / sana osoitti sen kerran / aikain lopun merkkinä.
Ahkeroimme vielä hetken / totuudessa vaeltaa, / kunnes Isä päättää retken, / laumansa hän korottaa. / Seurakunta hoitaa meitä, / äidin lailla rakastaa, / vahvistaapi väsyneitä, / synnin viat puhdistaa."
(SL 96:1, 4-7.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Joulu 2009, 12:06

Siansaparo kirjoitti:Ja myös opetuslapsissa oli eräs, joka ei ollut "aito" seuraaja ja jonka Jeesus tiesi, mutta tiesivätkö muut?


O.M kirjoitti:Siinä vaiheessa Juudas ei ilmeisestikään ollut vielä luopunut Jeesuksesta, koska tapahtuma näyttää sijoittuneen jonnekin Jeesuksen julkisen toiminnan keskivaiheille.


Johannes 12
3 Niin Maria otti naulan turmelematointa ja kallista nardusvoidetta, ja voiteli Jesuksen jala, ja kuivasi hänen jalkansa hiuksillansa. Ja huone täytettiin voiteen hajusta.
4 Niin sanoi yksi hänen opetuslapsistansa, Juudas Simonin poika Iskariot, joka hänen sitte petti:
5 Miksi et tätä voidetta myyty kolmeensataan pennikiin, ja annettu vaivaisille?
6 Mutta hän sanoi sen, ei että hän murhetta piti vaivaisista, vaan että hän oli varas, ja hänellä oli kukkaro, jossa hän sen kantoi, mikä siihen pantu oli.
7 Niin Jesus sanoi: anna hänen olla, hän on sen kätkenyt minun hautaamiseni päiväksi.
8 Sillä teidän kykönänne ovat aina vaivaiset, mutta en minä aina teillä ole.
9 Niin paljo kansaa Juudalaisista ymmärsi hänen siellä olevan, ja tulivat sinne, ei ainoastaan Jesuksen tähden, vaan että he olisivat myös Latsaruksen nähneet, jonka hän oli kuolleista herättänyt.

Evankeliumin kirjoittaja kertoo Juudaksen moittineen vaimoa, joka voiteli Jeesuksen jalat kalliilla voiteella. Samassa yhteydessä kirjoittaja selittää, ettei Juudaksen mielessä olleet köyhät, vaikka Juudas niin selitti. Evankeliumin kirjoittaja kertoo, että Juudas, yhteisten varojen hoitajana oli varas, ja antaa ymmärtää, että Juudas piti yhteisiä varoja ainakin osittain ominaan ja käytti niitä omiin tarkoituksiinsa.

Tuli tästä mieleen, että vastaavia moitteita olen lukenut viime vuosien aikana eräistä internet keskusteluista. Niissä moite on kohdistunut milloin uusiin Rauhanyhdistysten taloihin, milloin lähetysmiesten ulkomaan matkoihin, milloin mihinkin vastaavaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 02 Tammi 2010, 09:24

Olen hyvin kiinnostuneena näitä lueskellut. Eikä minulla varmaankaan ole mitään kirjoitettavaa. Heräsi vaan mieleen tuo "nuuskun" ottama asia ja monien muidenkin uskovaisten: "Uskon silmillä me näemme". Niinhän tuo Luukkaan kohta kertoo:

"Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä ja sanoi: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä.
21. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne".

Jeesus kehoitti katsomaan tässä uskon silmillä. Jeesushan oli epäuskoisten fariseusten keskellä, joille hän vastaa. Jumalan valtakuntahan oli Jeesuksessa ja hänen omissaan tuossa kohdassa. Tämä nähdään uskon silmillä. Tämä on siis varmasti totta ja tärkeä asia on sekin, että hyvän Paimenen ääni siinä myös kuului. Nämä asiat nähdään siis uskon silmillä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Tammi 2010, 11:21

Ilmestyskirjan 21 lukuun viittasi Eino Vaherjoki Päivämiehen pääkirjoituksessa vuonna 1974.

Rakkaat Jumalan lapset kaikkialla, vanhukset, keski-ikäiset, nuoret, varhaisnuoruudessanne olevat ja pienet lapset — Jumalan perheenä ja Kristuksen elävänä seurakuntana — meidän yhteinen kotimme on Jumalan valtakunta. ”Katso, Jumalan maja ihmisten seassa, ja hän on asuva heidän kanssansa, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja itse Jumala on oleva heidän kanssansa, ja heidän Jumalansa" Ilm. 21: 3.

Ja meidän äitinämme on seurakunta. ''Ja minä, Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, astuvan alas taivaasta, Jumalalta valmistetun, niin kuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä" Ilm. 21: 2. "Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme." Gal. 4: 26.

Kun Jumalan armosta, meillä rakkaat Jumalan lapset, on täällä alhaalla Jumalan maja yhteisenä kotinamme, Kristuksen elävä seurakunta äitinämme — niin Pyhä Jumala kunnian taivaassa on oikea Isämme, taivaallinen Isämme ja Hänen oikealla kädellänsä on Kristus Jeesus Vapahtajamme, edesvastaajanamme esirukoilijanamme, ylkänämme ja kuninkaanamme.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 08 Helmi 2010, 09:51

2. Moos. 33:7 Moses myös otti majan ja pani sen ylös kauvas leiristä, ja kutsui sen seurakunnan majaksi: ja kuka ikänänsä tahtoi kysyä Herralta, hänen piti menemän seurakunnan majan tykö, joka oli ulkona leiristä.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron