Siansaparo kirjoitti:Ja myös opetuslapsissa oli eräs, joka ei ollut "aito" seuraaja ja jonka Jeesus tiesi, mutta tiesivätkö muut?
O.M kirjoitti:Siinä vaiheessa Juudas ei ilmeisestikään ollut vielä luopunut Jeesuksesta, koska tapahtuma näyttää sijoittuneen jonnekin Jeesuksen julkisen toiminnan keskivaiheille.
Johannes 12
3 Niin Maria otti naulan turmelematointa ja kallista nardusvoidetta, ja voiteli Jesuksen jala, ja kuivasi hänen jalkansa hiuksillansa. Ja huone täytettiin voiteen hajusta.
4 Niin sanoi yksi hänen opetuslapsistansa, Juudas Simonin poika Iskariot, joka hänen sitte petti:
5 Miksi et tätä voidetta myyty kolmeensataan pennikiin, ja annettu vaivaisille?
6 Mutta hän sanoi sen, ei että hän murhetta piti vaivaisista, vaan että hän oli varas, ja hänellä oli kukkaro, jossa hän sen kantoi, mikä siihen pantu oli.
7 Niin Jesus sanoi: anna hänen olla, hän on sen kätkenyt minun hautaamiseni päiväksi.
8 Sillä teidän kykönänne ovat aina vaivaiset, mutta en minä aina teillä ole.
9 Niin paljo kansaa Juudalaisista ymmärsi hänen siellä olevan, ja tulivat sinne, ei ainoastaan Jesuksen tähden, vaan että he olisivat myös Latsaruksen nähneet, jonka hän oli kuolleista herättänyt.
Evankeliumin kirjoittaja kertoo Juudaksen moittineen vaimoa, joka voiteli Jeesuksen jalat kalliilla voiteella. Samassa yhteydessä kirjoittaja selittää, ettei Juudaksen mielessä olleet köyhät, vaikka Juudas niin selitti. Evankeliumin kirjoittaja kertoo, että Juudas, yhteisten varojen hoitajana oli varas, ja antaa ymmärtää, että Juudas piti yhteisiä varoja ainakin osittain ominaan ja käytti niitä omiin tarkoituksiinsa.
Tuli tästä mieleen, että vastaavia moitteita olen lukenut viime vuosien aikana eräistä internet keskusteluista. Niissä moite on kohdistunut milloin uusiin Rauhanyhdistysten taloihin, milloin lähetysmiesten ulkomaan matkoihin, milloin mihinkin vastaavaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4